
Companiile listate vor trebui să asigure echilibrul de gen la nivelul conducerii. Cum ar trebui să se pregătească societățile vizate?
05 Martie 2025
Sonia Bălănescu, Avocat senior coordonator și Marius Barbu, Avocat senior - D&B David și BaiasCompaniile care sunt vizate de noile reguli privind echilibrul de gen ar trebui să își calculeze, mai întâi, propriul scor, pentru a verifica îndeplinirea obiectivelor reglementate de lege, urmând ca, în funcție de rezultat, să fie stabilite și implementate măsuri adecvate pentru contracararea eventualului dezechilibru de gen.
![]() |
Companiile listate vor trebui să asigure echilibrul de gen la nivelul conducerii, membrii sexului subreprezentat urmând să dețină cel puțin 33% din toate posturile de administrator, atât executivi, cât și neexecutivi, conform Legii nr. 11/2025, care a fost promulgată de Președintele României și urmează să fie publicată în Monitorul Oficial. Potrivit prevederilor art. III din Legea nr. 11/2025, aceasta urmează să intre în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării sale în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că, cel mai probabil, noile obligații vor deveni aplicabile începând cu luna martie a acestui an.
Noile reglementări privind echilibrul de gen în rândul companiilor listate reprezintă, în fapt, o transpunere a Directivei 2022/2381 privind consolidarea echilibrului de gen în rândul administratorilor societăților cotate la bursă și măsuri conexe, care avea ca termen de transpunere 28 decembrie 2024.
Noile reglementări privind echilibrul de gen în rândul companiilor listate reprezintă, în fapt, o transpunere a Directivei 2022/2381 privind consolidarea echilibrului de gen în rândul administratorilor societăților cotate la bursă și măsuri conexe, care avea ca termen de transpunere 28 decembrie 2024.
Cui se aplică
Noile obligații referitoare la echilibrul de gen se aplică societăților tranzacționate pe o piață reglementată și care își au sediul social în România, cu excepția IMM-urilor (acele societăți care au mai puțin de 250 de angajați și a căror cifră de afaceri anuală nu depășește echivalentul în lei a 50 de milioane EUR ori al căror bilanț anual total nu depășește echivalentul în lei a 43 de milioane EUR).
Echilibrul de gen – ce presupune
Societățile cărora li se aplică noile prevederi privind echilibrul de gen trebuie să îndeplinească unul dintre următoarele două obiective:
- Membrii sexului subreprezentat să dețină cel puțin 40% dintre posturile de administrator neexecutiv;
- Membrii sexului subreprezentat să dețină cel puțin 33% din toate posturile de administrator, atât administratori executivi, cât și neexecutivi.
Noile reguli pot conduce la o mai mare diversitate în conducerea companiilor listate, ceea ce ar putea aduce beneficii în ceea ce privește inovația, competitivitatea și reputația.
Definiții
Administratorul executiv este acel membru al unui organ de conducere în cadrul unui sistem unitar care este implicat în conducerea curentă a unei societăți tranzacționate pe o piață reglementată, respectiv director în sensul art. 143 din Legea Societăților sau, în cazul unui sistem dualist, un membru al directoratului în sensul art. 153^1 din aceeași lege.
Administratorul neexecutiv este un membru al unui organ de conducere în cadrul unui sistem unitar care nu este un administrator executiv sau, în cazul unui sistem dualist, un membru al organului de conducere care exercită funcțiile de supraveghere în cadrul consiliului de supraveghere.
Așadar, după cum se poate observa, sunt setate două obiective alternative pe care companiile tranzacționate pe o piață reglementată trebuie să le aibă în vedere, pentru conformare fiind suficientă îndeplinirea unui singur obiectiv.
Stabilirea numărului de posturi de administrator necesare pentru atingerea obiectivelor necesită specificații suplimentare deoarece, având în vedere dimensiunea majorității organelor de conducere, nu este posibil din punct de vedere matematic să se atingă proporția exactă de 40% sau, după caz, de 33%. Prin urmare, noile prevederi conțin o anexă care indică în mod expres numărul de posturi de administrator necesare pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite de lege. Spre exemplu, în cazul unui organ de conducere la nivelul căruia există 7 posturi, pentru realizarea obiectivului de 40% sunt necesari 3 administratori aparținând sexului subreprezentat, iar pentru atingerea obiectivului de 33% sunt necesari 2 administratori aparținând sexului subreprezentat.
Societățile tranzacționate pe o piață reglementată care nu sunt supuse cerinței de a îndeplini obiectivul de 33% din toate posturile de administrator (atât executive, cât și neexecutive), pot să stabilească obiective cantitative individuale în vederea îmbunătățirii echilibrului de gen în rândul administratorilor executivi.
