Pe fondul modificărilor în legislația muncii de la finalul anului 2022, solicitările clienților firmei Țuca Zbârcea & Asociații au crescut considerabil. Echipa a fost implicată în mai multe proiecte care au vizat atât restructurări cu impact asupra forței de muncă, cât și transferuri de întreprindere. Probabil că una dintre principalele provocări în domeniul dreptului muncii va rămâne asigurarea conformității, în general, cu legislația în continuă schimbare, spun avocații
15 August 2023
Ștefania EnacheAvocatii spun că se anticipează o revigorare a mișcării sindicale, în general, ca urmare a modificărilor introduse de noua lege a dialogului social
Serban Pâslaru si Mihai Anghel, Parteneri - Tuca Zbârcea & Asociatii |
Schimbarea operată la finalul anului trecut în legislația muncii a generat un val de proiecte pentru avocații axați pe practica de Employment. Echipa Țuca Zbârcea & Asociații s-a confruntat, din primele zile ale anului 2023 și până în prezent, cu un aflux de solicitări din partea clienților firmei în contextul modificărilor și completărilor aduse Codului Muncii prin Legea 283/2022, dar și ca urmare a aprobării noului model al contractului individual de muncă (prin Ordinul 2171/2022) și a noilor reguli privind dialogul social (prin Legea 367/2022).„Clienții noștri au fost receptivi la aceste modificări și au înțeles că trebuie să se adapteze rapid schimbărilor din legislația dreptului muncii, astfel că mandatele primite au vizat, în principal, revizuirea documentelor interne, precum modelul de contract individual de muncă, adaptarea diverselor regulamente și proceduri interne etc.”, punctează Șerban Pâslaru, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații.
Noile proiecte au intervenit în contextul în care practica de Employment a Țuca Zbârcea & Asociații avea deja un program foarte aglomerat, volumul de muncă al avocaților axați pe această arie fiind unul foarte mare.
Experții firmei continuă și în 2023 să fie implicați în gestionarea unor dosare complexe, care vizează concedieri colective, transferuri de întreprindere, investigații complexe în legătură cu potențiale fraude sau diverse încălcări ale regulilor privind evitarea conflictelor de interese la nivelul unor poziții de top management și, nu în ultimul rând, negocieri colective.
Cele mai importante schimbări
Odată cu modificarea legislației muncii au fost operate o serie de schimbări importante. În această categorie, Mihai Anghel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații, nominalizează intrarea în vigoare a noii legi a dialogului social a constituit poate cea mai mare provocare de la finalul anului trecut, având în vedere numeroasele neconcordanțe sau lacune ale noului cadrul legislativ.
„Noua lege aduce modificări semnificative, prin intermediul cărora accentul se pune pe o mai mare implicare a sindicatelor, încă din fazele incipiente ale procesului de decizie la nivelul angajatorului în chestiuni cu impact asupra salariaților. În plus, relaxarea condițiilor de reprezentativitate a sindicatelor, reintroducerea posibilității negocierii contractului colectiv la nivel național, reducerea limitei de la care negocierea colectivă devine obligatorie și diminuarea rolului reprezentanților salariaților la negocierea contractelor colective sunt toate măsuri care vor genera, probabil, o revigorare a activității sindicale”, explică avocatul.
Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații atrage atenția că, pe lângă aceste modificări, în forma sa de la data intrării în vigoare, noua lege omitea să prevadă reguli concrete referitoare la competența materială a instanțelor chemate să soluționeze conflictele de muncă, ceea ce, pentru o vreme, a generat discuții aprinse între practicieni și confuzie în rândul clienților. „La momentul respectiv, absența unei reglementări clare referitoare la instanța competentă a condus la ambiguitate și incertitudine în ceea ce privește soluționarea disputelor în materia dreptului muncii. Din fericire, aceste lipsuri au fost suplinite recent prin modificările aduse Codului muncii și Legii nr. 367/2022 privind dialogul social de O.U.G. nr. 42/2023”, detaliază specialistul.
Alte schimbări cu impact în activitatea avocaților și a companiilor sunt cele legate de modificarea integrală a modelului cadru al contractului individual de muncă, implementarea unor reguli menite să confere o transparență sporită în relația angajatorilor cu salariații, precum și o protecție suplimentară salariaților privind concedierea și informarea cât mai completă asupra motivelor care stau la baza acesteia.
„Pe fondul modificărilor în legislația muncii de la finalul anului 2022, solicitările clienților au crescut considerabil, mulți dintre ei fiind interesați de consultanță și asistență juridică în revizuirea modelului contractului individual de muncă, regulamentului intern, procedurilor și practicilor interne, pentru a respecta cerințele impuse de actele normative intrate în vigoare”, precizează Șerban Pâslaru.
