Numărul de contribuabili mari s-a modificat de 16 ori în 20 de ani; criteriile de selecţie au fost obiective (ANAF)
10 Octombrie 2023 Agerpres
Potrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.
Numărul de contribuabili administraţi de către Direcţia Mari Contribuabili a fost modificat de 16 ori în perioada 2003 - 2022, în condiţiile în care reîncadrarea marilor contribuabili se realizează anual, precizează, marţi, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
Potrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.
"Criteriile de selecţie care au stat la baza întocmirii listelor marilor contribuabili au fost obiective şi au avut în vedere evoluţiile economice şi bugetare din perioadele de referinţă. Încă din anul 2001 Fondul Monetar Internaţional a recomandat României organizarea unei structuri de administrare a contribuabililor mari. Propunerea a pornit de la analiza evoluţiei economice interne, influenţată major de schimbările structurale la nivel mondial şi de tendinţele de globalizare ale afacerilor - ca modalităţi tot mai sofisticate de evaziune şi fraudă fiscală cu care se confruntă administraţia fiscală", subliniază sursa citată.
Potrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.
"Criteriile de selecţie care au stat la baza întocmirii listelor marilor contribuabili au fost obiective şi au avut în vedere evoluţiile economice şi bugetare din perioadele de referinţă. Încă din anul 2001 Fondul Monetar Internaţional a recomandat României organizarea unei structuri de administrare a contribuabililor mari. Propunerea a pornit de la analiza evoluţiei economice interne, influenţată major de schimbările structurale la nivel mondial şi de tendinţele de globalizare ale afacerilor - ca modalităţi tot mai sofisticate de evaziune şi fraudă fiscală cu care se confruntă administraţia fiscală", subliniază sursa citată.
Potrivit ANAF, FMI a recomandat mai multor ţări, în special celor în care a desfăşurat misiuni în perioada respectivă (1999-2001), ca la înfiinţarea unei structuri de mari contribuabili în cadrul administraţiilor fiscale să se folosească mai multe criterii care să reflecte cât mai bine potenţialul de plată al contribuabililor şi anume: veniturile anuale din vânzări sau cifra de afaceri, valoarea activelor, nivelul importurilor sau/şi al exporturilor sau tipul de activitate economică. Dintre acestea însă cifra de afaceri/veniturile anuale din vânzări a fost recomandat ca şi criteriu de bază.
La acea dată, numeroase administraţii fiscale mature implementaseră deja această măsură de clasificare a contribuabililor pornind de la ideea maximizării eforturilor necesare susţinerii categoriei de contribuabili cu cel mai mare aport fiscal (spre exemplu: Franţa, Marea Britanie, Spania, Suedia).
La întocmirea celei mai recente liste a marilor contribuabili, conform OPANAF 1721/2021, modificat prin OPANAF 83/2022, criteriile de selecţie care au stat la bază sunt două şi anume criteriul de bază, care include cifra de afaceri - 50% (raportată în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2020 sau decontul de TVA aferent anului 2020), volumul obligaţiilor fiscale datorate - 30% (declarate de către contribuabili, conform declaraţiilor depuse către contribuabili în cursul anului 2020) şi volumul cheltuielilor cu personalul - 20% (raportate în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2020 sau cele raportate prin declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi a evidenţei nominale a persoanelor asigurate - D112 aferente anului 2020) şi criteriul specific de activitate desfăşurat (BNR, societăţi bancare, societăţi de asigurări, societăţi de investiţii financiare, Societatea Română de Televiziune, Societatea Română de Radiodifuziune).
"Totodată, lista contribuabililor mari este supusă modificării continue şi ca urmare a fuziunilor, divizărilor, înfiinţărilor sau desfiinţărilor de grup fiscal unic", subliniază ANAF.
Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a anunţat luni că instituţia pe care o conduce va veni, în cel mult 30 de zile, cu un pachet de măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), arătând că vizează, printre altele, o descentralizare a activităţii pe care o desfăşoară Direcţia Generală Mari Contribuabili şi o restructurare a activităţii Direcţiei de Management al Riscurilor.
"În legătură cu capacitatea noastră de colectare, numai dacă ne uităm la indicatorii lunari pe care îi analizăm: venituri planificate şi venituri realizate, se observă că avem un oarecare gap. Sigur, motivele sunt numeroase, de ce avem acest gap, dar în acelaşi timp avem şi o anumită ritmicitate la încasarea acestor venituri. Aproximativ 30 de miliarde lei este suma pe care o încasăm lunar prin intermediul ANAF. Este principala noastră sursă de venituri şi, de aceea, ne aplecăm asupra modului în care se face această colectare şi desigur, asupra măsurilor pe care le vom lua în legătură cu ANAF. Mă refer aici la cel puţin două componente: Direcţia de mari contribuabili, care aduce aproape jumătate din veniturile lunare pe care le încasăm prin intermediul ANAF şi, mai concret, aici vizăm o descentralizare a activităţii. Sunt 3.373 de mari contribuabili care aduc la bugetul de stat 15 miliarde de lei lunar şi vrem ca aici activitatea să fie mult mai eficientă din perspectiva colectării resurselor bugetului de stat. De asemenea, avem în vedere, tot pe zona aceasta a restructurării activităţii ANAF, activitatea Direcţiei de Management al Riscurilor, astfel încât inspecţiile noastre fiscale să nu fie făcute de multe ori fără rezultate, ci să ne concentrăm mai bine asupra corelării între inspecţia fiscală şi indicatorii de risc, mai ales a celor care privesc evaziunea fiscală", a precizat ministrul.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 5436 / 20409 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





