
Retrospectiva anului 2024 în materie de concurență și la ce să ne așteptăm în 2025
05 Februarie 2025
Cătălin Suliman, Silviu Vasile - Filip & Company2025 va fi un an intens din partea autorității de concurență în care vom vedea finalizate cazuri importante (cu efect asupra unor segmente cheie ale economiei, posibil chiar în sectorul financiar-bancar), dar și investigații noi.
![]() |
În materie de concurență, anul 2024 a fost marcat de 2 etape importante – prima parte a anului, până la numirea noului Plen al Consiliului Concurenței, în care autoritatea s-a concentrat pe finalizarea unor aspecte interne (avize și alte aspecte procedurale), iar cea de-a doua parte a anului, care a marcat începutul activității noului Plen al Consiliului Concurenței, oferind primele semne ale strategiei pe următorii doi ani și jumătate.
2025 va fi un an intens din partea autorității de concurență în care vom vedea finalizate cazuri importante (cu efect asupra unor segmente cheie ale economiei, posibil chiar în sectorul financiar-bancar), dar și investigații noi. Poziționarea actuală a Consiliul Concurenței este clară – este o autoritate de control și de supraveghere a piețelor care va pune accentul pe creșterea numărului de investigații și analize noi. Este de așteptat ca numărul cazurilor în care nu vor fi aplicate sancțiuni să scadă și mai mult, iar nivelul sancțiunilor aplicate să crească. Rata de finalizare a cazurilor și timpul mediu de analiză vor depinde foarte mult de posibilitatea autorității de a menține resursa umană specializată și de a crește gradul de recrutare din afara organizației într-un context în care sectorul public trece printr-o înghețare sau reducere a posturilor.
2025 va fi un an intens din partea autorității de concurență în care vom vedea finalizate cazuri importante (cu efect asupra unor segmente cheie ale economiei, posibil chiar în sectorul financiar-bancar), dar și investigații noi. Poziționarea actuală a Consiliul Concurenței este clară – este o autoritate de control și de supraveghere a piețelor care va pune accentul pe creșterea numărului de investigații și analize noi. Este de așteptat ca numărul cazurilor în care nu vor fi aplicate sancțiuni să scadă și mai mult, iar nivelul sancțiunilor aplicate să crească. Rata de finalizare a cazurilor și timpul mediu de analiză vor depinde foarte mult de posibilitatea autorității de a menține resursa umană specializată și de a crește gradul de recrutare din afara organizației într-un context în care sectorul public trece printr-o înghețare sau reducere a posturilor.
Așteptările pentru anul 2025 privesc, de asemenea, trasarea unor principii de conduită (concurențială) aplicabile în special în anumite domenii cheie - domeniul IT și digital, financiar-bancar, retailului alimentar, industria farmaceutică, precum și în materie de concurență neloială.
Dacă premisele descrise mai sus se vor îndeplini, vor crește atât numărul de sesizări și plângeri (inclusiv cele realizate prin platforma avertizorilor de concurență), dar și numărul de litigii cu privire la deciziile de sancționare, mai ales dacă presiunea de finalizare a unor investigații mai vechi va conduce la un probatoriu redus în susținerea acuzațiilor împotriva părților investigate.
De asemenea, rămâne un element esențial poziția autorității de concurență drept partener de dialog în relația cu mediul de afaceri, inclusiv în ceea ce privește controlul concentrărilor economice și rolul său în materia de analizei investițiilor străine directe. Din această perspectivă, orice măsuri care vor simplifica procesul administrativ și vor asigura un dialog transparent și constructiv, vor genera un efect pozitiv în economie (inclusiv din perspectiva păstrării atractivității investiționale a României).
În materie de oportunități, autoritatea de concurență poate oferi un cadru mai larg de recomandări și instrucțiuni care vor permite mediului de afaceri predictibilitate cu privire la necesitatea notificării anumitor tranzacții sau setării anumitor comportamente pe piață.
