
Două treimi dintre români ‘se descurcă financiar’ cu facturile, dar nu mai au bani de recreere (sondaj)
14 Iulie 2025
BizLawyerConsumatorii estimează că vor cheltui mai mult în următoarele şase luni pentru produse proaspete precum fructe, legume, lactate şi cereale, şi sunt hotărâţi să reducă cheltuielile pentru gustări, alcool şi alimente ultraprocesate.
Aproape două treimi dintre românii (63%) care au participat la sondajul Voice of the Consumer 2025 realizat de PwC afirmă că "se descurcă financiar" şi îşi pot achita toate facturile lunare, dar le rămân foarte puţini bani sau deloc pentru economii sau activităţi recreative.
În consecinţă, preţul rămâne principalul factor de decizie în cumpărături. Cu toate acestea, se observă o orientare tot mai accentuată către produse sănătoase şi locale, care îi determină să devină mai selectivi şi atenţi la buget.
"Deşi inflaţia s-a temperat în 2024 şi în prima jumătate din 2025 faţă de nivelurile record din anii anteriori, rămâne principala preocupare pentru consumatorii români, care continuă să fie prudenţi: caută promoţii, cumpără doar ce le trebuie din mai multe magazine şi reutilizează alimentele. În paralel, se conturează o tendinţă clară spre produse sănătoase şi locale, iar intenţiile de a cheltui mai mult pentru fructe, legume, lactate şi cereale proaspete depăşesc media regiunii geografice", a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener şi lider al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC Romania.
În consecinţă, preţul rămâne principalul factor de decizie în cumpărături. Cu toate acestea, se observă o orientare tot mai accentuată către produse sănătoase şi locale, care îi determină să devină mai selectivi şi atenţi la buget.
"Deşi inflaţia s-a temperat în 2024 şi în prima jumătate din 2025 faţă de nivelurile record din anii anteriori, rămâne principala preocupare pentru consumatorii români, care continuă să fie prudenţi: caută promoţii, cumpără doar ce le trebuie din mai multe magazine şi reutilizează alimentele. În paralel, se conturează o tendinţă clară spre produse sănătoase şi locale, iar intenţiile de a cheltui mai mult pentru fructe, legume, lactate şi cereale proaspete depăşesc media regiunii geografice", a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener şi lider al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC Romania.
Consumatorii estimează că vor cheltui mai mult în următoarele şase luni pentru produse proaspete precum fructe, legume, lactate şi cereale, şi sunt hotărâţi să reducă cheltuielile pentru gustări, alcool şi alimente ultraprocesate.
În plus, mai mult de 3 din 10 consumatori sunt în căutarea unui raport calitate-preţ optim şi spun că schimbă mărcile în principal pentru beneficii financiare, dar şi din dorinţa de a găsi un gust mai bun.
De asemenea, majoritatea (88%) consideră că programele de loialitate au o influenţă importantă în alegerea unui retailer alimentar, opţiunile de cashback (57%) şi reducerile la achiziţii viitoare (55%) fiind cei mai importanţi factori de fidelizare.
Deşi consumatorii conştientizează impactul schimbărilor climatice, aceste îngrijorări nu se reflectă mereu în comportamentul de cumpărare. Peste 80% dintre respondenţi îşi exprimă îngrijorarea faţă de schimbările climatice, însă doar 44% dintre aceştia spun că sunt dispuşi să plătească mai mult pentru alimente care susţin protejarea mediului, precum îmbunătăţirea calităţii solului şi biodiversitatea. Consumatorii din România prioritizează sustenabilitatea, cumpărând doar produse de care au nevoie şi reducând risipa alimentară, 65% luând măsuri active pentru a-şi diminua impactul asupra mediului.
De asemenea, preocupările legate de alimentele ultraprocesate sau de utilizarea pesticidelor s-a intensificat în rândul a aproximativ 54% dintre consumatorii chestionaţi.
În acelaşi timp, consumatorii preferă produsele locale deoarece sunt percepute ca fiind mai sănătoase şi că susţin economia locală, 62%, respectiv 45% dintre respondenţi invocând aceste motive. De altfel, 53% dintre respondenţi preferă produse locale, în timp ce 47% optează pentru opţiuni internaţionale mai ieftine.
În ianuarie şi februarie 2025, PwC Research, centrul global de excelenţă al PwC pentru cercetare de piaţă şi informaţii, a realizat un sondaj cu 21.075 de consumatori din 28 de ţări, printre care şi România (460 de respondenţi). Aceştia au primit o varietate de întrebări despre consumul alimentar şi tendinţele consumatorilor, inclusiv cumpărăturile de alimente şi alegerile alimentare, viitorul sănătăţii, tehnologiile emergente, clima şi sustenabilitatea. Interviurile cu executivi din industrie au avut loc în mai 2025.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 368 / 19875 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Schoenherr transformă internship-ul într-o veritabilă rampă de lansare pentru tinerii aflați la început de drum: program plătit, cu acces direct la proiecte internaționale și integrare într-o cultură bazată pe colaborare, diversitate și formarea continuă a talentelor, cu impact direct asupra recrutării viitoare | Ana Lupșor, People & Culture Manager: „Țintim să asigurăm expunere reală la proiecte și la modul de lucru specific unei firme internaționale, dar și să îi descoperim pe cei care pot deveni colegii noștri pe termen lung”
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...