Efervescența din Healthcare, Pharma & Life Sciences va continua, sectorul fiind în atenția investitorilor dornici să devolte afaceri în România, spun avocații D&B David și Baias, care au fost implicați în multe tranzacții cheie din domeniul medical. Firma asistă acum o investiție greenfield și acordă consultanță pe aspecte de Concurență, Protecția datelor, Proprietate intelectuală și Litigii în foarte multe proiecte din Sănătate
20 Decembrie 2023
Ștefania EnacheSectorul Healthcare, Pharma & Life Sciences a reprezentat și continuă să reprezinte o mare provocare atât pentru firmele active în acest domeniu, cât și pentru experții din avocatură.
În ultimii doi ani, piața tranzacțiilor în domeniul sănătății a fost într-o continuă mișcare, iar acest lucru s-a reflectat direct și în munca avocaților specializați pe practica de Healthcare, Pharma & Life Sciences.D&B David și Baias, societatea corespondentă PwC în România, a fost una dintre cele mai active firme de avocatură în zona de M&A a pieței de servicii medicale și farma.Echipa a avut o agendă de lucru extrem de încărcată, oferind suport juridic de specialitate în principalele afaceri din România, care au vizat acest sector.
Firma de avocatură este implicată în mod activ într-un număr impresionant de proiecte care vizează domeniul Sănătății. O echipă specială, formată din cinci avocați aflați sub coordonarea Andei Rojanschi, Partener D&B David și Baias, furnizează servicii de consultanță clienților activi în industria de Healthcare, Pharma & Life Sciences. De asemenea, reprezentarea în instanță a companiilor din acest sector este asigurată de echipa de avocați litiganți condusă de Ana-Maria Iordache, Partener D&B David și Baias.
Firma de avocatură este implicată în mod activ într-un număr impresionant de proiecte care vizează domeniul Sănătății. O echipă specială, formată din cinci avocați aflați sub coordonarea Andei Rojanschi, Partener D&B David și Baias, furnizează servicii de consultanță clienților activi în industria de Healthcare, Pharma & Life Sciences. De asemenea, reprezentarea în instanță a companiilor din acest sector este asigurată de echipa de avocați litiganți condusă de Ana-Maria Iordache, Partener D&B David și Baias.
Avocații vin astfel în întâmpinarea clienților cu servicii mulate perfect pe nevoile acestora.
Avocații au avut în lucru foarte multe tranzacții din zona medicală
În ultima perioadă, D&B David și Baias a finalizat cu succes un număr important de tranzacții cheie din domeniul medical.
De exemplu, echipa de avocați a acordat asistență juridică la vânzarea Clinicilor Dentare Dr. Leahu, în cadrul tranzacției prin care acestea au fost integrate în rețeaua Regina Maria. Avocații implicați în acest dosar au fost Anda Rojanschi, Mihaela Papandreia, Romana Petre.
De asemenea, D&B David și Baias a acordat asistență de specialitate rețelei de clinici și laboratoare medicale Sfânta Maria, parte din grupul MedLife, în procesul de extindere, care a presupus achiziția pachetelor majoritare ale unor clinici medicale din Cluj, respectiv Clinica Union Medical, și din Timișoara, respectiv Clinica Profilaxis, care operează și un spital de zi. Echipa firmei de avocatură a realizat o analiză de due diligence juridic cu privire la societățile țintă și a acordat asistență juridică cu privire la redactarea și negocierea documentelor tranzacției. Avocați implicați au fost Anda Rojanschi, Alice Spridon, Mihaela Panfilii.
În paralel, experții D&B David și Baias oferă asistență juridică cu privire la operațiunile de zi cu zi desfășurate de Spitalul Memorial Băneasa gestionând aspecte juridice care țin de dreptul comercial, dreptul muncii, asigurări, GDPR, litigii, precum și asistență juridică din perspectiva de regulatory și malpraxis.