În final, anticipăm că autoritatea de concurență va continua analizele sectoriale în domenii cheie ale economiei, în special cele care privesc piețe cu impact major asupra populației.
A. Investigații de încălcare a legislației de concurență. Noile atribuții ale Consiliului Concurenței
Chiar dacă în prima parte a anului 2024 activitatea autorității de concurență a fost mai redusă, de la momentul numirii ocupării posturilor vacante ale Plenului Consiliului Concurenței în aprilie 2024 s-a putut observa o creștere a numărului de inspecții inopinate, a cazurilor și a analizelor noi, și, spre finalul anului, au fost finalizate o serie de cazuri importante (aplicându-se sancțiuni semnificative).
Astfel, investigații precum cele privind librăriile și editurile, piața cimentului, activitățile de marketing și promovare pe piața farmaceutică, dar și cazuri cheie în materie de licitații au fost finalizate în anul 2024.
De asemenea, autoritatea de concurență a declanșat investigații importante, precum cea privind furnizorul Cisco și partenerii acestuia în sectorul IT sau cea privind Nike European Operations Netherlands B.V și posibile limitări ale comercializării articolelor sportive marca Nike.
Nivelul amenzilor aplicate s-a situat peste cel din anul anterior (peste 70 de milioane de euro), confirmând tendința de aplicare a unor sancțiuni mai ridicate.
Deși există un număr semnificativ de investigații în curs, este probabil ca în anul 2025 să crească numărul de investigații noi declanșate de autoritate, în paralel cu finalizarea unui număr ridicat de investigații anterioare. De asemenea, finalizarea unor analize sectoriale poate conduce la indicii care să susțină declanșarea unor investigații noi.
Un factor important în privința noilor investigații îl reprezintă și sesizările primite din piață, fie în mod formal – cu titlu de plângeri, fie informal, inclusiv prin intermediul platformei avertizorilor de concurență.
În privința investigațiilor și analizelor noi, anticipăm că domeniile-cheie ale activității economice care vor fi vizate, vor fi, în special, domeniul energiei (acoperind diversele ramuri ale acestuia), domeniul IT / digital, domeniul farmaceutic, segmentul alimentar, continuarea derulării de investigații în industria auto, dar și zona de licitații publice privind noile proiecte de dezvoltare (mai ales ca urmare a intensificării aplicării PNRR).
B. Investigații sectoriale
Anul 2024 a continuat să fie unul relevant în zona investigațiilor sectoriale. În 2025, ne așteptăm ca analizele de cunoaștere a pieței să continue, sectoarele cu impact asupra societății (energie electrică, gaze naturale, carburanți, medicamente și servicii medicale, domeniul bancar, comerțul online, serviciile de transport, materialele de construcții sau zona de IT/digital) rămânând sub lupa autorității și în 2025.
Posibilele turbulențe economice vor crește presiunea pe costuri și venituri în toate sectoarele de activitate și ar putea determina interes pentru analiză din partea autorității de concurență, în special pentru a putea verifica și preveni apariția unor coordonări comportamentale dincolo de limitele permise de lege.
C. Sancțiuni
Se poate observa deja un fenomen de nivelului de bază al amenzilor și, de asemenea, inclusiv de agravare a răspunderii întreprinderii sancționate până la cifra de afaceri mondială. Acest fenomen este de așteptat să continue și în 2025. Din această perspectivă, creșterea procentului final de amendă va conduce la o creștere a numărului litigiilor și o reducere a interesului părților investigate pentru procedura de recunoaștere (în special în cazul în care amenda rezultată va afecta stabilitatea financiară a societății sancționate).
O creștere disproporționată a procentului de amendă aplicat societăților investigate, mai ales în cazurile dificile în care acuzațiile nu sunt clare sau probatoriul este nesatisfăcător (precum în situația investigării schimbului de informații comerciale sensibile), este un proces periculos și ireversibil, putând afecta semnificativ piețele unde vor fi aplicate astfel de sancțiuni și, mai departe, consumatorii.
