Trei din patru români nu cred că banii din noile taxe vor fi cheltuiţi eficient (studiu)
26 Iunie 2025 Agerpres
Conform sursei citate, instituţiile politice se află la un nivel mediu de 2,5 pe o scală 1 - 7 a încrederii. Acesta este cel mai scăzut nivel înregistrat de la debutul studiului "Consumer Sentiment" în 2023. În acelaşi timp, doar Şcoala (4,7) reuşeşte să depăşească pragul care indică optimism, alături de Sistemul sanitar (4), la limită.
Trei din patru români (74%) se arată neîncrezători că Guvernul va gestiona corect veniturile suplimentare obţinute din modificările fiscale, iar 64% se tem cel mai mult de creşterea TVA de la 19% la 21%, potrivit studiului Consumer Sentiment Taxe, din iunie 2025, realizat de agenţia independentă de cercetare MKOR.
"Românii nu resping taxele, ci lipsa de echitate. Până nu sunt tăiate privilegiile şi nu se comunică clar unde se duc banii, orice nouă impozitare va întâmpina neîncredere şi rezistenţă", spune Cori Cimpoca, fondatorul agenţiei de cercetare.
Conform sursei citate, instituţiile politice se află la un nivel mediu de 2,5 pe o scală 1 - 7 a încrederii. Acesta este cel mai scăzut nivel înregistrat de la debutul studiului "Consumer Sentiment" în 2023. În acelaşi timp, doar Şcoala (4,7) reuşeşte să depăşească pragul care indică optimism, alături de Sistemul sanitar (4), la limită.
"Românii nu resping taxele, ci lipsa de echitate. Până nu sunt tăiate privilegiile şi nu se comunică clar unde se duc banii, orice nouă impozitare va întâmpina neîncredere şi rezistenţă", spune Cori Cimpoca, fondatorul agenţiei de cercetare.
Conform sursei citate, instituţiile politice se află la un nivel mediu de 2,5 pe o scală 1 - 7 a încrederii. Acesta este cel mai scăzut nivel înregistrat de la debutul studiului "Consumer Sentiment" în 2023. În acelaşi timp, doar Şcoala (4,7) reuşeşte să depăşească pragul care indică optimism, alături de Sistemul sanitar (4), la limită.
Datele trimestriale arată un minim istoric al încrederii pentru toate instituţiile măsurate: Guvern: 54% dintre români îi acordă note 1-2, scor mediu 2,5; Parlament: 60% note 1-2, scor mediu 2,3; partide politice: 68% note 1-2 - cel mai mare nivel de neîncredere, scor mediu 2,1; administraţia locală: scor 3,4 - diferenţă de aproape un punct faţă de Guvern, semnalând că proximitatea contează; instituţii de securitate şi reglementare: Poliţia (3,9), BNR (3,9), Bănci (3,7) - zona "gri" a credibilităţii; piloni sociali: şcoala (4,7), sistemul sanitar (4) şi Biserica (4) sunt singurele care depăşesc bariera de neîncredere cu un scor peste medie.
Potrivit realizatorilor studiului, românii trimit un mesaj univoc: după ce risipa dispare, abia atunci pot discuta despre taxe noi.
Aproape jumătate dintre respondenţi (48%) indică drept măsuri prioritare tăierea pensiilor speciale (29%) şi combaterea evaziunii & corupţiei (19%). Oricare altă soluţie fiscală porneşte, aşadar, cu un deficit sever de legitimitate dacă nu este precedată de aceste acţiuni "anti-privilegiu".
Angajaţii din sectorul privat susţin eliminarea privilegiilor din sectorul public (50%), cu +11 puncte procentuale (pp) faţă de angajaţii de la stat (39%).
De asemenea, românii reacţionează în primul rând la riscul imediat de scumpire a coşului zilnic. Majorarea TVA-ului general de la 19% la 21% este, detaşat, cea mai temută măsură, indicată de 64% dintre respondenţi.
Urmează eliminarea plafonării preţurilor la alimente de bază (42%), un semnal clar că anxietatea legată de costul vieţii rămâne prioritară.
Studiul menţionează un top al măsurilor care îngrijorează: 64% - TVA 21% - impact direct şi imediat în toate facturile la consumul zilnic; 42% - Preţuri alimente - teama că dispar plafonările actuale; 32% - Taxa pe tranzacţii bancare - afectează plăţile curente şi economisirile; 28% - Impozitul pe proprietate la valoarea de piaţă - presiune pe "asset-rich, cash-poor", mai ales pensionari proprietari; 24% - Impozit progresiv pe venit - clivaj rural (+10 pp faţă de urban).
"Pe fondul unui pachet fiscal perceput drept inevitabil, 96% dintre români vor lua măsuri pentru a gestiona eventualele măsuri fiscale. Oamenii se orientează în special către strategii defensive, de reducere a costurilor, dar şi tactici active de creştere a veniturilor. Datele arată o societate pregătită să îşi ajusteze comportamentul financiar imediat ce măsurile vor intra în vigoare", se menţionează în document.
Potrivit studiului, 51% vor căuta alternative mai ieftine pentru bunurile şi serviciile curente - reflex dominant în toate segmentele, dar mai pronunţat la cei cu venituri mici (55%), 49% plănuiesc să taie bugetul de vacanţe şi divertisment. Procentul urcă la 64% în rândul managerilor şi antreprenorilor, iar 34% spun că vor amâna achiziţiile mari (auto, electrocasnice).
Persoanele de peste 57 de ani renunţă cel mai des la investiţii de anvergură (38%), 34% intenţionează să economisească mai mult, cu un vârf de 46% în Generaţia Z (18-27 ani), semn că tinerii preferă siguranţa, nu consumul "pe datorie", 22% ar căuta un loc de muncă mai bine plătit, iar 17% ar lucra suplimentar, reacţii vizibile mai ales în sectorul privat (27% vs. 12% în sectorul public). Doar 4% declară că nu ar schimba nimic.
Studiul Consumer Sentiment 2025 - Percepţia publică asupra taxelor a fost realizat în perioada 20-22 iunie, pe un eşantion reprezentativ de 1250 respondenţi adulţi (marjă de eroare ą2,8 %, încredere 95%). Raportul radiografiază nivelul de informare, gradul de încredere şi priorităţile românilor înaintea unui posibil pachet de măsuri fiscale.
MKOR este o agenţie de cercetare de piaţă. În activitatea sa, MKOR acoperă toate tipurile de cercetare.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1029 / 20439 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





