Factoringul în România a ajuns la 5 miliarde de euro
13 Martie 2019
BizLawyerDin punct de vedere al principalelor industrii, în cadrul tranzacțiilor interne, sectorul FMCG se finanțează cel mai mult prin factoring, ajungând anul trecut la un volum de 834 milioane de euro.
Piața de factoring a continuat sa crească pentru al patrulea an consecutiv, având un avans de 11% în 2018, față de anul precedent, depășind astfel nivelul de 5 miliarde de euro. Datele reies din studiul anual al Asociației Române de Factoring (ARF), cu privire la evoluția pieței. Cea mai mare pondere (40%) din volumele derulate prin factoring este realizată de companii cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro, 38% de către companii cu cifre de afaceri cuprinse între 5 și 50 de milioane de euro, în timp ce 22% se derulează de către companii de până în 5 milioane de euro, în care intră, in general, sectorul IMM.
“În ultimii ani, am înregistrat în mod constant o creștere a pieței între 10 si 13 procente, atât pe tipurile de factoring «tradiționale», cât și pe cele mai recent introduse la scară largă, pe care companiile și din țara noastră le percep foarte bine. Și aici vorbim, spre exemplu, de factoringul revers, prezent în piață de aproximativ zece ani, dar dezvoltat puternic cu precadere în ultimi trei-patru, și care, în 2018, a ajuns la aproape 1,3 miliarde de euro, adică peste 32% din total factoring intern. Acest produs are o trasatură specială, în sensul că este propus furnizorilor de servicii și produse direct de către beneficiarul acestora, împreună cu instituția finanțatoare”, explică Bogdan Roșu, președinte ARF.
“În ultimii ani, am înregistrat în mod constant o creștere a pieței între 10 si 13 procente, atât pe tipurile de factoring «tradiționale», cât și pe cele mai recent introduse la scară largă, pe care companiile și din țara noastră le percep foarte bine. Și aici vorbim, spre exemplu, de factoringul revers, prezent în piață de aproximativ zece ani, dar dezvoltat puternic cu precadere în ultimi trei-patru, și care, în 2018, a ajuns la aproape 1,3 miliarde de euro, adică peste 32% din total factoring intern. Acest produs are o trasatură specială, în sensul că este propus furnizorilor de servicii și produse direct de către beneficiarul acestora, împreună cu instituția finanțatoare”, explică Bogdan Roșu, președinte ARF.
În 2018, factorigul intern s-a situat la nivelul de aproximativ 4 miliarde de euro, în creștere cu aproape 13% față de anul anterior. Pentru tranzacțiile comerciale din piața internă există două categorii principale de produs, factoring cu regres și factoring fără regres, serviciile de colectare putând, deasemenea, fi contractate independent de componentele de finanțare și acoperire la riscul de neplată, în vederea introducerii și menținerii unei discipline de plată la nivelul portofoliului de clienți ai unei companii. Astfel, în zona schimburilor comerciale interne, factoringul fără regres a crescut cu aproape 20% față de 2017, în linie cu evoluția din ultimii ani. Atractivitatea principală a acestui tip de factoring este dată, în continuare, de componenta de asigurare a riscului de neplată din partea debitorului cedat.
Din punct de vedere al principalelor industrii, în cadrul tranzacțiilor interne, sectorul FMCG se finanțează cel mai mult prin factoring, ajungând anul trecut la un volum de 834 milioane de euro. Pe locul al doilea se află sectorul IT&C, cu 671 milioane de euro creanțe gestionate prin factoring, în creștere cu 8.5% față de 2017. Pe al treilea loc din punct de vedere ale volumelor, a urcat sectorul numit generic „Metale, chimicale, apă, reciclare”, cu peste 529 de milioane de euro și care, procentual, înregistrează și cea mai mare creștere, de aproximativ 48%, față de 2017. Acest sector ocupă și prima poziție în cadrul tranzacțiilor de factoring de export.
În contextul actual, ARF transmite și un mesaj către mediul economic “Situația și perspectivele la nivel macro impun companiilor o analiză detaliată a portofoliului propriu, atât de clienți, cât și de furnizori, în scopul adoptării unor soluții concrete în ceea ce privește asigurarea unui echilibru în zona de capital circulant, dar mai ales în vederea evitarii unor blocaje de activitate, ca urmare a imposibilității furnizorilor de a livra la timp, respectiv a întârzierilor la încasare sau chiar a înregistrării de pierderi din anumite relații comerciale”, declară Bogdan Roșu.
“Mediul economic în care ne aflăm nu pare unul foarte favorabil pentru sectorul privat pe termen scurt, fie că vorbim despre companii mari sau IMM-uri. Ar fi binevenite măsuri concrete în ceea ce privește atragerea de noi fonduri europene și creșterea investițiilor, care ar conduce, în scurt timp, la crearea de noi locuri de muncă și, implicit, la creșterea volumului de taxe și impozite aduse la buget. Inclusiv în context internațional se iau in calcul diferite scenarii de încetinire a creșterii economice în zona Euro, situație care va avea efecte în lanț și în România. Din acest motiv, companiile românești, care în marea lor majoritate nu sunt foarte bine capitalizate, vor fi foarte vulnerabile la scăderea vânzărilor și respectiv la creșterea nivelului de creanțe neîncasate. În perioada următoare este esențial pentru companii să poată anticipa astfel de evoluții printr-o analiză temeinică și o gestionare prudentă a portofoliului de clienți, fie de către echipa internă, fie prin externalizarea acestor procese către un Factor (Banca/IFN), astfel încât contractarea pieței (cu toate efectele care decurg de aici) să nu afecteze major activitatea și relațiile furnizor-beneficiar“, mai explică Bogdan Roșu.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 17790 / 18069 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...