ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații NNDKP analizează ultimele modificări ale legislației în materia achizițiilor publice. Adina Chilim – Dumitriu, Partener: Efectul aplicării acestor noi prevederi care simplifică și accelerează atribuirea contractelor ar trebui să ne permită accesarea resurselor financiare puse la dispoziție de UE prin PNRR. Îi va reveni Curții Constituționale sau poate chiar CJUE rolul de a stabili proporționalitatea unora dintre acestor măsuri

07 Decembrie 2021   |   Ștefania Enache

Cele mai interesante proiecte din această arie de practică pe care le are în derulare firma de avocați vizează domeniile infrastructurii de transport (căi ferate, autostrăzi, metrou), apărare, învățământ, farmaceutic.

 
 
Domeniul achizițiilor publice a suferit în ultima perioadă o serie nouă de modificări legislative. Cea mai importantă schimbare a apărut ca urmare a adoptării Ordonanței Guvernului nr. 3/2021, prin care s-a dorit implementarea unor măsuri care să combată amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic la nivel național sau local, inclusiv a celor finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență.

Adina Chilim – Dumitriu, Partener NNDKP și coordonator al practicii de achiziții publice și PPP, explică faptul că scopul declarat al Executivului a fost atribuirea mai rapidă a contractelor de achiziții publice și, implicit, îmbunătățirea absorbției fondurilor europene, inclusiv în ceea ce privește proiectele finanțate din PNRR. „În consecință, efectul aplicării acestor noi prevederi care simplifică și accelerează atribuirea contractelor ar trebui să ne permită accesarea resurselor financiare puse la dispoziție de UE prin PNRR, realizarea investițiilor mult așteptate din sectoarele cheie menționate în PNRR, precum și dezvoltarea economică atât la nivel național, cât și la nivel regional sau local”, nuanțează avocatul.


Avantaje și...

Expertul mai spune că și prin PNRR sunt anunțate noi măsuri care să flexibilizeze și să digitalizeze materia achizițiilor publice și a atribuirii acestor contracte, cu respectarea principiilor transparenței, dar luând în considerare și celeritatea impusă de obligația din PNRR de a implementa și finaliza proiectele într-un termen relativ scurt de la angajarea sumelor respective.

În opinia Partenerului NNDKP, noile reglementări deja adoptate în materia desfășurării procedurilor de achiziții publice au avantajul de a eficientiza atribuirea contractelor de achiziție publică prin reducerea unor termene (perioada maximă de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii, termenul în care autoritățile contractante au obligația de a realiza anumite operațiuni – publicarea deciziei de anulare a procedurii, anularea/emiterea unui act sau adoptarea unei măsuri necesare pentru restabilirea legalității ca urmare a unei decizii CNSC / a instanței de judecată), simplificarea și fluidizarea desfășurării procedurilor de achiziție public.




… Dezavantaje

Ele pot duce însă și la îngreunarea procesului de contestare a rezultatelor acestora (mărirea nivelului cauțiunii care se constituie în cazul depunerii unei contestații). „În același sens al eficientizării întregului proces, s-a stabilit că după încheierea primului ciclu de contestare (după adoptarea deciziei CNSC / a primei instanțe), autoritatea contractantă este obligată să semneze contractul de achiziție publică cu ofertantul declarat câștigător în situația în care CNSC respinge contestația și menține rezultatul evaluării și raportul procedurii, chiar dacă s-ar iniția și cel de-al doilea ciclu de contestare prin căile de atac”, menționează avocatul.

Totuși, nu trebuie pierdut din vedere că rapiditatea atribuirii unui contract de achiziție publică poate avea neajunsul de a nu asigura respectarea tuturor rigorilor impuse de principiile care guvernează acest domeniu – transparența, nediscriminarea, concurența, tratamentul egal etc.

„Simplificarea cadrului normativ în materia achizițiilor nu este ușoară pentru legiuitor, întrucât nu se poate aduce atingere normelor imperative la nivel european stabilite prin directive. În plus, sunt și alte principii în joc în afară de utilizarea eficientă a fondurilor publice, care în unele situații ar trebui să aibă prioritate față de rapiditatea atribuirii contractelor de achiziții publice. Nu se poate sacrifica transparența procedurilor, accesul egal al ofertanților la contracte sau dreptul la apărare și accesul la justiție pe altarul folosirii rapide a fondurilor PNRR – în loc să producem dezvoltare economică și socială riscăm să producem alte dezechilibre”, completează expertul.

