ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Antreprenorii români mizează mult pe încrederea clienților pentru creșterea afacerii. Ce riscă să piardă din vedere?

09 Octombrie 2023   |   Mihai Anița, Partener și Lider Audit PwC România

Nu mai este suficient ca afacerile de familie din România să facă doar ajustările necesare în cadrul modelului lor de afacere pentru a construi încredere, ci trebuie să comunice mai clar și mai convingător eforturile lor și să le facă vizibile părților interesate relevante – membrii familiei, angajații, clienții și, la fel de important, publicului larg.

 
 
Între încredere și profitabilitate există o strânsă corelație, fapt confirmat de o analiză PwC care arată că încrederea consumatorilor este unul dintre principalii factori determinanți ai variației de performanță, precum și de sondajul recurent privind afacerile de familie care concluzionează că încrederea este un avantaj competitiv vital. Vestea bună este că afacerile de familie se bucură de o mai mare încredere decât alte companii în general, având un scor mai mare cu 12 puncte procentuale la acest indicator, potrivit barometrului de încredere Edelman.

Iar nivelurile mai ridicate de încredere au șanse foarte mari să se reflecte în performanța financiară dacă sunt menținute și constant alimentate, contribuind la  atingerea obiectivelor ambițioase pe termen lung pe care și le propun afacerile de familie din România. Conform sondajului PwC Family Business Survey 2023, 76% dintre afacerile de familie locale se așteaptă să crească în următorii doi ani, iar mai mult de un sfert dintre acestea mizează chiar pe o creștere "rapidă și agresivă". Următoarele priorități sunt creșterea loialității clienților (61%), lansarea de noi produse / servicii (58%) și extinderea pe noi piețe sau segmente de clienți (45%).


Există patru piloni pe care se construiește încrederea: competența (este compania bună în ceea ce face), motivul (interesele cui le servește compania), mijloacele (compania folosește mijloace corecte pentru a-și atinge obiectivele) și impactul (care este impactul tangibil pe care îl are compania, spre deosebire de impactul pe care pretinde că îl are).  Pentru antreprenori, sondajul arată că preocuparea este să le câștige încrederea clienților, acționarilor și angajaților, în această ordine a priorităților. Chiar dacă primele două grupuri sunt decisive pentru succesul afacerii, antreprenorii ar trebui să fie mai atenți la consolidarea acesteia în rândul angajaților și al publicului larg. Revenind la sondajul nostru, observăm că jumătate dintre antreprenorii respondenți spun că beneficiază de încrederea totală a clienților și angajaților. De asemenea, nivelul de încredere între membrii familiei poate fi considerat ridicat, deși unul din cinci respondenți admite contrariul.

Încrederea clienților. Marea majoritate a afacerilor de familie respondente din România (91%) sunt conștiente că încrederea clienților în companie este esențială. Totuși aproape jumătate (47%) spun că se bucură cu adevărat de ea, iar 42% investesc energie și resurse considerabile pentru a înțelege nevoile consumatorilor. Așa se explică faptul că, în următorii doi ani, printre prioritățile cheie ale afacerilor de familie din România se regăsesc creșterea loialității clienților și introducerea de noi produse și servicii și că 52% sunt foarte avansați în utilizarea unui sistem de colectare a feedback-ului de la clienți.

Un aspect la care antreprenorii români trebuie să mai lucreze și care se află tot mai mult pe radarul clienților îl reprezintă politicile ESG (politicile de mediu, sociale si de guvernanta corporativa). Liderii afacerilor de familie din România admit că, în acest moment, ESG nu este domeniu de maxim interes pentru ei și că se concentrează asupra altor obiective: satisfacția clienților și creșterea business-ului, în vreme ce semnificativ mai puțini au stabilite ținte pentru diversitate și incluziune sau pentru impactul social și cel asupra mediului.

Încrederea angajaților. Antreprenorii trebuie să fie atenți pentru că încrederea se construiește din interior spre exterior; iar o companie nu va fi de încredere pentru clienții săi dacă nu este de încredere pentru angajații săi. Conform PwC, companiile care creează activ oportunități pentru ca angajații lor să își dezvolte competențele demonstrează o capacitate superioară de a atrage și de a păstra talentele.

Peste 60% dintre întreprinderile de familie din România înțeleg că încrederea angajaților este esențială, dar, la o privire mai atentă, această convingere nu este însoțită de acțiuni: doar 39% spun că nivelul de încredere din partea angajaților este una dintre cele mai importante cinci priorități pentru următorii doi ani și doar 27% spun că investesc energie și resurse considerabile în atragerea și păstrarea angajaților talentați.

Încrederea familiei. Antreprenorii înțeleg că încrederea între membrii familiei lor este imperativă, iar 74% consideră că ea există. Dar tot ei spun că încă există conflicte în cadrul familiei (64%) și că gestionarea lor nu a fost niciodată ușoară și face parte dintr-o căutare continuă pentru a stabili structuri puternice de guvernanță. Două treimi dintre afacerile de familie din România susțin că au în vigoare cel puțin o politică / procedură de guvernanță corporativă, cele mai des utilizate fiind acordurile sau convențiile între acționari (39%) și politicile privind dividendele (39%). Comunicarea între membrii familiei este considerată foarte bună, iar 74% dintre antreprenorii locali sunt de părere că există o aliniere a familiei cu privire la direcția în care se îndreaptă compania comparativ cu 59% dintre antreprenorii la nivel global.

Concluzionând, nu mai este suficient ca afacerile de familie din România să facă doar ajustările necesare în cadrul modelului lor de afacere pentru a construi încredere, ci trebuie să comunice mai clar și mai convingător eforturile lor și să le facă vizibile părților interesate relevante – membrii familiei, angajații, clienții și, la fel de important, publicului larg.

Raportul Family Business Survey 2023 pentru România poate fi citit
aici.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 965 / 8804
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
    Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
    CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
    Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
    Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
    Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
    RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
    RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
    Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...