Schimbări semnificative intervin și în cazul concedierilor. Mihai Anghel atenționează că proiectele de restructurare și reorganizare a companiilor, mai ales în cazul în care sunt vizate concedieri colective, implică, ca regulă, un grad ridicat de complexitate, în special prin raportare la efectele produse asupra angajaților și inclusiv prin considerarea efectelor directe de pe piața muncii (creșterea ratei de șomaj). „Publicarea Legii nr. 283/2022 a adus o dimensiune suplimentară de transparență și responsabilitate în procesele de restructurare. Posibilitatea acordată salariaților care se consideră concediați din motive legate de exercitarea drepturilor aferente stabilite prin Codul muncii de a solicita angajatorilor să le prezinte, în scris, motivele deciziei de concediere, suplimentar față de decizia în sine, reprezintă o măsură de protecție pentru angajați, însă adaugă un nivel suplimentar de complexitate proceselor de restructurare pentru angajatori”, comentează interlocutorul BizLawyer.
Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații subliniază că și anterior acestor modificări legislative, recomandarea avocaților constantă a fost ca decizia de implementare a concedierilor să fie luată doar în baza unei analize detaliate a motivelor care justifică necesitatea acestor măsuri. „O strategie bine definită este esențială în astfel de proiecte, urmată de elaborarea motivațiilor și justificărilor care stau la baza concedierilor individuale sau colective, după caz. Procesul de elaborare a documentelor se desfășoară cu mare atenție, în fiecare etapă, pentru a evita confuziile sau interpretările greșite privind motivele reale ale concedierii și pentru a preveni potențialele contestații din partea salariaților. De exemplu, recomandăm clienților noștri să se asigure că drepturile salariaților sunt respectate și că cerințele legale referitoare la implementarea concedierilor sunt îndeplinite prin prezentarea transparentă și completă a motivelor concedierii încă din etapele preliminare de informare și consultare a sindicatelor sau reprezentanților salariaților”, argumentează consultantul.
Totodată, profesioniștii Țuca Zbârcea & Asociații încurajează să se asigure că toți salariații afectați sunt informați în mod corespunzător cu privire la motivele și procesul concedierii, precum și în legătură cu eventualele compensații sau opțiuni disponibile pentru ei în urma concedierii (posibilitatea de a fi încadrați pe alte locuri de muncă vacante, dacă există, de a beneficia de șomaj sau de a încheia înțelegeri amiabile cu plata unor pachete compensatorii) pentru a minimiza potențiale tensiuni între salariați și angajatori.
În plus, se asigură că, pe lângă redactarea documentelor cu respectarea cerințelor prevăzute de lege, clienții acordă atenție respectării termenelor legale în ceea ce privește emiterea preavizelor și a deciziilor de concediere, întrucât nerespectarea acestor termene poate conduce la anularea deciziei de concediere în instanță.
Proiectele cheie în care s-au implicat avocații
În acest nou context legislativ, avocații au avut foarte multe proiecte, pe masa lor de lucru aflându-se un număr semnificativ de mandate importante.
Șerban Pâslaru amintește că noile cerințe legislative referitoare la informarea și consultarea sindicatului au devenit un aspect extrem de important în urma publicării Legii nr. 367/2022 privind dialogul social. „Obligația angajatorului de a invita organizațiile sindicale reprezentative (sau reprezentantul ales de sindicatele din unitate) să participe la lucrările consiliului de administrație sau ale altui organ asimilat acestuia, atunci când se discută probleme de interes profesional și social, cu impact asupra angajaților (precum reorganizări ale activității sau modificarea pachetului de beneficii acordat salariaților) au adus o nouă perspectivă asupra procesului de luare a deciziilor la nivelul angajatorilor, inclusiv în ceea ce privește pregătirea și comunicarea planurilor de reorganizare. În acest nou context, mandatele primite de la clienții noștri de a-i asista încă din fazele incipiente ale proceselor de restructurare, respectiv pe parcursul consultărilor prealabile cu sindicatele sau reprezentanții salariaților, au fost mult mai numeroase”, precizează avocatul.
De asemenea, o serie de solicitări care au prezentat interes din perspectiva angajatorilor au urmărit acordarea de asistență în inițierea negocierilor colective la nivel de unitate, acolo unde exista un partener de dialog social, urmare a micșorării pragului minim de la care angajatorul are obligația inițierii negocierii colective, respectiv de la 21 de salariați la zece salariați.
Totodată, noua lege a creat un cadru legal care permite angajatorilor să ofere opțiuni mai variate în ceea ce privește programul de lucru și, astfel, companiile au început să aibă abordări mai flexibile ale timpului de muncă. „În încurajarea echilibrului între viața personală și profesională și venind ca o consecință durabilă a pandemiei, mulți angajatori ne-au solicitat consultanță în implementarea unor opțiuni de flexibilizare a programului de lucru, precum posibilitatea ca salariații să poată alege orele de lucru în anumite intervale orare, posibilitatea de a lucra de la distanță în regim de telemuncă (sau „munca la distanță”), sau chiar implementarea unui program de muncă de patru zile pe săptămână”, nuanțează Mihai Anghel.
