ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Un sfert dintre companiile participante la un sondaj PwC au făcut obiectul unei inspecții fiscale în 2018

07 Martie 2019   |   BizLawyer

Ediția din 2019 a Sondajului Tendințele privind inspecțiile fiscale ale anului 2019 realizat de PwC România a reliefat printre altele că: ● 45% dintre companiile participante au contestat actele de impunere, față de un procentaj de 38% de contestare evidențiat de sondajul similar derulat în 2018; ● aproape o treime (28%) dintre contestațiile actelor de impunere s-au soluționat favorabil sau parțial favorabil, față de un procentaj de 57% de soluționare favorabilă la nivel administrativ evidențiat de sondajul similar derulat în 2018.

 
 
Aproape un sfert (22%) dintre companiile participante la Sondaj au menționat că au fost vizate de inspecții fiscale în anul 2018. Conform datelor publicate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), numărul inspecțiilor fiscale efectuate în primele 9 luni din 2018 au fost aproape la același nivel cu cele efectuate în aceeași perioadă din 2017. Inspecțiile derulate de departamentul antifraudă fiscală au fost cu 45% mai multe în comparație cu același interval al anului trecut. Din această perspectivă, trebuie remarcat că participanții la Sondajul PwC 2019 au menționat o creștere a numărului de controale fiscale efectuate în 2018 (22% din totalul participanților) față de 2017 (8% din totalul acestora). În schimb, din eșantionul de 139 de companii chestionate în cadrul Sondajului PwC, 18% nu au fost niciodată subiectul unei inspecții fiscale în timp ce 24% au fost controlate înainte de anul 2013.


Ca și în cazul ediției 2018 a Sondajului derulat de PwC cele mai multe dintre inspecții (40%) au avut o durată relativ scurtă (1-3 luni), iar sumele stabilite suplimentar de plată în majoritatea cazurilor (43%) au fost de până în 500.000 lei. În 18% din cazuri inspecțiile au durat mai mult de un an de zile și au fost cazuri în care sumele stabilite suplimentar au depășit 2 milioane euro. Un element important de menționat este faptul că în 18% dintre cazuri nu au fost stabilite sume suplimentare de plată în urma controalelor fiscale.

Asemenea precedentei ediții a Sondajului PwC referitoare la inspecțiile fiscale, majoritatea companiilor participante au declarat că atenția echipelor de inspecții fiscale a fost îndreptată tot asupra impozitului pe profit și a taxei pe valoare adăugată (TVA). 45% dintre controale au avut ca principal punct de interes impozitul pe profit și anume deductibilitatea serviciilor, ajustări provenite din controlul prețurilor de transfer, deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilii, deductibilitatea normei tehnologice de consum sau a bunurilor degradate calitativ. Mai mult de o treime (36%) au indicat taxa pe valoarea adăugată (TVA) drept principalul punct de atenție al inspectorilor fiscali, de la deducerea taxei pe valoare adăugată pentru diferite bunuri și servicii până la elemente ce au ținut de aplicarea reducerilor în cadrul diferitelor promoții.

„Existența unui sistem informatic care să facă legătura între contribuabil și autoritățile fiscale ar îmbunătăți substanțial atât nivelul de colectare al taxelor cât și trasabilitatea documentelor și dărilor datorate. Un sistem de proceduri și formulare care să fie simplu, clar și care să se păstreze de la un exercițiu financiar la altul ar contribui considerabil la conformarea contribuabililor dar și la ușurința în depunerea acestora la timp, corect și complet. Predictibilitatea și stabilitatea legislativă sunt 2 condiții deosebit de importante care pot asigura încrederea în sistemul fiscal din România, precum și o dezvoltare sustenabilă pe termen lung a companiilor”, a declarat Daniel Anghel, Liderul departamentului de consultanță fiscală și juridică, PwC România.

