ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Publicitatea comportamentală utilizată de platformele online, în atenția Comitetului European pentru Protecția Datelor

22 Aprilie 2024   |   BizLawyer

Atât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor.

 
 
Comitetul European pentru Protecția Datelor a clarificat recent o serie de aspecte esențiale în ce privește publicitatea comportamentală, utilizată la scară largă de platformele online. Printr-un aviz publicat în data de 17 aprilie 2024, Comitetul a trasat direcțiile de urmat atunci când platformele online colectează și procesează datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru a implementa publicitatea comportamentală.

Context

Avizul Comitetului vine ca urmare a solicitărilor primite din partea autorităților de protecția datelor din Olanda, Norvegia și Germania privind examinarea opțiunii „consimți sau plătești”, utilizată în prezent de platformele online în contextul publicității comportamentale.


Concret, întrebarea autorităților era dacă opțiunea oferită de platformele online utilizatorilor, fie de a-și exprima consimțământul pentru prelucrarea datelor în scopul publicității comportamentale, fie de a plăti o taxă pentru a nu face obiectul prelucrării de date, reprezintă un consimțământ valid în sensul GDPR.

Publicitatea comportamentală în viziunea Comitetului European pentru Protecția Datelor

”Publicitatea comportamentală reprezintă în esență o formă de profilare, care implică prelucrarea unui volum mare de date, provenite din analiza activității și comportamentului persoanelor vizate în mediul online (date de tipul numărului de accesări sau al duratei petrecute pe un website, localizării ori al paginilor pe care persoana le apreciază sau le urmărește). De menționat că această colectare de date nu se limitează la monitorizarea comportamentului utilizatorilor exclusiv pe platformele respective, ci se poate extinde și la activitatea acestora pe alte website-uri, chiar deținute de alți operatori ”, a precizat Marc Barabas, Associate PeliPartners.

Prin monitorizarea și compilarea datelor respective, platformele online de tipul Facebook, Instagram sau Linkedin creează apoi, cu ajutorul unor operatori terți, un profil al fiecărui utilizator, pentru a afișa anunțuri și reclame personalizate conform intereselor specifice ale acestora.

Atât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor. Sub acest aspect, autoritatea acordă o atenție particulară temeiului legal în baza căruia se realizează prelucrarea de date, în special în ce privește valabilitatea consimțământului utilizatorilor.

Consimțământul în contextul publicității comportamentale

Modelul utilizat cel mai frecvent de platformele online pentru a obține consimțământul utilizatorilor în contextul publicității comportamentale este cel de tipul „consimți sau plătești”. Utilizatorii sunt astfel puși în situația fie de a accepta monitorizarea comportamentului lor online, fie de a achita o taxă pentru a putea continua să utilizeze respectiva platformă online.

Comitetul a identificat mai multe deficiențe ale unui astfel de mecanism. În primul rând, autoritatea a subliniat în mod clar că prelucrarea datelor cu caracter personal nu poate servi ca mijloc de obținerea a unor profituri financiare. În acest sens, furnizarea unei singure alternative utilizatorilor, contra cost, pentru a evita prelucrarea datelor, nu poate constitui opțiunea implicită de urmat pentru operatori.

În ce privește consimțământul propriu-zis, Comitetul consideră că un astfel de mecanism poate afecta validitatea acestuia, având în vedere că:

a) utilizatorii vor suferi un „prejudiciu” financiar dacă nu consimt la prelucrarea datelor, materializat în tariful pe care vor fi obligați să îl plătească pentru utilizarea platformei;

b) în multe cazuri, există un dezechilibru de putere între utilizatori și platformele online; de altfel, prin hotărârea din 4 iulie 2023 în cauza C-252/21 vizând Meta Platforms, Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat în sensul că platformele care au o poziție dominantă pe o anumită piață pot afecta libertatea consimțământului utilizatorilor tocmai datorită puterii și influenței pe care o au în mediul online;

c) adesea consimțământul nu este suficient de specific exprimat și informat, ținând cont de volumul semnificativ de date care se procesează și de numeroasele modalități prin care datele sunt colectate.

Soluții propuse de autoritate pentru conformarea cu standardele impuse de GDPR

În acest context, Comitetul oferă o serie de îndrumări și soluții pe care platformele online le pot implementa pentru a asigura conformitatea activității lor cu legislația de protecție a datelor:

§ prezentarea utilizatorilor a unei alternative de operare a aplicației, care să nu implice deloc sau să presupună un număr redus de date prelucrate în scop de publicitate comportamentală; alternativa trebuie să fie una echivalentă, având aceleași funcții și caracteristici, astfel încât utilizatorii să aibă o posibilitate reală de a alege;

§ o opțiune echivalentă gratuită, recomandabilă din perspectiva Comitetului, va avea un impact semnificativ în ce privește analiza validității consimțământului; dacă totuși se optează pentru perceperea unui tarif, operatorii trebuie să stabilească un cuantum care să nu fie în măsură să descurajeze un consimțământ liber exprimat, transformând opțiunea într-o versiune premium a platformei; analiza cuantumului va fi efectuată de la caz la caz de către operatori sau de către autoritățile de protecția datelor;

§ alternativa oferită poate implica diferite alte forme de publicitate cum ar fi publicitatea contextuală sau cea bazată pe anumite subiecte de interes pe care utilizatorul le selectează dintr-o listă de subiecte propuse de platformă;

§ utilizatorii trebuie să fie informați cu privire la toate scopurile, categoriile de date, precum și la destinatarii către care datele sunt transferate, evitându-se exprimarea unui consimțământ general care să înglobeze întreaga activitate de prelucrare în scopul publicității comportamentale;

§ asigurarea unei modalități de retragere a consimțământului la fel de facilă și la care utilizatorii să poată opta liber, fără a exista presiunea că retragerea consimțământului ar implica automat perceperea unui tarif sau imposibilitatea de a utiliza platforma.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 54 / 16823
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...