ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Schoenherr și Asociații | Inspecțiile fiscale de rit nou: mai multe, mai rapide, mai de la distanță

18 Aprilie 2023   |   BizLawyer

Cum vor arăta șansele contribuabililor de a evita o inspecție fiscală din faza notificării de conformare? Cât de pregătite sunt companiile să facă față noului val de inspecții și controale anunțat de autoritățile fiscale și noii proceduri pentru desfășurarea acestora? Și ce soluții administrative și litigioase au acestea pentru a suspenda executarea actului administrativ fiscal și/sau a obține anularea lui, în cazul în care compania nu este de acord cu decizia de impunere emisă de organele de control?

 
 
ANAF a derulat, în medie, 139 verificări per zi lucrătoare în anul 2022, când inspectorii fiscali și-au îndreptat atenția spre 36,08% mai mulți contribuabili decât în 2021 (conform raportului anual al autorității). Este de așteptat ca volumul de verificări să crească anul acesta, odată cu recenta adoptare a modelelor de documente și formulare care fac posibilă aplicarea modificărilor aduse pe finalul anului trecut Codului de Procedură Fiscală în scopul eficientizării inspecțiilor și controalelor fiscale.

Cum vor arăta șansele contribuabililor de a evita o inspecție fiscală din faza notificării de conformare? Cât de pregătite sunt companiile să facă față noului val de inspecții și controale anunțat de autoritățile fiscale și noii proceduri pentru desfășurarea acestora? Și ce soluții administrative și litigioase au acestea pentru a suspenda executarea actului administrativ fiscal și/sau a obține anularea lui, în cazul în care compania nu este de acord cu decizia de impunere emisă de organele de control? – Avocații și consultanții fiscali din cadrul firmei de avocatură Schoenherr și Asociații SCA au adoptat aceste teme într-un eveniment recent.


„Notificarea de conformare, introdusă ca fază prealabilă inspecției fiscale pentru unii contribuabili, are ca scop încurajarea conformării voluntare. ANAF, în urma derulării unei analize de risc, îl notifică pe contribuabil cu privire la problemele pe care le identifică în cadrul acestei analize. În cazul în care contribuabilul remediază aceste probleme în termenul legal de 30 de zile, este posibil ca inspecția fiscală să nu mai înceapă. În funcție de natura problemei identificate, remedierea în acest termen este, însă, mai mult sau mai puțin fezabilă – spre exemplu, dacă vorbim de tranzacții intra-grup, este foarte puțin probabil ca eventualele probleme să poată fi soluționate în 30 de zile‟, a declarat Adriana Stoian, coordonatoarea practicii specializate în consultanță fiscală a Schoenherr și Asociații SCA, în cadrul unui eveniment organizat recent de firma de avocatură pe tema inspecțiilor și litigiilor fiscale.

Neremedierea problemelor identificate în notificarea de conformare în termenul legal sau remedierea necorespunzătoare a acestora va duce la declanșarea inspecției fiscale, care se desfășoară – în linii mari – după același tipar ca și înainte de modificarea Codului de Procedură Fiscală. O schimbare importantă o reprezintă mutarea locului derulării inspecției fiscale de la sediul contribuabilului (care devine excepția), la sediul ANAF.

„În practică, situațiile în care optica inspectorilor fiscali coincide cu cea a contribuabilului supus inspecției fiscale sunt rare. Astfel, este destul de ridicată incidența cazurilor în care companiile decid să conteste decizia de impunere și/sau să formuleze acțiune în instanță pentru a obține suspendarea executării actului administrativ fiscal și, respectiv, anularea acestuia. Strategia de urmat într-un astfel de caz se creionează, în realitate, încă din timpul inspecției fiscale – sarcina probei revenindu-i contribuabilului, este recomandabil ca acesta să se pregătească încă din această fază sau chiar în avans față de momentul demarării inspecției fiscale pentru scenariul unui litigiu‟, a declarat, cu ocazia evenimentului, Nora Olah (managing attorney at law), specializată în litigii și arbitraje în cadrul Schoenherr și Asociații SCA.

Schoenherr este o firmă regională de avocatură, activă în Europa Centrală și de Est și Europa de Sud-Est, unde operează 15 birouri. Firma este prezentă în România din anul 1996, oferind servicii de asistență juridică în principalele arii de practică relevante pentru activitatea companiilor locale și multinaționale. Schoenherr și Asociații SCA este recomandată de principalele organisme independente de cercetare a pieței de avocatură (Chambers, Legal500, IFLR1000), inclusiv în domeniul fiscal și cel al litigiilor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 49 / 246
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...