ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Comisia Europeană anunţă orientările din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecţia mediului şi energie

28 Ianuarie 2022   |   Agerpres

Noile orientări extind categoriile de investiţii şi tehnologii pe care statele membre le pot sprijini pentru a viza noi domenii (de exemplu, infrastructura de mobilitate curată, utilizarea eficientă a resurselor, biodiversitatea) şi toate tehnologiile care pot pune în aplicare Pactul verde (de exemplu, hidrogenul produs din surse regenerabile de energie, stocarea energiei electrice şi răspunsul părţii de consum, decarbonizarea proceselor de producţie).

 
 
Comisia Europeană a publicat joi noile orientări din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecţia mediului şi energie (OACME), care oferă autorităţilor publice cadrul necesar pentru a sprijini obiectivele Pactului verde european într-un mod eficient şi cu denaturări minime ale concurenţei, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
 
Noile orientări extind categoriile de investiţii şi tehnologii pe care statele membre le pot sprijini pentru a viza noi domenii (de exemplu, infrastructura de mobilitate curată, utilizarea eficientă a resurselor, biodiversitatea) şi toate tehnologiile care pot pune în aplicare Pactul verde (de exemplu, hidrogenul produs din surse regenerabile de energie, stocarea energiei electrice şi răspunsul părţii de consum, decarbonizarea proceselor de producţie).
 
În ceea ce priveşte gazele naturale, Comisia recunoaşte rolul acestora în perioada de tranziţie. Ajutoarele de stat pentru proiectele care implică gaze naturale fac obiectul unor garanţii importante pentru a se asigura compatibilitatea cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 şi 2050. În acest context, este important ca sprijinul pentru gazele naturale să nu conducă la efecte de creare de dependenţă. De exemplu, este puţin probabil ca investiţiile semnificative de capital într-o anumită tehnologie poluantă să stimuleze operatorul să treacă la o tehnologie mai puţin poluantă pe termen scurt. Prin urmare, este puţin probabil ca măsurile care implică noi investiţii în gazele naturale să fie evaluate pozitiv în temeiul normelor privind ajutoarele de stat, cu excepţia cazului în care se poate demonstra în mod clar că investiţiile sunt compatibile cu obiectivele climatice ale Uniunii pentru 2030 şi 2050, se artă în comunicat.
 
Această cerinţă este adaptată în funcţie de tipurile de investiţii. De exemplu, pentru infrastructura de gaze naturale, investiţiile vor trebui să fie "adecvate pentru hidrogen" şi pentru gazele din surse regenerabile. În ceea ce priveşte producţia de energie, pot fi necesare angajamente suplimentare.
 
Normele revizuite permit, în general, un cuantum al ajutorului de până la 100% din deficitul de finanţare, în cazul în care ajutorul este acordat pe baza unei proceduri de ofertare concurenţiale, şi introduc noi instrumente de ajutor, cum ar fi contractele pentru diferenţă; îmbunătăţesc flexibilitatea şi raţionalizează normele existente, prin introducerea unei evaluări simplificate a măsurilor transversale întreprinse în temeiul unei singure secţiuni a orientărilor (de exemplu, secţiunea privind ajutoarele pentru reducerea şi eliminarea emisiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv sprijinul pentru energia din surse regenerabile şi eficienţa energetică) şi prin eliminarea cerinţei privind notificările individuale pentru proiectele ecologice de mari dimensiuni din cadrul unor scheme de ajutor care au fost deja aprobate de Comisie.
 
De asemenea, ele introduc garanţii, cum ar fi o cerinţă de consultare publică în cazul în care sunt depăşite anumite praguri, pentru a se asigura că ajutorul este direcţionat în mod eficace atunci când este necesar pentru îmbunătăţirea protecţiei climei şi a mediului, se limitează la ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor de mediu şi nu denaturează în mod nejustificat concurenţa sau integritatea pieţei unice; şi asigură coerenţa cu legislaţia şi politicile relevante ale UE în domeniile mediului şi energiei, printre altele prin eliminarea treptată a subvenţiilor pentru combustibilii fosili.
 
Orientările se aplică în paralel cu Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare (RGECA), ce prevede posibilitatea ca anumite scheme mai mici să fie puse în aplicare fără aprobarea prealabilă a Comisiei.
 
