ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Negrea (BNR): România încă este o ţară a cash-ului; partea de fraudă este gestionabilă la un nivel relativ confortabil

08 Octombrie 2024   |   Agerpres

Potrivit acestuia, PSD2 a creat noi oportunităţi pentru companii mai mici să inoveze şi să aducă beneficii în domeniul financiar. Astfel, au apărut companiile fintech - o tipologie de entităţi care au încurajat şi accelerat procesul de digitalizare în domeniul financiar.

 
 
Partea de fraudă este una gestionabilă la un nivel relativ confortabil în România, comparativ cu alte state mult mai dezvoltate din perspectivă financiară, în condiţiile în care ţara noastră este încă una a cash-ului, a afirmat marţi Claudiu Negrea, director adjunct al Direcţiei monitorizare a infrastructurilor pieţei financiare şi a plăţilor în Banca Naţională a României.

"În România, deocamdată, partea de fraudă este una gestionabilă la un nivel relativ confortabil, comparativ cu alte state mult mai dezvoltate din perspectivă financiară decât România. România încă este o ţară a cash-ului. În România încă există apetitul acesta de a ne îmbogăţi peste noapte. Credem că o investiţie de 500-1.200 lei poate să fie valorificată peste noapte în 5.000-10.000 lei. Este destul de dificil să gestionezi acest lucru şi este destul de dificil să-l faci pe om să înţeleagă că nu este uşor să-ţi investeşti banii - şi că orice investiţie are şi un risc. De aceea, noi trebuie în permanenţă să fim educaţi. Acum 30 de ani umblam cu saci de bani aici, în clădirea alăturată a băncii centrale, pentru a face decontarea - şi am ajuns la decontarea fondurilor de mică valoare în 10 secunde, ceea ce cumva, poate este de multe ori mult mai rapid decât dacă am face schimb de cash între noi, pentru că mai aşteptăm şi restul, mai numărăm şi banii. Este o evoluţie majoră", a menţionat Claudiu Negrea, la conferinţa "Banking Innovation Lab".


În opinia sa, nu ar trebui să dispară cu totul meseria de bancher, relaţia dintre bancher şi consumator. De asemenea, el a subliniat că banca centrală nu va renunţa la serviciul de numerar pentru că acesta este important, mai ales în situaţii de criză.

"Trebuie să existe această relaţie pentru că niciodată AI-ul nu va avea această emoţie care este transmisă între doi interlocutori (...). Încurajăm să se renunţe uşor, uşor, la serviciul de cash. Dar, banca centrală, niciodată nu va renunţa la serviciul de numerar, pentru că serviciul de numerar este foarte important să existe, în special în perioade de crize. Din păcate, ultima perioadă de criză a fost chiar la graniţele noastre şi ne-a arătat ce valoare are, de fapt, cash-ul", a adăugat reprezentantul BNR.

Totodată, el a făcut referire la reglementarea în domeniul plăţilor PSD2 şi la unele măsuri de întărire a securităţii în domeniul plăţilor (PSD3).

"Avem reglementarea în domeniul serviciilor de plată, Directiva a treia, care aduce ceva care va speria pe mulţi oameni din această sală: răspunderea prestatorilor de servicii de plată atunci când va avea loc o fraudă. În momentul de faţă, în cele mai multe cazuri, răspunderea este doar la nivelul utilizatorului - şi o consideră neglijenţă gravă. Problema nu este chiar aşa pentru că, cu anumite tool-uri de monitorizare a tranzacţiilor şi un anumit comportament mai focusat al instituţiilor de credit pentru a monitoriza acele fluxuri de plăţi, multe din acele fraude nu s-ar fi întâmplat. Nu mi se pare normal ca un depozit să fie spart la 00:00, depozit constituit de o persoană de 80 de ani care niciodată n-a avut mobile banking, să poţi să faci plăţi până la 3:00 dimineaţa, 50 de plăţi recurente de valoare relativ mare", a mai spus Claudiu Negrea.

Potrivit acestuia, erau nişte măsuri simple, de bază, care puteau fi implementate ca să blocheze un astfel de fenomen.

"Sunt prea puţine cazurile în care tu ai nevoie de credit la 0:00, să fim realişti. Şi atunci legiuitorul european încearcă prin această nouă directivă să facă comunitatea financiară mai responsabilă. Din păcate, lumea este într-o continuă schimbare. Noi, ca autoritate de supraveghere, nu avem suficientă viteză ca să ţinem pasul cu tehnologia, dar încercăm să ne adaptăm. Vom încuraja întotdeauna partea aceasta de tehnologie, inovare, creştere a incluziunii financiare, dar vom opri de fiecare dată acest proces dacă vedem că riscurile nu pot fi gestionate eficient", a adăugat Claudiu Negrea.

Potrivit acestuia, PSD2 a creat noi oportunităţi pentru companii mai mici să inoveze şi să aducă beneficii în domeniul financiar. Astfel, au apărut companiile fintech - o tipologie de entităţi care au încurajat şi accelerat procesul de digitalizare în domeniul financiar.

Pe de altă parte, Negrea a atras atenţia că este nevoie de o mare atenţie atunci când se fac cumpărături online, chiar dacă procedura este simplă, deoarece site-urile pot fi clonate.

"Nu putem să facem banking şi să facem orice altceva în acelaşi timp. Trebuie să fim foarte atenţi în orice acţiune a noastră şi, când facem o cumpărătură online, chiar dacă ni se pare că este atât de uşor de făcut. Gândiţi-vă că sunt foarte multe site-uri clonate care imită aproape 100% site-ul de bază şi putem să ne pierdem banii printr-o simplă neglijenţă a noastră, că nu suntem atenţi. (...) Am ajuns acum ca banii să fie transmişi în 10 secunde de la un cont la altul. Avem şi reglementări europene care vor forţa toţi jucătorii din piaţa din Europa să facă plăţi instant în 10 secunde. Vom avea confortul să transmitem bani în Spania, în Italia şi să ajungă în 10 secunde şi la nişte costuri total gestionabile, ceea ce este o bucurie pentru toţi - şi pentru noi, ca autorităţi, pentru că vom face o mai bună verificare a lichidităţii care pleacă sau care intră în ţară", a mai spus reprezentantul BNR.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 155 / 9092
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...