ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Schoenherr și Asociații | Inspecțiile fiscale de rit nou: mai multe, mai rapide, mai de la distanță

18 Aprilie 2023   |   BizLawyer

Cum vor arăta șansele contribuabililor de a evita o inspecție fiscală din faza notificării de conformare? Cât de pregătite sunt companiile să facă față noului val de inspecții și controale anunțat de autoritățile fiscale și noii proceduri pentru desfășurarea acestora? Și ce soluții administrative și litigioase au acestea pentru a suspenda executarea actului administrativ fiscal și/sau a obține anularea lui, în cazul în care compania nu este de acord cu decizia de impunere emisă de organele de control?

 
 
ANAF a derulat, în medie, 139 verificări per zi lucrătoare în anul 2022, când inspectorii fiscali și-au îndreptat atenția spre 36,08% mai mulți contribuabili decât în 2021 (conform raportului anual al autorității). Este de așteptat ca volumul de verificări să crească anul acesta, odată cu recenta adoptare a modelelor de documente și formulare care fac posibilă aplicarea modificărilor aduse pe finalul anului trecut Codului de Procedură Fiscală în scopul eficientizării inspecțiilor și controalelor fiscale.

Cum vor arăta șansele contribuabililor de a evita o inspecție fiscală din faza notificării de conformare? Cât de pregătite sunt companiile să facă față noului val de inspecții și controale anunțat de autoritățile fiscale și noii proceduri pentru desfășurarea acestora? Și ce soluții administrative și litigioase au acestea pentru a suspenda executarea actului administrativ fiscal și/sau a obține anularea lui, în cazul în care compania nu este de acord cu decizia de impunere emisă de organele de control? – Avocații și consultanții fiscali din cadrul firmei de avocatură Schoenherr și Asociații SCA au adoptat aceste teme într-un eveniment recent.


„Notificarea de conformare, introdusă ca fază prealabilă inspecției fiscale pentru unii contribuabili, are ca scop încurajarea conformării voluntare. ANAF, în urma derulării unei analize de risc, îl notifică pe contribuabil cu privire la problemele pe care le identifică în cadrul acestei analize. În cazul în care contribuabilul remediază aceste probleme în termenul legal de 30 de zile, este posibil ca inspecția fiscală să nu mai înceapă. În funcție de natura problemei identificate, remedierea în acest termen este, însă, mai mult sau mai puțin fezabilă – spre exemplu, dacă vorbim de tranzacții intra-grup, este foarte puțin probabil ca eventualele probleme să poată fi soluționate în 30 de zile‟, a declarat Adriana Stoian, coordonatoarea practicii specializate în consultanță fiscală a Schoenherr și Asociații SCA, în cadrul unui eveniment organizat recent de firma de avocatură pe tema inspecțiilor și litigiilor fiscale.

Neremedierea problemelor identificate în notificarea de conformare în termenul legal sau remedierea necorespunzătoare a acestora va duce la declanșarea inspecției fiscale, care se desfășoară – în linii mari – după același tipar ca și înainte de modificarea Codului de Procedură Fiscală. O schimbare importantă o reprezintă mutarea locului derulării inspecției fiscale de la sediul contribuabilului (care devine excepția), la sediul ANAF.

„În practică, situațiile în care optica inspectorilor fiscali coincide cu cea a contribuabilului supus inspecției fiscale sunt rare. Astfel, este destul de ridicată incidența cazurilor în care companiile decid să conteste decizia de impunere și/sau să formuleze acțiune în instanță pentru a obține suspendarea executării actului administrativ fiscal și, respectiv, anularea acestuia. Strategia de urmat într-un astfel de caz se creionează, în realitate, încă din timpul inspecției fiscale – sarcina probei revenindu-i contribuabilului, este recomandabil ca acesta să se pregătească încă din această fază sau chiar în avans față de momentul demarării inspecției fiscale pentru scenariul unui litigiu‟, a declarat, cu ocazia evenimentului, Nora Olah (managing attorney at law), specializată în litigii și arbitraje în cadrul Schoenherr și Asociații SCA.

Schoenherr este o firmă regională de avocatură, activă în Europa Centrală și de Est și Europa de Sud-Est, unde operează 15 birouri. Firma este prezentă în România din anul 1996, oferind servicii de asistență juridică în principalele arii de practică relevante pentru activitatea companiilor locale și multinaționale. Schoenherr și Asociații SCA este recomandată de principalele organisme independente de cercetare a pieței de avocatură (Chambers, Legal500, IFLR1000), inclusiv în domeniul fiscal și cel al litigiilor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 63 / 260
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...