
Factoringul în România a ajuns la 5 miliarde de euro
13 Martie 2019
BizLawyerDin punct de vedere al principalelor industrii, în cadrul tranzacțiilor interne, sectorul FMCG se finanțează cel mai mult prin factoring, ajungând anul trecut la un volum de 834 milioane de euro.
![]() |
Piața de factoring a continuat sa crească pentru al patrulea an consecutiv, având un avans de 11% în 2018, față de anul precedent, depășind astfel nivelul de 5 miliarde de euro. Datele reies din studiul anual al Asociației Române de Factoring (ARF), cu privire la evoluția pieței. Cea mai mare pondere (40%) din volumele derulate prin factoring este realizată de companii cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro, 38% de către companii cu cifre de afaceri cuprinse între 5 și 50 de milioane de euro, în timp ce 22% se derulează de către companii de până în 5 milioane de euro, în care intră, in general, sectorul IMM.
“În ultimii ani, am înregistrat în mod constant o creștere a pieței între 10 si 13 procente, atât pe tipurile de factoring «tradiționale», cât și pe cele mai recent introduse la scară largă, pe care companiile și din țara noastră le percep foarte bine. Și aici vorbim, spre exemplu, de factoringul revers, prezent în piață de aproximativ zece ani, dar dezvoltat puternic cu precadere în ultimi trei-patru, și care, în 2018, a ajuns la aproape 1,3 miliarde de euro, adică peste 32% din total factoring intern. Acest produs are o trasatură specială, în sensul că este propus furnizorilor de servicii și produse direct de către beneficiarul acestora, împreună cu instituția finanțatoare”, explică Bogdan Roșu, președinte ARF.
“În ultimii ani, am înregistrat în mod constant o creștere a pieței între 10 si 13 procente, atât pe tipurile de factoring «tradiționale», cât și pe cele mai recent introduse la scară largă, pe care companiile și din țara noastră le percep foarte bine. Și aici vorbim, spre exemplu, de factoringul revers, prezent în piață de aproximativ zece ani, dar dezvoltat puternic cu precadere în ultimi trei-patru, și care, în 2018, a ajuns la aproape 1,3 miliarde de euro, adică peste 32% din total factoring intern. Acest produs are o trasatură specială, în sensul că este propus furnizorilor de servicii și produse direct de către beneficiarul acestora, împreună cu instituția finanțatoare”, explică Bogdan Roșu, președinte ARF.
În 2018, factorigul intern s-a situat la nivelul de aproximativ 4 miliarde de euro, în creștere cu aproape 13% față de anul anterior. Pentru tranzacțiile comerciale din piața internă există două categorii principale de produs, factoring cu regres și factoring fără regres, serviciile de colectare putând, deasemenea, fi contractate independent de componentele de finanțare și acoperire la riscul de neplată, în vederea introducerii și menținerii unei discipline de plată la nivelul portofoliului de clienți ai unei companii. Astfel, în zona schimburilor comerciale interne, factoringul fără regres a crescut cu aproape 20% față de 2017, în linie cu evoluția din ultimii ani. Atractivitatea principală a acestui tip de factoring este dată, în continuare, de componenta de asigurare a riscului de neplată din partea debitorului cedat.
Din punct de vedere al principalelor industrii, în cadrul tranzacțiilor interne, sectorul FMCG se finanțează cel mai mult prin factoring, ajungând anul trecut la un volum de 834 milioane de euro. Pe locul al doilea se află sectorul IT&C, cu 671 milioane de euro creanțe gestionate prin factoring, în creștere cu 8.5% față de 2017. Pe al treilea loc din punct de vedere ale volumelor, a urcat sectorul numit generic „Metale, chimicale, apă, reciclare”, cu peste 529 de milioane de euro și care, procentual, înregistrează și cea mai mare creștere, de aproximativ 48%, față de 2017. Acest sector ocupă și prima poziție în cadrul tranzacțiilor de factoring de export.
În contextul actual, ARF transmite și un mesaj către mediul economic “Situația și perspectivele la nivel macro impun companiilor o analiză detaliată a portofoliului propriu, atât de clienți, cât și de furnizori, în scopul adoptării unor soluții concrete în ceea ce privește asigurarea unui echilibru în zona de capital circulant, dar mai ales în vederea evitarii unor blocaje de activitate, ca urmare a imposibilității furnizorilor de a livra la timp, respectiv a întârzierilor la încasare sau chiar a înregistrării de pierderi din anumite relații comerciale”, declară Bogdan Roșu.
“Mediul economic în care ne aflăm nu pare unul foarte favorabil pentru sectorul privat pe termen scurt, fie că vorbim despre companii mari sau IMM-uri. Ar fi binevenite măsuri concrete în ceea ce privește atragerea de noi fonduri europene și creșterea investițiilor, care ar conduce, în scurt timp, la crearea de noi locuri de muncă și, implicit, la creșterea volumului de taxe și impozite aduse la buget. Inclusiv în context internațional se iau in calcul diferite scenarii de încetinire a creșterii economice în zona Euro, situație care va avea efecte în lanț și în România. Din acest motiv, companiile românești, care în marea lor majoritate nu sunt foarte bine capitalizate, vor fi foarte vulnerabile la scăderea vânzărilor și respectiv la creșterea nivelului de creanțe neîncasate. În perioada următoare este esențial pentru companii să poată anticipa astfel de evoluții printr-o analiză temeinică și o gestionare prudentă a portofoliului de clienți, fie de către echipa internă, fie prin externalizarea acestor procese către un Factor (Banca/IFN), astfel încât contractarea pieței (cu toate efectele care decurg de aici) să nu afecteze major activitatea și relațiile furnizor-beneficiar“, mai explică Bogdan Roșu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 18289 / 18568 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Cum văd anul 2025 profesioniștii considerați Leading Lawyers de către ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Florian Nițu, Managing Partner PNSA, poziționat de Legal500 în categoria ‘Hall of Fame’ în practica de M&A: ”Cu excepția unor cataclisme geostrategice pe care nu le putem vedea și pe care noi, din România, nici nu le putem preveni, avem motive bune să fim optimiști. Resurse, Infrastructură, Energie, Tech și Food sunt cele cinci domenii în care vom vedea cu precădere investiții și tranzacții noi, în mod accelerat, dar coerent totuși, formând o nouă paradigmă de dezvoltare”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...