ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB: Doar în 8 cazuri de fraudă băncile au acceptat cererile consumatorilor şi au intrat în procedură de conciliere, în 2025

29 Octombrie 2025   |   Agerpres

De asemenea, CSALB menţionează 10 metode şi canale bancare de fraudă: comerţ online, fals broker, email, grupuri de chat, furt de date, aplicaţii mobile, plăţi neautorizate, reţele de socializare, date card, link fals.

 
 
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit, în ultimele luni, zeci de cereri care aveau ca obiect frauda pe canale bancare, dar numai în opt cazuri de fraudă băncile au acceptat cererile consumatorilor şi au intrat în procedură de conciliere cu aceştia, a anunţat miercuri CSALB.

"În ultimele luni Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit zeci de cereri care aveau ca obiect frauda pe canale bancare. În fiecare dintre aceste solicitări, consumatorii apelează la ajutorul băncilor pentru a-şi recupera banii pierduţi. Din păcate, în majoritatea cazurilor de fraudă, banii furaţi de infractorii informatici îşi pierd repede urma, fiind transferaţi rapid şi repetat prin conturile mai multor bănci şi/sau prin diverse instituţii de plată", se arată în comunicat.


CSALB menţionează că săptămâna viitoare este Black Friday, ziua cu cele mai mari reduceri din an, dar şi cu cele mai multe tranzacţii şi plăţi. În 2024, numai în acea zi, s-au înregistrat peste 1,15 milioane de tranzacţii în valoare de 660 milioane de lei. Plăţile online şi volumul acestora îi atrag ca un magnet pe infractorii cibernetici. Unul dintre cei mai mari procesatori de plăţi şi carduri din România a spus că anul trecut numărul tranzacţiilor suspecte şi blocate a depăşit cu 159% nivelul anului precedent.

"Doar în 8 cazuri de fraudă băncile au acceptat anul acesta cererile consumatorilor şi au intrat în procedură de conciliere cu aceştia, în cadrul CSALB. În aceste cazuri excepţionale băncile au restituit o parte din sumele fraudate, cu condiţia returnării acestor sume către bancă, dacă Poliţia reuşeşte recuperarea prejudiciilor. Motivul invocat de bănci pentru acceptarea unor cereri în cazuri de fraudă este protejarea relaţiilor comerciale cu acei consumatori", menţionează sursa citată.

De asemenea, CSALB menţionează 10 metode şi canale bancare de fraudă: comerţ online, fals broker, email, grupuri de chat, furt de date, aplicaţii mobile, plăţi neautorizate, reţele de socializare, date card, link fals.

"În fiecare zi conturile bancare ale consumatorilor sunt atacate prin intermediul reţelelor de socializare, e-mailurilor şi linkurilor frauduloase, aplicaţiilor de control de la distanţă şi chiar prin apeluri telefonice ale infractorilor care îşi arogă calitatea de reprezentanţi ai băncilor sau ai unor autorităţi publice. Este folosită inclusiv inteligenţa artificială pentru falsificarea vocilor, iar reţelele de infractori au dezvoltat chiar şi call-center-uri pentru a da o credibilitate şi mai mare schemelor de fraudă. Un fenomen îngrijorător este acela că oamenii sunt ademeniţi pe canale şi prin metode tot mai diverse şi greu de depistat, iar pierderile din conturile consumatorilor cresc îngrijorător. Pentru diminuarea riscurilor, consumatorii nu trebuie să-şi expună toate economiile pe contul cu care fac tranzacţii într-o zi de reduceri, de exemplu. Pot lăsa în cont doar o sumă dedicată cumpărăturilor, iar restul banilor îl pot transfera într-un cont neexpus tranzacţiilor online", a spus Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

El a menţionat că o altă metodă de prevenţie este verificarea constantă a conturilor bancare şi setarea alertelor pentru tranzacţiile efectuate.

"Ţinând cont că doar 7% din banii proveniţi din fraude pot fi recuperaţi la nivel mondial, responsabilitatea asupra conturilor şi datelor personale trebuie să fie maximă în cazul utilizatorilor. Aceştia nu doar că nu trebuie să furnizeze sub nicio formă informaţii ale contului sau parolele de acces în conturi, dar trebuie să arate o prudenţă sporită pentru site-urile accesate, linkurile şi emailurile pe care le deschid sau pentru convorbirile telefonice primite de pe numere suspecte. Oamenii nu trebuie să uite că, oricând au îndoieli, există varianta de a apela numărul oficial al băncii sau, pentru o siguranţă şi mai mare, se pot deplasa într-o sucursală bancară pentru a verifica dacă informaţiile primite sunt reale", a mai spus Alexandru Păunescu.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8 / 20271
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...