Orientările privind ajutoarele de stat pentru climă, protecţia mediului şi energie vor ajuta statele membre să îndeplinească obiectivele Pactului verde european, la cel mai mic cost posibil pentru contribuabili şi fără a denatura în mod nejustificat concurenţa. În acest scop, orientările sunt aliniate la legislaţia şi politicile relevante ale UE în domeniile mediului şi energiei.
 
Atât Orientările privind ajutoarele de stat pentru climă, protecţia mediului şi energie, cât şi taxonomia UE sunt piloni importanţi ai Pactului verde european, îndeplinind roluri diferite, dar complementare.
 
OACME reprezintă cadrul de reglementare al UE pentru sprijinul public în sectoarele energiei şi mediului, stabilind proiectele care pot fi sprijinite din fonduri publice şi modul în care acest sprijin poate fi furnizat, reducând în acelaşi timp la minimum impactul asupra pieţei şi oferind valoare cetăţenilor europeni.
 
Taxonomia UE este un instrument dezvoltat pentru a le permite investitorilor privaţi să îşi reorienteze investiţiile către tehnologii şi întreprinderi mai durabile. Acest instrument va ajuta UE să devină lider la nivel mondial în domeniul stabilirii standardelor în materie de finanţare durabilă. Taxonomia poate fi un instrument foarte util în contextul evaluărilor UE privind ajutoarele de stat. În cazul în care măsurile îndeplinesc cerinţele legate de taxonomie, evaluarea ajutoarelor de stat va fi simplificată. În special, pentru a compara efectele pozitive şi negative ale ajutorului, Comisia va acorda o atenţie deosebită respectării principiului de "a nu aduce prejudicii semnificative".
 
Cu toate acestea, normele în materie de concurenţă conţin şi alte condiţii care ar trebui aplicate în continuare pentru a se asigura, de exemplu, că ajutorul este necesar şi proporţional (de exemplu, taxonomia identifică energia din surse regenerabile ca fiind durabilă, iar normele în materie de concurenţă impun apoi, în general, ca energia din surse regenerabile să fie sprijinită prin proceduri de ofertare concurenţiale). În unele cazuri, se poate acorda sprijin şi proiectelor care nu îndeplinesc standardele prevăzute în taxonomie, atât timp cât efectele lor pozitive sunt justificate şi se evită efectele de creare de dependenţă ale activităţilor nedurabile.
 
Noile orientări pot contribui la soluţionarea problemei preţurilor ridicate la energie. Cea mai bună modalitate de a reduce pe termen mediu şi lung cheltuielile cu energia este de a diminua dependenţa UE de importurile de combustibili fosili şi, prin urmare, de a accelera tranziţia energetică spre un sistem de energie electrică eficient din punct de vedere energetic, bazat pe energie din surse regenerabile. OACME sprijină acest obiectiv. De exemplu, OACME cuprind măsuri de sprijin menite să ajute întreprinderile să se adapteze rapid şi să participe pe deplin la tranziţia energetică. Acestea includ, de exemplu, sprijinul pentru măsurile de decarbonizare sau creşterea eficienţei energetice, reducând impactul creşterii preţurilor la energie electrică sau la gaze pentru întreprinderi.
 
Dreptul concurenţei permite o serie de măsuri pe care statele membre le pot lua fără a denatura în mod nejustificat concurenţa pe piaţă. Printre acestea se numără măsurile de sprijin direct pentru persoanele cele mai vulnerabile şi cele mai afectate de sărăcia energetică, cum ar fi plăţile sau subvenţiile pentru energie. În plus, măsurile cu caracter general, prin care se acordă ajutor în egală măsură tuturor consumatorilor de energie, nu constituie ajutor de stat. Astfel de măsuri neselective pot lua forma unor reduceri generale ale taxelor sau impozitelor aplicate pentru furnizarea de gaze naturale, energie electrică sau încălzire centralizată, precum şi a aplicării unei cote reduse pentru această furnizare.
 
OACME urmează aceeaşi linie ca orientările anterioare (Orientările din 2014 privind ajutoarele de stat pentru protecţia mediului şi energie, OAME) şi, prin urmare, nu se aplică în cazul energiei nucleare. Acest lucru se datorează faptului că sprijinul pentru energia nucleară se referă, în general, la un număr limitat de proiecte foarte mari, este deosebit de sensibil din punctul de vedere al securităţii, trebuie să ţină seama din punct de vedere juridic în special de Tratatul Euratom şi, prin urmare, necesită o evaluare de la caz la caz. Cu toate acestea, ajutoarele de stat pentru energia nucleară pot fi aprobate direct în temeiul tratatului şi al Tratatului Euratom.
 
