Avocații firmei Mitel & Asociații au lucrat anul trecut în 10 tranzacții de M&A, principalele mandate venind din sectorul medical, domeniul securității și managementul riscului și energie | Interesul pentru ținte de achiziții din România se menține ridicat din partea unor investitori cu profil mixt – fonduri de investiții ̸ private equity și investitori strategici. Sorin Mitel, Senior Partner: Se poate remarca și un interes crescut din partea companiilor din Asia, care își fac tot mai mult simțită prezența în România
12 Aprilie 2024
Ștefania EnacheCele mai importante mandate de fuziuni și achiziții, aflate în derulare, vizează industria auto, segmentul healthcare și lanțuri distribuție.
Instabilitatea geo-politică va genera, în continuare, provocări pe piața locală de fuziuni și achiziții. Totodată, vor exista influențe ca urmare a faptului că suntem într-un an electoral, cu alegeri atât la nivel național, cât și european. De asemenea, previziunile referitoare la inflație, dar și instabilitatea legislativă vor avea impact și ar putea temporiza apetitul de investiții al unor jucători regionali/globali.
Avocații Mitel & Asociații apreciază că anul 2024 a debutat pe fondul unui optimism temperat, justificat în mare parte de evoluția bună a pieței locale din 2023, precum și de tranzacțiile care se regăseau în stadiu incipient la sfârșitul anului trecut și care își vor urma cursul în acest an.
Avocații Mitel & Asociații apreciază că anul 2024 a debutat pe fondul unui optimism temperat, justificat în mare parte de evoluția bună a pieței locale din 2023, precum și de tranzacțiile care se regăseau în stadiu incipient la sfârșitul anului trecut și care își vor urma cursul în acest an.
De altfel, după primul trimestru al anului în curs, se poate observa că interesul pentru ținte de achiziții din România se menține ridicat din partea unor investitori cu profil mixt (atât fonduri de investiții/private equity, cât și investitori strategici), majoritatea acestora provenind din regiuni clasice pentru piața locală (Polonia, Spania, SUA, Germania). „Totuși, se poate remarca și un interes crescut din partea companiilor din Asia (China sau Singapore), care își fac tot mai mult simțită prezența în România”, punctează Sorin Mitel, Senior Partner al firmei Mitel & Asociații.
La nivelul firmei de avocatură, portofoliul de clienți în materie de M&A este generat atât de mandatele directe primite din partea partenerilor tradiționali pe care avocații îi au, cât și de colaborări cu firme din străinătate.
În acest moment, Departamentul de M&A din cadrul Mitel & Asociații include zece colaboratori, avocați cu o vastă experiență în această arie de practică.
Cele mai multe mandate vizează industria auto, sănătatea și distribuția
Echipa de avocați din cadrul firmei Mitel & Asociații, dedicată practicii de M&A, este implicată într-un număr semnificativ de proiecte. Cele mai importante mandate de fuziuni și achiziții, aflate în derulare, vizează industria auto, segmentul healthcare și lanțuri distribuție.
Fiecare dintre aceste dosare implică echipe formate din trei până la zece avocați, coordonate de Sorin Mitel, Mădălina Mitel sau Șerban Suchea, parteneri în cadrul acestei arii de practică. Consultanții anticipează că tranzacțiile acestea vor fi finalizate în a doua jumătate a anului curent.
Firma de avocatură a lucrat, pe parcursul anului trecut, într-un număr de zece tranzacții de tip M&A, principalele mandate venind din domeniul medical (expansiunea locală a Grupului Medlife sau investițiile strategice ale fondului de tip mezzanine AMC Capital), domeniul securității și managementul riscului (intrarea grupului Avante în acționariatul NSSG România) sau energie. „Am acordat, de asemenea, asistență la vânzarea participației deținute de GED Eastern Fund II în Infopress, cea mai mare tipografie din Europa de sud-est, către compania olandeză Keesing Media Group. Anumite elemente ale tranzacțiilor nu au fost finalizate în întregime, astfel încât nu putem oferi detalii cu privire la ținte sau valoarea investițiilor”, menționează Sorin Mitel.
Pentru fiecare dintre aceste tranzacții, onorariile au fost negociate în mod flexibil pentru a răspunde cerințelor și particularităților fiecărui client/proiect.
Aspectele fiscale sunt în vizorul investitorilor
Atunci când este luată decizia de implicare într-o tranzacție, cumpărătorii (companii sau fonduri de investiții urmăresc) sunt atenți la mai multe aspecte relevante pentru ei. Aceste aspecte diferă în funcție de industria în care este realizată investiția, de structura afacerii, dar și de riscul pe care investitorul este dispus să și-l asume. Există însă o zonă către care se uită toți cu mare interes, și anume cea care vizează aspectele fiscale.
„Considerentele cheie diferă relativ semnificativ de la un proiect la altul, în funcție de domeniul de activitate al societății țintă, de natura tranzacției și de profilul (inclusiv apetitul de risc) al investitorului. Totuși, în majoritatea tranzacțiilor se poate remarca o importanță sporită acordată aspectelor fiscale”, subliniază coordonatorul Mitel & Asociații.
Avocatul mai spune faptul că nu există o „rețetă” fixă pentru clauzele unei tranzacții, iar importanța oricăror tipuri de clauze este relativă, în funcție de rolul fiecărei părți (investitor, vânzător etc). „Cu titlu de generalitate, se menține interesul părților pentru clauze tip MAC, pentru aspecte fiscale, limitarea răspunderii vânzătorilor/fondatorilor sau limitări convenționale ale termenelor de prescripție pentru răspundere”, nuanțează Sorin Mitel.
Analizând evoluția pe care piața de fuziuni și achiziții a avut-o la acest început de an, reprezentanții Mitel & Asociații sunt de părere că este de estimat apetitul investitorilor pentru 2024. „Totuși, credem că domeniul medical și IT & tehnologie vor păstra în continuare o pondere semnificativă în piața de M&A locală”, a conchis interlocutorul BizLawyer.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 200 / 1881 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...