Atingerea obiectivului de gen
Companiile care nu ating unul dintre obiectivele menționate mai sus sunt obligate să își ajusteze procesul de selecție a candidaților pentru numire sau alegere în posturile de administrator. Ajustarea implică pregătirea unei proceduri aplicabile la nivelul societății care să cuprindă criterii clare, formulate neutru și lipsite de ambiguitate, în baza cărora să se poată desfășura un proces de selecție nediscriminatoriu.
Pentru transparentizarea procesului de selecție, companiile vizate trebuie să publice pe site-ul propriu politica pregătită în acest sens.
Atunci când societatea se afla în situația de a alege între candidați care sunt la fel de calificați din punct de vedere profesional, trebuie să se acorde prioritate candidatului aparținând sexului subreprezentat, în afară de cazurile excepționale în care motive cu o forță juridică mai mare, precum aplicarea altor politici privind diversitatea, invocate în contextul unei evaluări obiective, care ține seama de situația specifică a unui candidat de sex opus și care se bazează pe criterii nediscriminatorii, înclină balanța în favoarea candidatului de sex opus.
Drepturile candidaților
Noile prevederi reglementează, în premieră, dreptul la informare al candidaților la postul de administrator. Astfel, la cererea unui candidat care a fost luat în considerare pe parcursul selecției candidaților pentru numire sau alegere într-un post de administrator , companiile trebuie să îi ofere acestuia următoarele informații:
- criteriile de calificare care au stat la baza selecției;
- evaluarea comparativa obiectivă a candidaților în funcție de criteriile respective;
- după caz, considerațiile specifice care au înclinat balanța în mod excepțional în favoarea unui candidat care nu aparține sexului subreprezentat.
Acest drept la informare introdus pentru candidații la poziția de administrator în cadrul societăților tranzacționate reprezintă o schimbare fundamentală în relația recrutor – candidat, cel dintâi fiind nevoit să documenteze și să fundamenteze modul de departajare a candidaților, urmând ca datele necesare să fie puse la dispoziția candidaților care solicită acest lucru.
În cazul în care un candidat respins aparținând sexului subreprezentat dovedește o stare de fapt, în fața unei instanțe sau a unei alte autorități competente, care poate conduce la prezumția că respectivul candidat avea aceleași calificări ca și candidatul de sex opus care a fost selecționat pentru numire sau alegere într-un post de administrator, societății tranzacționate pe o piață reglementată îi revine obligația de a demonstra că decizia de angajare a candidatului de sex opus celui subreprezentat are la bază motive cu o forță juridică mai mare (încadrându-se astfel în excepția permisă de lege de la regula conform căreia, în caz de egalitate privind capacitățile profesionale, trebuie să se acorde prioritate persoanei aparținând sexului subreprezentat).
Anularea deciziilor de numire a administratorilor
Instanțele de judecată de la sediul societății vor putea dispune anularea deciziilor de numire a administratorilor, dacă, urmare a unui proces inițiat de persoanele care se consideră prejudiciate în cadrul procesului de selecție, instanța găsește că respectiva societate nu a respectat cerințele legale în materia asigurării echilibrului de gen în etapa recrutării.
Obligații de raportare
Societățile tranzacționate pe o piață reglementată trebuie să furnizeze ASF, până la data de 15 iulie a fiecărui an, următoarele informații:
- situația privind echilibrul de gen;
- măsurile adoptate în vederea atingerii obiectivelor;
- dacă societatea raportoare nu atinge unul dintre obiectivele reglementate de lege sau, după caz, obiectivele stabilite în mod individual, are obligația să informeze ASF cu privire la motivele pentru care obiectivele nu au fost atinse și să transmită o descriere cuprinzătoare a măsurilor pe care societatea le-a luat deja sau pe care intenționează să le ia în perioada următoare.
În același timp, distinct de informarea ASF, companiile vizate vor avea obligația de a publica inclusiv pe site-ul propriu informații privind echilibrul de gen și măsurile adoptate în vederea atingerii obiectivelor.
Cum ar trebui să se pregătească societățile listate
Companiile care sunt vizate de noile reguli privind echilibrul de gen ar trebui să își calculeze, mai întâi, propriul scor, pentru a verifica îndeplinirea obiectivelor reglementate de lege, urmând ca, în funcție de rezultat, să fie stabilite și implementate măsuri adecvate pentru contracararea eventualului dezechilibru de gen.
În același timp, trebuie pregătită o procedură care să fie aplicată în procesul de selecție și numire a administratorilor, care să conțină criterii clare de selecție, formulate neutru și lipsite de ambiguitate.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 310 / 9603 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...