ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ministerul Energiei a publicat proiectul de OUG privind prelungirea plafonării preţurilor la energie

22 Februarie 2025   |   Agerpres

Astfel, vor fi menţinute până la finele lunii iunie 2025 cele trei plafoane maxime de preţ pentru energia electrică, de 0,68 lei/kWh, 0,80 lei/kWh şi 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, în funcţie de consum, şi de 0,31 şi 0,37 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru gazele naturale.

 
 
Ministerul Energiei a publicat, vineri seara, proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind prelungirea plafonării preţurilor la energie electrică până la 30 iunie 2025 şi a celor la gaze naturale până la 31 martie 2026.

"Prezentul act normativ are drept scop instituirea următoarelor măsuri temporare: acordarea unor măsuri de sprijin similare cu cele incluse în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv plafonarea preţurilor finale facturate şi compensarea diferenţei de la buget, pentru consumatorii de energie electrică, în perioada 1 aprilie 2025 - 30 iunie 2025; acordarea unor măsuri de sprijin similare cu cele incluse în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv plafonarea preţurilor finale facturate şi compensarea diferenţei de la buget, pentru consumatorii de gaze naturale, în perioada 1 aprilie 2025 - 31 martie 2026", se menţionează în Nota de fundamentare a proiectului.


Astfel, vor fi menţinute până la finele lunii iunie 2025 cele trei plafoane maxime de preţ pentru energia electrică, de 0,68 lei/kWh, 0,80 lei/kWh şi 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, în funcţie de consum, şi de 0,31 şi 0,37 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru gazele naturale.

Totodată, documentul prevede că Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale va avea obligaţia de a elabora, împreună cu alte instituţii relevante, o metodologie pentru stabilirea criteriilor de identificare şi eligibilitate a consumatorilor de energie în vederea aplicării de măsuri sociale adecvate şi/sau sprijin financiar şi de a emite, până la 15 iunie 2025, a unei Hotărâri de Guvern privind implementarea respectivei metodologii şi privind valoarea sprijinului acordat.

O altă prevedere a proiectului vizează şi efectuarea de plăţi către furnizorii de energie în valoare de 50% din valoarea solicitată, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de decontare, în limita sumelor disponibile, urmând ca diferenţa de plată dintre respectiva valoare şi valoarea stabilită de către autoritatea naţională de reglementare să se efectueze la 10 zile de la primirea notificării din partea Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, şi asigurarea sumelor aferente compensaţiilor acordate prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale şi bugetul Ministerului Energiei din Fondul de Tranziţie Energetică şi de la bugetul de stat.

Furnizorii de gaze naturale/producătorii de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice în calitate de clienţi direcţi ai producătorilor de gaze naturale, denumiţi în continuare PET client direct, vor avea obligaţia constituirii unui stoc minim de gaze naturale pentru asigurarea continuităţii şi siguranţei în alimentarea clienţilor săi finali/asigurarea consumului propriu şi suportabilităţii preţului de către aceştia, în depozitele de înmagazinare subterană a gazelor. Stocul minim va reprezenta cel puţin 90% din capacitatea de înmagazinare a depozitelor subterane la nivel naţional, conform reglementărilor ANRE.

Prin acest proiect se instituie şi obligaţia pentru producătorii de gaze naturale care desfăşoară atât activităţi de extracţie onshore şi/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activităţi, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale de a livra, cu preţul de 120 lei/MWh, cantităţile necesare de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă către furnizori/PET client direct/operatori reţea, pentru a asigura, în următoarea ordine de prioritate: în perioada 1 aprilie 2025 - 31 octombrie 2025, necesarul de gaze naturale pentru constituirea stocului minim necesar pentru perioada 1 noiembrie 2025 - 31 martie 2026; în perioada 1 aprilie 2025 - 31 martie 2026, necesarul de gaze pentru consumul curent al clienţilor casnici stabilit conform anexei proiectului; în perioada 1 noiembrie 2025 - 31 martie 2026, necesarul de gaze pentru consumul curent al producătorilor de energie termică, doar pentru energia termica destinată populaţiei; în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, cantităţile necesare de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă către operatorul de transport şi sistem şi către operatorii concesionari de distribuţie titulari ai unei licenţe de operare - operatori de reţea în vederea asigurării a 75% din cantitatea de gaze naturale destinată consumului tehnologic (CT).

Redevenţa pentru aceste cantităţi de gaze naturale vândute va fi stabilită în baza preţului de 120 lei/MWh, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon. Vor fi exceptate respectivele cantităţi de gaze naturale vândute de la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale offshore şi onshore de adâncime, republicată.

Pe de altă parte, proiectul prevede şi continuarea plăţii unei contribuţii la Fondul de Tranziţie Energetică, aşa cum este aceasta stabilită în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, cu modificările şi completările ulterioare.

Totodată, prin actul normativ sunt propuse modificări ale Ordonanţei de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, cu modificările şi completările ulterioare în vederea: creşterii procentului de plată privind efectuarea de plăţi către furnizori la valoarea de 50% din suma solicitată, faţă de 40% cât este acum în OUG 27/2022, similar cu prevederile incluse în prezentul act normativ; extinderea termenului final de introducere a datelor necesare decontării sumelor de la bugetul de stat sau, după caz, regularizării sumelor decontate de la bugetul de stat, aferente perioadei septembrie 2022 - august 2023 până la data de 30 aprilie 2025.

"Actul normativ include şi efectuarea unei modificări a art 28 din Legea nr. 123/2012 a Legii energiei electrice şi gazelor naturale, prin includerea unei obligaţii pentru producători de a tranzacţiona cel puţin 50% din producţia anuală de energie electrică prin contracte pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE. Sunt exceptate de la această prevedere capacităţile de producere din surse eoliene sau fotovoltaice", se mai arată în Nota de Fundamentare.

De asemenea, cu scopul creşterii transparenţei pieţelor centralizate de energie, se introduc, în Legea nr. 123/2012 a Legii energiei electrice şi gazelor naturale, obligaţii pentru operatorii desemnaţi ai pieţelor de energie electrică şi gaze naturale de publicare a indicilor de preţ pentru produsele standard tranzacţionate pe pieţele centralizate de energie electrică şi gaze naturale.

Proiectul de OUG menţionează că prelungirea aplicării unora dintre măsurile de protejare incluse în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, a fost necesară având în vedere situaţia existentă la nivel naţional şi internaţional, determinată de nivelul încă ridicat al preţului energiei electrice şi gazelor naturale, datorat, în principal, contextului geopolitic actual, pentru ca preţurile la energie electrică şi gaze naturale plătite de către clienţii finali să nu afecteze competitivitatea economică şi să nu agraveze nivelul de sărăcie energetică. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1 / 5368
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...