ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

FP solicită Aeroporturi Bucureşti finalizarea urgentă a licitaţiei pentru spaţiile comerciale din Aeroportul Henri Coandă

26 Aprilie 2023   |   Agerpres

Reprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.

 
 
Fondul Proprietatea (FP) solicită Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) să finalizeze urgent licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), care înregistrează deja o întârziere de 10 luni, informează, miercuri, FP.
 
"Fondul Proprietatea este profund îngrijorat de faptul că Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a neglijat să organizeze licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), în ciuda angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei de a finaliza licitaţia şi de a desemna câştigătorii până la data de 31 iulie 2022. CNAB nu a luat măsurile necesare şi a întârziat organizarea licitaţiei cu aproape 10 luni. Acest lucru a condus la prelungirea contractelor cu firmele existente care administrează spaţiile comerciale pe o perioadă de 6 luni, până la 30 iunie 2023", a transmis Fondul într-un comunicat.
 
Potrivit sursei citate, prelungirea a fost efectuată în ciuda opoziţiei Fondului Proprietatea, exprimată printr-un vot negativ în Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor din data de 5 decembrie 2022, existând riscul major ca aceste contracte, care sunt dezavantajoase din punct de vedere financiar pentru CNAB, să fie prelungite din nou, dacă licitaţia nu este finalizată până la data la care acestea urmează să expire.
 
Reprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.
 
"Fondul Proprietatea este profund dezamăgit de lipsa de implementare a guvernanţei corporative şi de managementul defectuos din cadrul CNAB, evidenţiate de maniera în care compania a tratat această licitaţie. Suntem îngrijoraţi de lipsa de interes manifestată de CNAB faţă de valorificarea transparentă şi competitivă a spaţiilor comerciale, aceasta fiind o problemă foarte importantă pentru toate părţile interesate, inclusiv pentru pasagerii şi acţionarii companiei. Solicităm CNAB să facă toate demersurile necesare pentru finalizarea licitaţiei în mod transparent", a declarat Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.
 
În acest context, pentru a atenua impactul negativ asupra companiei, Fondul Proprietatea solicită CNAB respectarea angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei şi luarea de măsuri urgente pentru finalizarea licitaţiei cât mai curând şi luarea în considerare a unui model diferit de administrare a spaţiilor comerciale din AIHCB, cum ar fi implementarea un sistem de redevenţe bazat pe procent din venituri, similar celui utilizat de alte aeroporturi internaţionale.
 
De asemenea, Fondul cere efectuarea unei restructurări a CNAB cu scopul de a stabili un mecanism clar de luare a deciziilor, crearea unui cadru funcţional de identificare şi sancţionare a conflictelor de interese, precum şi de tragere la răspundere a angajaţilor în cazul neîndeplinirii sarcinilor precum şi reorganizarea procesului de recrutare de personal pentru a prioritiza selecţia de angajaţi profesionişti şi competenţi şi pentru a evita perpetuarea conflictelor de interese existente.
 
Potrivit datelor transmise de FP privind cronologia contractelor încheiate, în data de27 octombrie 2010 - CNAB a încheiat două contracte de asociere în participaţiune cu două companii: unul pentru activitatea de alimentaţie publică (food&beverages), şi celălalt pentru activitatea de retail (în principal în regim duty free), iar ac. Aceste contracte au expirat pe data de 31 decembrie 2022. În octombrie 2016, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie având ca obiect o posibilă înţelegere anticoncurenţială între CNAB şi cele două companii care administrau spaţiile comerciale.
 
În 2019, în condiţiile atingerii vârfului de trafic pe AIHCB, CNAB a încasat venituri echivalând cu aproximativ 22% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de alimentaţie publică, şi doar circa 7% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de retail.
 
Conform unui studiu de piaţă pus la dispoziţie de către CNAB, procentul mediu din vânzări încasat de aeroporturile europene comparabile ca dimensiune cu AIHCB în perioada 2018-2019 a fost de 22,6% pentru activităţile de alimentaţie publică şi de 28,6% pentru vânzările în regim duty free.
 
În octombrie 2021, prin decizia Consiliului Concurenţei nr. 69/06.10.2021, CNAB şi-a asumat următoarele angajamente: identificarea şi aprobarea modelului optim de valorificare a spaţiilor comerciale - termen 30.11.2021; achiziţia de servicii de asistenţă pentru derularea licitaţiei - termen 28.02.2022; elaborarea caietelor de sarcini şi a proiectelor de contract pentru licitaţie - termen 30.04.2022; derularea licitaţiei şi desemnarea câştigătorilor - termen 31.07.2022.
 
Potrivit FP, în 20 decembrie 2021, Consiliul de Administraţie al CNAB aprobă iniţierea demersurilor în vederea valorificării prin licitaţie a spaţiilor comerciale cu destinaţia alimentaţie publică şi retail, iar pe 27 octombrie 2022 decide convocarea Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cu propunerea de a prelungi cele două contracte cu 6 luni. În 5 decembrie 2022, printr-o hotărâre a Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cele două contracte sunt prelungite pentru 6 luni, până la data de 30 iunie 2023. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1809 / 9004
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...