ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Publicitatea comportamentală utilizată de platformele online, în atenția Comitetului European pentru Protecția Datelor

22 Aprilie 2024   |   BizLawyer

Atât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor.

 
 
Comitetul European pentru Protecția Datelor a clarificat recent o serie de aspecte esențiale în ce privește publicitatea comportamentală, utilizată la scară largă de platformele online. Printr-un aviz publicat în data de 17 aprilie 2024, Comitetul a trasat direcțiile de urmat atunci când platformele online colectează și procesează datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru a implementa publicitatea comportamentală.

Context

Avizul Comitetului vine ca urmare a solicitărilor primite din partea autorităților de protecția datelor din Olanda, Norvegia și Germania privind examinarea opțiunii „consimți sau plătești”, utilizată în prezent de platformele online în contextul publicității comportamentale.


Concret, întrebarea autorităților era dacă opțiunea oferită de platformele online utilizatorilor, fie de a-și exprima consimțământul pentru prelucrarea datelor în scopul publicității comportamentale, fie de a plăti o taxă pentru a nu face obiectul prelucrării de date, reprezintă un consimțământ valid în sensul GDPR.

Publicitatea comportamentală în viziunea Comitetului European pentru Protecția Datelor

”Publicitatea comportamentală reprezintă în esență o formă de profilare, care implică prelucrarea unui volum mare de date, provenite din analiza activității și comportamentului persoanelor vizate în mediul online (date de tipul numărului de accesări sau al duratei petrecute pe un website, localizării ori al paginilor pe care persoana le apreciază sau le urmărește). De menționat că această colectare de date nu se limitează la monitorizarea comportamentului utilizatorilor exclusiv pe platformele respective, ci se poate extinde și la activitatea acestora pe alte website-uri, chiar deținute de alți operatori ”, a precizat Marc Barabas, Associate PeliPartners.

Prin monitorizarea și compilarea datelor respective, platformele online de tipul Facebook, Instagram sau Linkedin creează apoi, cu ajutorul unor operatori terți, un profil al fiecărui utilizator, pentru a afișa anunțuri și reclame personalizate conform intereselor specifice ale acestora.

Atât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor. Sub acest aspect, autoritatea acordă o atenție particulară temeiului legal în baza căruia se realizează prelucrarea de date, în special în ce privește valabilitatea consimțământului utilizatorilor.

Consimțământul în contextul publicității comportamentale

Modelul utilizat cel mai frecvent de platformele online pentru a obține consimțământul utilizatorilor în contextul publicității comportamentale este cel de tipul „consimți sau plătești”. Utilizatorii sunt astfel puși în situația fie de a accepta monitorizarea comportamentului lor online, fie de a achita o taxă pentru a putea continua să utilizeze respectiva platformă online.

Comitetul a identificat mai multe deficiențe ale unui astfel de mecanism. În primul rând, autoritatea a subliniat în mod clar că prelucrarea datelor cu caracter personal nu poate servi ca mijloc de obținerea a unor profituri financiare. În acest sens, furnizarea unei singure alternative utilizatorilor, contra cost, pentru a evita prelucrarea datelor, nu poate constitui opțiunea implicită de urmat pentru operatori.

În ce privește consimțământul propriu-zis, Comitetul consideră că un astfel de mecanism poate afecta validitatea acestuia, având în vedere că:

a) utilizatorii vor suferi un „prejudiciu” financiar dacă nu consimt la prelucrarea datelor, materializat în tariful pe care vor fi obligați să îl plătească pentru utilizarea platformei;

b) în multe cazuri, există un dezechilibru de putere între utilizatori și platformele online; de altfel, prin hotărârea din 4 iulie 2023 în cauza C-252/21 vizând Meta Platforms, Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat în sensul că platformele care au o poziție dominantă pe o anumită piață pot afecta libertatea consimțământului utilizatorilor tocmai datorită puterii și influenței pe care o au în mediul online;

c) adesea consimțământul nu este suficient de specific exprimat și informat, ținând cont de volumul semnificativ de date care se procesează și de numeroasele modalități prin care datele sunt colectate.

