ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor

17 Decembrie 2024   |   Ștefania Enache

Avocatul amintește faptul că, după mai bine de doi ani de la modificările aduse Legii insolvenței, în special în scopul implementării Directivei (UE) nr. 1023/2019 privind restructurarea şi insolvența, se constată că schimbările acestea nu au avut un impact semnificativ asupra procedurilor de pre-insolvență.

 
 
Instabilitatea geopolitică coroborată cu impactul acesteia asupra economiei a determinat o creștere a numărului de insolvențe în anul 2024. Analizele avocaților indică faptul că, la nivelul lunii septembrie 2024, s-au înregistrat cu peste 10% mai multe insolvențe față de perioada similară din anul 2023. Cele mai afectate domenii sunt comerțul, construcțiile și serviciile.  „Creșterea inflației, a costurilor de finanțare și a mai ales a celor operaționale,  precum și neadaptarea expunerii financiare, a volumului de activitate și a costurilor operaționale reprezintă principalele aspecte care au contribuit la apariția stării de insolvență”, atrage atenția Cătălina Mihăilescu, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații.


Pe parcursul anului care se apropie de final, activitatea departamentului de insolvență din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații s-a menținut la cote ridicate,  echipa având ocazia să se implice în cauze extrem de variate, care, nu de puține ori, au necesitat o abordare pluridisciplinară. „Între altele, în perioada de referință am gestionat proceduri de faliment vizând doi importanți foști asigurători, City Insurance și Euroins. Ieșirea de pe piață a acestor asigurători a condus la o reașezare a acestui sector, a generat presiuni asupra Fondului de Garantare a Asiguraților și, totodată, multiple dispute conexe procedurii de faliment, constând în acțiuni specifice des întâlnite în dosarele complexe, în care există o masă credală importantă și foarte disipată. De asemenea, demersurile de accesare a Fondului de Garantare a Asiguraților au generat multiple litigii având la bază tot creanțe de asigurări pe care titularii au încercat să și le valorifice, măcar în parte, pe această cale”, menționează interlocutoarea BizLawyer.

Pentru echipa de insolvență a Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu precădere mandate noi primite în această materie, proiecte care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe mandate noi au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate.  

Totodată, avocatul amintește faptul că, după mai bine de doi ani de la modificările aduse Legii insolvenței, în special în scopul implementării Directivei (UE) nr. 1023/2019 privind restructurarea şi insolvența, se constată că schimbările acestea nu au avut un impact semnificativ asupra procedurilor de pre-insolvență. „Numărul profesioniștilor care au apelat la astfel de proceduri a rămas în continuare destul de scăzut, la fel fiind și numărul procedurilor finalizate cu succes”, nuanțează Cătălina Mihăilescu.

Multe proiecte de restructurare a activității economice

Pe masa de lucru a experților Țuca Zbârcea & Asociații, cele mai multe cazuri de insolvență sunt cele care au fost inițiate cu obiectivul de restructurare a activității economice. Specialiștii sunt de părere că genul acesta de abordare este benefică cel mai adesea atât pentru companiile debitoare, cât și pentru cele care participă din ipostaza de creditori. „Echipa pe care o coordonez a fost și este implicată în numeroase proceduri vizând restructurarea activității debitorului. Mai mult, am asistat debitori care au propus și implementat cu succes planuri de reorganizare, fiind în prezent companii reactivate în circuitul civil. De asemenea, asistăm și companii creditoare care au susținut planuri de reorganizare în baza cărora și-au recuperat creanțele într-o proporție semnificativă sau chiar în integralitate”, precizează Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.

