ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Provocările unei fuziuni în industria farma, gestionată integral de juriștii interni ai companiei. Cum a lucrat echipa condusă de Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net în proiectul integrării unui lanț regional de farmacii

30 August 2021   |   Ștefania Enache

Alături de departamentul juridic au acționat și alte echipe adiacente din grup. Este vorba despre regulatory, financiar, marketing, IT, comercial, M&A, vânzări și HR, administrativ.

 
 
În ultimul an, efectele crizei sanitare declanșate de pandemie nu au fost singurele provocări peste care a trebuit să treacă Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP. Jucătorul din industria medicală a avut de finalizat o fuziune care a vizat Help Net și cele 32 de unități Eco Farmacia cumpărate în 2020 și care s-a încheiat cu succes la 1 aprilie 2021. Proiectul a fost gestionat sută la sută intern, fiind o muncă de echipă în care mai multe departamente din companie au acționat împreună pentru a face față provocărilor juridice și de business care apar inevitabil în astfel de achiziții. Integrarea în Help Net a lanțului regional de farmacii Eco Farmacia este o parte importantă a planului de expansiune a afacerilor PHOENIX în România.


Investitorii germani din cadrul PHOENIX GROUP au planuri mari pentru România, încă de la intrarea în țara noastră exprimându-și dorința de a dezvolta un business regional puternic.

Odată ce au achiziționat Farmexim și Help Net, investitorii s-au orientat către preluarea altor afaceri din domeniu cu scopul de a mări portofoliul deținut în România.

Orientați puternic spre retailul farma , de la preluarea Help Net de către PHOENIX GROUP, investitorii germani au cumpărat 350 de farmacii. Este vorba despre unități preluate de la Remedia, Proxi Farm, dar și de foarte multe farmacii independente. Toate aceste achiziții au fost unele de business și au implicat preluarea cu totul a unității respective (autorizația, vadul commercial, clientela, stocul de marfă, mobilierul etc).

Nevoia fuziunii a intervenit ca urmare a faptului că în cadrul acestor tranzacții a intervenit și o preluare de tip share deal. Este vorba despre achiziția celor 32 de farmacii deținute de Eco Farmacia.


Provocările unei fuziuni în zona farma


„Proiectul de fuziune s-a încheiat cu succes la data de 1 aprilie 2021”, a declarat pentru BizLawyer Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP.

Expertul ne-a explicat că provocările apărute au fost atât din punct de vedere juridic, cât și de business, dat fiind că preluarea unor farmacii, fie ea și „de drept” în temeiul legii societăților comerciale, tot poate da naștere unor sincope și difuncționalități în asigurarea continuității activității farmaciilor preluate prin fuziune pentru care sunt necesare: autorizațiile eliberate de Ministerul Sănătății, preluarea contractelor cu casele de asigurare de sănătate pentru asigurarea accesului pacienților la medicamente compensate.

„Și, deși legea spune clar că în cazul fuziunii, transferul (inclusiv al tuturor contractelor, autorizațiilor eliberate pe societatea absorbită) are loc automat, în realitate nu este așa. S-a muncit mult cu autoritățile: adrese, audiențe etc. În același timp, a fost o provocare realizarea inventarelor la data fuziunii, schimbarea caselor de marcat fiscale etc, astfel încât să se asigure un număr de zile care să tindă spre zero în care farmaciile preluate să fie închise. Din punct de vedere legal, dar și de business, a fost necesară integrarea farmaciilor preluate în imaginea și brandul Help Net. De asemenea, s-a urmărit păstrarea clienților și reoreintarea acestora către noul concept. Nu mai vorbim aici de provocările din perspectiva datelor cu caracter personal”, a completat Mihaela Scărlătescu.

------------------------------------------------------------------------------------------

Citește și

►   In-HouseLegal.ro | Grupul Farmexim & Help Net și-a recrutat noul Head of Legal and Compliance Director de la A&D Pharma. Cine este Mihaela Scărlătescu, noul coordonator, și cu ce firme de avocați a colaborat în trecut

------------------------------------------------------------------------------------------

Tot proiectul a fost gestionat intern

Privind în urmă, Mihaela Scărlătescu se declară mândră de tot ceea ce a realizat alături de echipa sa. Iar bucuria este și mai mare având în vedere că absolut tot proiectul care a vizat această fuziune a fost gestionat sută la sută intern.

Alături de departamentul juridic au acționat și alte echipe adiacente din grup. Este vorba despre regulatory, financiar, marketing, IT, comercial, M&A, vânzări și HR, administrativ.

