ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Combaterea celor mai noi tendințe de fraudă în organizație. Care sunt cele mai expuse procese și cum pot companiile să fie cu un pas înaintea fraudatorilor

24 Septembrie 2023   |   Mihail Bucheru, Director, și Emil-Ioan Borza-Dediu, Senior Associate, Consultanță Financiară, Servicii Forensic, Deloitte România

Chiar dacă profilul clasic al fraudei ocupaționale, care include corupția, deturnarea de active și frauda în situațiile financiare, a suferit unele schimbări în ultimul deceniu riscurile sunt încă prezente.

 
 
Evenimentele destabilizatoare ale ultimilor ani au modificat semnificativ paradigma socio-economică globală, ceea ce a generat nevoia de inovație și noi abordări privind strategiile de afaceri, capitalul uman și operațiunile. În același timp, tehnologia și instrumentele bazate pe inteligența artificială (AI) au cunoscut o dezvoltare rapidă și o rată crescută de adopție, atât în rândul companiilor, cât și al utilizatorilor privați, și, deși inovarea și adaptabilitatea au fost esențiale în această perioadă dificilă, marcată de schimbări rapide, ele au antrenat totodată noi vulnerabilități operaționale pentru companii, precum și evoluția metodelor de fraudă.

Potrivit Raportului către Națiuni din 2022 al Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE), în ceea ce privește efectele pandemiei asupra fraudei ocupaționale, schimbările legate de personal și operațiuni, reconfigurarea procedurilor de control intern, munca la distanță, ajustarea priorităților strategice, provocările tehnologice și modificarea programelor antifraudă au fost identificate ca facilitatori principali ai schemelor frauduloase, 52% dintre respondenți, companii afectate de fraudă, menționând că cel puțin unul dintre acești factori a fost prezent în cazul lor. În mod similar, Studiul Deloitte Insurance Fraud Survey 2023 listează munca la distanță, digitalizarea sporită și controalele interne slăbite ca fiind principalele motive pentru creșterea fraudei în domeniul asigurărilor. În plus, cel mai recent raport privind frauda al Oficiului Național de Statistică din Marea Britanie subliniază că frauda și criminalitatea informatică au crescut substanțial din 2020 până în 2022, proporția incidentelor de fraudă în spațiul cibernetic crescând de la 53% la 61% în același interval de timp, posibil din cauza schimbărilor comportamentale generate de pandemie.

Perturbarea sau chiar întreruperea lanțurilor de aprovizionare, pe fondul sancțiunilor internaționale și al deficitului de resurse, în contextul tensiunilor geopolitice și al războiului din Ucraina, aduc presiuni suplimentare într-un mediu deja turbulent.

Dat fiind acest context plin de provocări și luând în considerare „triunghiul fraudei” elaborat de Dr. Donald Cressey, sociolog și criminolog american, potrivit căruia este mai probabil ca o persoană să comită o fraudă dacă aceasta este supusă presiunilor financiare, dacă percepe o oportunitate de a săvârși fapta, respectiv dacă identifică o motivație prin care actul în sine devine acceptabil, este necesară o analiză a oportunităților percepute de fraudatori și a soluțiilor antifraudă disponibile.

Oportunități percepute de fraudatori

Chiar dacă profilul clasic al fraudei ocupaționale, care include corupția, deturnarea de active și frauda în situațiile financiare, a suferit unele schimbări în ultimul deceniu, fraudele fiind identificate mai rapid și provocând pierderi mai mici cu circa 16%, conform studiului ACFE menționat anterior, riscurile sunt încă prezente, deoarece autorii fraudelor urmăresc și exploatează permanent oportunități noi de a le comite.

Ascensiunea AI creează provocări antifraudă suplimentare atât pentru companii, cât și pentru profesioniști, dat fiind că făptuitorii pot fi tentați să utilizeze astfel de instrumente pentru a-și îmbunătăți și intensifica, de exemplu, încercările de phishing prin învățare adaptivă, pentru a crea documente false prin soluții de creare a imaginilor și chiar pentru a ocoli verificările video prin utilizarea tehnologiei deepfake. Potrivit unui sondaj recent realizat de Regula, entitate ce activează în domeniul soluțiilor de verificare a identității, 37% dintre organizații s-au confruntat deja cu fraude vocale deepfake, iar 29% au fost victime ale unor astfel de videoclipuri. 

Mai mult, având în vedere dificultățile economice cu care se confruntă, unele companii ar putea fi tentate să își diminueze sau să nu aplice controalele interne existente, pentru a eficientiza procedurile de contractare și pentru a nu-și împovăra furnizorii sau clienții cu diverse verificări. În condițiile scăderii bugetelor disponibile, companiile și reprezentanții lor pot, de asemenea, să intre involuntar în contact cu vânzători de pe piața gri sau chiar de pe piața neagră în eforturile lor de a-și reduce cheltuielile cu anumite bunuri sau servicii, sporind astfel riscurile de a contracta furnizori fictivi sau aflați în ilegalitate și fiind, deci, expuși la situații în care bunurile sau serviciile procurate nu sunt conforme sau nu sunt livrate.

Soluții

Companiile ar trebui să ia în considerare atât soluții proactive, cât și reactive.