De asemenea, este important ca autoritatea de concurență să continue și acțiunile menite să identifice modalități de soluționare a situațiilor investigate fără aplicarea unor amenzi (spre exemplu, prin acceptarea de angajamente sau măsuri), mai ales în contextul economic actual, în care nu este exclus ca economia României să intre într-o perioadă de stagnare sau chiar recesiune.
D. Concentrările economice și controlul investițiilor străine directe
Anul 2024 a fost unul intens din perspectiva operațiunilor de concentrare economică, fiind analizate un număr semnificativ de astfel de operațiuni. Printre acestea se numără două operațiuni care au atras atenția, respectiv (i) preluarea lanțului Profi de către Grupul Ahold Delhaize, operațiune care a implicat o analiză lungă și de detaliu, finalizându-se cu angajamente complexe (comportamentale și structurale) și (ii) operațiunea privind preluarea activității Telekom Romania – o operațiune complexă cu implicații atât de concurență, cât și din perspectiva securității naționale.
Este esențial ca demersurile de reducere a timpului de analiză și de emitere a unor decizii de autorizare să fie menținute, păstrându-se sentimentul de încredere în capacitatea autorității de a reacționa prompt la nevoile de tranzacționare din piață.
Pe de altă parte, în 2025, Consiliul Concurenței va trebui să ofere și mai mult sprijin în privința investițiilor străine directe (acestea acoperind acum, formal, atât investitorii din afara Uniunii Europene, cât și investitorii europeni, inclusiv cei din România). În lipsa unor instrucțiuni de clarificare și având în vedere interpretarea largă a domeniilor în care pot exista implicații din perspectiva siguranței naționale, există riscul ca valul de notificări a investițiilor care generează întârzieri sau lipsă de predictibilitate din perspectiva calendarului de aprobare a acestora. Numărul analizelor investițiilor străine a depășit dublul operațiunilor de concentrare economică, excluzând situațiile în care părțile au solicitat clarificări autorității, în lipsa unei notificări formale.
Soluțiile posibile sunt, pe de o parte, asigurarea unei resurse umane suficientă și specializată, iar pe de altă parte, emiterea unor clarificări cu privire la ariile de control, anumite tipuri de investiții (precum restructurările interne sau împrumuturile), dar și prin eficientizarea timpului de răspuns, în special în privința operațiunilor realizate de investitori europeni cu impact limitat sau inexistent asupra siguranței naționale. De asemenea, o posibilă majorare a plafonului de 2 milioane de euro peste care ar trebui notificate investițiile străine, ar putea contribui la reducerea numărul de analize pe care autoritățile competente trebuie să le facă.
E. Inspecții inopinate
Deși este dificil de estimat numărul inspecțiilor inopinate, cu siguranță acesta va crește față de cel din 2024, fiind de așteptat ca inspecțiile să rămână principalul mijloc de colectare de informații de către autoritatea de concurență. Totodată, este de așteptat ca autoritatea de concurență să continue inspecțiile de tip forensic, precum și cele care privesc inspectarea echipamentelor personale.
F. Contestarea deciziilor Consiliului Concurenței
Este important de menționat faptul că există o tendință de anulare de către instanțele de judecată a unor decizii ale autorității de concurență, ceea ce este un fenomen de normalitate care va aduce beneficii reale analizelor de concurență și, totodată, mai multă predictibilitate în această zonă. În 2025 pot fi finalizate anumite proceduri atât în fața Curții de Apel, cât și la instanța supremă care pot seta sau re-seta anumite elemente de probă / analiză în materie de concurență.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 75 / 9238 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers de ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Gabriela Cacerea, Partener NNDKP și unul dintre coordonatorii practicii de M&A: ”Cuvântul cheie pentru a descrie piața fuziunilor și achizițiilor din 2024 în România este ‘reziliență’. Sperăm să își mențină traiectoria moderat ascendentă, în 2025, dar începutul de an nu pare să aducă o certitudine din această perspectivă; suntem în prezența unor circumstanțe de potențială încetinire în următoarele luni”
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...