ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sondaj PwC: Companiile se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale după implementarea RO e-factura care devine obligatorie din 2024 în relațiile B2B

15 Septembrie 2023   |   BizLawyer

În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce și alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene și va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenți) sau la diminuarea vulnerabilităților vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume și costuri mari de arhivare (35% dintre respondenți).

 
 
Majoritatea companiilor respondente în cadrul unui sondaj realizat de PwC România se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relația dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024.

Astfel, 85% dintre cei care au răspuns cred că RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, respectiv a controalelor la distanță, de tip desk – audit, iar 56% spun că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecției fiscale.

În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce și alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene și va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenți) sau la diminuarea vulnerabilităților vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume și costuri mari de arhivare (35% dintre respondenți).


”Obligativitatea facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru creșterea gradului de conformare a contribuabililor, precum și descurajarea tentativelor de fraudă. Datele transmise de autoritățile române Comisiei Europene arată că extinderea obligației de e-facturare în relația dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel puțin 5 puncte procentuale până în 2026, față de nivelul înregistrat în 2019. Astfel, estimarea autorităților este că măsura va duce la o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe de cel puțin 1,5 miliarde de euro. Având în vedere că bugetul de stat continuă să înregistreze dezechilibre mari și că guvernul caută soluții de consolidare fiscală, măsurile de digitalizare și reformă a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecți”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de servicii fiscale și juridice al PwC România.

Cum decurge implementarea e-factura?

Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au început pregătirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se află în stadiul de analiză generală a datelor obligatorii.

Până acum 17,5% au finalizat implementarea, instalarea și testarea unei soluții, iar 22% nu au făcut niciun demers.

”Companiile din România trebuie să-și adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice și a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificări de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicații, precum și de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice în conformitate cu noua obligație ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum și relația comercială dintre parteneri, având în vedere că pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi dacă aceasta nu a fost emisă și transmisă prin RO e-Factura”, a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC România.

Principalele motive care conduc la întârzierea finalizării procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondenților: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP și stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) si lipsa unor explicații clare din partea autorităților privind obligativitatea RO e-Factura (43%).

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală și va fi implementat etapizat, fiind inițial obligatoriu pentru operatorii economici în relația cu autoritățile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie și în contractele încheiate în relația B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.

De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacțiile dintre companii, business to business (B2B).

Sondajul PwC România efectuat în septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5172 / 19928
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...