
Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum, în România, a crescut cu 9%, în 2024 (raport)
10 Martie 2025
AgerpresDatele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum (FMCG) a crescut cu circa 9%, anul trecut faţă de 2023, în România, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare, arată un raport întocmit de YouGov Shopper Intelligence.
Conform cercetării publicate luni, pe fondul continuării presiunii inflaţioniste şi al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic şi economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.
Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
Conform cercetării publicate luni, pe fondul continuării presiunii inflaţioniste şi al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic şi economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.
Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
"Dacă în anii post-pandemie tendinţa era de creştere a numărului actelor de cumpărare per gospodărie, 2024 a adus o schimbare de trend ce vine mai ales din rândul familiilor cu copii şi al consumatorilor tineri (cu vârsta între 18 şi 34 de ani) fără copii. Iar această schimbare s-a resimţit în multe segmente FMCG: în peste jumătate dintre categoriile cu scăderi de volume, dinamica negativă a fost cauzată în principal de diminuarea frecvenţei de cumpărare. Valoarea medie a coşului de cumpărături FMCG a crescut cu circa 9% anul trecut faţă de 2023, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare. Dar acest avans nu provine doar din inflaţie. Un factor important este tendinţa de a cumpăra cantităţi mai mari de produse/mai multe categorii la o vizită in magazin: misiunile de cumpărare de tip stock-up (pentru realizarea de stocuri pentru acasă) au devenit mai importante pentru shopper şi, implicit, la nivelul întregii pieţe de retail, deoarece se traduc prin coşuri de dimensiuni mai mari", explică specialiştii.
Valul inflaţionist generat de pandemia Covid şi amplificat de războiul din Ucraina s-a mai temperat, se menţionează şi în studiul sindicalizat YouGov Inflation Tracker, ce are la bază analiza a peste un milion de acte de cumpărare ale gospodăriilor pe parcursul unui an. Astfel, se estimează o rată a inflaţiei de 3,6% în sectorul FMCG din România pentru anul 2024, spre comparaţie cu 10%, în 2023.
De asemenea, studiul YouGov Behavior Change Survey sublinia faptul că, în toamna trecută, patru din zece cumpărători locali erau îngrijoraţi că preţurile vor creşte în continuare şi se gândeau că acest lucru le va afecta comportamentul de cumpărare pentru necesităţile zilnice. În acest context, mărcile producătorilor au investit masiv în promoţii şi au alimentat apetitul cumpărătorilor pentru "oferte bune" în retail, iar promoţiile au ajuns să reprezinte 23,5% din totalul achiziţiilor FMCG pentru consumul casnic, în creştere cu aproape trei puncte procentuale faţă de anul 2023.
"Cota promoţiilor a crescut mai ales în hipermarketuri, discounteri, magazine online şi în comerţul tradiţional. Pentru prima dată în istoria recentă, în 2024 am asistat la declinul cotei de piaţă a segmentului Private Labels în retailul românesc. Acesta acoperă, în prezent, 24,3% din totalul achiziţiilor FMCG ale gospodăriilor (exclusiv produse proaspete), în timp ce, în 2023, cota era de 25%. Această dinamică vine pe fondul intensificării promoţiilor realizate de brandurile de producător. În general, mărcile producătorilor pot obţine un avantaj competitiv în faţa mărcilor proprii ale retailerilor prin investiţii promoţionale strategice. În plus, multe branduri au reuşit, anul trecut, să-şi îmbunătăţească prezenţa în discounteri, care sunt canalul de retail numărul 1 în România. Această tendinţă dezvăluie şi o creştere a preferinţei consumatorilor pentru produse cu preţuri uşor mai ridicate (up-trading). A existat un efect net pozitiv al up-trading-ului asupra ratei de creştere a valorii sectorului în 2024 faţă de anul precedent", se menţionează în raportul de specialitate.
Cea mai recentă serie de "whitepapers", publicată de YouGov, explorează diferite perspective ale cumpărătorilor şi oferă o înţelegere mai aprofundată şi insight-uri valoroase despre aceştia.
Primul raport de acest fel, intitulat "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", se concentrează pe Generaţia Z (până în 30 de ani) şi evidenţiază informaţii din ediţiile de primăvară şi toamnă 2024 ale studiilor semestriale YouGov Behavior Change. Analiza continuă include, în prezent, 21 de ţări din Europa.
În plus faţă de raportul amintit, un altul, "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", acoperă analize din alte surse de date de cumpărător, cum ar fi YouGov Shopper Intelligence (panelul de consumatori YouGov) şi ediţia 2024 a cercetării "Who Cares? Who Does? Health report".
YouGov Shopper Intelligence, Consumer Panel Services (anterior parte a grupului GfK, până în 2023) oferă acces la o expertiză bogată şi date de calitate provenite din paneluri de consumatori.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1581 / 20216 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...