ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Expansiunea comerțului online impulsionează piața logistică și industrială din România

03 Aprilie 2025   |   BizLawyer

România se conturează deja ca fiind un nod logistic de referință în Europa Centrală și de Est datorită poziției sale strategice și costurilor competitive.

Stefan Surcel, Head of Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox

 
 
România se află într-un proces accelerat de transformare a pieței de e-commerce, generând o cerere tot mai mare pentru spații logistice și industriale. Conform raportului „Quo Vadis E-commerce” realizat de Cushman & Wakefield, comerțul online continuă să fie un motor de creștere pentru sectorul industrial și logistic, generând oportunități semnificative pentru dezvoltatori și investitori.

România se conturează deja ca fiind un nod logistic de referință în Europa Centrală și de Est datorită poziției sale strategice și costurilor competitive. Zonele cheie pentru expansiunea sectorului logistic includ București - Ilfov, Timișoara, Cluj - Napoca și Brașov, orașe cu infrastructură dezvoltată și acces facil la principalele coridoare de transport.


Cei mai mari ocupanți din comerțul on-line operează spații industriale și logistice de aproximativ 1 milion de metri pătrați, reprezentând atât proiecte închiriate, cât și parcuri aflate în proprietate, reprezentând 10% din stocul de astfel de spații la nivel național.

De asemenea, companiile de e-commerce se află în top 5 ai celor mai mari ocupanți de spații logistice din România.

Creșterea pieței de e-commerce influențează și costurile asociate cu logistica și construcția. Astfel, costurile cu forța de muncă în sectorul logistic sunt relativ competitive comparativ cu alte țări europene, ceea ce reprezintă un avantaj pentru investitori. În ceea ce privește chiria spațiilor logistice, prețurile depășesc 4,5 euro/ metru pătrat/ lună, în funcție de locație și de facilitățile oferite.

Damian Kolata, Head of Industrial & Logistics & Head of E-Commerce CEE Cushman & Wakefield: ”Viitorul comerțului online în România este extrem de promițător. Pe măsură ce țara continuă să se integreze în piața digitală a Uniunii Europene, sectorul e-commerce oferă numeroase oportunități pentru afacerile dispuse să inoveze și să se adapteze la peisajul în aflat în continuă schimbare. Companiile din domeniile logisticii, tehnologiei și retailului vor beneficia de extinderea pieței digitale, cu condiția să abordeze proactiv provocările existente și să câștige din ce în ce mai multă încredere din partea consumatorilor. Cred cu tărie că aceasta va genera oportunități semnificative pentru piața imobiliară din România”.

Piața de e-commerce din România a atins o valoare de 7,7 miliarde euro în 2024 și se estimează că, până în 2029, rata medie de creștere anuală va fi de 7,5%.

Ștefan Surcel, Head of Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox: ”România devine un hub strategic pentru distribuția regională, iar investitorii sunt tot mai interesați de această piață în plină expansiune. România se numără printre țările europene cu cea mai rapidă creștere a comerțului online, fenomen care determină o nevoie acută de infrastructură logistică modernă. Retailerii și operatorii de e-commerce își extind rețelele de distribuție pentru a răspunde cererii consumatorilor și pentru a îmbunătăți timpii de livrare.”

Pandemia a accelerat tranziția către comerțul online, multe afaceri mutându-și activitățile în mediul digital. În 2024, numărul cumpărătorilor online a crescut semnificativ, ajungând la 10,2 milioane de persoane, ceea ce reprezintă 55% din utilizatorii de internet din România.

Se estimează că piața de e-commerce din România va genera 47,8 miliarde de euro între 2025 și 2029. Categoriile cu cea mai rapidă creștere includ cele de produse alimentare și de uz casnic, înfrumusețare, auto & moto și hobby-uri.

Platformele de marketplace online, precum eMag, joacă un rol major în creșterea vânzărilor online, atrăgând tot mai mulți comercianți. Dezvoltarea acestui segment de piață, mai ales pe fondul expansiunii rapide a operatorilor din China, va avea impact asupra pieței europene de retail, atât cea online, cât și cea din magazinele fizice. În același timp, aceste companii generează cereri semnificative pe piața de logistică, volumele de produse pe care le rulează necesitând spații de zeci de mii de metri pătrați.

O oportunitate semnificativă de creștere a pieței digitale o reprezintă, numărul redus de companii din România care vând online, ponderea acestora fiind aproape la jumătate din media UE, deși rata de penetrare a internetului este de aproape 94% și mai mult de jumătate dintre români cumpără online.

Creșterea comerțului transfrontalier, mai ales în contextul aderării la spațiul Schengen, va stimula cererea pentru locații logistice aproape de graniță, în special în vestul și sudul României, în orașe precum Arad, Timișoara, Giurgiu sau zone metropolitană extinsă a Bucureștiului.

Un alt trend pe care ce poate fi observat pe piața locală, urmând evoluțiile din piețele europene și care ar putea avea influență asupra pieței de logistice, îl reprezintă vânzarea de produse second-hand, produse ce câștigă teren și în România. Datele disponibile arată că mai mult de jumătate dintre români cumpără îmbrăcăminte second-hand, nu doar pentru pentru a economisi bani, ci și datorită conștientizării crescânde a impactului asupra mediului.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1327 / 20132
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Clifford Chance a asistat Green Factory la finalizarea achiziției Eisberg de la compania elvețiană Bell Food Group | Nadia Badea (Partener): Tranzacțiile transfrontaliere reprezintă o tendință în creștere în peisajul actual de fuziuni și achiziții
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la vânzarea participației în Rătești Solar și a împrumuturilor acordate ca acționar către Econergy International, pentru 45,6 milioane EUR
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Filip & Company asistă OH Holding Limited în finalizarea tranzacției prin care fondul de investiții intră în acționariatul Lensa. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener)
Filip & Company a asistat Victoriabank în finalizarea achiziției OCN “Microinvest” SRL în Republica Moldova. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...