 
			
			
    
                
                
			
			
			
			
            
			
			CITR: Rata de recuperare a creanțelor în insolvență în România și Croația este de 30%, comparativ cu media de 83% în țările din vestul și nordul Europei
25 Aprilie 2019 BizLawyer
• Conform datelor Băncii Mondiale, România și Croația recuperează mai puțin decât Belgia sau Finlanda, unde rata de recuperare poate ajunge și la 90% • Procentul crește în piețele unde reorganizarea este cel mai frecvent accesată procedură de insolvență
      Invitat în cadrul unei conferințe pe temă financiară și soluții pentru companiile aflate în dificultate, Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR, a vorbit despre evoluția procedurilor de reorganizare din România. CITR este un promotor activ al redresării ca soluție pentru companiile aflate în impas, considerând că reorganizare înseamnă să pui accent pe salvarea valorii din business, indiferent că este vorba despre brand, salariați, un activ sau un bun imobiliar.
Întrebat despre cum a evoluat fenomenul insolvenței în perioda de după 1990, Vasile Godîncă-Herlea a menționat: „Insolvența are două mari paliere: falimentul și reorganizarea. În funcție de etapa de dezvoltare a mediului de business în cei 30 de ani de capitalism pe care România i-a cunoscut, accentul a căzut alternativ, pe una dintre soluții. Până în 1995, dosarele de insolvență erau gestionate pe baza Codului Comercial redactat în 1886. Ulterior a început să se aplice legea insolvenței, când în practică, până prin 2008-2010, insolvența era egală cu falimentul. Erau extrem de puține reorganizări în piață – în 2008 aproximativ 1% din insolvențe. Asta până la criza financiară globală, care a afectat și România. Dacă în 2004-2005 erau 6.500 de insolvențe noi anual, în 2013 s-a ajuns la un număr record de 23.000 de insolvențe noi într-un singur an. Nu puteai lăsa toate aceste companii să iasă din economie. Astfel a apărut procesul de reorganizare, ale cărui măsuri au fost continuu perfecționate în acord cu nevoile pieței.”
	Întrebat despre cum a evoluat fenomenul insolvenței în perioda de după 1990, Vasile Godîncă-Herlea a menționat: „Insolvența are două mari paliere: falimentul și reorganizarea. În funcție de etapa de dezvoltare a mediului de business în cei 30 de ani de capitalism pe care România i-a cunoscut, accentul a căzut alternativ, pe una dintre soluții. Până în 1995, dosarele de insolvență erau gestionate pe baza Codului Comercial redactat în 1886. Ulterior a început să se aplice legea insolvenței, când în practică, până prin 2008-2010, insolvența era egală cu falimentul. Erau extrem de puține reorganizări în piață – în 2008 aproximativ 1% din insolvențe. Asta până la criza financiară globală, care a afectat și România. Dacă în 2004-2005 erau 6.500 de insolvențe noi anual, în 2013 s-a ajuns la un număr record de 23.000 de insolvențe noi într-un singur an. Nu puteai lăsa toate aceste companii să iasă din economie. Astfel a apărut procesul de reorganizare, ale cărui măsuri au fost continuu perfecționate în acord cu nevoile pieței.”
Având în vedere preocuparea CITR pentru salvarea valorii din afacerile românești aflate în dificultate, Godîncă-Herlea a continuat: „Comparativ cu 2008, în România lui 2018 aveam de 5 ori mai multe reorganizări în piață, aproape 6% din totalul insolvențelor. În plus, dacă ne uităm la cifrele avansate de Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR), 80% dintre companiile care intră în insolvență în țara noastră, în jur de 8.000 anual, sunt fără active și fără bunuri, deci fără un rol activ în economie. Dacă aplicăm acest procent de 6% la companiile de impact din economia națională (companii cu active de peste 1 milion de euro conform CITR), numărul reorganizărilor este mult mai mare, undeva spre 20-22%. Iar în CITR avem constant în jur de 40% companii aflate în procedură de reorganizare. Printre mecanismele de reorganizare, cele mai cunoscute sunt reeșalonarea datoriei, alături de haircut - reducerea supraîndatorării.”
Referindu-se la rata de recuperare a creanțelor în reorganizare, Godîncă-Herlea a continuat: „Conform Băncii Mondiale, în statele din CEE, printre care se află Croația și România, rata de recuperare a creanțelor ajunge la 30%, un procent bun în lipsa unui capitalism de tradiție și într-o economie de piață tânără precum cea a României. În același timp, în statele din nordul și vestul Europei rata de recuperare se poate ridica, în medie, la 83%, și poate ajunge, în cele mai fericite cazuri la 90% în Belgia sau Finlanda. Procentul crește în piețele unde reorganizarea este cea mai frecventă procedură de insolvență accesată, iar starea mediului economic al țării, cutumele culturale și instituționale influențează și ele rezultatele din procedură și ratele de recuperare. Vestea bună este că pentru România există spațiu de creștere - depășirea unor noi etape în dezvoltarea economică și capitalistă românească poate contribui la creșterea procentelor de mai sus.”
La momentul acesta, dacă vorbim despre stat sau despre creditorii bancari, procentul de recuperare este foarte mare, în schimb, dacă vorbim de furnizori procentul tinde înspre zero. „Ca mecanisme în reorganizare, pe lângă reeșalonarea datoriilor și haircut, am întâlnit transferul de business, acolo unde oportunitatea apare din identificarea unui core business supraîndatorat, dar cu potențial și șanse de redresare. Asta s-a întâmplat și în cazul Flanco, proiect în care a avut loc un business transfer. Și Diverta urmează același tipar. De altfel, în experiența noastră am făcut inclusiv fuziuni și divizări în insolvență. Un exemplu de fuziune prin consolidarea fluxurilor operaționale și financiare este Cord Blood Center. În divizare, focusul cade pe identificarea core businessului sau a centrului de profit, pe care îl extragi dintr-o zonă bolnavă și astfel îl poți salva”, a dăugat CEO-ul CITR.
Gheorghe Călburean, acționar și Director Dafora, companie aflată în procedură de reorganizare în CITR, a declarat: „Mă felicit că am luat decizia de a intra în insolvență. Era necesar. Uitandu-mă la ce s-a întâmplat de atunci și până acum, cum se modifică legile, reglementările insolvenței, trebuia sa o fac mai repede. E o decizie extraordinar de grea dacă ești implicat în companie. Am luat decizia împreună cu Consiliul de Administrație, iar cum suntem în plan și ne-am îndeplinit indicatorii cu brio.”
| Publicitate pe BizLawyer? | 
|   | 
| Articol 19803 / 20289 | Următorul articol | 
| Publicitate pe BizLawyer? | 
|  | 
 
 
	       
        BREAKING NEWS
                    	    	ESENTIAL
                    	    Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Citeste pe SeeNews Digital Network
    
    - 
        	BizBanker
- 
        	BizLeader-  in curand...
                 
 
- 
        	SeeNewsin curand...
 
			







 
			
 RSS
RSS
 
                        




 
  
  
  
  
 






