Portofoliul de clienți include și companii care au intrat pe piața locală. În această categorie se încadrează Memorial Healthcare Group (Turcia), investitor strategic în domeniul medical din Turcia, pe care avocații l-au asistat în achiziția Spitalului de Oncologie Monza localizat în Enayati Medical City. Aceasta a fost una dintre cele mai răsunătoare tranzacții ale anului 2022 pe piața medicală din România. Mandatul echipei D&B David și Baias a constat în acordarea de servicii juridice de M&A complete de partea cumpărătorului: servicii de due diligence, asistență la redactarea și negocierea documentelor de tranzacție, asistență cu privire la notificarea tranzacției și obținerea autorizării Consiliului Concurenței, precum și obținerea aprobării Comisiei Privind Evaluarea Investițiilor Străine Directe (CEISD), înregistrarea efectelor tranzacției la Registrul Comerțului. Colegii de la PwC România ai avocaților D&B au oferit serviciile complementare tranzacției, care au inclus asistență de tip M&A / lead - advisory, due diligence financiar și fiscal, asistență financiară și fiscală efectuate pe parcursul întregului proces de tranzacție.
Avocații implicați în acest proiect major pentru domeniul medical din România au fost Anda Rojanschi, Romana Petre, Alice Spridon, Georgiana Balan, Mihaela Panfilii, Lucian Bozian.
De asemenea, D&B a asistat Fiterman Pharma cu privire la vânzarea gamei de suplimente alimentare Uractiv, brand cunoscut la nivel național, către compania farmaceutică Terapia, parte a grupului Sun Pharma. Avocați implicați au fost Sorin David, Romana Petre.
Mai mult, D&B David și Baias a acordat asistență juridică entităților locale AbbVie și Allergan pe parcursul procesului de reorganizare din România - parte dintr-o reorganizare internațională a grupului, ca urmare a achiziției Allergan de către grupul AbbVie. În acest scop, în România, D&B a asistat clientul pe parcursul procesului de divizare totală, oferind diverse servicii juridice precum: analiza juridică preliminară necesară în vederea implementării reorganizării; asistență privind diverse aspecte corporative preliminare și asistența juridică în legătură cu divizarea totală a Allergan (România), precum și consultanță în vederea implementării efectelor divizării. Echipa din acest mandat a fost formată din Anda Rojanschi, Adina Oprea, Adriana Popa.
Tot în acest context, trebuie amintit că D&B a asistat compania belgiană Ceres Pharma, controlată de fondul de investiţii NAXICAP, în procesul de achiziție a pachetului majoritar de participații al unuia dintre cei mai importanți producători și distribuitori români de suplimente alimentare naturale și vitamine - Dacia Plant.
Ceres Pharma, companie activă în dezvoltarea şi distribuţia de medicamente, dispozitive medicale, biocide şi cosmetice, cu accent pe produsele naturale, a continuat strategia de dezvoltare în regiune, după achizițiile anterioare ale Viva Pharma și Ceumed. Asistența furnizată de D&B a constat inclusiv în notificarea tranzacției și obținerea autorizării Consiliului Concurenței din perspectiva regulilor privind controlul concentrărilor economice. Avocați implicați au fost Anda Rojanschi, Adina Oprea, Mihaela Papandreia, Adriana Popa, Lucian Bozian, Sonia Voinescu.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Efervescența existentă acum în zona Healthcare, Pharma & Life Sciences va continua, sectorul medical fiind în atenția investitorilor dornici să devolte afaceri în România. De exemplu, avocații D&B David și Baias au în atenție un proiect în care unul dintre clienții firmei intenționează să dezvolte o investiție de tip greenfield. De asemenea, pe partea de M&A, avocații sunt implicați în derularea mai multor procese de fuziune prin absorbție la nivelul unor furnizori de servicii medicale și respectiv a unor societăți din domeniul farma. „Pe lângă complexitatea inerentă unui proces de fuziune prin absorbție, partea de reglementare specifică domeniului medical (de ex. autorizațiile aferente furnizării serviciilor medicale, relația contractuală cu casele de asigurări de sănătate) ridică provocări juridice din perspectiva implementării cursive a proceselor de fuziune”, punctează Anda Rojanschi, Partener D&B David și Baias.
