
Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
26 Mai 2025
R. T.Factori perturbatori externi cu provocări semnificative pentru departamentele juridice: geopolitica, presiunile legislative și progresul tehnologic * Mix tot mai diversificat de strategii de repartizare a activităților pentru o mai mare eficiență și acces la competențe de specialitate
![]() |
Geopolitica (76%), mediul legislativ (75%) și progresele tehnologice (74%) sunt principalele trei provocări externe cu care se confruntă departamentele juridice și care creează schimbări radicale în mediul de afaceri global. Drept urmare, departamentele juridice sunt expuse la presiuni tot mai mari să dezvolte competențe, viteză de reacție și agilitate necesare pentru a gestiona situații din ce în ce mai complexe, însă presiunile interne asupra departamentelor juridice ajung să încetinească progresul așteptat.
Acestea sunt concluziile ediției 2025 a studiului EY Law General Counsel Study, intitulat „Cum pot să inoveze cu încredere departamentele juridice în actualul context dominat de perturbări”, care a sondat 1.000 de directori juridici și lideri de departamente juridice din cadrul unor organizații din 21 de țări, cu venituri anuale de cel puțin 1 miliard de USD.
Acestea sunt concluziile ediției 2025 a studiului EY Law General Counsel Study, intitulat „Cum pot să inoveze cu încredere departamentele juridice în actualul context dominat de perturbări”, care a sondat 1.000 de directori juridici și lideri de departamente juridice din cadrul unor organizații din 21 de țări, cu venituri anuale de cel puțin 1 miliard de USD.
Printre principalele impedimente în procesul de dezvoltare se numără constrângerile bugetare, 83% dintre departamentele juridice respondente așteptându-se la creșteri de buget în anul următor. În același timp, 87% au declarat că reducerea costurilor este una din principalele priorități. Bugetul limitat este problema menționată cel mai frecvent în ceea ce privește strategiile de repartizare a activităților (61%) și strategiile privind tehnologiile (65%) ale departamentelor juridice.
Tehnologia ca facilitator al schimbării
În pofida constrângerilor bugetare, perfecționarea strategiilor privind tehnologia și datele rămâne o prioritate importantă. 75% dintre respondenți au declarat că își dezvoltă sau își perfecționează strategiile de date sau tehnologiile aferente, multe dintre ele menționând provocări legate de dezorganizarea datelor (52%), de absența interconectării între platformele juridice și economice (44%) și de accesul limitat la date precise (41%). Cu toate acestea, doar 25% dintre respondenți au afirmat că utilizarea inteligenței artificiale generative (GenAI) reprezintă o prioritate principală pentru departamentul juridic.
Dan Hendy, lider EY Global Legal Transform and Operate, a declarat: „Tehnologia este adeseori tratată ca un motor al schimbării, mai degrabă decât ca un facilitator, ceea ce face ca, de multe ori, aceasta să nu aibă cu adevărat un impact. Pentru o mai bună utilizare a unor bugete limitate, în loc să adopte imediat cele mai avansate soluții tehnologice, departamentele juridice ar trebui să înceapă prin a înțelege clar nevoile, problemele și oportunitățile operaționale care necesită sprijin. Punând accent pe modul în care își definesc strategia, departamentele juridice pot stabili apoi cum să aloce bugetul, cum să organizeze activitatea, cum să atragă resurse umane competente și cum să utilizeze tehnologia ca facilitator, și nu ca motor al schimbării.”
Gestionarea respectării legislației și a managementului riscurilor
Având în vedere evoluțiile rapide în domenii precum inteligența artificială, protecția datelor și sustenabilitatea, respectarea reglementărilor reprezintă o prioritate pentru majoritatea departamentelor juridice (93%). Cu toate acestea, printre principalele probleme pentru abordarea complexității legislative se numără monitorizarea modificărilor legislative în multiple jurisdicții (60%), întocmirea unor ghiduri în situațiile în care reglementările sunt neclare (50%) și accesul la datele necesare pentru gestionarea riscurilor sau pentru raportare (48%).
Studiul a mai relevat că, deși 81% dintre departamentele juridice respondente se așteaptă ca organizațiile lor să crească investițiile în managementul riscurilor, doar 49% dispun de un model operațional și de guvernanță în ceea ce privește riscurile, iar mai puțin de 30% au documentat componentele esențiale ale unui program de management al riscurilor. Acest lucru reprezintă o șansă pentru ca departamentele juridice să joace un rol esențial în îmbunătățirea managementului riscurilor, contribuind la o mai bună claritate și armonizare la nivelul întregii organizații.
Diversificarea strategiilor de repartizare a activităților și creșterea gradului de motivare și retenție a resurselor umane
Deși 75% dintre respondenți au confirmat că își regândesc strategiile de repartizare a activităților, doar 21% au realizat o analiză a practicilor interne și externe în ultimul an. Este demn de remarcat faptul că toți respondenții au declarat că sunt în căutare de competențe suplimentare, însă se confruntă cu provocări semnificative, în contextul în care 45% întâmpină dificultăți în a obține asistență în toate jurisdicțiile necesare, iar 55% se confruntă cu probleme legate de reglementare sau conformitate. Mulți dintre respondenți spun că apelează mai mult la organizațiile „Big Four” sau la furnizorii alternativi de servicii juridice (60%) și la centrele interne de servicii pentru întreprinderi sau la centrele de excelență (53%) pentru a obține mai multă eficiență și acces la competențele necesare.
64% dintre departamentele juridice intervievate intenționează să obțină competențe suplimentare prin perfecționarea sau recalificarea personalului existent. În consecință, retenția resurselor umane se află în topul priorităților pentru 57% dintre respondenți. Cu toate acestea, doar 50% spun că oferă programe de avansare în carieră, doar 35% extind programele pentru sănătatea și bunăstarea angajaților și mai puțin de o treime (30%) extind programele de dezvoltare și coaching.
Dan Hendy a adăugat: „Liderii departamentelor juridice trebuie să preia inițiativa și să ia măsuri care să pună accentul pe demersuri care să aibă efecte reale asupra echipelor lor. Evoluția rapidă a GenAI și a inteligenței artificiale autonome va reprezenta un factor major în modelarea departamentelor juridice ale viitorului, iar companiile trebuie să analizeze modul în care vor dezvolta abilitățile soft și competențele necesare pentru ca resursele umane din prezent să fie pregătite pentru viitor.”
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 966 / 20114 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Dr. Cosmin Vasile, singurul avocat român considerat de Lexology „Thought Leader” atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation | Ce spune un practician român de top despre prezentul și viitorul arbitrajului: piața cere proceduri eficiente și previzibile, UE trebuie să clarifice circulația sentințelor arbitrale străine, iar finanțarea de către terți urcă pe agendă. Arbitrajul rămâne opțiunea asumată pentru dispute complexe, cu rezultate măsurabile
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la vânzarea participației în Rătești Solar și a împrumuturilor acordate ca acționar către Econergy International, pentru 45,6 milioane EUR
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Filip & Company asistă OH Holding Limited în finalizarea tranzacției prin care fondul de investiții intră în acționariatul Lensa. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener)
Filip & Company a asistat Victoriabank în finalizarea achiziției OCN “Microinvest” SRL în Republica Moldova. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...