ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză CITR: La ce ne putem aștepta în următoarele 6 luni de pandemie: Companiile (de impact) aflate în dificultate au la îndemână opțiuni pentru a limita efectele crizei asupra afacerilor

13 Octombrie 2020   |   BizLawyer

• În România există 30.000 de companii de impact, dintre care 70% s-ar putea afla în dificultate în următoarele 6 luni; • 57% din companiile de impact aflate în insolvență în portofoliul CITR au amânat, în medie, 3 ani accesarea unor opțiuni de restructurare - acest lucru a generat scăderea CA cu 50% și creșterea datoriilor cu 30%; • Accesarea la timp a mecanismelor de restructurare ar putea salva 400.000 de locuri de muncă din 12.000 de companii de impact aflate în dificultate.

Andra Olar-Caragea, CEO CITR

 
 
După 6 luni de la declanșarea pandemiei, mediul de afaceri a traversat o perioadă de optimism precaut, s-a înregistrat o scădere cu 10% a insolvențelor față de aceeași perioadă din anul trecut, iar nivelul NPL-urilor se află la un minim istoric de 4,3%. În același timp, începând cu luna martie 2020 s-au acumulat 14 mld. lei taxe amânate la plată, ceea ce reprezintă 1,3% din PIB, iar adevăratele efecte ale pandemiei asupra economiei vor fi cel mai probabil vizibile doar în următoarele 6 luni.

România are aproape 30.000 de companii de impact, fiecare cu active imobilizate de peste 1 milion de euro. Un stress test efectuat de CITR, liderul pieței de insolvență, cu 20 de ani de experiență în domeniu, arată că procentul companiilor de impact aflate în dificultate (restructurabile și insolvabile) ar crește de la 51% (cât era la începutul anului 2019) la 70% în situația unei crize financiare. Asta înseamnă 21.000 de companii care s-ar putea afla într-o stare de dificultate în perioada următoare.


Pe de altă parte, cea mai recentă analiză CITR, parte a Impetum Group, realizată pe un eșantion de 150 de companii de impact din portofoliu, arată că 57% dintre afacerile aflate în insolvență au amânat în medie 3 ani luarea unei decizii de a accesa o măsură de restructurare, care le putea salva. Amânarea a dus la scăderea cu 50% a cifrei de afaceri, creșterea datoriilor cu 30% și pierderea a peste 3.000 de locuri de muncă.

„Menținerea acestui comportament de amânare a luării unor decizii în contextul creșterii numărului de companii de impact ce se vor afla în dificultate pe fondul înrăutățirii climatului economic va avea consecințe fără precedent asupra mediului de afaceri românesc. Dacă ar fi să extrapolăm analizele noastre, ar rezulta că din cele 21.000 de companii de impact ce s-ar putea confrunta cu starea de dificultate – dacă 57% dintre ele în loc să amâne luarea unei decizii – ar ieși din acest tipar al amânării și ar accesa una dintre opțiunile existente pe piață, rezultatele ar fi impresionante. Pe o perioadă de trei ani, am putea vorbi de aproape 400.000 de locuri de muncă salvate, de o evitare a creșterii datoriilor cu 20 mld. euro și de 40 mld. euro CA păstrată în economie.
Oricât de optimiști sau pesimiști am fi privind viitorul mediului de afaceri românesc, e înțelept să avem planuri de acțiune adaptate pentru toate scenariile de revenire economică, iar momentul cel mai bun pentru a acționa este acum”, a declarat Andra Olar-Caragea, CEO CITR.

Chiar și în cazul companiilor care au amânat doar 1 an, respectiv 24% din companiile analizate, efectele asupra economiei sunt îngrijorătoare: se înregistrează o scădere cu 5% a cifrei de afaceri, o creștere a datoriilor cu 8-10% și pierderea a 500 de locuri de muncă. În cazul acestora, gradul de lichiditate a scăzut cu 25%, iar pierderile de profit operațional s-au ridicat la 5% din cifra de afaceri. Totuși, companiile care nu amână mai mult de un an luarea unei decizii, au opțiunea de a aplica măsuri de prevenție sau un plan de reorganizare, ceea ce le crește șansele de recuperare a întregului business.

„În 20 de ani de experiență, CITR a dobândit expertiză în toate tipurile de opțiuni pe care companiile aflate în dificultate le au la dispoziție în România. Atât măsurile urgente de protecție, care se adresează companiilor insolvabile, care aveau dificultăți și înainte de declanșarea pandemiei cât și cele preventive de protecție, care se adresează companiilor ce se află într-o dificultate temporară, pot fi soluții salvatoare. Fie că vorbim de salvarea ad literam a companiei sau de salvarea unor valori din companie, e important ca antreprenorii să nu amâne accesarea acestor opțiuni și să beneficieze de acestea cât mai aproape de momentul în care întâmpină dificultăți” a declarat Andra Olar-Caragea, CEO CITR.

CITR este liderul pieței de insolvență din România încă din 2008. Cu o experiență de 20 de ani pe piața insolvenței și aproape 1000 de proiecte gestionate de-al lungul timpului, CITR administrează anual un patrimoniu de 1 miliard de euro și distribuie anual peste 100 de milioane de euro creditorilor, în misiunea sa de a salva valoarea din companiile românești.

Începând cu anul acesta, CITR este o companie Impetum Group, primul grup românesc dedicat misiunii de a maximiza valoarea de business din oricare etapă din viața unei companii, cu scopul de a contribui la îmbunătățirea calitativă, la consolidarea mediului economic național și la crearea unui viitor prosper pentru România.  

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16293 / 19463
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...