CJUE: ofertanții nu pot fi sancționați pentru nedeținerea autorizațiilor speciale nesolicitate expres prin documentatia de atribuire
07 Februarie 2023
Vass LawyersOfertantul nu poate fi sanctionat pentru faptul ca nu a nominalizat un subcontractant caruia intentioneaza sa ii incredinteze executarea unor obligatii rezultate din legislatia speciala si care nu sunt prevazute in documentatia de atribuire.
Prin Hotararea din data de 26 ianuarie 2023 pronuntata in Cauza C-403/21 (SC NV Construct S.R.L. impotriva Judetului Timis, cu participarea SC Proiect-Construct Regiunea Transilvania SRL), CJUE a transat o serie de aspecte cu impact major asupra aplicarii legislatiei achizitiilor publice.
In primul rand, potrivit Hotararii, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor poate fi calificat drept „instanta nationala” in sensul articolului 267 TFUE. Aceasta presupune ca, similar instantelor nationale, cererile de sesizare a CJUE formulate in fata Consiliului sunt admisibile.
In ceea ce priveste autorizarea ofertantilor, CJUE a stabilit urmatoarele:
→ articolul 58 din Directiva 2014/24/UE privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE (Directiva 2014/24/UE) coroborat cu principiile proportionalitatii si transparentei garantate la articolul 18 alineatul (1) primul paragraf din Directiva 2014/24/UE trebuie interpretat in sensul ca autoritatea contractanta are posibilitatea de a impune drept criterii de selectie obligatii rezultate din reglementari speciale aplicabile unor activitati care sunt susceptibile sa trebuiasca sa fie realizate in cadrul executarii unui contract de achizitii publice si care nu au o importanta semnificativa;
In primul rand, potrivit Hotararii, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor poate fi calificat drept „instanta nationala” in sensul articolului 267 TFUE. Aceasta presupune ca, similar instantelor nationale, cererile de sesizare a CJUE formulate in fata Consiliului sunt admisibile.
In ceea ce priveste autorizarea ofertantilor, CJUE a stabilit urmatoarele:
→ articolul 58 din Directiva 2014/24/UE privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE (Directiva 2014/24/UE) coroborat cu principiile proportionalitatii si transparentei garantate la articolul 18 alineatul (1) primul paragraf din Directiva 2014/24/UE trebuie interpretat in sensul ca autoritatea contractanta are posibilitatea de a impune drept criterii de selectie obligatii rezultate din reglementari speciale aplicabile unor activitati care sunt susceptibile sa trebuiasca sa fie realizate in cadrul executarii unui contract de achizitii publice si care nu au o importanta semnificativa;
→ principiile proportionalitatii si transparentei trebuie interpretate in sensul ca documentele achizitiei nu pot fi completate de drept cu criterii de calificare rezultate din reglementari speciale aplicabile unor activitati legate de contractul ce urmeaza sa fie atribuit care nu au fost prevazute in aceste documente si pe care autoritatea contractanta nu a intentionat sa le impuna operatorilor economici in cauza;
→ articolul 63 alineatul (1) din Directiva 2014/24/UE trebuie interpretat in sensul ca un ofertant nu poate sa fie exclus de la o procedura de atribuire a unui contract pentru motivul ca nu a desemnat subcontractantul caruia intentioneaza sa ii incredinteze executarea unor obligatii rezultate din reglementari speciale aplicabile activitatilor legate de contractul in cauza si care nu sunt prevazute in documentele achizitiei, atunci cand acest ofertant a precizat in oferta sa ca va executa aceste obligatii recurgand la capacitatile unei alte entitati, fara a fi insa legat de aceasta din urma printr‑o conventie de subcontractare.
CJUE a clarificat, asadar, faptul ca:
→ autoritatea contractanta nu poate sanctiona ofertantii pentru neprezentarea unor autorizatii prevazute de legislatia speciala in cazul in care aceasta obligatie nu era mentionata in mod expres in documentatia de atribuire in cauza;
→ ofertantul nu poate fi sanctionat pentru faptul ca nu a nominalizat un subcontractant caruia intentioneaza sa ii incredinteze executarea unor obligatii rezultate din legislatia speciala si care nu sunt prevazute in documentatia de atribuire.
Textul integral al Hotararii CJUE este disponibil aici:
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 972 / 5335 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...