
Activitatea în segmentul litigiilor s-a intensificat, iar avocații anticipează o înmulțire a disputelor după ce efectele economice ale crizei sanitare au început să apară în toate sectoarele. Stelian Garofil, Co-Managing Partner Dragne & Asociații: Au apărut mandate noi, au fost numeroase situații în care partenerii contractuali nu au onorat obligațiile din cauza pandemiei
23 Iulie 2020
Ștefania EnacheMajoritatea mandatelor noi primite în această perioadă a vizat dispute sau litigii generate de diverse tipuri de contracte comerciale, cauze de insolvență, precum și cauze urgente, de exemplu: măsuri asigurătorii, cereri de suspendare, ordonanțe președințiale, cereri în contencios administrativ, litigii în domeniul achizițiilor publice, precum și solicitări de asistență în legătură cu impactul actelor normative emise de autorități în legătură cu pandemia de coronavirus asupra activității curente a societăților.
![]() |
Stelian Garofil, Co-Managing Partner Dragne & Asociatii |
Avocații firmei „și-au făcut temele” în timpul perioadei în care criza medicală a blocat toate activitățile din instanță, astfel încât, atunci când s-au reluat procesele, a fost posibilă și preluarea unor mandate noi, fără a afecta activitatea curentă a juriștilor. „În toată perioada pandemiei am considerat că cel mai important lucru este acela de a informa prompt și constant clienții despre modificări legislative care i-ar putea afecta, de a monitoriza evoluția dosarelor de instanță, de a participa la discutarea de strategii, de a de pregăti temeinic cauzele pentru momentul când instanțele de judecată urmau să reia activitatea, inclusiv prin redactarea timpurie a actelor de procedură. Având în vedere faptul că instanțele funcționează normal și în luna iulie, renunțându-se la vacanța judecătorească, anticipăm că aglomerarea ar trebui să se disipeze în august, dar sa revină în forță în toamnă. În ce privește numărul litigiilor, deja resimțim depășirea acestuia numărului normal de litigii pentru această perioadă a anului”, menționează Stelian Garofil.
Au apărut multe mandate noi
Litigatorii firmei au muncit la capacitate maximă și în perioada de lockdown, volumul de activitate păstrându-se relativ constant. „Au apărut mandate noi, situații noi cu potențial litigios la care a trebuit să furnizăm opinii clienților, iar pregătirea actelor de procedură în dosarele suspendate au ocupat o parte însemnată din timpul nostru. În toată această perioadă, termenele și ședințele de judecată au fost limitate, însă comunicarea din partea instanțelor a cererilor de regularizare, a hotărârilor judecătorești și a actelor de procedură ale părții adverse a fost foarte intensă, astfel că am lucrat la fel de intens. Dat fiind gradul mare de încărcare al fiecărui avocat, această perioadă a fost propice pregătirii din timp a dosarelor pentru reluarea activității. Totodată, clienții noștri au avut nevoie de asistență juridică conexă litigiilor ce ne-au fost încredințate, în special în legătură cu modul în care numeroasele reglementări adoptate zilnic de către autorități le-ar fi putut influența afacerile. Pe cale de consecință, am acordat asistență juridică clienților și cu privire la aceste aspecte”, arată Co-Managing Partner-ul Dragne & Asociații.
Avocatul precizează că majoritatea mandatelor noi primite în această perioadă a vizat dispute sau litigii generate de diverse tipuri de contracte comerciale, cauze de insolvență, precum și cauze urgente, de exemplu: măsuri asigurătorii, cereri de suspendare, ordonanțe președințiale, cereri în contencios administrativ, litigii în domeniul achizițiilor publice, precum și solicitări de asistență în legătură cu impactul actelor normative emise de autorități în legătură cu pandemia de coronavirus asupra activității curente a societăților.
