Cele mai importante modificări ale legislației insolvenței, propuse într-un proiect de lege adoptat de Guvern, sunt analizate de avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații. Cătălina Mihăilescu (Partener): Măsura în care aceste reglementări se vor dovedi eficiente în practică depinde nu numai de instituirea unui cadru legislativ mai clar și coerent, dar și de modalitatea în care acesta va fi aplicat și interpretat de participanții la proceduri
18 Aprilie 2022
Ștefania EnacheExpertul Țuca Zbârcea & Asociații este de părere că dincolo de obiectivul european constând în atenuarea diferențelor destul de importante dintre reglementările existente în statele membre în domeniul pre-insolvenței, la nivel național modificările își propun crearea unui cadru legislativ care să favorizeze un grad de recuperare mai mare și mai rapid, coroborat cu reducerea costurilor aferente acestor operațiuni și cu menținerea afacerilor în funcțiune.
Cătălina Mihăilescu, Partener în cadrul departamentului de Litigii al Tuca Zbârcea & Asociatii |
„În contextul în care procedura mandatului ad-hoc a fost extrem de rar întâlnită în practică, iar cea a concordatului preventiv, deși ceva mai des utilizată, a înregistrat o rată de succes scăzută, modificările cele mai importante vizează exact aceste proceduri. Totodată, în scopul eficientizării în general a procedurilor de insolvență și de pre-insolvență s-a urmărit introducerea unor mecanisme de avertizare timpurie, care să permită identificarea circumstanțelor care ar putea da naștere probabilității insolvenței”, argumentează avocatul.
Expertul Țuca Zbârcea & Asociații este de părere că dincolo de obiectivul european constând în atenuarea diferențelor destul de importante dintre reglementările existente în statele membre în domeniul pre-insolvenței, la nivel național modificările își propun crearea unui cadru legislativ care să favorizeze un grad de recuperare mai mare și mai rapid, coroborat cu reducerea costurilor aferente acestor operațiuni și cu menținerea afacerilor în funcțiune.
Cele mai importante modificări propuse
Proiectul de lege adoptat de Guvern propune o serie de modificări cu impact semnificativ.
De exemplu, o modificare importantă în materia reglementărilor aplicabile concordatului preventiv vizează suspendarea executărilor silite. Astfel, proiectul prevede suspendarea de drept de la data deschiderii procedurii a tuturor executărilor silite inițiate împotriva debitorului aflat în dificultate, precum și imposibilitatea inițierii unor executări noi. „Suspendarea operează pentru o perioadă limitată de patru luni, cu posibilitatea prelungirii în anumite condiții, măsura reprezentând un mijloc eficient pentru a permite debitorului negocierea planului de restructurare cu creditorii”, menționează Cătălina Mihăilescu.
O altă modificare relevantă vizează condițiile de aprobare a planului de restructurare, scopul acesteia fiind instituirea unui mecanism de aprobare mai flexibil, care să asigure o rată de succes mai mare.
„Cu titlu general, modificările propuse în contextul obligației de a implementa Directiva (UE) 2019/1023 au vocația de a aduce un plus de flexibilitate și libertate de negociere între debitor și creditori. De asemenea, declanșarea timpurie a unor proceduri de pre-insolvență inițiate la primele semne în care debitorul ajunge în situații de dificultate creează premisele maximizării șanselor de recuperare a creanțelor. Măsura în care aceste reglementări se vor dovedi eficiente în practică depinde însă nu numai de instituirea unui cadru legislativ mai clar și coerent, dar și de modalitatea în care acesta va fi aplicat și interpretat de participanții la proceduri”, explică Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.
Analizele făcute de specialistul firmei de avocați pe proiectul de lege adoptat de Guvern evidențiază faptul că noțiunea de „dificultate”, care reprezintă premisa de la care pot fi accesate procedurile de pre-insolvență, este destul de generală și va putea da naștere unor interpretări diferite, de natură a crea o practică neunitară. „Din acest motiv, ar fi fost utilă o circumstanțiere mai clară a acestei noțiuni”, punctează avocatul intervievat de BizLawyer.
