
COTAR: ASF vrea plafonarea preţurilor RCA la preţul cel mai mare de anul trecut
23 Martie 2023
AgerpresMinisterul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea, pentru o perioadă de şase luni, de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită respingerea proiectului privind plafonarea tarifelor RCA, pe motiv că această îngheţare a preţurilor se realizează la un tarif mai mare decât cel de referinţă din prezent.
"Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis către Ministerul Finanţelor o solicitare de respingere în integralitate a Proiectului de Hotărâre de Guvern transmis de Autoritatea de Supraveghere Financiară privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie. ASF a mai încercat odată să-i ajute pe asigurători, pretinzând că vrea plafonarea preţurilor RCA, dar a cerut-o la un tarif mai mare decât cel de referinţă de acum, după ce deja au crescut valorile poliţelor cu peste 250%, de la ieşirea de pe piaţă a City Insurance. ASF - sectorul Asigurări condus încă de acelaşi domn Cristian Roşu - nu iroseşte nicio ocazie să ne demonstreze că este o instituţie care lucrează doar în folosul companiilor de asigurări", se arată într-un comunicat al confederaţiei transportatorilor.
"Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis către Ministerul Finanţelor o solicitare de respingere în integralitate a Proiectului de Hotărâre de Guvern transmis de Autoritatea de Supraveghere Financiară privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie. ASF a mai încercat odată să-i ajute pe asigurători, pretinzând că vrea plafonarea preţurilor RCA, dar a cerut-o la un tarif mai mare decât cel de referinţă de acum, după ce deja au crescut valorile poliţelor cu peste 250%, de la ieşirea de pe piaţă a City Insurance. ASF - sectorul Asigurări condus încă de acelaşi domn Cristian Roşu - nu iroseşte nicio ocazie să ne demonstreze că este o instituţie care lucrează doar în folosul companiilor de asigurări", se arată într-un comunicat al confederaţiei transportatorilor.
Potrivit sursei citate, proiectul de Hotărâre de Guvern care prevede stabilirea tarifelor de primă maxime ale RCA pentru următoarele 6 luni trebuie respins în integralitate din două motive. Primul ar fi că plafonarea se realizează la tariful practicat de firmele de asigurări care vând RCA, calculat la data de 1 martie 2022, când era mai mare decât tariful de referinţă din prezent.
"De peste un an, companiile de asigurări din România vând poliţe de asigurare RCA al căror preţ depăşeşte tariful de referinţă. Tarifele practicate la data de 1 martie 2022 de către asigurătorii RCA sunt total necunoscute de către consumatori, iar raportarea la o referinţă necunoscută deschide larg poarta către eventuale abuzuri de preţ. Pe de altă parte, tarifele de referinţă pentru înlocuirea temporară a vehiculului avariat sunt calculate de către B.A.A.R., adică, de către cei care urmează să despăgubească daunele", semnalează COTAR.
Potrivit transportatorilor, BAAR, respectiv firmele de asigurări care vând RCA, se află într-un major conflict de interese, iar implicarea acestora în calculul costurilor pe care tot acestea trebuie să le despăgubească ilustrează perfect expresia "procuror-judecător". În niciun caz, firmele de asigurări nu pot fi obiective în calculul privind costurile de despăgubire pe care tot ele le au de achitat.
"Dacă aplicăm acest principiu, atunci, şi noi, transportatorii sau oricare alt proprietar de autovehicul din România, trebuie să avem dreptul să ne calculăm singuri preţul RCA pe care suntem de acord să îl achităm. Dacă păgubitul RCA nu îşi repară autovehiculul avariat în termen de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie, asigurătorul RCA nu îi mai decontează costurile de închiriere a unui autovehicul conform legii RCA", subliniază sursa citată.
Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea, pentru o perioadă de şase luni, de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.
Potrivit proiectului, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată.
În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de dauna totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.
Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite şi practicarea de către asigurătorii RCA a comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.
Pe lângă sancţiunea contravenţională principală, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară poate aplica şi sancţiuni contravenţionale complementare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 5479 / 18691 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Țuca Zbârcea & Asociații obține o hotărâre de impact major a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care înlătură de la aplicare întreaga Ordonanță de Urgență nr. 25 ̸ 2021 privind excluderea de la procedurile de achiziție publică a operatorilor economici din statele terțe față de Uniunea Europeană
Lady Lawyer | De vorbă cu Andra Iftemie, Managing Associate - Băncilă, Diaconu și Asociații: ”Toți avocații suntem ‘așezați la aceeași masă’, indiferent de gen sau de aria de practică aleasă, acesta fiind, de altfel, și unul dintre motivele pentru care practic cu drag această profesie. Ceea ce contează cu adevărat sunt competențele și rezultatele obținute”
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...