Deşi sprijinul pentru energia nucleară în sine nu face obiectul OACME, sprijinul pentru producţia altor surse de energie pe bază de energie nucleară, de exemplu hidrogenul cu emisii scăzute de dioxid de carbon produs prin utilizarea energiei nucleare, este posibil în temeiul orientărilor, atât timp cât aceste proiecte conduc la reduceri ale emisiilor şi nu determină creşterea cererii de energie electrică generată pe bază de combustibili fosili.
 
De asemenea, Orientările privind ajutoarele de stat pentru climă, protecţia mediului şi energie nu vizează ajutoarele pentru fabricarea de produse, utilaje sau mijloace de transport ecologice.
 
OACME asigură coerenţa cu obiectivele Uniunii în materie de climă, întrucât contribuie la eliminarea treptată a posibilităţii acordării de subvenţii pentru combustibilii fosili. În ceea ce priveşte cei mai poluanţi combustibili fosili, orientările prevăd că, având în vedere efectele negative ale acestora asupra mediului, este puţin probabilă o evaluare pozitivă de către Comisie în temeiul normelor privind ajutoarele de stat.
 
Comisia este pe deplin conştientă de provocările cu care se confruntă industriile în îndeplinirea obiectivelor Pactului verde. Acesta este motivul pentru care orientările prevăd mai multe posibilităţi de a acorda ajutoare pentru decarbonizarea industrială, inclusiv prin electrificarea proceselor de producţie. OACME prevăd o flexibilitate suplimentară pentru o gamă variată de instrumente de ajutor, permit acordarea de ajutoare pentru costurile suplimentare totale ale activităţilor mai ecologice şi acoperă o serie mai largă de tehnologii pentru a atinge obiectivele Pactului verde. În cazul în care se acordă sprijin pentru electrificare, este totuşi important să se asigure că emisiile provenite de la energia electrică utilizată pentru a satisface cererea suplimentară de energie electrică sunt luate în considerare în mod corespunzător.
 
În acest context, noile norme de reducere a taxelor pe energia electrică urmăresc să asigure un echilibru între sprijinirea eforturilor marilor consumatori de energie de a-şi electrifica procesele industriale şi asigurarea, în acelaşi timp, a unor stimulente adecvate pentru creşterea eficienţei energetice.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9311 / 17371
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Băiculescu & Asociații își consolidează echipa | Horațiu Pătrașcu, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție se alătură pe poziția de Counsel și va coordona practica de Contencios Administrativ și Fiscal
Cariere în Drept | Andrea Roxana Chihaia, printre cei mai buni zece absolvenți ai generației sale, acum stagiară, a intrat în profesie cu emoție și entuziasm. Ea spune că performanța nu se întreține singură, ci trebuie susținută. ”Trebuie să începem ca societate să credem în tineri, în potențialul lor și să le oferim oportunități pe măsură”
A nouăsprezecea ediție a Școlii de vară la NNDKP | Internship-ul include, pe lângă componenta practică, o serie de training-uri generale care facilitează integrarea în firmă și mai multe cursuri de specialitate. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai performante echipe de avocați și care sunt așteptările NNDKP legate de viitorii profesioniști care vor contribui la succesul firmei
RTPR și Schoenherr, alături de Romcim la achiziția Tehno World. Vânzătorul a lucrat cu avocații PNSA
CMS asistă INVL în finanțarea de 24 milioane EUR acordată de BERD și Eiffel pentru construcția unei centrale solare în România
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
RTPR a asistat Grupul Evryo la vânzarea portofoliului de energie regenerabilă către PPC Group. Echipa de avocați a fost coordonată de Roxana Ionescu (Partner) și Cezara Urzică (Senior Associate)
INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
Promovări la Schoenherr & Asociații: Nora Olah devine local partner, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Avocații promovați sunt specializați în domenii în care activitatea firmei s-a intensificat în ultimii ani. Fiecare dintre ei este un specialist confirmat în domeniul său de activitate”
ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
Ana-Maria Baciu este singurul avocat din România nominalizat pentru premiul ‘Regulatory Lawyer or In-House Counsel of the Year’ acordat în cadrul Global Regulatory Awards 2024
NNDKP a asistat AAylex One în legătură cu o finanțare de 20 de milioane de euro acordată de CEC Bank și Alpha Bank Romania | Valentin Voinescu (Partener) și Cătălina Dan (Asociat Senior), în prim plan
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...