În multe dintre dosarele de insolvență, avocații au fost solicitați pentru redactarea și negocierea de acorduri în vederea recuperării creanțelor. De altfel, calea negocierii în scopul încheierii unor acorduri de recuperare a creanțelor într-un cadru extrajudiciar reprezintă o opțiune pe care consultanții o propun întotdeauna clienților, ținând cont că astfel se poate ajunge la o recuperare rapidă și eficientă a creanțelor, într-un timp mai scurt și cu costuri mai mici. „Succesul unei astfel de strategii depinde însă și de aspecte de conjunctură și de circumstanțele specifice fiecărui proiect, dar și de partenerii implicați, negocierile fiind cel mai adesea fructuoase atunci când această opțiune este susținută și de către partenerii de dialog. Există însă și situații în care negocierile și demersurile extrajudiciare nu reprezintă o opțiune potrivită, în aceste cazuri echipa noastră propunând diferite proceduri judiciare de recuperare a creanțelor, adaptate situației clientului și abordării urmate de partea adversă”, arată Cătălina Mihăilescu.

În plus, interlocutoarea BizLawyer amintește faptul că mandatele în materia insolvenței presupun activități specifice, care implică asistență și reprezentare în fața judecătorilor sindici, administratorilor/lichidatorilor judiciari, precum și a adunărilor și comitetelor creditorilor. „Pe baza unei analize temeinice a procedurii și cu înțelegerea clară a obiectivelor clienților, echipa noastră elaborează propuneri, care, în urma unui dialog permanent cu aceștia, se transpun în voturi, poziții procesuale și, atunci când este cazul, în contestații și acțiuni specifice materiei insolvenței”, explică avocatul.

De asemenea, cumpărarea sau vânzarea de active deținute de companii aflate în dificultate reprezintă o categorie aparte a mandatelor în care echipele Țuca Zbârcea & Asociații sunt implicate în mod frecvent.
Cătălina Mihăilescu subliniază faptul că, în funcție de obiectul vânzării, avocații din departamentul de insolvență construiesc echipe mixte în care colegi specializați în materiile relevante conlucrează pentru a oferi cele mai potrivite soluții, indiferent dacă asistența este acordată cumpărătorului sau vânzătorului. „Serviciile sunt complexe și pot atinge problematici specifice de drept imobiliar, bancar, mediu, dreptul concurenței sau taxe, în funcție de natura proiectului, precum și aspecte de insolvență atunci când valorificarea se face în cadrul unei astfel de proceduri”, nuanțează interlocutoarea BizLawyer.

Se lucrează foarte mult în echipe mixte

Cătălina Mihăilescu este cea care de mai mulți ani coordonează, în materia insolvenței, o echipă foarte stabilă de avocați cu o bogată experiență în acest domeniu, echipă care este subordonată ierarhic lui Robert Roșu, partener fondator al Țuca Zbârcea & Asociații și coordonatorul departamentului de Litigii și Arbitraje Interne, din care face parte și practica firmei în domeniul insolvenței. „Totodată, în funcție de specificitatea și complexitatea proiectului, alcătuim echipe multidisciplinare de avocați specializați în arii de practică relevante pentru mandatul în discuție. De asemenea, beneficiem de suportul colegilor de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax, care se implică atunci când este nevoie de analize și opinii din perspectivă fiscală”, adaugă interlocutoarea BizLawyer.  

În ultimii doi ani, echipa de insolvență s-a confruntat cu multe dosare interesante. În această categorie, Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații include proiectele care au atins probleme de insolvență transfrontalieră și care au implicat aplicarea reglementărilor europene în materia insolvenței, în special a Regulamentului 848/2015, precum și colaborarea cu avocați și practicieni din state membre ale Uniunii Europene. „Au fost multe mandate extrem de interesante și de complexe, inclusiv transfrontaliere, așa cum am amintit deja anterior. În orice caz, unul dintre cele mai intense proiecte pe care le avem în lucru la acest moment este procedura insolvenței Damen Shipyards Mangalia SA”, apreciază avocatul.

Cătălina Mihăilescu este de părere că trendul ascendent al numărului de insolvențe se va menține, mai ales că, după un an electoral, cel mai adesea urmează modificări legislative și de politică fiscală cu impact asupra mediului de afaceri. „În acest context, anticipând un volum tot mai mare de solicitări în viitorul apropiat, ne propunem extinderea echipei din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații ce activează în materia insolvenței”, încheie interlocutoarea BizLawyer.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 171 / 2045
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...