Cele mai importante modificări ale legislației insolvenței, propuse într-un proiect de lege adoptat de Guvern, sunt analizate de avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații. Cătălina Mihăilescu (Partener): Măsura în care aceste reglementări se vor dovedi eficiente în practică depinde nu numai de instituirea unui cadru legislativ mai clar și coerent, dar și de modalitatea în care acesta va fi aplicat și interpretat de participanții la proceduri
18 Aprilie 2022
Ștefania EnacheExpertul Țuca Zbârcea & Asociații este de părere că dincolo de obiectivul european constând în atenuarea diferențelor destul de importante dintre reglementările existente în statele membre în domeniul pre-insolvenței, la nivel național modificările își propun crearea unui cadru legislativ care să favorizeze un grad de recuperare mai mare și mai rapid, coroborat cu reducerea costurilor aferente acestor operațiuni și cu menținerea afacerilor în funcțiune.
Cătălina Mihăilescu, Partener în cadrul departamentului de Litigii al Tuca Zbârcea & Asociatii |
„În contextul în care procedura mandatului ad-hoc a fost extrem de rar întâlnită în practică, iar cea a concordatului preventiv, deși ceva mai des utilizată, a înregistrat o rată de succes scăzută, modificările cele mai importante vizează exact aceste proceduri. Totodată, în scopul eficientizării în general a procedurilor de insolvență și de pre-insolvență s-a urmărit introducerea unor mecanisme de avertizare timpurie, care să permită identificarea circumstanțelor care ar putea da naștere probabilității insolvenței”, argumentează avocatul.
Expertul Țuca Zbârcea & Asociații este de părere că dincolo de obiectivul european constând în atenuarea diferențelor destul de importante dintre reglementările existente în statele membre în domeniul pre-insolvenței, la nivel național modificările își propun crearea unui cadru legislativ care să favorizeze un grad de recuperare mai mare și mai rapid, coroborat cu reducerea costurilor aferente acestor operațiuni și cu menținerea afacerilor în funcțiune.
Cele mai importante modificări propuse
Proiectul de lege adoptat de Guvern propune o serie de modificări cu impact semnificativ.
De exemplu, o modificare importantă în materia reglementărilor aplicabile concordatului preventiv vizează suspendarea executărilor silite. Astfel, proiectul prevede suspendarea de drept de la data deschiderii procedurii a tuturor executărilor silite inițiate împotriva debitorului aflat în dificultate, precum și imposibilitatea inițierii unor executări noi. „Suspendarea operează pentru o perioadă limitată de patru luni, cu posibilitatea prelungirii în anumite condiții, măsura reprezentând un mijloc eficient pentru a permite debitorului negocierea planului de restructurare cu creditorii”, menționează Cătălina Mihăilescu.
O altă modificare relevantă vizează condițiile de aprobare a planului de restructurare, scopul acesteia fiind instituirea unui mecanism de aprobare mai flexibil, care să asigure o rată de succes mai mare.
„Cu titlu general, modificările propuse în contextul obligației de a implementa Directiva (UE) 2019/1023 au vocația de a aduce un plus de flexibilitate și libertate de negociere între debitor și creditori. De asemenea, declanșarea timpurie a unor proceduri de pre-insolvență inițiate la primele semne în care debitorul ajunge în situații de dificultate creează premisele maximizării șanselor de recuperare a creanțelor. Măsura în care aceste reglementări se vor dovedi eficiente în practică depinde însă nu numai de instituirea unui cadru legislativ mai clar și coerent, dar și de modalitatea în care acesta va fi aplicat și interpretat de participanții la proceduri”, explică Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.
Analizele făcute de specialistul firmei de avocați pe proiectul de lege adoptat de Guvern evidențiază faptul că noțiunea de „dificultate”, care reprezintă premisa de la care pot fi accesate procedurile de pre-insolvență, este destul de generală și va putea da naștere unor interpretări diferite, de natură a crea o practică neunitară. „Din acest motiv, ar fi fost utilă o circumstanțiere mai clară a acestei noțiuni”, punctează avocatul intervievat de BizLawyer.
De asemenea, în materia insolvenței, problema creanțelor curente, regimul juridic aplicabil acestora, protecția creditorilor curenți și eficiența mijloacelor de care pot beneficia aceștia creează în continuare dificultăți și interpretări diferite în practică, care ar putea fi evitate prin reglementări mai clare, orientate către rezultate concrete și predictibile.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Semnale care indică o intensificare a activității în materia insolvenței
Contextul actual macroeconomic și evidenta încetinire a creșterii economice sunt semnale care conduc spre ideea unei intensificări a activității în materia insolvenței. Avocații estimează că sectoarele cele mai afectare sunt cele în care criza economică s-a manifestat mai evident precum domeniul energiei, construcțiilor, comerțul sau HoReCa.
În primul trimestru al anului 2022, echipa Țuca Zbârcea & Asociații a continuat să ofere asistență juridică și reprezentare în proiecte importante de insolvență cu întindere mare în timp.
Totodată, firma de avocatură a primit o serie de mandate noi atât din partea creditorilor, cât și din partea debitorilor. „Obiectivul nostru principal este acela de a identifica corect situația economică și juridică a fiecărui client și, pornind de la aceasta, să propunem soluții juridice cât mai rapide și eficiente care să răspundă intereselor clienților”, precizează Cătălina Mihăilescu.
De altfel, în ultimii doi ani, casa de avocatură a gestionat proiecte importante atât din perspectiva mizei economice aflate în dispută, cât și a problemelor de drept complexe, care adesea au implicații și presupun aplicarea unor reglementări din diferite arii de drept, grefate evident pe o componentă de insolvență.
Avocații au acordat asistență unor creditori care au finalizat cu succes planuri de reorganizare sau unor creditori care și-au putut recupera creanțe semnificative, precum și unor investitori care au achiziționat active importante în cadrul unor proceduri de valorificare derulate în contextul insolvenței.
În cadrul firmei Țuca Zbârcea & Asociații există un nucleu de trei avocați care gestionează în mod curent proiecte de insolvență, însă de multe ori aceste mandate necesită o cooperare strânsă și cu avocați din alte departamente ale firmei, inclusiv financiar-bancar, fiscalitate imobiliar etc.
„Dincolo de o stăpânire perfectă a reglementărilor aplicabile în această materie, o bună cunoaștere a practicii dezvoltate, consider că este foarte important ca un avocat ce activează în domeniul insolvenței să fie informat corespunzător cu privire la contextul economic general și, totodată, să înțeleagă modul de funcționare a mecanismelor economice și financiare caracteristice fiecărui proiect”, atrage atenția Cătălina Mihăilescu.
Echipa de specialiști dedicată practicii de insolvență s-a implicat în multe mandate relevante pentru economia locală și regională.
Cel mai dificil proiect de anul trecut a vizat asistarea cu succes a unui creditor ce deținea creanțe semnificative împotriva unui debitor insolvent, dificultatea proiectului fiind determinată de disputele conexe multiple și complexe născute pe fondul demersurilor de recuperare a creanțelor curente.
„Alte proiecte importante și dificile anul trecut au presupus aplicarea coordonată a prevederilor Regulamentului (UE) 2015/848 cu legislația națională din materia insolvenței. Dificultatea proiectelor a fost determinată de situația specială și de lipsa unei practici naționale cu privire la aplicarea coroborată a celor tipuri de reglementări. În aceste condiții, pozițiile procesuale exprimate de noi au avut, în mod cert, caracter de inovație”, a conchis Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 798 / 1862 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...