ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Corporate & Commercial - Powered by CMS | Controlul investițiilor străine directe din perspectiva securității naționale

16 Martie 2023   |   Claudia Nagy (Counsel) și Cristina Ciomos (Associate) – CMS Romania

Este important ca persoanele care realizează investiții în România să aibă în vedere criteriile de mai jos pentru a determina dacă respectiva investiție este supusă controlului din perspectiva siguranței naționale sau ordinii publice.

Claudia Nagy (Counsel) si Cristina Ciomos (Associate) - CMS Romania

 
 
Legislația românească privind controlul investițiilor străine directe (ISD) în anumite sectoare economice a fost modificată în luna aprilie 2022 prin OUG nr. 46/2022 („OUG ISD”) pentru a alinia prevederile naționale cu cele de la nivel European, notează Claudia Nagy (Counsel) și Cristina Ciomos (Associate), avocați CMS Romania, în secțiunea Corporate & Commercial din BizLawyer. 

Deși Parlamentul discută în continuare unele modificări ale acestui regim (inclusiv ca regimul să acopere și investitori din UE) și Consiliul Concurenței lucrează la legislația secundară în acest sens, prin prezentul articol dorim să oferim un sumar al principalelor aspecte care trebuie avute în vedere când se intenționează realizarea unei investiții în anumite sectoare în România.


Fără a intra în detalii tehnice privind aspecte procedurale, dorim să menționăm două aspecte cu impact asupra investițiilor preconizate:

•    În cazul în care sunt îndeplinite condițiile pentru ca o investiție să fie supusă controlului, implementarea respectivei investiții înainte de primirea aprobării poate fi sancționată cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală a investitorului.
•    Dacă este necesară o notificare a investiției, termenul pentru obținerea aprobării trebuie luat în considerare pentru calendarul investiției. Deși termenul maxim legal de finalizare a analizei este de 135 de zile, în practică, o procedură cu privire la o investiție care nu e susceptibilă să dea naștere unor îngrijorări ar trebui să fie finalizată în aproximativ 2 luni și jumătate.

Prin urmare, este important ca persoanele care realizează investiții în România să aibă în vedere criteriile de mai jos pentru a determina dacă respectiva investiție este supusă controlului din perspectiva siguranței naționale sau ordinii publice. În acest sens, investitorii trebuie să aibă în vedere: (i) sectorul în care se realizează investiția, (ii) naționalitatea investitorului și valoarea investiției, după cum e detaliat mai jos.

Sectoare economice vizate

Potrivit OUG ISD, investițiile care afectează următoarele sectoare economice vor fi supuse revizuirii de către Comisia pentru Evaluarea Investițiilor Străine Directe („CEISD”):
•    Securitatea cetățenilor români și a colectivităților;
•    Securitatea frontierelor române;
•    Securitatea energetică a României;
•    Securitatea transporturilor în România;
•    Securitatea sistemelor de aprovizionare cu resurse vitale in România;
•    Securitatea infrastructurii critice;
•    Securitatea sistemelor informatice și a celor de comunicații;
•    Securitatea activității financiare, fiscale, bancare și de asigurări;
•    Securitatea producerii și circulației armamentului, munițiilor, explozibililor, substanțelor toxice;
•    Securitatea industrială;
•    Protecția împotriva dezastrelor;
•    Protecția agriculturii și a mediului înconjurător; și
•    Protecția operațiunilor de privatizare a întreprinderilor cu capital de stat sau a managementului acestora.

Ce investitori sunt prinși de regim?

În momentul de față regimul OUG FDI este aplicabil doar investitorilor care nu sunt cetățeni ai unui stat membru al UE, nu își au sediul într-un stat membru al UE, sau sunt controlați (direct sau indirect) de o persoană din afara UE.

După cum am menționat însă, există deja o propunere legislativă de modificare a OUG ISD astfel ca aceasta să fie aplicabilă și investitorilor UE în măsura în care investițiile realizate de aceștia în România îndeplinesc condițiile prevăzute de noua legislație.

Pentru mai multă siguranță (în condițiile în care procesul de analiză ISD este încă în curs de modificare), este recomandabil și pentru investitorii UE să solicite cel puțin o confirmare că investiția preconizată nu este supusă analizei ISD, proces care necesită un timp mai scurt pentru finalizare.

Ce tip de investiții fac obiectul analizei?

În plus față de investițiile care duc la o achiziție de control de către investitor, noul regim supune acestei analize și investițiile noi.

Mai precis, o investiție nouă este definită ca o investiție inițială în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea activității unei întreprinderi noi, extinderea capacității unei întreprinderi existente și diversificarea producției unei întreprinderi fie prin dezvoltarea de noi produse, fie o schimbare fundamentală a procesului de producție existent.

Care sunt pragurile de declanșare pentru aplicarea regimului?

Analiza investițiilor străine directe se aplică investițiilor de peste 2 milioane EURO.

Prevederile legale nu sunt clare cu privire la modul în care trebuie calculată valoarea investiției; însă potrivit OUG ISD, chiar și investițiile străine directe care nu depășesc pragul menționat mai sus ar fi supuse analizei ISD dacă, prin natura lor sau efectele potențiale (pe baza criteriilor prevăzute la art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune), pot avea un impact asupra siguranței naționale.

În lumina tuturor celor de mai sus, modificările recente aduse regimului de analiză a investițiilor străine directe în România reprezintă o dezvoltare importantă atât pentru investitori, cât și pentru autoritățile de reglementare, proces care este în curs de definitivare din perspectivă legislativă și practică.

Astfel, având în vedere potențialul risc din perspectivă financiară, este recomandabil ca orice potențial investitor în sectoarele menționate mai sus sa evalueze aplicabilitatea regimului de analiză a investițiilor străine directe și, în măsura în care investiția ar intra sub incidența acestui regim, să solicite îndrumări și asistență specializată in vederea pregătirii și susținerii notificării.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 780 / 2105
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
    D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
    Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
    Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
    ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
    Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
    Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
    Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
    CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
    Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
    LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
    CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...