Soluții propuse de autoritate pentru conformarea cu standardele impuse de GDPR

În acest context, Comitetul oferă o serie de îndrumări și soluții pe care platformele online le pot implementa pentru a asigura conformitatea activității lor cu legislația de protecție a datelor:

§ prezentarea utilizatorilor a unei alternative de operare a aplicației, care să nu implice deloc sau să presupună un număr redus de date prelucrate în scop de publicitate comportamentală; alternativa trebuie să fie una echivalentă, având aceleași funcții și caracteristici, astfel încât utilizatorii să aibă o posibilitate reală de a alege;

§ o opțiune echivalentă gratuită, recomandabilă din perspectiva Comitetului, va avea un impact semnificativ în ce privește analiza validității consimțământului; dacă totuși se optează pentru perceperea unui tarif, operatorii trebuie să stabilească un cuantum care să nu fie în măsură să descurajeze un consimțământ liber exprimat, transformând opțiunea într-o versiune premium a platformei; analiza cuantumului va fi efectuată de la caz la caz de către operatori sau de către autoritățile de protecția datelor;

§ alternativa oferită poate implica diferite alte forme de publicitate cum ar fi publicitatea contextuală sau cea bazată pe anumite subiecte de interes pe care utilizatorul le selectează dintr-o listă de subiecte propuse de platformă;

§ utilizatorii trebuie să fie informați cu privire la toate scopurile, categoriile de date, precum și la destinatarii către care datele sunt transferate, evitându-se exprimarea unui consimțământ general care să înglobeze întreaga activitate de prelucrare în scopul publicității comportamentale;

§ asigurarea unei modalități de retragere a consimțământului la fel de facilă și la care utilizatorii să poată opta liber, fără a exista presiunea că retragerea consimțământului ar implica automat perceperea unui tarif sau imposibilitatea de a utiliza platforma.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 614 / 17383
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat Erste Group și BCR în finanțarea dezvoltării unui proiect eolian onshore de 99,2 MW achiziționat de Nala Renewables de la OX2. Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Counsel), în prim plan
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
CMS asistă Nala Renewables la achiziția unui portofoliu de proiecte eoliene de 99,2 MW în România. Echipa multidisciplinară a fost condusă de Ramona Dulamea (Energy Counsel), sub supravegherea Variniei Radu (Energy Partner). Asistență pe parcursul întregului proces al tranzacției și cu privire la finanțarea proiectului
Băiculescu & Asociații își consolidează echipa | Horațiu Pătrașcu, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție se alătură pe poziția de Counsel și va coordona practica de Contencios Administrativ și Fiscal
INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
Cariere în Drept | Andrea Roxana Chihaia, printre cei mai buni zece absolvenți ai generației sale, acum stagiară, a intrat în profesie cu emoție și entuziasm. Ea spune că performanța nu se întreține singură, ci trebuie susținută. ”Trebuie să începem ca societate să credem în tineri, în potențialul lor și să le oferim oportunități pe măsură”
A nouăsprezecea ediție a Școlii de vară la NNDKP | Internship-ul include, pe lângă componenta practică, o serie de training-uri generale care facilitează integrarea în firmă și mai multe cursuri de specialitate. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai performante echipe de avocați și care sunt așteptările NNDKP legate de viitorii profesioniști care vor contribui la succesul firmei
CMS asistă INVL în finanțarea de 24 milioane EUR acordată de BERD și Eiffel pentru construcția unei centrale solare în România
RTPR a asistat Grupul Evryo la vânzarea portofoliului de energie regenerabilă către PPC Group. Echipa de avocați a fost coordonată de Roxana Ionescu (Partner) și Cezara Urzică (Senior Associate)
Promovări la Schoenherr & Asociații: Nora Olah devine local partner, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Avocații promovați sunt specializați în domenii în care activitatea firmei s-a intensificat în ultimii ani. Fiecare dintre ei este un specialist confirmat în domeniul său de activitate”
Ana-Maria Baciu este singurul avocat din România nominalizat pentru premiul ‘Regulatory Lawyer or In-House Counsel of the Year’ acordat în cadrul Global Regulatory Awards 2024
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...