De asemenea, în materia insolvenței, problema creanțelor curente, regimul juridic aplicabil acestora, protecția creditorilor curenți și eficiența mijloacelor de care pot beneficia aceștia creează în continuare dificultăți și interpretări diferite în practică, care ar putea fi evitate prin reglementări mai clare, orientate către rezultate concrete și predictibile.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Semnale care indică o intensificare a activității în materia insolvenței
Contextul actual macroeconomic și evidenta încetinire a creșterii economice sunt semnale care conduc spre ideea unei intensificări a activității în materia insolvenței. Avocații estimează că sectoarele cele mai afectare sunt cele în care criza economică s-a manifestat mai evident precum domeniul energiei, construcțiilor, comerțul sau HoReCa.
În primul trimestru al anului 2022, echipa Țuca Zbârcea & Asociații a continuat să ofere asistență juridică și reprezentare în proiecte importante de insolvență cu întindere mare în timp.
Totodată, firma de avocatură a primit o serie de mandate noi atât din partea creditorilor, cât și din partea debitorilor. „Obiectivul nostru principal este acela de a identifica corect situația economică și juridică a fiecărui client și, pornind de la aceasta, să propunem soluții juridice cât mai rapide și eficiente care să răspundă intereselor clienților”, precizează Cătălina Mihăilescu.
De altfel, în ultimii doi ani, casa de avocatură a gestionat proiecte importante atât din perspectiva mizei economice aflate în dispută, cât și a problemelor de drept complexe, care adesea au implicații și presupun aplicarea unor reglementări din diferite arii de drept, grefate evident pe o componentă de insolvență.
Avocații au acordat asistență unor creditori care au finalizat cu succes planuri de reorganizare sau unor creditori care și-au putut recupera creanțe semnificative, precum și unor investitori care au achiziționat active importante în cadrul unor proceduri de valorificare derulate în contextul insolvenței.
În cadrul firmei Țuca Zbârcea & Asociații există un nucleu de trei avocați care gestionează în mod curent proiecte de insolvență, însă de multe ori aceste mandate necesită o cooperare strânsă și cu avocați din alte departamente ale firmei, inclusiv financiar-bancar, fiscalitate imobiliar etc.
„Dincolo de o stăpânire perfectă a reglementărilor aplicabile în această materie, o bună cunoaștere a practicii dezvoltate, consider că este foarte important ca un avocat ce activează în domeniul insolvenței să fie informat corespunzător cu privire la contextul economic general și, totodată, să înțeleagă modul de funcționare a mecanismelor economice și financiare caracteristice fiecărui proiect”, atrage atenția Cătălina Mihăilescu.
Echipa de specialiști dedicată practicii de insolvență s-a implicat în multe mandate relevante pentru economia locală și regională.
Cel mai dificil proiect de anul trecut a vizat asistarea cu succes a unui creditor ce deținea creanțe semnificative împotriva unui debitor insolvent, dificultatea proiectului fiind determinată de disputele conexe multiple și complexe născute pe fondul demersurilor de recuperare a creanțelor curente.
„Alte proiecte importante și dificile anul trecut au presupus aplicarea coordonată a prevederilor Regulamentului (UE) 2015/848 cu legislația națională din materia insolvenței. Dificultatea proiectelor a fost determinată de situația specială și de lipsa unei practici naționale cu privire la aplicarea coroborată a celor tipuri de reglementări. În aceste condiții, pozițiile procesuale exprimate de noi au avut, în mod cert, caracter de inovație”, a conchis Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 803 / 1867 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal500 au lansat ediția 2024 a GC Powerlist Romania
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Reff & Asociații | Deloitte Legal lansează o nouă ediție a proiectului educațional „Law Is Awesome!”, dedicat studenților care vor să devină avocați de business
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...