ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză CITR: La ce ne putem aștepta în următoarele 6 luni de pandemie: Companiile (de impact) aflate în dificultate au la îndemână opțiuni pentru a limita efectele crizei asupra afacerilor

13 Octombrie 2020   |   BizLawyer

• În România există 30.000 de companii de impact, dintre care 70% s-ar putea afla în dificultate în următoarele 6 luni; • 57% din companiile de impact aflate în insolvență în portofoliul CITR au amânat, în medie, 3 ani accesarea unor opțiuni de restructurare - acest lucru a generat scăderea CA cu 50% și creșterea datoriilor cu 30%; • Accesarea la timp a mecanismelor de restructurare ar putea salva 400.000 de locuri de muncă din 12.000 de companii de impact aflate în dificultate.

Andra Olar-Caragea, CEO CITR

 
 
După 6 luni de la declanșarea pandemiei, mediul de afaceri a traversat o perioadă de optimism precaut, s-a înregistrat o scădere cu 10% a insolvențelor față de aceeași perioadă din anul trecut, iar nivelul NPL-urilor se află la un minim istoric de 4,3%. În același timp, începând cu luna martie 2020 s-au acumulat 14 mld. lei taxe amânate la plată, ceea ce reprezintă 1,3% din PIB, iar adevăratele efecte ale pandemiei asupra economiei vor fi cel mai probabil vizibile doar în următoarele 6 luni.

România are aproape 30.000 de companii de impact, fiecare cu active imobilizate de peste 1 milion de euro. Un stress test efectuat de CITR, liderul pieței de insolvență, cu 20 de ani de experiență în domeniu, arată că procentul companiilor de impact aflate în dificultate (restructurabile și insolvabile) ar crește de la 51% (cât era la începutul anului 2019) la 70% în situația unei crize financiare. Asta înseamnă 21.000 de companii care s-ar putea afla într-o stare de dificultate în perioada următoare.


Pe de altă parte, cea mai recentă analiză CITR, parte a Impetum Group, realizată pe un eșantion de 150 de companii de impact din portofoliu, arată că 57% dintre afacerile aflate în insolvență au amânat în medie 3 ani luarea unei decizii de a accesa o măsură de restructurare, care le putea salva. Amânarea a dus la scăderea cu 50% a cifrei de afaceri, creșterea datoriilor cu 30% și pierderea a peste 3.000 de locuri de muncă.

„Menținerea acestui comportament de amânare a luării unor decizii în contextul creșterii numărului de companii de impact ce se vor afla în dificultate pe fondul înrăutățirii climatului economic va avea consecințe fără precedent asupra mediului de afaceri românesc. Dacă ar fi să extrapolăm analizele noastre, ar rezulta că din cele 21.000 de companii de impact ce s-ar putea confrunta cu starea de dificultate – dacă 57% dintre ele în loc să amâne luarea unei decizii – ar ieși din acest tipar al amânării și ar accesa una dintre opțiunile existente pe piață, rezultatele ar fi impresionante. Pe o perioadă de trei ani, am putea vorbi de aproape 400.000 de locuri de muncă salvate, de o evitare a creșterii datoriilor cu 20 mld. euro și de 40 mld. euro CA păstrată în economie.
Oricât de optimiști sau pesimiști am fi privind viitorul mediului de afaceri românesc, e înțelept să avem planuri de acțiune adaptate pentru toate scenariile de revenire economică, iar momentul cel mai bun pentru a acționa este acum”, a declarat Andra Olar-Caragea, CEO CITR.

Chiar și în cazul companiilor care au amânat doar 1 an, respectiv 24% din companiile analizate, efectele asupra economiei sunt îngrijorătoare: se înregistrează o scădere cu 5% a cifrei de afaceri, o creștere a datoriilor cu 8-10% și pierderea a 500 de locuri de muncă. În cazul acestora, gradul de lichiditate a scăzut cu 25%, iar pierderile de profit operațional s-au ridicat la 5% din cifra de afaceri. Totuși, companiile care nu amână mai mult de un an luarea unei decizii, au opțiunea de a aplica măsuri de prevenție sau un plan de reorganizare, ceea ce le crește șansele de recuperare a întregului business.

„În 20 de ani de experiență, CITR a dobândit expertiză în toate tipurile de opțiuni pe care companiile aflate în dificultate le au la dispoziție în România. Atât măsurile urgente de protecție, care se adresează companiilor insolvabile, care aveau dificultăți și înainte de declanșarea pandemiei cât și cele preventive de protecție, care se adresează companiilor ce se află într-o dificultate temporară, pot fi soluții salvatoare. Fie că vorbim de salvarea ad literam a companiei sau de salvarea unor valori din companie, e important ca antreprenorii să nu amâne accesarea acestor opțiuni și să beneficieze de acestea cât mai aproape de momentul în care întâmpină dificultăți” a declarat Andra Olar-Caragea, CEO CITR.

CITR este liderul pieței de insolvență din România încă din 2008. Cu o experiență de 20 de ani pe piața insolvenței și aproape 1000 de proiecte gestionate de-al lungul timpului, CITR administrează anual un patrimoniu de 1 miliard de euro și distribuie anual peste 100 de milioane de euro creditorilor, în misiunea sa de a salva valoarea din companiile românești.

Începând cu anul acesta, CITR este o companie Impetum Group, primul grup românesc dedicat misiunii de a maximiza valoarea de business din oricare etapă din viața unei companii, cu scopul de a contribui la îmbunătățirea calitativă, la consolidarea mediului economic național și la crearea unui viitor prosper pentru România.  

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 17119 / 20289
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...