Trebuie privită partea plină a paharului și astfel se poate observa că noul cadru legislativ aduce multe avantaje pentru cei implicați în achiziții publice.

Pe de altă parte, printre măsurile anunțate prin PNRR în domeniul achizițiilor publice merită menționate și cele privind digitalizarea (noi formulare standard pentru anunțurile de participare), extinderea capacităților SEAP, prin includerea posibilității formulării contestațiilor/plângerilor direct în SEAP, interconectarea SEAP cu alte sisteme informatice operate și administrate de alte instituții și autorități publice (ONRC, ANI, ANAF, ANAP, CNSC, MAI, MJ), tocmai pentru a reduce volumul documentelor depuse de ofertanți și pentru a oferi autorităților contractante acces direct la informațiile care demonstrează îndeplinirea cerințelor de calificare și selecție a ofertanților.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Sunt descurajați contestatarii


Mai mult, în ultimul an și jumătate au fost introduse o serie de modificări menite să descurajeze contestatarii. În această categorie intră: creșterea repetată a nivelului maxim al cauțiunii de la 220.000 lei la 880.000 lei într-o primă etapă și, recent (din august 2021), la 2.000.000 lei, înlocuirea cauțiunii cu o taxă de timbru semnificativă în cazul contestațiilor formulate la tribunal în loc de CNSC (având în vedere că, în cazul cauțiunii, aceasta este recuperabilă în majoritatea cazurilor, dar taxa de timbru nu, s-a eliminat practic accesul la Tribunal în acest fel), instituirea obligației autorității contractante de a încheia contractul în urma deciziei CNSC (dacă prin decizia CNSC se menține rezultatul procedurii), fără necesitatea de a mai aștepta Decizia Curții de Apel etc.

„Este discutabil dacă toate aceste măsuri sunt proporționale cu scopul urmărit, sau dacă nu aduc atingere accesului la justiție și dreptului la apărare al ofertanților nemulțumiți. La fel ca în trecut când au fost implementate astfel de măsuri, îi va reveni Curții Constituționale rolul de a stabili proporționalitatea unora dintre acestor măsuri, sau poate chiar Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE)”, atrage atenția avocatul.
În aceste condiții este posibil ca ofertanții necâștigători să fie mai puțin interesați de declararea unor căi de atac (împotriva deciziei CNSC), în urma admiterii cărora s-ar vedea puși în situația de a trebui să introducă o acțiune în anularea / constatarea nulității contractului deja încheiat (acțiune supusă unei taxe de timbru substanțiale, stabilită prin raportare la valoarea contractului respectiv), în legătură cu un contract de achiziție publică deja executat parțial a cărui preluarea ar fi în mod obiectiv foarte dificil de realizat într-un stadiu avansat al implementării contractului.

Respectarea unor principii esențiale garantate prin Constituție

Adina Chilim – Dumitriu este de părere că majorarea cuantumului cauțiunii (pentru contestațiile în fața CNSC) ar putea să determine ofertanții să renunțe la depunerea unor contestații vădit inadmisibile sau nefondate, în funcție, bineînțeles, și de gradul de încredere în oferta depusă, precum și de informațiile referitoare la competitorii lor în ceea ce privește îndeplinirea sau nu a cerințelor obligatorii impuse prin documentația de atribuire.

„Având in vedere că discutăm de fonduri europene, sume substanțiale care ar putea fi accesate de România prin PNRR, acestea nu vor putea fi utilizate decât prin respectarea regulilor în materie de achiziții publice, trasate la nivel de directivă și implementate în legislația națională prin pachetul legislativ adoptat în 2016. Prin urmare, aproape toate proiectele anunțate prin PNRR ar trebui implementate prin proceduri de achiziție publică și este de așteptat că volumul acestora ar urma să crească în perioada de implementare a PNRR. Iar dacă reușim să implementăm măsurile de reformă și proiectele asumate prin PNRR, impactul asupra economiei României nu poate fi decât unul pozitiv”, menționează avocatul.

