ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Peste 47.500 de firme figurează la 2.440 de adrese din România şi au datorii la buget de aproape 30 miliarde de lei (audit)

04 Iunie 2025   |   Agerpres

În cadrul auditului de conformitate efectuat la ANAF, Curtea de Conturi a exprimat concluzie cu rezerve cu privire la modul în care au fost respectate prevederile legale privind formarea, evidenţierea, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului general consolidat administrate de ANAF în anul 2023.

 
 
Datoriile la bugetul de stat ale unui număr de 47.513 de firme care figurează la 2.440 de adrese din România se ridică la aproape 30 de miliarde de lei, reiese din datele unui audit de conformitate realizat de Curtea de Conturi a României la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). 

Potrivit unui comunicat al instituţiei de audit, transmis miercuri spre difuzare, riscul fiscal determinat de funcţionarea într-un sediu social situat la aceeaşi adresă cu alte zeci, sute sau chiar mii de firme trebuie evaluat de organele fiscale.

În cadrul auditului de conformitate efectuat la ANAF, Curtea de Conturi a exprimat concluzie cu rezerve cu privire la modul în care au fost respectate prevederile legale privind formarea, evidenţierea, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului general consolidat administrate de ANAF în anul 2023.


Constatările auditorilor au evidenţiat deficienţe privind: evidenţa contabilă a veniturilor statului şi evidenţa analitică pe plătitori; stabilirea riscului fiscal; activitatea în domeniul preţurilor de transfer; activitatea de soluţionare a cererilor de rambursare a TVA; colectarea creanţelor bugetare din TVA şi impozit pe profit.

"Pe baza datelor primite de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare şi Oficiul Naţional Registrul Comerţului, echipa de audit a Curţii a efectuat o analiză, ajungând la concluzia că este necesară investigarea contribuabililor care au sediile fiscale la aceeaşi adresă şi care înregistrează datorii importante la bugetul de stat. În cadrul analizei, auditorii au semnalat: în România sunt 2.440 de adrese ce însumează peste un milion lei datorii/adresă către bugetul statului la data de 31.12.2023, la care sunt înregistrări multiple de societăţi comerciale. Numărul total de firme care au sediul social declarat la aceste adrese identificate este de 47.513, cu datorii totale cumulate de aproape 30 miliarde de lei (29.666.938 mii lei); au fost identificate 361 de adrese la care funcţionează mai mult de 10 firme, dintre care 72 de adrese la care funcţionează mai mult de 100 firme în aceeaşi locaţie", se arată în comunicat.

Curtea de Conturi a punctat, totodată, că, în vederea combaterii acestui fenomen, sunt necesare modificări asupra cadrului legal actual care permite înregistrarea la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a unui număr de sedii sociale multiple, la aceeaşi adresă, inclusiv pe baza unor contracte de asistenţă juridică, ce devin în fapt permanente.

Instituţia precizează că a identificat un număr mare de adrese pe teritoriul României la care sunt înregistrate sediile sociale aparţinând unor sute şi mii de firme (la aceeaşi adresă), dintre care cele mai multe în Bucureşti. Astfel, la o adresă din Bulevardul Bucureştii Noi, sectorul 1, aveau sediul profesional declarat în acelaşi spaţiu un număr de 6.061 persoane fizice autorizate, precum şi 2.398 de societăţi comerciale. Tot în sectorul 1, la o adresă de pe strada Argentina, aveau sediul social declarat 1.895 de societăţi comerciale, cu datorii cumulate de 465.708 lei. Un alt exemplu este în sectorul 2, unde, într-un singur apartament dintr-un imobil de pe strada Arhitect Grigore Ionescu, funcţionau 2.736 de firme, cu un sold total al datoriilor de 124.773.065 lei (la 31 decembrie 2023).

