De vorbă cu conf. dr. Ioana Maria Costea, decanul Facultății de drept din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, despre preocuparea de a oferi studenților o nouă „normalitate” și aceeași pregătire temeinică: ‘Absența fizică ne-a dezorientat la început, dar procesul didactic se derulează acum în parametri optimi; profesorii și studenții au dovedit o imensă capacitate de adaptare’
25 Februarie 2022
Ștefania EnachePentru o instituție de învățământ superior recunoscută printre cele mai bune școli de drept de la noi din țară, provocarea principală a constituit-o păstrarea calității actului educațional.
Pandemia a schimbat viețile tuturor, având un impact major în toate domeniile. Învățământul este unul dintre sectoarele în care amprenta crizei sanitare se evidențiază puternic, în contextul în care școlile au fost obligate să-și modifice radical modul de lucru și să adopte sistemul online. Facultățile de Drept fac parte din această schimbare. Cursurile, care cândva se țineau în amfiteatre, se derulează acum în fața computerelor, reprezentând o adevărată provocare atât pentru studenți, cât și pentru profesori.
„Învățământul a răspuns provocării de a ține ritmul vieții atâtor oameni tineri și valoroși. Școala, prin ritmul său, a urmat un fir previzibil într-o perioadă imprevizibilă. Învățământul juridic a răspuns unei provocări cu preocuparea de a oferi studenților o nouă „normalitate” și aceeași pregătire temeinică”, punctează conf. dr. Ioana Maria Costea, decanul Facultății de drept din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
„Învățământul a răspuns provocării de a ține ritmul vieții atâtor oameni tineri și valoroși. Școala, prin ritmul său, a urmat un fir previzibil într-o perioadă imprevizibilă. Învățământul juridic a răspuns unei provocări cu preocuparea de a oferi studenților o nouă „normalitate” și aceeași pregătire temeinică”, punctează conf. dr. Ioana Maria Costea, decanul Facultății de drept din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Cea mai veche instituție de învățământ juridic din România s-a adaptat fără prea mari probleme la nou și își derulează și acum o parte importantă din activități în sistem online.
Pentru o instituție de învățământ superior recunoscută printre cele mai bune școli de drept de la noi din țară, provocarea principală a constituit-o păstrarea calității actului educațional.
Conf. dr. Ioana Maria Costea recunoaște că nu este ușor să conduci o facultate în astfel de vremuri, dar lucrurile au fost luate pas cu pas și astfel au fost evitate greutățile. „Facultatea de drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași este nu numai cea mai veche instituție de învățământ juridic, ci și una din cele mai bune școli de drept. Ca și instituție are desigur ample arii de bune practici, dar și loc pentru evoluție. Munca administrativă se îmbină cu cea de profesor, de vreme ce ambele au un singur obiectiv starea de bine și succesul profesional al studenților noștri. Standardele de excelență proiectate de Universitate, studenți, colegi, părinți, profesiile juridice sunt principala noastră direcție de acțiune. De asemenea, avem în vedere determinarea obiectivelor și crearea de instrumente eficiente pentru a le atinge, atât la nivel didactic, cât și de cercetare”, susține decanul facultății ieșene.
Problemele generate de sistemul online
Învățământul în sistem online a adus pentru toată lumea o serie de probleme. În cazul facultății ieșene, decanul acestei instituții subliniază că cea mai are dificultate este aceea că studenții și profesorii nu împart același spațiu de lucru. „Absența fizică ne-a dezorientat la început. Între timp, am dezvoltat alte moduri de comunicare și feed-back constant. La acest moment, suntem încă în sistem online cu majoritatea activităților. Procesul didactic se derulează în parametri optimi; profesorii și studenții au dovedit o imensă capacitate de adaptare”, completează conf. dr. Ioana Maria Costea.
Experiența ultimilor doi ani i-au arătat Ioanei Maria Costea că online-ul este pentru învățământ o variantă doar în condiții pandemice, iar în alte contexte poate fi un instrument util de a accesa informații în timp real, de a suplini distanțe și de a face procesul didactic mai flexibil. „Învățământul juridic superior reacționează în ecou la sistemul normativ, care la rândul său preia tendințele din viața cetății. Direcțiile actuale ne îndreaptă spre era digitalizării, cu problematici noi pentru toate domeniile juridice”, precizează profesorul.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Calitățile necesare unui student la Drept
Învățământul juridic este unul dintre cele mai grele, dar și cu mari șanse pe piața muncii pentru cei care îl parcurg. „Admiterea singură nu asigură succesul. Facultatea de Drept este o facultate grea, cu elemente multe de noutate față de parcursul din liceu. Însă, un absolvent de drept are o multitudine de perspective profesionale de succes. Printre calitățile pe care ar trebui să le dețină un tânăr care alege să studieze Dreptul aș enumera calmitatea, capacitatea de a învăța din greșeli și un pic de creativitate. Cred că este portretul unui student cu potențial”, explică decanul instituției de învățământ.
Succesul stă în mâinile tânărului care alege domeniul juridic. Instituțiile de profil din țară nu pot face altceva decât să vină cu o ofertă educațională care să-i stimuleze pe tineri în a-și valorifica la maximum potențialul.
„Un jurist poate avea orice profil personal. Sunt atâtea scenarii de a fi jurist încât orice student va găsi forma potrivită pentru el. Totul depinde de student. Noi avem un program de conferințe vocaționale prin care aducem „pe scenă” profesia de avocat și marile firme pentru a familiariza studenții cu această oportunitate. De asemenea, oferta de opționale din planul de învățământ este concepută pe ideea de traiectorie, cu pachete de specializare. Astfel, fiecare student alege raportat la preocupările sale personale”, nuanțează conf. dr. Ioana Maria Costea.
Mai mult, facultatea ieșeană are consolidate peste 30 de parteneriate internaționale, iar studenții acestei instituții sunt mobili în plan internațional și asta le adaugă la portofoliul profesional competențe extrem de valoroase. „Ne mândrim cu un corp profesoral tânăr, cu o preocupare pentru dialog și starea de bine a studenților noștri și desigur cu o pleiadă de alumni copleșitori prin aportul lor profesional și uman”, mai spune conf. dr. Ioana Maria Costea.
Cadrele didactice care activează în cadrul Facultății de drept din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași reprezintă una dintre cele mai valoroase resurse deținute de această instituție. „Profesorul este un exemplu, uneori chiar aduce la catedră și experiența sa dintr-o profesie juridică, ceea ce este foarte valoros. Misiunea facultății este să asigure cât mai multe astfel de interacțiuni, pentru ca imaginea studentului asupra profesionistului din drept să fie completă. Mentoratul în toate formele sale este o lecție. Un mentor bun știe că nu deține adevărul absolut”, a concluzionat decanul facultății din Iași.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 55 / 144 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...