ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ritmul de creştere a comerţului electronic se va reduce în următorii cinci ani, dar va fi de peste 10%, anual (raport)

22 Noiembrie 2022   |   Agerpres

Dintre cei 22 de facilitatori de plăţi activi pe piaţa românească, 77% sunt autorizaţi ca instituţii de plată şi deţin licenţă de acceptare la plata cu cardul de la organizaţiile de plată. Cei mai cunoscuţi dintre aceştia sunt: Netopia, Plăţi Online, EuPlătesc, PayU, MobilPay, LibraPay.

 
 
Ritmul de creştere a comerţului electronic atins în pandemie se va reduce în următorii 5 ani, dar se vor înregistra în continuare rate pozitive anuale, evaluate la peste 10%, conform Raportului "Evoluţia concurenţei în sectoare cheie", realizat de Consiliul Concurenţei.

Referitor la aşteptările privind structura viitoare a pieţei, un scenariu plauzibil invocat de respondenţii chestionarului transmis de Consiliul Concurenţei este consolidarea pieţei de servicii de procesare online din România, prin achiziţia jucătorilor cu pondere redusă în volumul total procesat.


"Trebuie, însă, ţinut cont de faptul că Europa este puternic expusă războiului din Ucraina, care are deja un impact major asupra pieţelor, atât la nivel european, cât şi global, cu consecinţe asupra economiei şi, implicit, asupra comerţului electronic şi a activităţii de procesare a plăţilor online. Deşi oficial nu suntem încă în recesiune, previziunile pentru acest an arată un declin al economiei. Inflaţia din România a atins în luna septembrie cel mai înalt nivel din ultimii 19 ani (rată anuală de 15,9%), afectând deja puterea de cumpărare a românilor şi cu impact asupra cererii de bunuri şi servicii, în general", se menţionează în raport.

Astfel, deşi datele din 2022 arată o stabilizare a ritmului de creştere a comerţului electronic, în jurul valorii de 10%, în acest context economic incert, previziunile de menţinere a creşterii par greu de atins. Acest fapt va încetini ritmul de creştere al valorii tranzacţiilor online, cu impact asupra evoluţiei activităţii de procesarea plăţilor online.

"Cu toate acestea, ponderea scăzută a consumatorilor români ce achiziţionează produse/servicii online ne arată potenţialul considerabil de dezvoltare al segmentului de piaţă a procesărilor de plăţi online, încă permisiv şi atractiv, atât pentru jucătorii locali, cât şi pentru cei internaţionali", semnalează sursa citată.

Conform răspunsurilor primite la chestionarul transmis de Consiliul Concurenţei, pandemia de COVID-19 a generat o creştere semnificativă a comerţului electronic, ceea ce a condus la efectul scontat de dezvoltare a segmentului de procesare a plăţilor online.

Au fost identificate 22 de entităţi active pe segmentul de piaţă al procesărilor de plăţi online din România, dintre care cinci sunt procesatori străini care au decis să presteze servicii de procesare a plăţilor online şi în România. Dintre cei 22 de facilitatori de plăţi activi pe piaţa românească, 77% sunt autorizaţi ca instituţii de plată şi deţin licenţă de acceptare la plata cu cardul de la organizaţiile de plată. Cei mai cunoscuţi dintre aceştia sunt: Netopia, Plăţi Online, EuPlătesc, PayU, MobilPay, LibraPay.

Din informaţiile disponibile, în ultimii 5 ani (2018-2022), procentul de intrări pe piaţă a fost de 22%, neînregistrându-se, în schimb, nicio ieşire, evoluţie ce întăreşte caracterul dinamic şi de creştere al acestei pieţe.

Estimarea GPeC (Gala Premiilor eCommerce - n. r.) pentru anul 2022, de creştere uşoară, cu 10% faţă de anul anterior, coroborată cu evoluţia din perioada 2018 - 2021, arată o consolidare şi o dezvoltare stabilă a sectorului, cu excepţia saltului semnificativ al vânzărilor online din anul 2020, cauzat de pandemie.

"Comercianţii cu amănuntul, restaurantele, fast-food-urile şi serviciile de catering au început să utilizeze componenta digitală, oferind diverse combinaţii de interacţiuni online şi offline. Stabilizarea vânzărilor online din ultimii doi ani a avut loc pe fondul ridicării blocajelor şi a posibilităţii consumatorilor de a vizita din nou magazinele fizice. Atenuarea creşterii a fost generată de factori precum: reducerea stocurilor, perturbarea lanţurilor globale de aprovizionare, inflaţia şi alte efecte ale războiului din Ucraina. În pofida tuturor piedicilor, comerţul electronic înregistrează până în prezent doar o mică scădere faţă de nivelul atins în pandemie, ceea ce sugerează faptul că sectorul comerţului digital a devenit indispensabil şi rezilient", subliniază raportul.

Valoarea tranzacţiilor de plată online cu carduri din anul 2021 a depăşit 50 miliarde lei, ceea ce reprezintă aproximativ 5% din PIB-ul estimat al anului 2021. Dinamica valorilor tranzacţiilor online cu carduri ale rezidenţilor din perioada 2018-2022 a indicat o creştere susţinută. Ritmul anual accelerat de creştere se reflectă în valoarea ratei de creştere anuală compusă, care, pentru perioada 2018-2022, a fost de 42%. Analiza trimestrială a tranzacţiilor online evidenţiază o creştere mai accentuată, atât ca număr, cât şi ca volum al tranzacţiilor, în trimestrul 4 comparativ cu trimestrul 3, cauzată de promoţiile de Black Friday şi de cumpărăturile pentru sărbătorile de iarnă, mai arată sursa citată.

În topul categoriilor de produse şi servicii pentru care românii au făcut cel mai des plăţi online în primul semestru din 2022 s-au numărat: e-tail (produse fizice cumpărate prin internet), pariurile, loteria, jocurile de noroc, turismul şi serviciile de transport, TV cu plată şi echipamente/servicii de telecomunicaţii, IT&C, utilităţile (energie, gaze, apă, salubritate, telefonie), taxele şi impozitele. Cu privire la ultima categorie, se preconizează o creştere a ponderii acesteia, având în vedere eligibilitatea investiţiilor în platformele de plăţi online a taxelor şi impozitelor, prin PNRR, componenta aferentă implementării conceptului de Smart city/Smart village, în raport cu dezvoltarea tehnologiilor, precizează raportul Consiliul Concurenţei.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 6491 / 18330
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...