Activitățile desfășurate de echipele specializate în investigații interne corporative de la Mușat & Asociații sunt pluridisciplinare, acoperind toate ariile de practică și necesitățile clienților. De vorbă cu Alexandru Terța (Partener) și Ștefan Diaconescu (Managing Associate) despre practica personalizată, modul în care lucrează echipele mixte în auditul de drept penal, tipologia infracționalității întâlnite și cele mai interesante mandate de acest tip
14 Iunie 2023
Ștefania EnacheMușat& & Asociații are cel mai mare departament de Criminal Law integrat în cadrul unei full-service law firm din România, având peste 14 avocați specializați în acest domeniu, cu zeci de ani de experiență
Alexandru Terţa (Partener) şi Ştefan Diaconescu, (Managing Associate) - Muşat & Asociaţii |
Mediul economic este întotdeauna expus unor riscuri, de aceea este important ca fiecare firmă, indiferent de dimensiunea ei, să adopte o politică bazată pe prevenție.„De cele mai multe ori, persoanele aflate la conducerea companiilor nu realizează că pot fi victimele unor astfel de fraude, iar la momentul în care conștientizează evenimentul produs, consecințele financiare asupra business-ului și asupra angajaților au avut deja loc, fiind necesare eforturi substanțiale pentru a stabiliza și ulterior a redresa business-ul. Orice companie mică, mare, locală sau internațională ar trebui să apeleze la o firmă de avocatură specializată pentru a identifica eventuale riscuri, având în vedere că este mult mai ușor să previi, decât să tratezi ulterior cauza anumitor fenomene infracționale”, declară Alexandru Terța, Partener Mușat & Asociații.
Odată cu modificarea legislației, în cursul anului 2006, prin introducerea răspunderii penale a persoanelor juridice, necesitatea efectuării unor investigații și auditări aprofundate pentru companiile locale a crescut semificativ. Astfel de proiecte se derulau și înainte în România, fiind firme care, încă de la începutul anilor 90, au solicitat unor case de avocatură să le ofere consultanță în această problemă.
Societățile de avocatură din România s-au adaptat rapid noilor realități legislative și au implementat cu succes atât modelele de auditare practicate în alte țări (inspirându-se de la firmele internaționale de avocatură sau audit), cât și modele proprii, adaptate pieței locale, în funcție de dimensiunea companiei, obiectul de activitate și alte criterii.
„Avocații firmei noastre au realizat practic primele investigații/auditări ale unor societăți încă de la momentul asistării unor clienți în proceduri de preluare a pachetelor de acțiuni deținute de către Statul Român în marile companii (așa-numitele privatizări), Mușat & Asociații participând la numeroase proiecte desfășurate în perioada respectivă, care ne-au oferit atât know-how-ul necesar, cât și primele experiențe cu ceea ce înseamnă corporate investigations”, susține Alexandru Terța.
Prevenția este cea mai bună variantă
În practica de zi cu zi, nu există o paletă standard a infracționalității cu care se confruntă marile companii. Avocații au putut observa, de-a lungul timpului, că problemele de acest tip sunt diverse, variind de la infracțiuni economice (evaziune fiscală, spălarea banilor), la infracțiuni de falsuri, infracțiuni contra patrimoniului (înșelăciune), infracțiuni de serviciu sau infracțiuni asimilate celor de corupție.
„Cu toate că este dificil ca prin activitatea de investigare corporativă să reușești să scoți la lumină toate amănuntele necesare dovedirii acestor tipuri de infracțiuni, printr-o abordare independentă, a întregii activități a companiilor auditate, de către o echipă multidisciplinară, care să acopere toate ariile de practică, se pot descoperi, proba și lua măsurile necesare pentru a opri orice formă de infracționalitate corporativă, indiferent de nivelul la care se desfășoară”, explică Ștefan Diaconescu, Managing Associate Mușat & Asociații.
Avocații militează foarte mult pe prevenție, despre care precizează că este varianta cea mai bună pentru orice afacere. Un audit preventiv sau de protecție pentru o companie națională pornește de la necesitățile clientului, care de cele mai multe ori are suspiciunea că o parte a activității sale poate fi victima unor fenomene infracționale.
