
Deficitul de forţă de muncă micşorează productivitatea: Şapte din zece angajatori, afectaţi
19 Martie 2019
MediafaxPentru a compensa deficitul de angajaţi, aproximativ o treime dintre angajatori au recrutat oameni nespecializaţi pe domeniul cerut, dar pe care i-au instruit intern.
Aproape şapte din zece angajatori spun că au avut profituri şi cifre de afaceri mai mici, din cauza deficitului de forţă de muncă şi a lipsei de specialişti, arată datele celui mai recent sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs.
Imposibilitatea de a găsi şi recruta angajatul potrivit la timp nu duce doar la creşterea presiunii pe ceilalţi angajaţi, ci şi la pierderea de contracte importante cu anumiţi clienţi, stagnarea sau reducerea productivităţii, restrângerea activităţii companiei.
Astfel, 44% dintre angajatorii care au răspuns sondajului au arătat că lipsa forţei de muncă suficiente sau adecvate a afectat cu până la 10% profitul anual al companiei, alţi 15% au spus că impactul a fost şi mai mare, de până la 20%, iar 8% a depăşit chiar şi acest prag. Totodată, doi din cinci angajatori reclamă faptul că cifra de afaceri a scăzut cu până la 10%, în timp ce 17,8% spun că scăderea a fost de până la 20%, iar 8% chiar peste acest prag, inclusiv peste nivelul de 30%.
Imposibilitatea de a găsi şi recruta angajatul potrivit la timp nu duce doar la creşterea presiunii pe ceilalţi angajaţi, ci şi la pierderea de contracte importante cu anumiţi clienţi, stagnarea sau reducerea productivităţii, restrângerea activităţii companiei.
Astfel, 44% dintre angajatorii care au răspuns sondajului au arătat că lipsa forţei de muncă suficiente sau adecvate a afectat cu până la 10% profitul anual al companiei, alţi 15% au spus că impactul a fost şi mai mare, de până la 20%, iar 8% a depăşit chiar şi acest prag. Totodată, doi din cinci angajatori reclamă faptul că cifra de afaceri a scăzut cu până la 10%, în timp ce 17,8% spun că scăderea a fost de până la 20%, iar 8% chiar peste acest prag, inclusiv peste nivelul de 30%.
Circa o treime dintre respondenţi au spus că nu au fost afectaţi în acest sens.
Pentru a compensa deficitul de angajaţi, aproximativ o treime dintre angajatori au recrutat oameni nespecializaţi pe domeniul cerut, dar pe care i-au instruit intern. Alţi 13,6% au angajat mai mulţi studenţi sau au reconvertit profesional o parte dintre angajaţi, pentru a acoperi domeniul unde le lipseau specialişti, conform răspunsurilor oferite de 13,1% dintre angajatori. Totodată, pentru 11,4%, soluţia a fost să angajeze mai mulţi oameni din împrejurimi, care fac naveta zilnic. Aproape 9% au investit mai mult în tehnologie, pentru a înlocui resursa umană. Mai puţini sunt cei care au fost nevoiţi să angajeze pensionari, ori să apeleze la forţă de muncă din afara ţării.
În ordinea relevanţei răspunsurilor, cel mai greu se găsesc angajaţi în domeniile: producţie, vânzări, IT, inginerie, logistică, financiar-contabil şi customer service. Nivelul de experienţă cel mai greu de recrutat este mid-level (52,5% dintre respondenţi), entry-level (27,7%), senior level (19,8%). Marea majoritate a angajatorilor reuşeşte să recruteze angajatul potrivit în cel mult două luni de la anunţarea postului. În unele situaţii, însă, găsirea candidatului potrivit pentru un anumit post, de la momentul lansării anunţului de recrutare, poate dura între două şi trei luni, au spus 13% dintre respondenţi, iar 10% au arătat că poate dura chiar şi trei-şase luni.
Mai bine de jumătate dintre angajatori (53,5%) spun că principala cauză pentru care nu reuşesc să ocupe în timp util posturile disponibile în companie o reprezintă faptul că potenţialii angajaţi, mai ales dintre cei tineri, au aşteptări prea mari în raport cu abilităţile sau specializările lor. Aproape o treime afirmă că nu sunt suficiente resurse umane specializate în piaţă, iar 11% nu reuşesc să facă faţă competitorilor, care oferă pachete mai generoase de beneficii salariale şi extra-salariale.
În ceea ce priveşte deficitul de angajaţi la nivel de piaţă, cei mai mulţi dintre respondenţi (33%) cred că principala cauză o reprezintă lipsa de interes din partea forţei de muncă inactive profesional în a se califica. Alţi 25,7% cred că principalul motiv îl reprezintă salariile prea mici care pot fi oferite de către angajatori. Alte cauze sunt emigrarea specialiştilor (24%), dar şi închiderea şcolilor profesionale (12%).
Opt din zece angajatori aveau, la momentul efectuării sondajului, până la zece posturi vacante, în jumătate din cazuri fiind nevoie de unu-cinci angajaţi pentru fiecare post. Cele mai multe posturi disponibile erau în departamentele: vânzări, producţie, inginerie, administrativ, financiar-contabil, IT şi logistică.
Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 15 februarie - 15 martie, pe un eşantion de 382 companii mici, medii şi mari din România.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 19367 / 19675 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Tranzacție majoră în energia verde: RTPR asistă OX2 la vânzarea unui parc eolian de 96 MW. Echipă cu avocații A&O Shearman pe parte juridică, EY - consultant financiar pentru vânzător
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...