Numărul de contribuabili mari s-a modificat de 16 ori în 20 de ani; criteriile de selecţie au fost obiective (ANAF)
10 Octombrie 2023
AgerpresPotrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.
Numărul de contribuabili administraţi de către Direcţia Mari Contribuabili a fost modificat de 16 ori în perioada 2003 - 2022, în condiţiile în care reîncadrarea marilor contribuabili se realizează anual, precizează, marţi, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
Potrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.
"Criteriile de selecţie care au stat la baza întocmirii listelor marilor contribuabili au fost obiective şi au avut în vedere evoluţiile economice şi bugetare din perioadele de referinţă. Încă din anul 2001 Fondul Monetar Internaţional a recomandat României organizarea unei structuri de administrare a contribuabililor mari. Propunerea a pornit de la analiza evoluţiei economice interne, influenţată major de schimbările structurale la nivel mondial şi de tendinţele de globalizare ale afacerilor - ca modalităţi tot mai sofisticate de evaziune şi fraudă fiscală cu care se confruntă administraţia fiscală", subliniază sursa citată.
Potrivit sursei citate, la înfiinţarea acestei Direcţii, în 2003, existau 446 de contribuabili încadraţi în această categorie iar în prezent numărul acestora depăşeşte 3200 de contribuabili.
"Criteriile de selecţie care au stat la baza întocmirii listelor marilor contribuabili au fost obiective şi au avut în vedere evoluţiile economice şi bugetare din perioadele de referinţă. Încă din anul 2001 Fondul Monetar Internaţional a recomandat României organizarea unei structuri de administrare a contribuabililor mari. Propunerea a pornit de la analiza evoluţiei economice interne, influenţată major de schimbările structurale la nivel mondial şi de tendinţele de globalizare ale afacerilor - ca modalităţi tot mai sofisticate de evaziune şi fraudă fiscală cu care se confruntă administraţia fiscală", subliniază sursa citată.
Potrivit ANAF, FMI a recomandat mai multor ţări, în special celor în care a desfăşurat misiuni în perioada respectivă (1999-2001), ca la înfiinţarea unei structuri de mari contribuabili în cadrul administraţiilor fiscale să se folosească mai multe criterii care să reflecte cât mai bine potenţialul de plată al contribuabililor şi anume: veniturile anuale din vânzări sau cifra de afaceri, valoarea activelor, nivelul importurilor sau/şi al exporturilor sau tipul de activitate economică. Dintre acestea însă cifra de afaceri/veniturile anuale din vânzări a fost recomandat ca şi criteriu de bază.
La acea dată, numeroase administraţii fiscale mature implementaseră deja această măsură de clasificare a contribuabililor pornind de la ideea maximizării eforturilor necesare susţinerii categoriei de contribuabili cu cel mai mare aport fiscal (spre exemplu: Franţa, Marea Britanie, Spania, Suedia).
La întocmirea celei mai recente liste a marilor contribuabili, conform OPANAF 1721/2021, modificat prin OPANAF 83/2022, criteriile de selecţie care au stat la bază sunt două şi anume criteriul de bază, care include cifra de afaceri - 50% (raportată în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2020 sau decontul de TVA aferent anului 2020), volumul obligaţiilor fiscale datorate - 30% (declarate de către contribuabili, conform declaraţiilor depuse către contribuabili în cursul anului 2020) şi volumul cheltuielilor cu personalul - 20% (raportate în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2020 sau cele raportate prin declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi a evidenţei nominale a persoanelor asigurate - D112 aferente anului 2020) şi criteriul specific de activitate desfăşurat (BNR, societăţi bancare, societăţi de asigurări, societăţi de investiţii financiare, Societatea Română de Televiziune, Societatea Română de Radiodifuziune).
"Totodată, lista contribuabililor mari este supusă modificării continue şi ca urmare a fuziunilor, divizărilor, înfiinţărilor sau desfiinţărilor de grup fiscal unic", subliniază ANAF.
Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a anunţat luni că instituţia pe care o conduce va veni, în cel mult 30 de zile, cu un pachet de măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), arătând că vizează, printre altele, o descentralizare a activităţii pe care o desfăşoară Direcţia Generală Mari Contribuabili şi o restructurare a activităţii Direcţiei de Management al Riscurilor.
"În legătură cu capacitatea noastră de colectare, numai dacă ne uităm la indicatorii lunari pe care îi analizăm: venituri planificate şi venituri realizate, se observă că avem un oarecare gap. Sigur, motivele sunt numeroase, de ce avem acest gap, dar în acelaşi timp avem şi o anumită ritmicitate la încasarea acestor venituri. Aproximativ 30 de miliarde lei este suma pe care o încasăm lunar prin intermediul ANAF. Este principala noastră sursă de venituri şi, de aceea, ne aplecăm asupra modului în care se face această colectare şi desigur, asupra măsurilor pe care le vom lua în legătură cu ANAF. Mă refer aici la cel puţin două componente: Direcţia de mari contribuabili, care aduce aproape jumătate din veniturile lunare pe care le încasăm prin intermediul ANAF şi, mai concret, aici vizăm o descentralizare a activităţii. Sunt 3.373 de mari contribuabili care aduc la bugetul de stat 15 miliarde de lei lunar şi vrem ca aici activitatea să fie mult mai eficientă din perspectiva colectării resurselor bugetului de stat. De asemenea, avem în vedere, tot pe zona aceasta a restructurării activităţii ANAF, activitatea Direcţiei de Management al Riscurilor, astfel încât inspecţiile noastre fiscale să nu fie făcute de multe ori fără rezultate, ci să ne concentrăm mai bine asupra corelării între inspecţia fiscală şi indicatorii de risc, mai ales a celor care privesc evaziunea fiscală", a precizat ministrul.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 3060 / 18033 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...