Proiecte în care se implică și alte departamente
Totodată, echipa axată pe practica de concurență acordă în prezent asistență juridică unuia dintre cei mai mari jucători de pe piața de distribuție și retail farmaceutic, mandatele avocaților de concurență constând în reprezentarea și asistarea companiei în fața Consiliului Concurenței, atât în anchete sectoriale derulate de autoritate, în notificarea și obținerea autorizării unor tranzacții din perspectiva regulilor de control al concentrărilor economice, cât și în activitățile curente ale companiilor din grup, în scopul asigurării conformării cu regulile de concurență.
Tot pe zona de dreptul concurenței, profesioniștii D&B David și Baias asistă constant filiala locală a unui mare producător european de medicamente inovative și generice în vederea asigurării conformării cu regulile de concurență, oferind traininguri specifice, consiliere privind calibrarea diferitelor politici comerciale, campanii promoționale, gestionarea interacțiunilor cu distribuitorii și/sau farmaciile, inclusiv din perspectiva unor eventuale riscuri inerente unei poziții dominante.
De asemenea, în prezent echipa de concurență de la D&B David și Baias acordă în prezent asistență unui mare jucător din piața pharma în procesul de obținere a autorizării Consiliului Concurenței asupra tranzacției prin care clientul urmează să achiziționeze o serie de farmacii cu prezență locală. Proiectul ridică o serie de aspecte interesante privind modalitatea în care se identifică și evaluează ex ante eventualul impact pe care tranzacția l-ar avea asupra concurenței din piețele locale pe care activează farmaciile țintă, ținând cont de modalitatea în care piața relevantă privind comercializarea produselor farmaceutice este definită din punct de vedere geografic, dar și de cuantificarea altor parametri concurențiali precum cotele de piață rezultante, prezența concurenților, eventuale bariere la intrarea pe piață.
Și alte departamente din cadrul D&B David și Baias se implică în proiecte care au legătură cu domeniul medical. „Serviciile de asistență în materia protecției datelor cu caracter personal pe care le-am oferit în ultimul timp au vizat în principal asigurarea respectării reglementărilor europene și locale în activitățile curente de prelucrare asociate actului medical. Concret, serviciile noastre au inclus revizuirea formularelor de consimțământ, a notelor de informare, reglementarea cadrului contractual cu furnizorii spitalelor, precum și implementarea unui cadru procedural general adecvat aplicabil activităților de prelucrare. În ceea ce privește serviciile legate de protecția drepturilor de proprietate intelectuală, acestea au vizat în principal identificarea celor mai eficiente remedii legale menite să asigure protejarea mărcilor înregistrate, precum și respectarea drepturilor de proprietate intelectuală aparținând unor terți și care sunt utilizate de spitale în activitatea curentă. Fiind un domeniu în care inovația aduce valoare pe termen lung, consultanța noastră a fost canalizată în direcția asigurării unei utilizări corecte din punct de vedere legal a drepturilor de proprietate intelectuală, dar și conservarea valorii acestor drepturi într-un mediu puternic concurențial”, menționează reprezentanții firmei de avocatură.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Mandate importante și pentru practica de litigii
Dosare importante se află și pe masa avocaților axați pe practica de litigii. Astfel, avocații specializați în litigii de contencios administrativ și fiscal asistă, în prezent, un număr de opt dintre cele mai mari societăți de distribuție și retail din domeniul pharma atât în etapa administrativă a contestării actelor administrativ fiscale prin care s-au impus obligații fiscale suplimentare, cât și în etapa litigioasă, având pe rol un număr de peste 12 dispute în diferite etape administrative sau judiciare.