În situațiile în care actele de impunere au fost contestate de către companii, potrivit Sondajului PwC a rezultat că în 23% din cazuri s-a obținut o anulare totală sau parțială a acestora. În 5% din cazuri s-a dispus reverificarea în totalitate a aspectelor contestate. Aceste soluționări favorabile contribuabililor (28%), deși un procent mai scăzut față de rezultatele sondajului de anul trecut (57%) demonstrează o tendință și mai accentuată de confirmare de către organele de soluționare a contestațiilor  a interpretărilor inspectorilor. La fel ca anul trecut, aproximativ jumătate dintre participanții la sondaj (49%) au apelat la asistență din partea unor consultanți externi în timpul sau după încheierea inspecției fiscale, iar cei care au obținut refacerea în totalitate a situației fiscale în urma contestației fiscale au fost asistați de consultanți externi în proporție de 100%.

Dintre cei care au primit o soluție negativă sau parțial favorabilă la contestarea actelor de impunere, un procent majoritar de 56% a ales să atace actele de impunere în justiție. Dintre cazurile în care s-a mers cu acțiune în justiție, în aproximativ 15% dintre situații instanța a anulat actele de impunere. În celelalte cazuri (85%), dosarul este încă pe rolul instanțelor judecătorești, litigiul fiind încă într-o fază incipientă.

„Procentul destul de ridicat al companiilor care au ales să conteste actele de impunere arată încrederea contribuabililor în argumentele susținute în faza administrativă, pe care doresc să le supună atenției instanțelor judecătorești, pentru protecția drepturilor lor, încălcate prin soluțiile adoptate de autoritățile fiscale. Interpretarea diferită a legislației în vigoare este de multe ori însă rezultatul unui cadru legislativ stufos și dificil de urmărit, adoptată de mult prea multe ori în ultima vreme cu încălcarea transparenței decizionale. O mai bună comunicare și o discuție constructivă asupra legislației ar contribui la predictibilitate și conformare voluntară și, în cele din urmă, ar degreva instanțele de procese care ar putea fi evitate”, a declarat Dan Dascălu, Partener, Liderul echipei de litigii comerciale și fiscale, D&B David și Baias.

Despre sondaj

Sondajul PwC a fost derulat în perioada 13 decembrie 2018 – 25 ianuarie 2019 pe baza unui chestionar la care au răspuns reprezentanții a 139 de companii din România din diverse sectoare ale economiei naționale. Astfel, participanții la sondaj aparțin industriilor de retail (23%), produse industriale (22%), servicii financiare (18%), industria farmaceutică (7%), câte 4% în industria auto, telecomunicații, petrol și gaze și industria imobiliară, 3% în industria energetică, 2% în sectorul public, 1% în IT, iar o proporție de 8% este reprezentată de companii din alte domenii de activitate, cum ar fi servicii de consultanță și management, resurse umane și leasing de personal.
Majoritatea companiilor respondente la sondaj (42%) au un număr de angajați de până în 200, urmate de companii cu un număr de angajați de peste 1.000 (28%). Companiile cu un număr de angajați între 201 și 500 de angajați reprezintă 20% dintre respondenți iar cele care au între 500 și 1.000 de angajați, 10%. Majoritatea răspunsurilor din cadrul sondajului au fost furnizate de către personal din departamentul financiar-contabil (82%), dar și din alte departamente, cum ar fi cel de control, de management al riscului sau juridic.
Principalul scop al sondajului a fost de a identifica și analiza informații referitoare la inspecțiile fiscale, și anume frecvența, durata și efectele acestora, care au fost principalele aspecte analizate de către echipele de inspectori, câte companii au decis să conteste actele de impunere, care a fost rezultatul acestor contestații, dar și alte elemente care sunt prevăzute în detaliu în prezentarea de mai sus.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18119 / 18380
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bulboacă & Asociații a sprijinit obținerea unei finanțări de capital de lucru în valoare de 20 de milioane EUR pentru Frigoglass, asumând din nou un rol de reprezentare dublă. Colaborare cu două firme internaționale de avocați, în acest proiect
Trei firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2025 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...