„ Având în vedere obiectul de activitate diferit al companiilor naționale, Mușat & Asociații poate răspunde oricărei solicitări recepționate, având echipe mixte de avocați pregătite să intervină în investigațiile interne desfășurate, indiferent de complexitatea problemelor suspectate, de locul în care își desfășoară activitatea clientul sau de numărul de angajați. Debutul unor astfel de investigații are loc prin discutarea si colaborarea cu factorii de decizie din cadrul companiilor, de regulă CEO-ul si CFO-ul și ulterior prin accesul la toată activitatea companiei, fără a perturba bunul mers al business-ului”, arată Partenerul Mușat & Asociații.
Experții Mușat & Asociații acoperă toate ariile de practică din punct de vedere legal, iar acolo unde se impune, firma de avocatură apelează la serviciile unor consultanți externi pentru a obține și a prelucra toate datele tehnice/economice necesare finalizării investigațiilor interne.
Pe parcursul celor peste 30 de ani de experiență, Mușat & Asociații a dezvoltat o vastă rețea de colaboratori de încredere, la care apelează oricând apare necesitatea, aceștia variind de la experți individuali, la firme de specialitate, precum și firme internaționale de renume, alături de care avocații pot răspunde la toate solicitările clienților.
„Multe companii apelează la firme de avocatură fie după ce au fost victimele unor infracțiuni ce ar putea afecta day by day business-ul, fie atunci când există suspiciuni ce planează asupra reprezentanților sau prepușilor acestora și se ivește posibilitatea antrenării răspunderii penale a persoanei juridice. Există însă și clienți internaționali și locali care au înțeles importanța implementării unor proceduri și programe de instruire adecvate, care ne abordează în mod preventiv pentru asistență juridică generală și înaintea implementării oricărui proiect care ar putea ridica anumite riscuri specifice. Cu toate că niciodată nu este prea târziu pentru a lua măsurile necesare stopării unor potențiale activități infracționale, recomandarea noastră este de a schimba această paradigmă reactivă către una activă, în care companiile să apeleze la specialiști imediat ce au cea mai mică suspiciune de corupție sau fraudă. Numai prin dezvoltarea acestui sistem activ de prevention and compliance companiile pot preveni orice formă de infracționalitate îndreptată împotriva intereselor lor, a angajaților sau a clienților lor”, atrage atenția Ștefan Diaconescu.
Servicii personalizate pentru fiecare client în parte
Practica Mușat & Asociații în investigații interne este personalizată în funcție de compania supusă auditării. Se lucrează în echipe mixte de avocați și se solicită acces la întreaga activitate a companiei în cauză (regulamente interne, investigații on-site, interviuri, contabilitate, contracte, plăți efectuate, corespondență etc.).
„Având în vedere natura acestor proceduri, regula generală este ca doar Key Decisions Makers din companie sa fie informați cu privire la stadiul investigațiilor, aceștia fiind și cei care la finalul investigațiilor și pe baza raportului, a concluziilor și a recomandărilor efectuate pot lua cea mai potrivită decizie pentru companie”, punctează Alexandru Terța.
Echipa Mușat & Asociații reprezintă în mod frecvent mari corporații, atât locale, cât și internaționale, efectuând numeroase investigații interne în urma cărora au reieșit suspiciuni cu privire la potențiale infracțiuni de corupție sau practici anticoncurențiale.
Obiectul de activitate al clienților pentru care avocații au efectuat astfel de investigații interne este unul deosebit de variat, de la activități de retail, la industrii tehnice, automobilistice, siderurgice, servicii, banking, pharma, energie, precum și IT.
Pe parcursul existenței sale, firma de avocatură a soluționat foarte multe dosare spectaculoase. Un astfel de caz în care specialiștii Mușat & Asociații au fost implicați încă de la începutul investigațiilor a condus la oprirea unei fraude masive în cadrul unei companii internaționale, ce a produs pagube de zeci de milioane de euro.
După debutul activităților desfășurate de către Mușat & Asociații, împreună cu o altă casă de avocatură internațională, fenomenul infracțional a încetat, persoanele vinovate au fost identificate, fiind informate autoritățile competente în acest sens, iar clientul a reușit să își recupereze prejudiciul produs.
În ceea ce privește proiectele în derulare, unul dintre cele mai interesante mandate aflat pe masa de lucru a avocaților Mușat & Asociații implică o potențială fraudă corporativă, desfășurată pe parcursul a peste patru ani de zile de către o serie de angajați ai unei companii majore din piață, investigațiile efectuate vizând infracțiuni de serviciu și fals în înscrisuri, cu un prejudiciu de ordinul milioanelor de euro.