În ceea ce privește obiectul acestor dispute, reprezentanții firmei de avocatură menționează, cu titlu de exemplu, un litigiu care privește anularea unor obligații fiscale suplimentare impuse de organul fiscal constând în impozit pe profit ca urmare a negării dreptului de deducere a cheltuielilor cu medicamentele expirate și degradate, predate de societate unui operator economic autorizat pentru eliminarea finală și a TVA aferentă. „În fapt, ceea ce contestă organul fiscal este trasabilitatea medicamentelor expirate și degradate de la colectare la eliminare, concluzia organului fiscal competent fiind că societatea de distribuție nu a demonstrat cu documente justificative eliminarea efectivă a acestor deșeuri nepericuloase. Una din deficiențele invocate de organul fiscal face trimitere la operatorii economici autorizați pentru eliminare finală, care, în perioada analizată, au fost cercetați și sancționați de autoritățile competente ale statului pentru diverse nereguli săvârșite și încălcări ale legislației de mediu”, explică Ana-Maria Iordache, Partener D&B David și Baias.
De asemenea, avocații au în lucru două litigii care privesc anularea unor obligații fiscale suplimentare impuse de organul fiscal constând în impozit pe profit și TVA ca urmare a negării discounturilor comerciale acordate către farmacii. „Alte spețe privesc anularea unor obligații fiscale suplimentare impuse de organul fiscal ca urmare a negării dreptului de deducere a cheltuielilor cu serviciile de consultanță și management, prestate atât de societăți afiliate, cât și de societăți independente ori a serviciilor de merchandising, cât și ajustări ale prețurilor de transfer sau litigii privind restituirea sau rambursarea unor sume de la bugetul de stat cu titlu de dobânzi ori taxe si impozite achitate si nedatorate”, completează Ana-Maria Iordache.
Un domeniu cu multe provocari
Sectorul Healthcare, Pharma & Life Sciences a reprezentat și continuă să reprezinte o mare provocare atât pentru firmele active în acest domeniu, cât și pentru experții din avocatură. Anda Rojanschi subliniază că problema cronică a sistemului medical românesc este subfinanțarea, cauzată atât de insuficiența finanțării asigurate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, cât și de o anumită percepție a pacienților care determină alocarea unor sume reduse cheltuielilor pentru sănătate.
„Ca urmare, pentru furnizorii de servicii medicale, în special pentru cei privați, cea mai mare provocare este menținerea unui nivel acceptabil de profitabilitate, în condițiile în care costurile de operare ale furnizorilor cresc în mod constant (atât salariile medicilor și ale personalului medical, cât și alte costuri), la fel ca și presiunea de a investi în aparatură performantă. Similar, operatorii din industria farmaceutică sunt afectați de supraimpozitare, problemă care va crește odată cu introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri. Totodată, România impune unele dintre cele mai mici prețuri la medicamente din Uniunea Europeană și avem și un proces greoi de actualizare a listelor de medicamente compensate, ceea ce restrânge accesul la terapii inovative. Spre exemplu, potrivit datelor Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM), care citează rapoarte ale Federației Europene a Industriilor și Asociațiilor Farmaceutice (EFPIA), România se situează pe ultimele locuri în clasamentul european în ceea ce privește rata de disponibilitate a medicamentelor și timpul de acces la tratamente de ultimă generație. În anumite perioade, se adaugă neplata la timp a facturilor de către Casele de Asigurări de Sănătate, ceea ce afectează funcționarea clinicilor medicale, a spitalelor, a farmaciilor și a furnizorilor acestora. Toate aceste probleme restrâng accesul pacienților români la servicii medicale moderne, de calitate și reduc eficacitatea programelor de prevenție și a tratamentelor. Cred că soluția ar trebui căutată în reformarea sistemului de asigurări de sănătate, astfel încât să fie diversificate sursele de finanțare a sistemului de sănătate”, nuanțează Partenerul D&B David și Baias.
D&B David și Baias este societatea de avocatură corespondentă PwC în România și este parte din rețeaua internațională PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3000 de avocați în peste 90 de țări. Echipa D&B David și Baias este alcătuită din 50 de avocați (dintre care opt parteneri) și acordă consultanță și asistență juridică societăților locale și multinaționale în domenii precum: fuziuni, achiziții și restructurări, societăți comerciale și grupuri de societăți, proprietăți imobiliare, concurență și ajutoare de stat, servicii financiare și piețe de capital, relații de muncă și resurse umane, proprietate intelectuală, protecția consumatorului și a datelor cu caracter personal, litigii fiscale și comerciale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 307 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...