ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Legea privind protecția avertizorilor de interes public, analizată și explicată de avocații firmei Stratulat Albulescu & Asociații | Actul normativ recent promulgat oferă o protecție sporită avertizorului și generează obligații nu doar pentru mediul public. Cum trebuie să acționeze companiile private cu cel puțin 50 de salariați pentru a evita sancțiunile

02 Mai 2023   |   Ștefania Enache

Prin noul cadru legislativ adoptat a fost extinsă sfera de aplicare a avertizării în interes public.

Andrei Albulescu, Partener Stratulat Albulescu & Asociatii si Anca Ulea, Managing Associate

 
 
Statutul de stat membru obligă România să transpună în dreptul național toate directivele adoptate la nivelul Uniunii Europene. Astfel că, transpunerea directivei europene 1937/2019 s-a realizat prin adoptarea Legii 361/2022 privind protecția avertizorilor de interes public.„În conformitate cu prevederile directivei europene, Legea 361/2022 acordă o protecție sporită lucrătorilor din domeniul public și privat care raportează o încălcare a legii de care au aflat în context profesional. Deși se observă o întârziere a transpunerii directivei europene, termenul de transpunere pentru statele membre fiind 17 decembrie 2021, putem concluziona că legea 361/2022 transpune integral directiva 1937/2019”, este de părere Andrei Albulescu, Partener Stratulat Albulescu & Asociații (SAA).


Vechea lege care era în vigoare - Legea 571/2004 - se dovedește a fi una lacunară față de noua lege privind protecția avertizorilor în interes public, respectiv legea 361/2022, care reglementează în amănunt atât procedurile de raportare, canalele de raportare, cât și sancțiunile aplicabile.

Prin noul cadru legislativ adoptat a fost extinsă sfera de aplicare a avertizării în interes public. „Față de prevederile legii 571/2004, legea 361/2022 extinde sfera de aplicare a protecției avertizorilor și pentru lucrătorii din domeniul privat care raportează încălcări ale legii, deci implicit și salariaților tuturor companiilor. Legea 361/2022 extinde sfera faptelor care pot constitui subiectul unei avertizări. Spre deosebire de legea 571/2004 unde infracțiunile erau listate cu caracter limitativ, legea 361/2022 include în noțiunea de încălcări ale legii  orice acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispoziţiilor legale”, explică Anca Ulea, Managing Associate în cadrul SAA.




Odată cu intrarea în vigoare a noii legi se observă rolul activ al statului în procedura de soluționare a raportărilor. „Legea 361/2022 oferă posibilitatea avertizorilor, în cazul în care consideră oportun, să raporteze o încălcare a legii prin utilizarea unor canale de raportare externe reprezentate de autoritățile competente ale statului. Printre acestea se află Agenția Națională de Integritate care are obligația de a institui o structură internă specializată pentru soluționarea raportărilor, dar și alte autorități care sunt competente, potrivit dispozițiilor legale speciale, să primească și să soluționeze o astfel de raportare. Astfel, noua lege reglementează atât obligațiile autorităților, cât și procedurile de soluționare a raportărilor de interes public”, arată Anca Ulea.

Totodată, au fost instituite noi măsuri de protecție a avertizorilor. Astfel, avertizorul în interes public este mai protejat prin noua lege în măsura în care datele sale de identificare nu sunt dezvăluite în absența acordului expres al acestuia.

În plus, se interzic orice acţiuni sau omisiuni, directe sau indirecte, apărute într-un context profesional, care sunt determinate de raportarea internă, externă ori de divulgarea publică și care provoacă sau poate provoca prejudicii avertizorului în interes public, numite represalii.

O protecție mai mare pentru averizorul în interes public

Avocații Stratulat Albulescu & Asociații menționează faptul că avertizorul de interes public este definit în articolul 3 pct. 7 din legea 361/2022 ca fiind „orice persoană fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional”.

Acest rol poate fi asumat de următoarele categorii de persoane: salariații  unei societăți private sau autorități publice; persoanele care desfășoară o activitate independentă; acționarii și persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administraţie; voluntarii şi stagiarii remuneraţi sau neremuneraţi; orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanţilor şi a furnizorilor acesteia; persoana care încă nu a început raporturi de muncă cu o societate, dar care a aflat de încălcări ale legii în cadrul negocierilor precontractuale sau în perioada de recrutare; persoanele ale căror raporturi de muncă au încetat, dar au aflat de încălcări ale legii pe parcursul desfășurării activităților profesionale.