„În cazuri de auditări/investigații interne colaborăm, de regulă, cu CEO-ul sau CFO-ul companiei, însă în măsura în care suspiciunile de fraudă nu planează și asupra departamentului de legal din cadrul companiei, nu excludem posibilitatea de a colabora cu avocații interni și de a lucra împreună cu aceștia în activitatea investigativă”, spune Ștefan Diaconescu.
La rândul său Alexandru Terța, explică faptul că durata unui astfel de audit depinde de solicitările clienților și de complexitatea investigațiilor corporative desfășurate, precum și de momentul debutului activității avocaților. „Spre exemplu, o investigație activă de prevention and compliance durează de regulă mai mult decât una reactivă, când există semne certe ale unei fraude și când auditul este direcționat spre un singur fenomen infracțional. Așa cum am menționat anterior, tipologia infracționalității întâlnite este variată, însă cel mai adesea în cadrul investigațiilor efectuate întâlnim infracțiuni de fals, infracțiuni economice, de corupție și de serviciu. De regulă, clienții noștri încearcă să fie cât mai implicați în investigațiile desfășurate, așteptând propuneri concrete de rezolvare a problemelor identificate în urma investigațiilor interne și urmărind recomandările propuse la finalul auditării”, completează Partenerul Mușat & Asociații.
În măsura în care investigațiile desfășurate reliefează o serie de riscuri generate de anumiți angajați, trebuie analizată necesitatea luării anumitor măsuri, urgența acestora precum și consecințele luării (dar și ale neluării) respectivelor măsuri.
De regulă, până la finalizarea investigațiilor interne și luarea unor decizii cu privire la anumiți angajați, clienții sunt sfătuiți să urmărească îndeaproape activitatea acestor angajați și să intervină în cazul în care activitatea identificată inițial și neprobată integral la momentul respectiv ar putea escalada.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
„Activitățile desfășurate de către echipele specializate în investigații interne corporative sunt pluridisciplinare, acoperind toate ariile de practică și necesitățile clienților noștri. Astfel, în măsura în care decizia clientului este de concediere a respectivilor angajați, atunci avocații Mușat & Asociații specializați în employment și labour law continuă procedurile de investigații și asistă clientul în procedurile viitoare, inclusiv în fața instanțelor de judecată. De asemenea, în măsura în care rezultă suspiciuni de săvârșire a unor fapte de natură penală, iar decizia clientului este să sesizeze autoritățile competente, atunci avocații Mușat & Asociații specializați în criminal law procedează la sesizarea organelor de urmărire penală competente, asistând/reprezentând clientul pe tot parcursul procesului penal astfel demarat”, subliniază interlocutorii BizLawyer.
Cei doi avocați mai spun că auditul de drept penal este întotdeauna urmat de o serie de recomandări atât pentru immediate action (sesizarea organelor de urmărirea penală, concedierea unor angajați), cât și pentru long-term action (criminal prevention and compliance).
„În acest din urmă caz, avocații Mușat & Asociații colaborează cu clientul pentru adaptarea sau întocmirea unor politici eficiente de prevenire a unor viitoare fapte ilicite și a măsurilor de implementare a respectivelor proceduri”, nuanțează Ștefan Diaconescu.
În cele mai multe dintre mandatele care vizează procedurile de auditare/investigare corporativă este necesară colaborarea cu firme de avocatură internaționale pentru a putea investiga întreaga activitate a unor companii multinaționale.
Din această perspectivă, Mușat & Asociații a colaborat îndeaproape cu numeroase firme internaționale, printre care amintim: Baker & Mckenzie, Hogan Lovells, Norton Rose, Latham & Watkins sau Skadden, iar firmele supuse auditării acționează în toate segmentele de industrie de pe piață, de la retail, la servicii, consultanță, banking and finance, pharma, industria auto, aeronautică, energie etc.
„Principalele avantaje pentru care clienții ar alege să colaboreze cu Mușat & Asociații în astfel de proiecte sunt atât experiența dovedită pe parcursul celor peste 30 de ani în care ne-am aflat în topul firmelor de avocatură din România, rezultatele remarcabile obținute pentru clienții noștri, echipele de avocați specializați și sinergia cu care acestea lucrează, cât și faptul că avem cel mai mare departament de Criminal Law integrat în cadrul unei full-service law firm din România, având peste 14 avocați specializați în acest domeniu, cu zeci de ani de experiență”, arată Partenerul Mușat & Asociații.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 466 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...