Greul a fost dus însă de cei patru oameni care au format nucleul juridic care s-a ocupat de fuziune. „Patru oameni, în care sunt inclusă și eu, au lucrat în echipă pentru o bună coordonare din toate perspectivele: legal și business. Astfel, a existat un team leader care a coordonat toate departamentele implicate: regulatory pentru autorizații și contractare, administrativ pentru pregătirea mobilierului de brand Help Net, financiar și taxe fără de care proiectul de fuziune nu putea fi finalizat, IT pentru partea de sisteme software și case de marcat, HR pentru preluarea angajațiilor în procedurile cerute de lege. Având însă experiența unor fuziuni asemănătoare, organizarea și coorodnarea au fost ireproșabile, acționând ca o echipă de fotbal sudată (daca tot suntem în plin campionat)”, a detaliat avocatul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


Chiar dacă fuziunea a presupus alăturarea a două companii din România, s-a colaborat intens și cu departamentul de Legal al grupului Phoenix, deoarece un astfel de proiect presupune respectarea procedurilor de guvernanță corporativă, de la aprobarea structurată și detaliată până la raportările periodice pe status.

Inițial s-a dorit ca fuziunea să se încheie la 31 decembrie 2020 pentru că astfel lucrurile erau mult mai simple din punct de vedere contabil și financiar. Dar cum un proiect de o asemenea amploare depinde foarte mult de autorități, termenul de 1 aprilie 2021 a fost perfect.

„Cele mai dificile aspecte ale integrării celor două business-uri pe care echipa de legal le-a avut de rezolvat au vizat asigurarea continuității activității farmaciilor și stabilirea datei fuziunii astfel încât să nu o luăm pe ghicite și să avem timpi morți”, a precizat juristul.

Mihaela Scărlătescu a mai menționat faptul că, în prezent, Help Net a preluat toate farmaciile Eco Farmacia, acestea fiind deplin integrate din toate perspectivele, inclusiv în ceea ce privește angajații. „La acest moment, datorită fuziunii au rămas cele două societăți axate, una pe distribuție farmaceutică (Farmexim), respectiv cea de-a doua pe parte de retail farmaceutic (Help Net)”, a subliniat avocatul.

----------------------------------------------------------------------------

Citește și

►   In-houseLegal.ro | Multe proiecte cu grad de dificultate ridicat au fost gestionate 90% intern, anul trecut, în cadrul grupului Farmexim & Help Net, ceea ce a crescut gradul de încredere a Bordului în echipa de legal. Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director: Avocații interni sunt mai bine poziționați și participă activ la definirea strategiilor și la procesul de luare a deciziilor

----------------------------------------------------------------------------

A reorganizat departamentul pe care îl coordonează

Mihaela Scărlătescu s-a alăturat în urmă cu un an echipei Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP. În toată această perioadă, ea a reușit să formeze un departament care a trecut cu succes peste examenul fuziunii care a vizat Help Net.

„După un an de activitate în grup, am reorganizat cu totul structura departamentului pe care l-am găsit împărțit pentru fiecare societate în parte: Help Net și Farmexim. Or, asta presupunea o mare ineficiență, dat fiind faptul că munca era dublată pe parte de comercial, registrul comerțului, litigii etc. Astfel, am unit și integrat cele două departamente, astfel încât să deservească unitar și specializat ambele societăți. Noua entitate a fost împărțită în patru structuri distincte:  dezvoltare și suport, comercial, litigii și Compliance & GDPR”, arată expertul.

Avocatul mai spune că legal managerii au fost selecționați ținând cont și de echipa găsită, dar și de colegii noi.

„Totul a fost gestionat discutând cu fiecare, astfel încât am ținut cont de ce și-au dorit (atât cât s-a putut), dar mai ales de abilitatea fiecăruia și de „al șaselea simț” pe departamentul pe care îl conduce. De exemplu, Legal managerul pe litigii este pasionat de litigii și lucrează cu echipa „toți ca unul”, venind cu zeci de soluții și contrasoluții până iese ce este mai bun. Legal managerul pe dezvoltare și suport are un fler unic, aș spune, pe negocierile specifice tipului acesta de achiziții de retail farmaceutic, dar și o super organizare și viteză în acordarea activităților de suport, care cel puțin pe parte de retail nu sunt deloc puține. Legalul pe comercial este în faza provocării și i-am acordat toată încrederea tocmai ca să poată crește frumos, având o echipă care îl susține cu dedicație. Iar despre persoana care se ocupă de GDPR/Compliance pot spune că are toată determinarea și dârzenia necesare pentru aceste funcții. Personal, sunt mândră de întreaga echipă de la juridic, întotdeauna am creat echipe care au crescut frumos, unic, având valoare atât împreună cât și ca fiecare membru din echipă”, ne-a declarat Mihaela Scărlătescu.




 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 49 / 80
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...