CITR: Rata de recuperare a creanțelor în insolvență în România și Croația este de 30%, comparativ cu media de 83% în țările din vestul și nordul Europei
25 Aprilie 2019 BizLawyer
• Conform datelor Băncii Mondiale, România și Croația recuperează mai puțin decât Belgia sau Finlanda, unde rata de recuperare poate ajunge și la 90% • Procentul crește în piețele unde reorganizarea este cel mai frecvent accesată procedură de insolvență
Invitat în cadrul unei conferințe pe temă financiară și soluții pentru companiile aflate în dificultate, Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR, a vorbit despre evoluția procedurilor de reorganizare din România. CITR este un promotor activ al redresării ca soluție pentru companiile aflate în impas, considerând că reorganizare înseamnă să pui accent pe salvarea valorii din business, indiferent că este vorba despre brand, salariați, un activ sau un bun imobiliar.
Întrebat despre cum a evoluat fenomenul insolvenței în perioda de după 1990, Vasile Godîncă-Herlea a menționat: „Insolvența are două mari paliere: falimentul și reorganizarea. În funcție de etapa de dezvoltare a mediului de business în cei 30 de ani de capitalism pe care România i-a cunoscut, accentul a căzut alternativ, pe una dintre soluții. Până în 1995, dosarele de insolvență erau gestionate pe baza Codului Comercial redactat în 1886. Ulterior a început să se aplice legea insolvenței, când în practică, până prin 2008-2010, insolvența era egală cu falimentul. Erau extrem de puține reorganizări în piață – în 2008 aproximativ 1% din insolvențe. Asta până la criza financiară globală, care a afectat și România. Dacă în 2004-2005 erau 6.500 de insolvențe noi anual, în 2013 s-a ajuns la un număr record de 23.000 de insolvențe noi într-un singur an. Nu puteai lăsa toate aceste companii să iasă din economie. Astfel a apărut procesul de reorganizare, ale cărui măsuri au fost continuu perfecționate în acord cu nevoile pieței.”
Întrebat despre cum a evoluat fenomenul insolvenței în perioda de după 1990, Vasile Godîncă-Herlea a menționat: „Insolvența are două mari paliere: falimentul și reorganizarea. În funcție de etapa de dezvoltare a mediului de business în cei 30 de ani de capitalism pe care România i-a cunoscut, accentul a căzut alternativ, pe una dintre soluții. Până în 1995, dosarele de insolvență erau gestionate pe baza Codului Comercial redactat în 1886. Ulterior a început să se aplice legea insolvenței, când în practică, până prin 2008-2010, insolvența era egală cu falimentul. Erau extrem de puține reorganizări în piață – în 2008 aproximativ 1% din insolvențe. Asta până la criza financiară globală, care a afectat și România. Dacă în 2004-2005 erau 6.500 de insolvențe noi anual, în 2013 s-a ajuns la un număr record de 23.000 de insolvențe noi într-un singur an. Nu puteai lăsa toate aceste companii să iasă din economie. Astfel a apărut procesul de reorganizare, ale cărui măsuri au fost continuu perfecționate în acord cu nevoile pieței.”
Având în vedere preocuparea CITR pentru salvarea valorii din afacerile românești aflate în dificultate, Godîncă-Herlea a continuat: „Comparativ cu 2008, în România lui 2018 aveam de 5 ori mai multe reorganizări în piață, aproape 6% din totalul insolvențelor. În plus, dacă ne uităm la cifrele avansate de Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR), 80% dintre companiile care intră în insolvență în țara noastră, în jur de 8.000 anual, sunt fără active și fără bunuri, deci fără un rol activ în economie. Dacă aplicăm acest procent de 6% la companiile de impact din economia națională (companii cu active de peste 1 milion de euro conform CITR), numărul reorganizărilor este mult mai mare, undeva spre 20-22%. Iar în CITR avem constant în jur de 40% companii aflate în procedură de reorganizare. Printre mecanismele de reorganizare, cele mai cunoscute sunt reeșalonarea datoriei, alături de haircut - reducerea supraîndatorării.”
Referindu-se la rata de recuperare a creanțelor în reorganizare, Godîncă-Herlea a continuat: „Conform Băncii Mondiale, în statele din CEE, printre care se află Croația și România, rata de recuperare a creanțelor ajunge la 30%, un procent bun în lipsa unui capitalism de tradiție și într-o economie de piață tânără precum cea a României. În același timp, în statele din nordul și vestul Europei rata de recuperare se poate ridica, în medie, la 83%, și poate ajunge, în cele mai fericite cazuri la 90% în Belgia sau Finlanda. Procentul crește în piețele unde reorganizarea este cea mai frecventă procedură de insolvență accesată, iar starea mediului economic al țării, cutumele culturale și instituționale influențează și ele rezultatele din procedură și ratele de recuperare. Vestea bună este că pentru România există spațiu de creștere - depășirea unor noi etape în dezvoltarea economică și capitalistă românească poate contribui la creșterea procentelor de mai sus.”
La momentul acesta, dacă vorbim despre stat sau despre creditorii bancari, procentul de recuperare este foarte mare, în schimb, dacă vorbim de furnizori procentul tinde înspre zero. „Ca mecanisme în reorganizare, pe lângă reeșalonarea datoriilor și haircut, am întâlnit transferul de business, acolo unde oportunitatea apare din identificarea unui core business supraîndatorat, dar cu potențial și șanse de redresare. Asta s-a întâmplat și în cazul Flanco, proiect în care a avut loc un business transfer. Și Diverta urmează același tipar. De altfel, în experiența noastră am făcut inclusiv fuziuni și divizări în insolvență. Un exemplu de fuziune prin consolidarea fluxurilor operaționale și financiare este Cord Blood Center. În divizare, focusul cade pe identificarea core businessului sau a centrului de profit, pe care îl extragi dintr-o zonă bolnavă și astfel îl poți salva”, a dăugat CEO-ul CITR.
Gheorghe Călburean, acționar și Director Dafora, companie aflată în procedură de reorganizare în CITR, a declarat: „Mă felicit că am luat decizia de a intra în insolvență. Era necesar. Uitandu-mă la ce s-a întâmplat de atunci și până acum, cum se modifică legile, reglementările insolvenței, trebuia sa o fac mai repede. E o decizie extraordinar de grea dacă ești implicat în companie. Am luat decizia împreună cu Consiliul de Administrație, iar cum suntem în plan și ne-am îndeplinit indicatorii cu brio.”
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 19953 / 20439 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





