ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Numărul de contribuabili mari s-a modificat de 16 ori în 20 de ani; criteriile de selecţie au fost obiective (ANAF)

10 Octombrie 2023   |   Agerpres

Potrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.

 
 
Numărul de contribuabili administraţi de către Direcţia Mari Contribuabili a fost modificat de 16 ori în perioada 2003 - 2022, în condiţiile în care reîncadrarea marilor contribuabili se realizează anual, precizează, marţi, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

Potrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.

"Criteriile de selecţie care au stat la baza întocmirii listelor marilor contribuabili au fost obiective şi au avut în vedere evoluţiile economice şi bugetare din perioadele de referinţă. Încă din anul 2001 Fondul Monetar Internaţional a recomandat României organizarea unei structuri de administrare a contribuabililor mari. Propunerea a pornit de la analiza evoluţiei economice interne, influenţată major de schimbările structurale la nivel mondial şi de tendinţele de globalizare ale afacerilor - ca modalităţi tot mai sofisticate de evaziune şi fraudă fiscală cu care se confruntă administraţia fiscală", subliniază sursa citată.


Potrivit ANAF, FMI a recomandat mai multor ţări, în special celor în care a desfăşurat misiuni în perioada respectivă (1999-2001), ca la înfiinţarea unei structuri de mari contribuabili în cadrul administraţiilor fiscale să se folosească mai multe criterii care să reflecte cât mai bine potenţialul de plată al contribuabililor şi anume: veniturile anuale din vânzări sau cifra de afaceri, valoarea activelor, nivelul importurilor sau/şi al exporturilor sau tipul de activitate economică. Dintre acestea însă cifra de afaceri/veniturile anuale din vânzări a fost recomandat ca şi criteriu de bază.

La acea dată, numeroase administraţii fiscale mature implementaseră deja această măsură de clasificare a contribuabililor pornind de la ideea maximizării eforturilor necesare susţinerii categoriei de contribuabili cu cel mai mare aport fiscal (spre exemplu: Franţa, Marea Britanie, Spania, Suedia).

La întocmirea celei mai recente liste a marilor contribuabili, conform OPANAF 1721/2021, modificat prin OPANAF 83/2022, criteriile de selecţie care au stat la bază sunt două şi anume criteriul de bază, care include cifra de afaceri - 50% (raportată în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2020 sau decontul de TVA aferent anului 2020), volumul obligaţiilor fiscale datorate - 30% (declarate de către contribuabili, conform declaraţiilor depuse către contribuabili în cursul anului 2020) şi volumul cheltuielilor cu personalul - 20% (raportate în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2020 sau cele raportate prin declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi a evidenţei nominale a persoanelor asigurate - D112 aferente anului 2020) şi criteriul specific de activitate desfăşurat (BNR, societăţi bancare, societăţi de asigurări, societăţi de investiţii financiare, Societatea Română de Televiziune, Societatea Română de Radiodifuziune).

"Totodată, lista contribuabililor mari este supusă modificării continue şi ca urmare a fuziunilor, divizărilor, înfiinţărilor sau desfiinţărilor de grup fiscal unic", subliniază ANAF.

Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a anunţat luni că instituţia pe care o conduce va veni, în cel mult 30 de zile, cu un pachet de măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), arătând că vizează, printre altele, o descentralizare a activităţii pe care o desfăşoară Direcţia Generală Mari Contribuabili şi o restructurare a activităţii Direcţiei de Management al Riscurilor.

"În legătură cu capacitatea noastră de colectare, numai dacă ne uităm la indicatorii lunari pe care îi analizăm: venituri planificate şi venituri realizate, se observă că avem un oarecare gap. Sigur, motivele sunt numeroase, de ce avem acest gap, dar în acelaşi timp avem şi o anumită ritmicitate la încasarea acestor venituri. Aproximativ 30 de miliarde lei este suma pe care o încasăm lunar prin intermediul ANAF. Este principala noastră sursă de venituri şi, de aceea, ne aplecăm asupra modului în care se face această colectare şi desigur, asupra măsurilor pe care le vom lua în legătură cu ANAF. Mă refer aici la cel puţin două componente: Direcţia de mari contribuabili, care aduce aproape jumătate din veniturile lunare pe care le încasăm prin intermediul ANAF şi, mai concret, aici vizăm o descentralizare a activităţii. Sunt 3.373 de mari contribuabili care aduc la bugetul de stat 15 miliarde de lei lunar şi vrem ca aici activitatea să fie mult mai eficientă din perspectiva colectării resurselor bugetului de stat. De asemenea, avem în vedere, tot pe zona aceasta a restructurării activităţii ANAF, activitatea Direcţiei de Management al Riscurilor, astfel încât inspecţiile noastre fiscale să nu fie făcute de multe ori fără rezultate, ci să ne concentrăm mai bine asupra corelării între inspecţia fiscală şi indicatorii de risc, mai ales a celor care privesc evaziunea fiscală", a precizat ministrul.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4801 / 19774
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...