Publicitatea comportamentală utilizată de platformele online, în atenția Comitetului European pentru Protecția Datelor
22 Aprilie 2024
BizLawyerAtât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor.
Comitetul European pentru Protecția Datelor a clarificat recent o serie de aspecte esențiale în ce privește publicitatea comportamentală, utilizată la scară largă de platformele online. Printr-un aviz publicat în data de 17 aprilie 2024, Comitetul a trasat direcțiile de urmat atunci când platformele online colectează și procesează datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru a implementa publicitatea comportamentală.
Context
Avizul Comitetului vine ca urmare a solicitărilor primite din partea autorităților de protecția datelor din Olanda, Norvegia și Germania privind examinarea opțiunii „consimți sau plătești”, utilizată în prezent de platformele online în contextul publicității comportamentale.
Context
Avizul Comitetului vine ca urmare a solicitărilor primite din partea autorităților de protecția datelor din Olanda, Norvegia și Germania privind examinarea opțiunii „consimți sau plătești”, utilizată în prezent de platformele online în contextul publicității comportamentale.
Concret, întrebarea autorităților era dacă opțiunea oferită de platformele online utilizatorilor, fie de a-și exprima consimțământul pentru prelucrarea datelor în scopul publicității comportamentale, fie de a plăti o taxă pentru a nu face obiectul prelucrării de date, reprezintă un consimțământ valid în sensul GDPR.
Publicitatea comportamentală în viziunea Comitetului European pentru Protecția Datelor
”Publicitatea comportamentală reprezintă în esență o formă de profilare, care implică prelucrarea unui volum mare de date, provenite din analiza activității și comportamentului persoanelor vizate în mediul online (date de tipul numărului de accesări sau al duratei petrecute pe un website, localizării ori al paginilor pe care persoana le apreciază sau le urmărește). De menționat că această colectare de date nu se limitează la monitorizarea comportamentului utilizatorilor exclusiv pe platformele respective, ci se poate extinde și la activitatea acestora pe alte website-uri, chiar deținute de alți operatori ”, a precizat Marc Barabas, Associate PeliPartners.
Prin monitorizarea și compilarea datelor respective, platformele online de tipul Facebook, Instagram sau Linkedin creează apoi, cu ajutorul unor operatori terți, un profil al fiecărui utilizator, pentru a afișa anunțuri și reclame personalizate conform intereselor specifice ale acestora.
Atât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor. Sub acest aspect, autoritatea acordă o atenție particulară temeiului legal în baza căruia se realizează prelucrarea de date, în special în ce privește valabilitatea consimțământului utilizatorilor.
Consimțământul în contextul publicității comportamentale
Modelul utilizat cel mai frecvent de platformele online pentru a obține consimțământul utilizatorilor în contextul publicității comportamentale este cel de tipul „consimți sau plătești”. Utilizatorii sunt astfel puși în situația fie de a accepta monitorizarea comportamentului lor online, fie de a achita o taxă pentru a putea continua să utilizeze respectiva platformă online.
Comitetul a identificat mai multe deficiențe ale unui astfel de mecanism. În primul rând, autoritatea a subliniat în mod clar că prelucrarea datelor cu caracter personal nu poate servi ca mijloc de obținerea a unor profituri financiare. În acest sens, furnizarea unei singure alternative utilizatorilor, contra cost, pentru a evita prelucrarea datelor, nu poate constitui opțiunea implicită de urmat pentru operatori.
În ce privește consimțământul propriu-zis, Comitetul consideră că un astfel de mecanism poate afecta validitatea acestuia, având în vedere că:
a) utilizatorii vor suferi un „prejudiciu” financiar dacă nu consimt la prelucrarea datelor, materializat în tariful pe care vor fi obligați să îl plătească pentru utilizarea platformei;
b) în multe cazuri, există un dezechilibru de putere între utilizatori și platformele online; de altfel, prin hotărârea din 4 iulie 2023 în cauza C-252/21 vizând Meta Platforms, Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat în sensul că platformele care au o poziție dominantă pe o anumită piață pot afecta libertatea consimțământului utilizatorilor tocmai datorită puterii și influenței pe care o au în mediul online;
c) adesea consimțământul nu este suficient de specific exprimat și informat, ținând cont de volumul semnificativ de date care se procesează și de numeroasele modalități prin care datele sunt colectate.
Soluții propuse de autoritate pentru conformarea cu standardele impuse de GDPR
În acest context, Comitetul oferă o serie de îndrumări și soluții pe care platformele online le pot implementa pentru a asigura conformitatea activității lor cu legislația de protecție a datelor:
§ prezentarea utilizatorilor a unei alternative de operare a aplicației, care să nu implice deloc sau să presupună un număr redus de date prelucrate în scop de publicitate comportamentală; alternativa trebuie să fie una echivalentă, având aceleași funcții și caracteristici, astfel încât utilizatorii să aibă o posibilitate reală de a alege;
§ o opțiune echivalentă gratuită, recomandabilă din perspectiva Comitetului, va avea un impact semnificativ în ce privește analiza validității consimțământului; dacă totuși se optează pentru perceperea unui tarif, operatorii trebuie să stabilească un cuantum care să nu fie în măsură să descurajeze un consimțământ liber exprimat, transformând opțiunea într-o versiune premium a platformei; analiza cuantumului va fi efectuată de la caz la caz de către operatori sau de către autoritățile de protecția datelor;
§ alternativa oferită poate implica diferite alte forme de publicitate cum ar fi publicitatea contextuală sau cea bazată pe anumite subiecte de interes pe care utilizatorul le selectează dintr-o listă de subiecte propuse de platformă;
§ utilizatorii trebuie să fie informați cu privire la toate scopurile, categoriile de date, precum și la destinatarii către care datele sunt transferate, evitându-se exprimarea unui consimțământ general care să înglobeze întreaga activitate de prelucrare în scopul publicității comportamentale;
§ asigurarea unei modalități de retragere a consimțământului la fel de facilă și la care utilizatorii să poată opta liber, fără a exista presiunea că retragerea consimțământului ar implica automat perceperea unui tarif sau imposibilitatea de a utiliza platforma.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1631 / 18400 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Promovări la Schoenherr: Monica Cojocaru devine partner în structura internațională a grupului, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu, managing partner: ”Aceste promovări vin să confirme valoarea pe care o atribuim contribuției efective a colegelor noastre la dezvoltarea ariilor de practică din care fac parte – corporate m&a, energy, banking & finance, labour & employment – și a relației cu clienții firmei”
Clifford Chance Badea și-a extins echipa cu 15 avocați în 2024, după cel mai accelerat ritm de creștere și recrutare din ultimii ani | Daniel Badea, Managing Partner: ”Am avut colegi care au lucrat în birourile internaționale ale Clifford Chance, dar și în locuri precum Stockholm sau Zurich, pe proiecte transfrontaliere de o complexitate foarte mare, acoperind aproape toate continentele”
Sun Wave Pharma România, la vânzare. Jefferies consiliază exitul LetterOne, fond de investiții legat de doi oligarhi ruși
BACIU PARTNERS, numită ”Gold Stars of Romanian IP” de World Trademark Review în clasamentele WTR 1000 2025. Patru membri ai echipei, desemnați profesioniști de top în clasamentul individual
Trei firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2025 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
Bulboacă & Asociații a sprijinit obținerea unei finanțări de capital de lucru în valoare de 20 de milioane EUR pentru Frigoglass, asumând din nou un rol de reprezentare dublă. Colaborare cu două firme internaționale de avocați, în acest proiect
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...