„Anticipăm o creștere a disputelor în zona de executare a contractelor în rândul profesioniștilor, întrucât au fost numeroase situații în care partenerii contractuali nu au onorat obligațiile derivate din contracte din cauza pandemiei. De asemenea, o creștere a disputelor va fi, cel mai probabil, în domeniul insolvenței, al dreptului muncii, precum și în domeniul bancar, incluzând probleme de finanțări acordate atât profesioniștilor, cât și persoanelor fizice. Numeroasele modificări legislative au condus la apariția unor noi situații economice și juridice, care trebuie gestionate de clienți și de partenerii lor contractuali”, mai spune Stelian Garofil.
În perioada în care instanțele și-au oprit activitatea, avocații nu au experimentat ședințe de judecată online, dar au participat la ședințe de judecată chiar la sediul instanțelor din București și din țară, în pricini urgente (măsuri cu caracter provizoriu, măsuri asigurătorii etc.).
„Interacțiunea cu instituțiile statului a fost rezonabilă în ultimele trei luni, am constatat cu surprindere că majoritatea instituțiilor au fost deschise la comunicarea online, au afișat programele și procedurile de lucru pe website și au putut fi contactate incusiv telefonic, ceea ce a înlesnit activitatea noastră. De asemenea, instanțele de judecată au gestionat bine această criză, prin departamentele administrative, care au răspuns prompt solicitărilor noastre”, punctează avocatul.
În perioada de alertă, activitatea în segmentul litigiilor a crescut, iar avocații se așteaptă ca, în intervalul următor, să se înregistreze o creștere și mai mare a acestui domeniu, întrucât, efectele economice ale crizei sanitare au început să apară treptat în toate sectoarele.
„Dreptul muncii reprezintă un segment în care lucrăm intens chiar din perioada pandemiei, incluzând asistență juridică curentă către angajator sau angajați, reorganizări, cât și litigii generate de acestea. Am asistat în această perioadă numeroși clienți în acest domeniu, dar și în cel al contenciosului administrativ au apărut numeroase solicitări”, subliniază Co-Managing Partner-ul Dragne & Asociații.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
De asemenea, a rămas neschimbată activitatea de arbitraj național și internațional, care s-a derulat foarte bine online, astfel încât, asistența juridică acordată cliențior în astfel de dosare nu a fost afectată.
Avocații firmei specializați în arbitraj au continuat să acorde asistență în arbitraje ICSID, ICC și în câteva arbitraje internaționale aflate pe rolul Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României.
„Am avut dosare în care aceste audieri s-au întins pe durata a câteva zile prin intermediul unei platforme de interacțiune online, iar desfășurarea dezbaterilor nu a fost deloc împiedicată de dificultăți tehnice. A fost o experiență foarte reușită. De asemenea, avocații noștri au participat la ședințe de arbitraj organizate de către Curtea de Arbitraj Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, ședințe care de asemenea s-au desfășurat foarte bine. În acest moment, gestionăm peste zece proceduri arbitrale, în care valoarea pretențiilor depășește 60 de milioane de euro”, detaliază profesionistul Dragne & Asociații.
Unul dintre cele mai complexe mandate la care experții lucrează în această perioada este un arbitraj de investiții organizat sub auspiciile ICSID și gestionat sub îndrumarea avocaților Ion Dragne și Stelian Garofil, care lucrează cu o echipa foarte bună de avocați seniori. Acest mandat se remarcă atât prin complexitatea aspectelor în dispută, cât și prin multitudinea de probleme juridice dezbătute cu referire, printre altele, la jurisdicția tribunalului arbitral din cadrul ICSID.

Firma are o echipă puternică axată pe practica de litigii. În prezent, în cadrul Dragne & Asociații sunt 33 de avocați care lucrează exclusiv în spețe de litigii și arbitraj. Echipele sunt împărțite, în funcție de specializare,a pe domenii de drept și sunt coordonate de șaseavocați asociați.
Modul de lucru este asemănător cu cel anterior pandemiei, echipele sunt specializate pe diverse domenii, precum drept fiscal, achiziții publice, drept bancar, drept comercial, dreptul muncii etc. Nu au fost modificări în ultimele câteva luni în componența echipelor, în sensul de a înceta colaborări cu avocați din motive legate de pandemie sau din orice motive care țin de volumul de muncă. Dimpotrivă, firma intenționează să mărească, în cel mai scurt timp, echipa.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1554 / 2062 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...