Sondaj realizat de D&B David și Baias: Majoritatea companiilor au inițiat digitalizarea departamentelor juridice, iar reglementările în schimbare rămân o provocare
11 Martie 2025 BizLawyer
Transformarea digitală a departamentului juridic înregistrează progrese, dar acestea variază de la un domeniu de activitate la altul, consideră două treimi dintre reprezentanții companiilor din România (vs 55% ECE). Doar 14% (16% la nivel regional) dintre respondenți observă progrese semnificative în întregul departament juridic.
| |
|
Anda Rojanschi, Partener D&B David si Baias |
Majoritatea companiilor din România au inițiat procesul de transformare digitală a departamentului juridic, apelând în principal la dezvoltarea internă de soluții tehnologice, relevă un sondaj realizat de D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România. Doar 14% dintre companiile intervievate nu au implementat încă astfel de inițiative, procent similar cu media înregistrată la nivelul Europei Centrale și de Est (ECE).
Tehnologia este percepută ca un factor cheie de îmbunătățire a activității juridice, de la automatizarea documentelor și managementul contractelor, până la gestionarea conformității, a proiectelor și a litigiilor, fiind menționată de 64% dintre respondenți.
”Domeniul juridic, perceput adesea ca unul conservator, se află la începutul unei transformări digitale profunde. Adoptarea tehnologiilor emergente, în special a inteligenței artificiale, nu mai este o opțiune, ci o necesitate pentru a rămâne relevant în peisajul juridic dinamic de astăzi. Sarcini complexe și consumatoare de timp, precum analiza contractelor sau generarea de documente, pot fi acum automatizate, avocații putând să se concentreze pe aspectele mai strategice ale cazurilor. Este important însă de subliniat că tehnologia nu va înlocui avocatul, ci îl va ajuta și îi va îmbunătăți activitatea. Astfel că, avocații trebuie să fie pregătiți să se adapteze rapid la aceste schimbări, să învețe noi competențe și să colaboreze cu tehnologia pentru a oferi clienților lor cele mai bune servicii / soluții posibile”, a declarat Anda Rojanschi, Partener D&B David și Baias.
Tehnologia este percepută ca un factor cheie de îmbunătățire a activității juridice, de la automatizarea documentelor și managementul contractelor, până la gestionarea conformității, a proiectelor și a litigiilor, fiind menționată de 64% dintre respondenți.
”Domeniul juridic, perceput adesea ca unul conservator, se află la începutul unei transformări digitale profunde. Adoptarea tehnologiilor emergente, în special a inteligenței artificiale, nu mai este o opțiune, ci o necesitate pentru a rămâne relevant în peisajul juridic dinamic de astăzi. Sarcini complexe și consumatoare de timp, precum analiza contractelor sau generarea de documente, pot fi acum automatizate, avocații putând să se concentreze pe aspectele mai strategice ale cazurilor. Este important însă de subliniat că tehnologia nu va înlocui avocatul, ci îl va ajuta și îi va îmbunătăți activitatea. Astfel că, avocații trebuie să fie pregătiți să se adapteze rapid la aceste schimbări, să învețe noi competențe și să colaboreze cu tehnologia pentru a oferi clienților lor cele mai bune servicii / soluții posibile”, a declarat Anda Rojanschi, Partener D&B David și Baias.
Transformarea digitală a departamentului juridic înregistrează progrese, dar acestea variază de la un domeniu de activitate la altul, consideră două treimi dintre reprezentanții companiilor din România (vs 55% ECE). Doar 14% (16% la nivel regional) dintre respondenți observă progrese semnificative în întregul departament juridic.
Instrumentele de tehnologie sunt folosite eficient sau foarte eficient în domenii precum managementul resurselor de învățare, managementul contractelor, gestionarea conformității și administrarea aspectelor organizatorice.
Pe de altă parte, peste jumătate dintre respondenți afirmă că departamentul juridic din cadrul propriilor companii încă nu utilizează inteligența artificială, platformele de revizuire a documentelor sau instrumentele pentru managementul proiectelor.
În ceea ce privește externalizarea activităților juridice, respondenții din România sunt mai rezervați în comparație cu omologii lor din ECE. Cu toate acestea, ei externalizează într-o proporție mai mare decât media regională soluționarea litigiilor, aspectele legate de proprietatea intelectuală și de dreptul muncii.
Îmbunătățirea satisfacției clienților interni este considerată unul dintre cele mai mari beneficii ale transformării departamentului juridic, urmat de reducerea costurilor și creșterea eficienței.
Principalele bariere în calea transformării activității departamentului juridic sunt rezistența la schimbare, lipsa bugetului și a resurselor și competențelor necesare.
De altfel, cele mai mari provocări cu care se confruntă departamentele juridice sunt menținerea nivelului de calitate a serviciilor cu mai puține resurse, înțelegerea și satisfacerea nevoilor diferitelor părți interesate, precum și cadrul de reglementare în schimbare.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1725 / 20367 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





