ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum, în România, a crescut cu 9%, în 2024 (raport)

10 Martie 2025   |   Agerpres

Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.

 
 
Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum (FMCG) a crescut cu circa 9%, anul trecut faţă de 2023, în România, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare, arată un raport întocmit de YouGov Shopper Intelligence.

Conform cercetării publicate luni, pe fondul continuării presiunii inflaţioniste şi al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic şi economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.

Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.


"Dacă în anii post-pandemie tendinţa era de creştere a numărului actelor de cumpărare per gospodărie, 2024 a adus o schimbare de trend ce vine mai ales din rândul familiilor cu copii şi al consumatorilor tineri (cu vârsta între 18 şi 34 de ani) fără copii. Iar această schimbare s-a resimţit în multe segmente FMCG: în peste jumătate dintre categoriile cu scăderi de volume, dinamica negativă a fost cauzată în principal de diminuarea frecvenţei de cumpărare. Valoarea medie a coşului de cumpărături FMCG a crescut cu circa 9% anul trecut faţă de 2023, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare. Dar acest avans nu provine doar din inflaţie. Un factor important este tendinţa de a cumpăra cantităţi mai mari de produse/mai multe categorii la o vizită in magazin: misiunile de cumpărare de tip stock-up (pentru realizarea de stocuri pentru acasă) au devenit mai importante pentru shopper şi, implicit, la nivelul întregii pieţe de retail, deoarece se traduc prin coşuri de dimensiuni mai mari", explică specialiştii.

Valul inflaţionist generat de pandemia Covid şi amplificat de războiul din Ucraina s-a mai temperat, se menţionează şi în studiul sindicalizat YouGov Inflation Tracker, ce are la bază analiza a peste un milion de acte de cumpărare ale gospodăriilor pe parcursul unui an. Astfel, se estimează o rată a inflaţiei de 3,6% în sectorul FMCG din România pentru anul 2024, spre comparaţie cu 10%, în 2023.

De asemenea, studiul YouGov Behavior Change Survey sublinia faptul că, în toamna trecută, patru din zece cumpărători locali erau îngrijoraţi că preţurile vor creşte în continuare şi se gândeau că acest lucru le va afecta comportamentul de cumpărare pentru necesităţile zilnice. În acest context, mărcile producătorilor au investit masiv în promoţii şi au alimentat apetitul cumpărătorilor pentru "oferte bune" în retail, iar promoţiile au ajuns să reprezinte 23,5% din totalul achiziţiilor FMCG pentru consumul casnic, în creştere cu aproape trei puncte procentuale faţă de anul 2023.

"Cota promoţiilor a crescut mai ales în hipermarketuri, discounteri, magazine online şi în comerţul tradiţional. Pentru prima dată în istoria recentă, în 2024 am asistat la declinul cotei de piaţă a segmentului Private Labels în retailul românesc. Acesta acoperă, în prezent, 24,3% din totalul achiziţiilor FMCG ale gospodăriilor (exclusiv produse proaspete), în timp ce, în 2023, cota era de 25%. Această dinamică vine pe fondul intensificării promoţiilor realizate de brandurile de producător. În general, mărcile producătorilor pot obţine un avantaj competitiv în faţa mărcilor proprii ale retailerilor prin investiţii promoţionale strategice. În plus, multe branduri au reuşit, anul trecut, să-şi îmbunătăţească prezenţa în discounteri, care sunt canalul de retail numărul 1 în România. Această tendinţă dezvăluie şi o creştere a preferinţei consumatorilor pentru produse cu preţuri uşor mai ridicate (up-trading). A existat un efect net pozitiv al up-trading-ului asupra ratei de creştere a valorii sectorului în 2024 faţă de anul precedent", se menţionează în raportul de specialitate.

Cea mai recentă serie de "whitepapers", publicată de YouGov, explorează diferite perspective ale cumpărătorilor şi oferă o înţelegere mai aprofundată şi insight-uri valoroase despre aceştia.

Primul raport de acest fel, intitulat "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", se concentrează pe Generaţia Z (până în 30 de ani) şi evidenţiază informaţii din ediţiile de primăvară şi toamnă 2024 ale studiilor semestriale YouGov Behavior Change. Analiza continuă include, în prezent, 21 de ţări din Europa.

În plus faţă de raportul amintit, un altul, "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", acoperă analize din alte surse de date de cumpărător, cum ar fi YouGov Shopper Intelligence (panelul de consumatori YouGov) şi ediţia 2024 a cercetării "Who Cares? Who Does? Health report".

YouGov Shopper Intelligence, Consumer Panel Services (anterior parte a grupului GfK, până în 2023) oferă acces la o expertiză bogată şi date de calitate provenite din paneluri de consumatori.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 831 / 19466
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
INTERVIURI ESENȚIALE | Portofoliul de investigații internaționale a crescut semnificativ în cadrul biroului Clifford Chance din București în ultimii ani, devenind o adevărată carte de vizită pentru practica din Romania. De vorbă cu Daniel Badea (Managing Partner) și Sabina Crângașu Huțanu (Counsel), despre modul în care funcționează o echipă de avocați români de top, implicată în mod constant în cele mai complexe litigii și investigații de anvergură din Europa
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...