În ceea ce privește proiectele în derulare, Șerban Pâslaru menționează că este vorba despre dosare care vizează reorganizarea și redimensionarea activității unor companii, transferuri de întreprindere asociate unor proiecte de fuziuni sau achiziții, negocieri colective precum și pe abordarea reclamațiilor interne referitoare la discriminare sau hărțuire la locul de muncă. „În aceste situații, ne implicăm în identificarea riscurilor potențiale și oferim soluții pentru a asigura conformitatea cu reglementările legale în vigoare. Mandatele noastre cuprind nu doar elaborarea justificărilor necesare restructurării, ci și pregătirea documentelor pentru implementarea concedierilor individuale sau colective, după caz, precum și gestionarea transferurilor de personal. În plus, ne implicăm activ în gestionarea relațiilor cu sindicatele sau reprezentanții salariaților pe teme legate de aceste aspecte sensibile. Oferim, astfel, o abordare cuprinzătoare bazată pe experiență vastă pentru a sprijini clienții în fața celor mai complexe provocări”, susține avocatul.
Se constată, de asemenea, faptul că numărul litigiilor în sfera dreptului muncii începe să crească, mai ales în contextul noilor reglementări referitoare la hărțuirea morală la locul de muncă și al conștientizării la nivelul salariaților a acestor dezvoltări legislative. „Cererile de anulare a deciziilor de concediere sau a sancțiunilor disciplinare rămân izvorul principal al litigiilor de dreptul muncii gestionate de echipa noastră, însă în ultimii ani se constată o tendință din ce în ce mai accentuată ca astfel de cereri să fie grefate pe fondul unor acțiuni care au la bază plângeri împotriva unor acte de discriminare sau hărțuire la locul de muncă”, nuanțează Șerban Pâslaru.
La rândul său, Mihai Anghel constată că mediul de afaceri din România este unul relativ dinamic, companiile fiind interesate să-și adapteze organizațiile pentru a face față diverselor provocări, indiferent că vorbim de modificări legislative cu impact asupra activității acestora, proiecte de fuziuni sau achiziții sau de obiective privind exclusiv optimizarea sau eficientizarea afacerilor. „Prin urmare, nu avem niciun motiv să credem că acest an ar fi diferit, din această perspectivă. De altfel, în prima jumătate a acestui an, echipa noastră a fost implicată în mai multe proiecte de acest fel, care au vizat atât restructurări cu impact asupra forței de muncă, cât și transferuri de întreprindere”, mai spune avocatul.
Trecând în revistă toate schimbările intervenite la nivelul legislației din domeniul muncii, experții Țuca Zbârcea & Asociații sunt de părere că se anticipează o revigorare a mișcării sindicale, în general, în România, ca urmare a modificărilor introduse de noua lege a dialogului social.
„Cei mai afectați vor fi angajatorii cu un număr mare de salariați, care până în prezent nu au fost organizați sau reprezentați de vreo organizație sindicală, și care, probabil, se vor afla în viitor sub presiunea sindicatelor pentru negocierea și încheierea contractelor colective de muncă. De asemenea, nu este exclusă nici apariția unui nou contract colectiv de muncă la nivel național care ar putea avea impact semnificativ asupra tuturor angajatorilor din țară. În fine, probabil că una dintre principalele provocări în domeniul dreptului muncii va rămâne asigurarea conformității, în general, cu legislația în continuă schimbare”, consideră Mihai Anghel.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
O practică foarte puternică
Echipa de Employment din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații este formată din opt membri - avocați de consultanță și litiganți - fiind coordonată și supervizată de Șerban Pâslaru și Mihai Anghel, în calitate de Parteneri.
Echipa de dreptul muncii colaborează strâns cu colegii specializați din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax, spre exemplu, în toate cazurile privind mobilitatea transnațională a forței de muncă sau în legătură cu chestiuni care țin de regimul fiscal aplicabil diverselor componente ale drepturilor salariale – e.g. diurne, indemnizații de mobilitate, planuri stock option etc.
De asemenea, suportul echipei de dreptul muncii este important și în materia protecției datelor cu caracter personal, cum ar fi în aspectele privind protejarea și securitatea datelor personale ale salariaților și persoanelor cărora le acordă îngrijire, precum și prelucrarea și păstrarea acestora exclusiv în scopuri clar stabilite (i.e. în vederea acordării dreptului salariaților la concediul de îngrijitor).
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 423 / 1891 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...