Andrei Albulescu subliniază faptul că, în temeiul Legii 571/2004 avertizorul se bucura de prezumția de bună-credință, de transparența cercetării disciplinare prin invitarea presei sau a unui reprezentant al sindicatului, la cerere și de anonimat doar în cazul în care cel reclamat îi era șef ierarhic sau avea atribuții de control și evaluare asupra avertizorului. „Noua legislație oferă o protecție sporită avertizorului în interes public prin introducerea noțiunii de represalii și prin consolidarea obligației de confidențialitate cu privire la identitatea avertizorului. Legiuitorul califică, printre altele, următoarele fapte ca fiind represalii și interzice orice comportament care vizează următoarele aspecte: suspendarea contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu, modificarea relațiilor de munca; concedierea sau eliberarea din funcția publică; reducerea remunerației; discriminarea sau crearea unui alt dezavantaj în raporturile de muncă; constrângerea, indimidarea sau hărțuirea; anularea unei licențe sau a unui permis. În plus, avertizorul are dreptul de a contesta măsurile luate cu titlul de represalii printr-o cerere adresată instanței competente. Întreaga concepere a procedurilor de raportare trebuie să asigure confidențialitatea avertizorului. Persoana desemnată să se ocupe de raport nu divulgă identitatea avertizorului sau orice informație care ar permite identificarea directă sau indirectă a avertizorului, cu excepția cazului în care are consimțământul expres al acestuia”, detaliază Partenerul SAA.


                                     Citește și

→   The Legal 500 EMEA, ediția 2023 | Cele mai bune firme de avocatură din România, în 15 arii de practică. ȚZA se menține în fruntea ierarhiei, NNDKP și Filip & Company sunt pe podium, iar PNSA și RTPR sunt în prima bandă în mai multe arii de practică. Foarte multe nume noi printre avocații considerați ‘Leading individuals’, ‘Next Generation Partners’ și ‘Rising Stars’

 
→   Chambers Europe 2023 | Cele mai bune firme locale de avocați în 9 arii de practică. NNDKP, Filip & Company și Țuca Zbarcea & Asociații au cele mai multe nominalizări pe prima bandă a performanței profesionale


La solicitarea Comisiei Europene, legea a fost modificată în luna martie

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, pe 21 martie, proiectul de modificare a Legii privind protecţia avertizorilor în interes public. Deputaţii au aprobat modificarea legii în forma venită de la Senat.

"Prin excepţie de la prevederile alin. 1, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează şi se soluţionează în măsura în care conţine indicii referitoare la încălcări ale legii", se arată în proiectul de lege.

Potrivit modificărilor făcute la Senat, a fost eliminat cuvântul "temeinice" din sintagma "indicii temeinice".

Modificarea a fost făcută la solicitarea Comisiei Europene.

Transpunerea Directivei constituie jalonul 430 din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

În cadrul evaluării legii efectuate cu prilejul celei de a doua cereri de plată, Comisia Europeană a transmis autorităţilor naţionale obiecţiile sale. În opinia Comisiei Europene, "indicii temeinice" din cuprinsul articolului este de natură a conduce la o examinare subiectivă a raportărilor anonime. În plus, mai spune Comisia Europeană, prevederea nu ar asigura potenţialilor avertizori "nivelul adecvat de certitudine juridică" şi ar putea descuraja raportările.

Noi obligații impuse de lege


Noua lege adoptată la finalul anului trecut și promulgată în martie 2023 generează obligații atât pentru mediul public, cât și pentru cel privat. Printre obligatiile angajatorilor din mediul public sau privat se remarcă, în primul rând obligația de confidențialitate, menționată anterior.

De asemenea, entitățile economice trebuie să instituie canale interne de raportare. Astfel, autorităţile, instituţiile publice, alte persoane juridice de drept public, indiferent de numărul de angajaţi, precum şi persoanele juridice de drept privat care au cel puţin 50 de angajaţi au obligaţia de a identifica sau institui canale interne de raportare şi de a stabili proceduri de raportare internă şi pentru efectuarea de acţiuni subsecvente.