"Riscul fiscal determinat de funcţionarea într-un sediu social situat la aceeaşi adresă cu alte zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui evaluat de organele fiscale. (...) analiza riscului fiscal existent în cazul unui mare număr de firme cu sediul social declarat la aceeaşi adresă va permite organelor de control fiscal să identifice acele grupuri de persoane specializate în asigurarea transferului firmelor cu datorii mari la bugetul statului către alţi acţionari şi administratori decât cei care au beneficiat de neplata impozitelor şi taxelor în scopul vădit de a 'îngropa' acele firme cu datorii mari către bugetul statului, lipsind de eficienţă măsurile de recuperare ale organelor fiscale. Cele mai multe dintre aceste societăţi comerciale ar trebui să suscite interesul organelor fiscale, fiind evidente riscurile fiscale determinate de funcţionarea 'la grămadă' de ordinul zecilor, sutelor sau chiar miilor de firme la o adresă unică, precum şi de faptul că deţin cod valabil de TVA, toate aceste societăţi comerciale fiind parte din circuitele de deductibilitate a TVA la nivel naţional, cu o influenţă semnificativă în economia TVA", notează Curtea de Conturi.

Referitor la activitatea Serviciului Executare Silită Cazuri Speciale regional Bucureşti, auditorii au constatat că nu există o procedură operaţională cu privire la înregistrarea debitelor provenite din sentinţe penale în evidenţa analitică pe plătitori persoane fizice şi în evidenţa contabilă a creanţelor bugetare provenite din sentinţe penale. De asemenea, aplicaţia informatică nu este complet operaţională, astfel încât să permită centralizarea debitelor din sentinţe penale, încasările şi sumele rămase de recuperat la bugetul de stat.

Din analiza activităţii de estimare a GAP-ului de TVA, la nivelul ANAF a rezultat necesitatea dezvoltării de către ANAF/Ministerul Finanţelor a activităţii de estimare a decalajelor fiscale şi de realizare a prognozelor privind veniturile fiscale pentru asigurarea capacităţii administraţiei fiscale de reducere a a acestui gol prin identificarea cu acurateţe a activităţilor vulnerabile, luarea măsurilor administrative în scopul creşterii gradului de conformare fiscală a contribuabililor, precum şi identificarea măsurilor de politică fiscală ce pot fi ajustate.

"Dezvoltarea de către ANAF/MF a activităţii de estimare a decalajelor fiscale şi de realizare a prognozelor privind veniturile fiscale va permite asigurarea capacităţii instituţionale a ministerului de a susţine o colaborare eficientă cu structurile din cadrul Comisiei Europene (CE) care sunt implicate în evaluarea decalajului de conformitate cu TVA al statelor membre. Metodologiile utilizate de CE, respectiv de Fondul Monetar Internaţional relevă, totodată, importanţa componentei de politică fiscală ce afectează semnificativ GAP-ul TVA în România, date fiind facilităţile existente în legislaţia TVA, ce determină decalaje TVA rezultate din utilizarea unor scutiri de taxă sau a unor cote reduse de TVA, aplicarea scutirilor de taxă etc", se menţionează în document.

Conform Curţii de Conturi, raportul privind decalajele de conformitate cu TVA, publicat de Comisia Europeană în decembrie 2024, relevă faptul că România a înregistrat un trend descrescător al indicatorului pentru anul 2022, acesta coborând la 30,6%, faţă de 34,8% cât a înregistrat în anul 2021.

În urma auditurilor efectuate la structurile teritoriale ale ANAF (41 de administraţii judeţene ale finanţelor publice, administraţiile sectoarelor 1-6 şi Administraţia Contribuabili Mijlocii din cadrul DGRFP Bucureşti, Direcţia Generală a Marilor Contribuabili) au rezultat neconformităţi, fiind identificate venituri suplimentare în valoare de 572,458 milioane de lei şi erori de înregistrare în evidenţele contabile şi fiscale în valoare de 2,763 miliarde de lei.

"Prin Scrisoarea către management au fost formulate recomandări atât pentru remedierea neconformităţilor consemnate la nivelul structurilor teritoriale ale ANAF, cât şi pentru remedierea neconformităţilor consemnate la nivelul aparatului central al ANAF", subliniază sursa citată.

Raportul de audit de conformitate întocmit ca urmare a misiunii cu tema "Controlul respectării prevederilor legale referitor la formarea, evidenţierea, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului general consolidat administrate de ANAF" este disponibil pe pagina de Internet a Curţii de Conturi a României.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 30 / 19251
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...