
Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum, în România, a crescut cu 9%, în 2024 (raport)
10 Martie 2025
AgerpresDatele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum (FMCG) a crescut cu circa 9%, anul trecut faţă de 2023, în România, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare, arată un raport întocmit de YouGov Shopper Intelligence.
Conform cercetării publicate luni, pe fondul continuării presiunii inflaţioniste şi al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic şi economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.
Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
Conform cercetării publicate luni, pe fondul continuării presiunii inflaţioniste şi al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic şi economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.
Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
"Dacă în anii post-pandemie tendinţa era de creştere a numărului actelor de cumpărare per gospodărie, 2024 a adus o schimbare de trend ce vine mai ales din rândul familiilor cu copii şi al consumatorilor tineri (cu vârsta între 18 şi 34 de ani) fără copii. Iar această schimbare s-a resimţit în multe segmente FMCG: în peste jumătate dintre categoriile cu scăderi de volume, dinamica negativă a fost cauzată în principal de diminuarea frecvenţei de cumpărare. Valoarea medie a coşului de cumpărături FMCG a crescut cu circa 9% anul trecut faţă de 2023, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare. Dar acest avans nu provine doar din inflaţie. Un factor important este tendinţa de a cumpăra cantităţi mai mari de produse/mai multe categorii la o vizită in magazin: misiunile de cumpărare de tip stock-up (pentru realizarea de stocuri pentru acasă) au devenit mai importante pentru shopper şi, implicit, la nivelul întregii pieţe de retail, deoarece se traduc prin coşuri de dimensiuni mai mari", explică specialiştii.
Valul inflaţionist generat de pandemia Covid şi amplificat de războiul din Ucraina s-a mai temperat, se menţionează şi în studiul sindicalizat YouGov Inflation Tracker, ce are la bază analiza a peste un milion de acte de cumpărare ale gospodăriilor pe parcursul unui an. Astfel, se estimează o rată a inflaţiei de 3,6% în sectorul FMCG din România pentru anul 2024, spre comparaţie cu 10%, în 2023.
De asemenea, studiul YouGov Behavior Change Survey sublinia faptul că, în toamna trecută, patru din zece cumpărători locali erau îngrijoraţi că preţurile vor creşte în continuare şi se gândeau că acest lucru le va afecta comportamentul de cumpărare pentru necesităţile zilnice. În acest context, mărcile producătorilor au investit masiv în promoţii şi au alimentat apetitul cumpărătorilor pentru "oferte bune" în retail, iar promoţiile au ajuns să reprezinte 23,5% din totalul achiziţiilor FMCG pentru consumul casnic, în creştere cu aproape trei puncte procentuale faţă de anul 2023.
"Cota promoţiilor a crescut mai ales în hipermarketuri, discounteri, magazine online şi în comerţul tradiţional. Pentru prima dată în istoria recentă, în 2024 am asistat la declinul cotei de piaţă a segmentului Private Labels în retailul românesc. Acesta acoperă, în prezent, 24,3% din totalul achiziţiilor FMCG ale gospodăriilor (exclusiv produse proaspete), în timp ce, în 2023, cota era de 25%. Această dinamică vine pe fondul intensificării promoţiilor realizate de brandurile de producător. În general, mărcile producătorilor pot obţine un avantaj competitiv în faţa mărcilor proprii ale retailerilor prin investiţii promoţionale strategice. În plus, multe branduri au reuşit, anul trecut, să-şi îmbunătăţească prezenţa în discounteri, care sunt canalul de retail numărul 1 în România. Această tendinţă dezvăluie şi o creştere a preferinţei consumatorilor pentru produse cu preţuri uşor mai ridicate (up-trading). A existat un efect net pozitiv al up-trading-ului asupra ratei de creştere a valorii sectorului în 2024 faţă de anul precedent", se menţionează în raportul de specialitate.
Cea mai recentă serie de "whitepapers", publicată de YouGov, explorează diferite perspective ale cumpărătorilor şi oferă o înţelegere mai aprofundată şi insight-uri valoroase despre aceştia.
Primul raport de acest fel, intitulat "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", se concentrează pe Generaţia Z (până în 30 de ani) şi evidenţiază informaţii din ediţiile de primăvară şi toamnă 2024 ale studiilor semestriale YouGov Behavior Change. Analiza continuă include, în prezent, 21 de ţări din Europa.
În plus faţă de raportul amintit, un altul, "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", acoperă analize din alte surse de date de cumpărător, cum ar fi YouGov Shopper Intelligence (panelul de consumatori YouGov) şi ediţia 2024 a cercetării "Who Cares? Who Does? Health report".
YouGov Shopper Intelligence, Consumer Panel Services (anterior parte a grupului GfK, până în 2023) oferă acces la o expertiză bogată şi date de calitate provenite din paneluri de consumatori.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1217 / 19852 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...