În plus, trebuie să dețină o evidență a raportărilor. „Rapoartele se înscriu într-un registru special. Angajatorii și autoritățile competente au obligația de a păstra evidența rapoartelor în acest registru. Registrul este păstrat în format electronic. Rapoartele sunt păstrate timp de cinci ani, după care sunt distruse. Noul cadru legislativ enumeră și detaliază obligațiile ce îi revin fiecărui angajator, indiferent dacă este din domeniul public sau privat, precum și a autorităților competente cu soluționarea raportărilor pentru a se evita riscul de a rămâne raportări nesoluționate. În temeiul legii, autoritățile publice, precum Agenția, sunt obligate ca în termen de 45 de zile să își modifice regulamentul de organizare și funcționare potrivit noilor modificări”, precizează Anca Ulea.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Companiile private vizate de lege sunt angajatorii cu cel puțin 50 de angajați. Acestea au obligația de a identifica sau de a stabili canale interne de raportare și de a stabili proceduri de raportare internă și acțiuni de urmărire. Se va desemna o terță persoană cu obligația de a aplica procedura de raportare descrisă în cadrul acestei legi. Companiile private care au între 50 și 249 de angajați, se pot grupa și pot utiliza sau împărți resursele în ceea ce privește primirea rapoartelor privind încălcările legii și în ceea ce privește acțiunile de urmărire. Acest lucru nu aduce atingere obligației de a păstra confidențialitatea, de a informa denunțătorul și de a rezolva raportul.

Avocatul consideră că legiuitorul a reglementat într-un mod riguros drepturile și obligațiile angajatorilor și autorităților publice competente. „Poate fi considerată o ,,scăpare” a legiuitorului faptul că nu menționează desemnarea unei persoane cu anumite studii juridice/calificări profesionale pentru a fi responsabilă de examinarea raportărilor. Din moment ce raportările vizează încălcări ale legii, o persoană fără cunoștințe juridice temeinice poate interpreta și aplica în mod eronat prevederile legale, astfel influențând soluția raportării. De asemenea, legea nu prevede expres o sancțiune în cazul în care persoana desemnată nu efectuează cu diligență acțiunile subsecvente”, completează expertul SAA.

La rândul său, Andrei Albulescu amintește faptul că, în practică se întâmplă ca salariații să raporteze informații cu rea credință în scop de răzbunare în urma unui conflict apărut anterior cu superiorii ierarhici. „Pentru a se reduce acest risc al raportărilor de informații false, observăm că legea 361/2022 califică fapta de a raporta informații cunoscând că sunt nereale drept contravenție sancționabilă cu amendă de la 2.500 la 30.000 lei. Răspunderea contravențională nu înlătură răspunderea disciplinară sau civilă a salariatului ”, precizează Partenerul SAA.

De sancțiuni nu scapă nici firmele sau instituțiile care nu se conformează legii, astfel că încălcarea dispozițiilor legii atrage, după caz, răspunderea civilă, disciplinară, contravențională sau penală.
Dacă în cazul autorităților și instituțiilor publice cu atribuții în implementarea prevederiilor legale, a existat un termen 45 de zile de la data intrării în vigoare a Legii 361/2022, respectiv 22 decembrie 2022, pentru obligatia elaborării sau, după caz, a revizuirii, a procedurilor interne aplicabile, în cazul firmelor private, care au între 50 şi 249 de angajaţi, obligaţia de a identifica sau institui canale interne de raportare intră în vigoare la data de 17 decembrie 2023.

„Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, conform dreptului penal, infracțiuni și se sancționează după cum urmează: împiedicarea, prin orice mijloace, a raportărilor de către persoana desemnată să primească și să înregistreze raportările în cadrul persoanelor juridice de drept public și privat, cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei; refuzul nejustificat de a răspunde la solicitările autorităților în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu amendă de la 3.000 lei la 30.000 lei; nerespectarea de către persoanele juridice de drept public și privat a obligațiilor de stabilire a canalelor interne, cu amendă de la 3.000 lei la 30.000 lei; neîndeplinirea de către persoanele juridice private și publice a obligațiilor ce le revin, inclusiv încălcarea obligației de confidențialitate, cu amendă de la 4.000 lei la 40.000 lei”, atrage atenția Anca Ulea.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 502 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...