Retailul alimentar din România ar putea depăşi 142 miliarde de lei în 2021 (analiză)
22 Aprilie 2022
AgerpresIndustria de retail alimentar a avut per total o forţă de muncă de până la 225.000 de angajaţi în 2020, dintre care cei mai mulţi lucrau pentru retailerul Profi, respectiv aproape 18.000 de persoane, după un avans anual de 10%.
Cifra de afaceri a retailului alimentar ar putea depăşi pragul de 142 de miliarde de lei în 2021, pe fondul avansului consumului, dar şi al accentuării presiunilor inflaţioniste, potrivit unei analize KeysFin.
"Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 10% faţă de 2019 şi a fost cu 97% peste rezultatul din 2011, atingând nivelul estimat în analiza de anul trecut dedicată acestei pieţe, de aproape 130 de miliarde de lei în 2020. Pentru 2021, analiştii KeysFin estimează depăşirea pragului de 142 de miliarde de lei pe fondul avansului consumului, dar şi al accentuării presiunilor inflaţioniste", se precizează în document.
Industria de retail alimentar a avut per total o forţă de muncă de până la 225.000 de angajaţi în 2020, dintre care cei mai mulţi lucrau pentru retailerul Profi, respectiv aproape 18.000 de persoane, după un avans anual de 10%.
Numărul de companii a înregistrat o creştere cu 1% faţă de 2019, însă tendinţa de consolidare a pieţei este evidentă, numărul companiilor care şi-au raportat rezultatele financiare fiind cu 19% sub cel din 2011, ajungând la 53.600 în 2020.
Retailerul Lidl Discount SRL, companie controlată direct de We International GMBH, a devenit liderul pieţei de retail alimentar după cel mai mare avans anual, nominal şi procentual din top 10 (de 3,1 miliarde de lei, respectiv 32%), la 12,9 miliarde de lei în 2020. Fostul lider, Kaufland România a coborât pe poziţia a doua, după o creştere anuală de 960 de milioane de lei, respectiv 8%, cu o cifră de afaceri de 12,8 miliarde de lei în 2020. Pe locul al treilea după cifra de afaceri a fost Carrefour România SRL, cu 9 miliarde de lei, respectiv 7% din total, urmat de Profi Rom Food SRL (cu 6,8% din total) şi Mega Image SRL care şi-a păstrat cota de piaţă de 5,6% din total în 2020.
Cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 73 de miliarde de lei, generând peste 56% din cifra de afaceri totală a pieţei în 2020.
Potrivit analiştilor KeysFin, odată cu creşterea cifrei de afaceri, a crescut şi profitabilitatea astfel că, în 2020, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creştere cu 14% în comparaţie cu anul precedent şi a fost cu 334% mai mare decât în 2011, ajungând la 4,9 miliarde de lei.
Primii 10 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 2,5 miliarde de lei, ceea ce a constituit aproape 52% din total în 2020.
"Încă de la începutul pandemiei, din 2020 companiile din retailul alimentar au demarat proiecte ample de investiţii: de la managementul stocurilor, campaniile vaste de informare, prevenţie şi responsabilizare a populaţiei şi eforturile de igienizare a spaţiilor, la extinderea reţelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online şi la investiţiile din zona de livrare (directă sau indirectă) la domiciliu. În prezent observăm o atenţie sporită acordată măsurilor de reducere a impactului asupra mediului: de la optimizarea consumului de energie şi gestionarea mai atentă a deşeurilor, la reducerea sau chiar eliminarea folosirii plasticului", a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin.
Comerţul cu amănuntul (serie ajustată), cu excepţia celui cu autovehicule şi motociclete, a crescut cu 10% în 2021 faţă de 2020. Pentru comerţul de mărfuri alimentare, băuturi şi tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de peste 2 ori mai mic, de 4,2% în 2021 faţă de 2020.
Potrivit ultimelor date de la INS, citate în analiza menţionată, indicele preţurilor de consum al mărfurilor alimentare, care reprezintă 33% din coşul de consum al românilor, a crescut în martie 2022 cu 11,2% faţă de aceeaşi lună din 2021. Cele mai mari scumpiri anuale din martie 2022, de peste 20% din categoria mărfurilor alimentare, au fost la cartofi (36,5%), ulei (32,3%), mălai (24,4%) şi făină, cu 21,5% peste nivelul din martie 2021.
"În ciuda scumpirilor, românii se pregătesc de Paşte şi deşi achiziţionează cantităţi mai mici de alimente şi sunt mult mai atenţi la oferte, dat fiind faptul că veniturile nu au ţinut pasul cu creşterile accentuate de preţuri, aceştia reuşesc să se bucure de perioada sărbătorilor şi să păstreze tradiţiile pascale", subliniază sursa citată.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate comerţul cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi şi tutun, comerţul cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi şi tutun, comerţul cu amănuntul al fructelor şi legumelor proaspete, în magazine specializate.
KeysFin oferă soluţii 100% digitalizate pentru verificarea mediului de business, cu date financiare şi juridice, rapoarte, grafice şi analize actualizate la zi despre companiile din România şi din străinătate, în vederea reducerii riscului comercial. Cu un portofoliu de peste 700 de clienţi, KeysFin este unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 8919 / 18020 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
Managing Partner | Din vorbă în vorbă cu Vasile Băiculescu, unul dintre avocații noii generații și coordonator al firmei Băiculescu & Asociații, despre managementul unei firme de avocatură, strategii de creștere și performanță: ”Planul strategic trebuie să fie aliniat cu valorile și viziunea echipei, astfel încât strategia de dezvoltare să pornească din interiorul firmei și să fie susținută de expertiza externă. De-a lungul timpului, am colaborat frecvent cu experți din diverse domenii pentru a ne asigura că adoptăm cele mai bune practici”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...