Totuși, cadrul legislativ actual, chiar prin ultimele modificări aduse, nu poate fi considerat suficient pentru a garanta faptul că proiectele sunt implementate în timp util pentru accesarea sumelor alocate cu fonduri PNRR.

De multe ori s-a constatat că, în practică, apar situații în care anumite litigii privind proceduri de achizitie publica au durat și peste doi ani, în cazul în care au existat mai multe etape de contestare, după mai multe cicluri de evaluare / reevaluare.

„Pe de altă parte, accesul la justiție și dreptul la un proces echitabil sunt principii esențiale garantate prin Constituție, iar a aduce atingere acestora pentru simplul motiv al accelerării procedurilor (astfel încât să nu fie pierdute anumite finanțări) poate crea alte dezechilibre majore, inclusiv situații în care tot statul va putea fi răspunzător de acordarea de despăgubiri celor prejudiciați prin atribuirea unui contract cu nerespectarea principiilor esențiale în materie”, avertizează Partenerul NNDKP.


Unde ar trebui să se uite firmele

Având în vedere noul cadru legislativ și modificările aduse de acesta, firmele trebuie să fie foarte atente atunci când doresc să intre într-un proiect care vizează o achiziție publică. Cel mai benefic pentru ele este să plece la drum alături de un consultant specializat în acest domeniu.

„Clienții noștri – operatori economici care participă constant la proceduri de achiziție publică – cunosc în detaliu modul de desfășurare al procedurilor, prevederile legale, uneori și diferitele interpretări ale acestora și termenele impuse. Vom continua să ne asistăm clienții cu profesionalism, ținându-i la curent în mod constant cu modificările legislative intervenite, cu cele care sunt puse în dezbatere publică, precum și cu eventualele schimbări de opinie la nivelul autorității de reglementare. Le vom atrage atenția asupra dispozițiilor cu privire la reducerea anumitor termene care i-ar putea pune în situația în care să aibă mai puțin timp de reacție față de anumite solicitări / acțiuni ale autorităților contractante, precum și la modul în care anumite reglementări ar putea avea impact asupra strategiei alese în vederea obținerii poziției de ofertant câștigător într-o procedură de atribuire sau într-un cadru litigios”, subliniază Adina Chilim – Dumitriu.


NNDKP are o activitate intensă în achiziții publice

Atât în 2020, cât și în 2021, echipa de achiziții publice și PPP din cadrul NNDKP a avut o activitate intensă, fiind implicată în multe proiecte importante în domenii diverse precum infrastructura de transport rutier și feroviar, exploatare petrolieră și resurse naturale, apărare.

În prezent, practica NNDKP de achiziții publice numără șapte avocați specializați în consultanță în domeniul achizițiilor publice, la care se adăugă încă șase avocați din practica de litigii, specializați in disputele specifice achizițiilor publice. Departamentul de achiziții publice este coordonat de Adina Chilim-Dumitriu, care are o experiența de peste 24 de ani în domeniu.

Partenerul firmei de avocatură amintește faptul că fiecare mandat are particularitățile sale atât la nivelul problematicii supuse analizei cât și la nivelul strategiei de urmat, existând de fiecare dată un complex de elemente și împrejurări care trebuie aplicat în interesul clientului.

Astfel, unele dintre proiectele majore derulate în 2021 au vizat achiziții în domeniul apărării. Echipa NNDKP a fost implicată în proceduri complexe privind achiziția de către statul român de elicoptere de intervenție pe mare sau uscat, de drone sau a unui sistem radio troposferic. Aceste proiecte au fost gestionate de Adina Chilim Dumitriu, Partener și Coordonator al practicii NNDKP de Achiziții Publice și PPP și Cristian Dranca, Asociat Manager în cadrul practicii.

Un alt sector în care avocații au fost implicați substanțial este cel al infrastructurii. Câteva exemple de proiecte majore includ: procedura de achiziție pentru modernizarea liniei de cale ferată dintre Arad și Timișoara (cu o valoare de aproximativ 815 milioane euro), licitația privind construirea Lotului 4 al autostrăzii Sibiu-Pitești (cu o valoare de peste 400 milioane euro) sau procedura de achiziție publică pentru atribuirea contractului pentru proiectarea și construirea primei secțiuni a noii linii de metrou care va conecta Bucureștiul de aeroportul Henri Coandă (în valoare de aproximativ 260 milioane euro).