Soluțiile proactive, cu accent pe prevenirea și descurajarea fraudei, variază de la asigurarea faptului că organizația are un mesaj strategic adecvat privind conformitatea și etica, până la implementarea unui mediu robust de control intern, a funcției de conformitate pentru monitorizarea fraudei, efectuarea evaluărilor riscului și instruirea personalului relevant pentru creșterea gradului de conștientizare asupra riscurilor de fraudă. Toate metodele menționate mai sus ar trebui să fie adaptate nevoilor operaționale și realităților fiecărei companii, pentru că nu există o soluție universală și pregătită în orice moment pentru implementare care să îndeplinească cei mai înalți indicatori de performanță, standarde de etică și integritate.

Cu toate acestea, în caz de criză, companiile trebuie să recurgă la soluții reactive, cum ar fi efectuarea de investigații forensic pentru identificarea și oprirea schemelor de fraudă. În astfel de situații, companiile trebuie să apeleze la profesioniști din domeniu, astfel încât atât fraudele, cât și cauzele care le-au generat să fie identificate integral și să se asigure conformarea cu cerințele lanțului de custodie.

Profesioniștii în forensic folosesc diverse instrumente IT, în special pentru colectarea, prelucrarea, analiza și vizualizarea datelor și pentru efectuarea procedurilor de eDiscovery. Pe scurt, eDiscovery este procesul prin care specialiștii forensic colectează date structurate și nestructurate din diverse surse digitale, pentru analize ulterioare și conservare în condiții de siguranță. În prezent, este disponibilă o gamă largă de instrumente specializate în eDiscovery pentru colectarea, prelucrarea și revizuirea datelor, într-o manieră conformă. Date fiind volumele mari de date electronice utilizate în zilele noastre (de la mesaje prin e-mail sau chat la baze de date cloud), eDiscovery a devenit o necesitate, pe de o parte pentru efectuarea investigațiilor forensic în sine și, pe de altă parte, pentru revizuirea și testarea cuprinzătoare a procedurilor interne de control, precum și a conformității și rezilienței organizației la riscurile de fraudă.

Metodele frauduloase evoluează permanent, iar frauda în sine nu va putea fi vreodată eliminată. În consecință, companiile trebuie să aibă în vedere îmbunătățirea constantă a gradului de conștientizare în cadrul organizației, precum și a mediului de control intern, astfel încât să poată preveni riscurile pe care le pot genera chiar și cele mai noi scheme frauduloase. Pe de altă parte, în situațiile de criză, este imperativ ca organizația să aibă o strategie de gestionare a crizelor, inclusiv un protocol de răspuns bine structurat și planuri de acțiune personalizate, care să poată gestiona aspectele tipice ale fiecărei situații.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1762 / 9483
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    NNDKP dezvoltă una dintre cele mai solide practici locale de Dreptul Mediului, cu mandate de impact în industrii cheie, consultanță sofisticată și reprezentare în litigii complexe, gestionate de o echipă specializată | Mădălina Vasile, coordonatoarea practicii: ”Oferirea de asistență personalizată, adaptată realităților juridice și identificarea unor soluții practice și fezabile pentru problemele clienților vor rămâne prioritare”
    Schoenherr a asistat Hellman & Friedman în legătură cu investiția sa, alături de CVC, în Mehiläinen. Mădălina Neagu (partner) a coordonat echipa care a oferit consultanță juridică în România și Serbia
    Exim Banca Românească participă la un credit sindicalizat de 110 mil. € atras de Moov Leasing. Filip & Company a asistat juridic băncile
    Women Lawyers | Adela Nuță, Managing Associate BACIU PARTNERS, spune că un loc este modelat de oamenii care îl compun, la fel cum oamenii sunt influențați de spiritul locului. „Iar atunci când această dinamică este construită pe curaj, agilitate și dorința de a atinge excelența, profesia devine mai mult decât o carieră, devine o modalitate de a înțelege, influența și transforma realitatea din jur”
    Filip & Company a asistat Amstar Management în vânzarea hotelurilor Duke Romană și Duke Armenească din București. Ioana Roman (partener) a coordonat echipa
    Cum lucrează avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații în proiectele de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și cum îi pot ajuta pe clienții care solicită asistență | Șansele unui proiect depind de caracteristicile sale intrinseci, de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate și de corectitudinea cu care sunt colectate documentele necesare depunerii dosarului. De vorbă cu Raluca Vasilache (Partener) și Andreea Oprișan (Partener) despre pașii care trebuie urmați și aspectele sensibile de care companiile trebuie să țină cont
    Women Lawyers | De vorbă cu Angela Porumb (Partener Mușat & Asociații), avocat o carieră de peste 20 de ani în avocatura de business, care a ales această firmă din dorința clară de a evolua: ”Pasul spre Mușat & Asociații a fost definitoriu pentru maturizarea și împlinirea mea ca avocat. Am avut în acest fel avantajul de a intra în dosare complexe, cu rezonanță juridică, cauze ce, dincolo de pregătirea teoretică, au implicat creativitate maximă și obligatoriu efort de echipă”
    Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
    Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
    Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
    Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
    Filip & Company a asistat BT Pensii în preluarea fondului BRD Medio, care devine Pensia Mea Plus. Vânzătorii au lucrat cu avocații PNSA
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...