
Sondaj PwC: Companiile se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale după implementarea RO e-factura care devine obligatorie din 2024 în relațiile B2B
15 Septembrie 2023
BizLawyerÎn plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce și alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene și va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenți) sau la diminuarea vulnerabilităților vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume și costuri mari de arhivare (35% dintre respondenți).
![]() |
Majoritatea companiilor respondente în cadrul unui sondaj realizat de PwC România se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relația dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024.
Astfel, 85% dintre cei care au răspuns cred că RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, respectiv a controalelor la distanță, de tip desk – audit, iar 56% spun că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecției fiscale.
În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce și alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene și va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenți) sau la diminuarea vulnerabilităților vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume și costuri mari de arhivare (35% dintre respondenți).
Astfel, 85% dintre cei care au răspuns cred că RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, respectiv a controalelor la distanță, de tip desk – audit, iar 56% spun că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecției fiscale.
În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce și alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene și va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenți) sau la diminuarea vulnerabilităților vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume și costuri mari de arhivare (35% dintre respondenți).
”Obligativitatea facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru creșterea gradului de conformare a contribuabililor, precum și descurajarea tentativelor de fraudă. Datele transmise de autoritățile române Comisiei Europene arată că extinderea obligației de e-facturare în relația dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel puțin 5 puncte procentuale până în 2026, față de nivelul înregistrat în 2019. Astfel, estimarea autorităților este că măsura va duce la o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe de cel puțin 1,5 miliarde de euro. Având în vedere că bugetul de stat continuă să înregistreze dezechilibre mari și că guvernul caută soluții de consolidare fiscală, măsurile de digitalizare și reformă a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecți”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de servicii fiscale și juridice al PwC România.
Cum decurge implementarea e-factura?
Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au început pregătirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se află în stadiul de analiză generală a datelor obligatorii.
Până acum 17,5% au finalizat implementarea, instalarea și testarea unei soluții, iar 22% nu au făcut niciun demers.
”Companiile din România trebuie să-și adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice și a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificări de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicații, precum și de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice în conformitate cu noua obligație ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum și relația comercială dintre parteneri, având în vedere că pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi dacă aceasta nu a fost emisă și transmisă prin RO e-Factura”, a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC România.
Principalele motive care conduc la întârzierea finalizării procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondenților: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP și stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) si lipsa unor explicații clare din partea autorităților privind obligativitatea RO e-Factura (43%).
Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală și va fi implementat etapizat, fiind inițial obligatoriu pentru operatorii economici în relația cu autoritățile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie și în contractele încheiate în relația B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.
De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacțiile dintre companii, business to business (B2B).
Sondajul PwC România efectuat în septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4675 / 19431 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...