Toate aceste proiecte au fost coordonate de Adina Chilim-Dumitriu, Alexandru Aman (Asociat Manager) și Cristian Dranca (Asociat Manager).

Printre clienții importanți asistați se numără FCC Construction, PORR, Siemens, Kontron.

NNDKP are un portofoliu constant de clienți, societăți importante în domeniul lor de activitate (construcții, IT, apărare, farmaceutic, etc.) iar proiectele în care aceștia ne solicită asistența reflectă prioritățile autorităților și procedurile care sunt lansate de acestea. Avem, bineînțeles, și clienți noi (cum ar fi societăți din Turcia care au devenit din ce în ce mai interesate de procedurile de achiziții publice în domeniul infrastructurii de transport rutier și feroviar), dar cel mai mult ne bucură încrederea pe care ne-o acordă clienții cu care avem o colaborare constantă, de ani de zile, și care imediat după lansarea unei noi proceduri (sau chiar mult înainte, în fază de proiect) ne anunță de intenția lor de a lucra împreună, pentru a se asigura de disponibilitatea noastră în proiectele respective. În prezent, cele mai interesante proiecte pe care le avem în derulare vizează domeniile infrastructurii de transport (căi ferate, autostrăzi, metrou), apărare, învățământ, farmaceutic”, amintește Partenerul NNDKP.

Asistența acordată de avocați clienților firmei a fost diversă și complexă, de la suport în pregătirea ofertelor, în clarificarea cerințelor documentației de atribuire, până la asistență în etapa de negociere (în cadrul procedurilor de negociere competitivă) și la contestarea atât a prevederilor documentațiilor de atribuire considerate restrictive, cât și a rezultatului procedurii sau, respectiv, în intervențiile introduse în vederea susținerii rezultatului procedurii, după caz.

„Atunci când construim abordarea pentru fiecare proiect care ne este încredințat, ținem cont de elementele distinctive ale acestuia, în ceea ce privește complexitatea sau sectorul de referință. Astfel, echipa noastră multidisciplinară asigură o abordare particularizată pentru că are capacitatea și experiența de a înțelege un proiect atât privindu-l individual, de sine stătător, cât și într-un context mai larg, de business al clientului nostru. Calibrăm cu foarte mare atenție munca juridică de rutină inerentă domeniului cu soluțiile inovatoare și orientate spre latura comercială pe care le propunem, pentru a asigura mereu un plus de valoare pentru clienții noștri. Iar rezultatele pe care pe care le obținem vin să reconfirme ca avem o abordare câștigătoare! Practica noastră a fost clasată în mod constant pe prima poziție (Tier 1/Band 1) în clasamentele realizate de ghiduri juridice internaționale de renume (începând cu anul 2008 de către Chambers and Partners, 2001 de către The Legal 500 și 2005 de către IFLR 1000), lucru care nu face decât să reconfirme angajamentul nostru de a furniza servicii la cele mai înalte standarde”, a subliniat Adina Chilim-Dumitriu, în interviul acordat BizLawyer.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 932 / 1870
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Avocații KPMG Legal – Toncescu și Asociații, în tranzacția prin care Grupul Lambert Dodard Chancereul intră în România prin preluarea pachetului majoritar de acțiuni la Calibra M&D Impex din Hunedoara | Dragoș Iamandoiu, Partener coordonator al practicii de M&A, René Schöb și Elena Surdeanu (KPMG) au coordonat echipele implicate în proiect
Schoenherr a asistat Otokar la semnarea contractului de 1 miliard USD pentru livrarea de vehicule tactice blindate către armata română. Iustin Armașu (partener) a coordonat echipa implicată în proiect
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
CMS, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
Băiculescu și Asociații obține o soluție de clasare într-un dosar complex de evaziune fiscală, spălare de bani și grup infracțional organizat. Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Rezultatul reflectă nu doar respectarea principiilor fundamentale ale dreptului, ci și angajamentul nostru de a proteja interesele clienților într-un mod ferm și etic”
Filip & Company a asistat Qemetica în obținerea aprobării Consiliului Concurenței pentru achiziția diviziei de siliciu precipitat a PPG
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...