Aproape jumătate dintre români spun că ceea ce cumpără în prezent reprezintă strictul necesar (studiu)
20 Martie 2025 Agerpres
În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilităţi (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) şi medicamente sau suplimente (66%).
În proporţie de 46%, românii consideră că ceea ce cumpără în prezent este strictul necesar pentru a-şi asigura supravieţuirea, relevă un studiu Reveal Marketing Research dat joi publicităţii.
Potrivit cercetării, inflaţia ridicată i-a determinat pe români să prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de bază. Astfel, 46% dintre ei sunt de acord, în mare şi foarte mare măsură, că achiziţiile lor actuale sunt strict necesare pentru traiul zilnic.
În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilităţi (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) şi medicamente sau suplimente (66%).
Potrivit cercetării, inflaţia ridicată i-a determinat pe români să prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de bază. Astfel, 46% dintre ei sunt de acord, în mare şi foarte mare măsură, că achiziţiile lor actuale sunt strict necesare pentru traiul zilnic.
În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilităţi (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) şi medicamente sau suplimente (66%).
Pe de altă parte, 16% dintre români au alocat sume reduse pentru cărţi, călătorii şi vacanţe (13%) sau produse destinate hobby-urilor (7%).
Comparativ cu 2022, datele recente arată o creştere semnificativă a cheltuielilor realizate în ultima lună pentru categoriile de bază, precum produsele alimentare (+17%), utilităţile (+16%), produsele de igienă corporală (+11%), produsele pentru curăţenie (+8%) şi medicamentele şi suplimentele (+12%). Aceste evoluţii indică o orientare accentuată a consumului către necesităţile zilnice. În schimb, românii au cheltuit mai puţin faţă de 2022 pe produse cosmetice şi parfumuri (-3%), articole destinate hobby-urilor (-3%) şi accesorii precum ceasuri şi bijuterii (-2%), reflectând o tendinţă de prioritizare a cheltuielilor esenţiale în contextul economic actual.
Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, jumătate dintre români (50%) au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceştia, 27% se declară optimişti şi cu energie iar 23% spun că se simt relaxaţi şi privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, ambele atitudini fiind mai des întâlnite în rândul seniorilor (+60 ani), în proporţie de 35%, respectiv 32%.
Pe de altă parte, 32% dintre români recunosc că se enervează uşor şi experimentează deseori sentimente de furie, un fenomen accentuat în special în rândul persoanele din Generaţia Y (29-44 ani) - 38%, iar 18% se simt mai degrabă plictisiţi sau obosiţi în viaţa de zi cu zi.
Percepţia românilor asupra celor din jur este predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoşi şi furioşi (58%) sau obosiţi şi plictisiţi (29%). Discrepanţa dintre evaluarea propriei stări (50% sentimente negative) şi percepţia generală asupra celorlalţi (87% sentimente negative) poate fi explicată prin tendinţa de a vedea propria stare mai favorabil decât pe cea a altora.
Majoritatea românilor se declară mulţumiţi de relaţiile cu familia şi prietenii (92%) şi de nivelul de dezvoltare personală atins (79%).
Comparativ cu datele din 2022, românii se declară uşor mai mulţumiţi de relaţiile cu familia şi prietenii (+3%). Cu toate acestea, satisfacţia faţă de carieră şi mediul de lucru a scăzut semnificativ, cu 7%, iar percepţia asupra situaţiei financiare s-a deteriorat cu 4%. Aceste tendinţe reflectă provocările actuale cu care se confruntă societatea şi subliniază importanţa măsurilor menite să îmbunătăţească echilibrul dintre viaţa personală şi profesională.
Cele mai mari surse de satisfacţie în viaţa de zi cu zi a românilor provin din relaţiile interpersonale: 92% declară că sunt mulţumiţi de relaţiile cu familia şi prietenii, 79% de nivelul lor de dezvoltare personală şi 76% de relaţiile sentimentale. Totuşi, persoanele cu venituri sub 3.000 de lei raportează un nivel mai scăzut de satisfacţie în viaţa de cuplu (63%).
La polul opus, cele mai scăzute scoruri de satisfacţie se înregistrează în sfera profesională (locul de muncă - 65%), în cea economică (situaţia financiară personală - 59%) şi în domeniul socio-politic (situaţia economică a României - 25% şi situaţia politică a României - 24%).
În ceea ce priveşte mândria naţională, aproximativ jumătate dintre români (51%) se simt mândri în mare sau foarte mare măsură că sunt români, însă acest procent este semnificativ mai scăzut în rândul tinerilor: doar 35% dintre cei din Gen Z (18-28 ani) şi 42% dintre cei din Generaţia Y (29-44 ani) împărtăşesc acest sentiment.
Într-un context economic şi emoţional dificil, românii consideră că brandurile ar trebui să se concentreze mai mult pe mesaje motivaţionale şi optimiste (59%), pe promovarea sănătăţii, protecţiei şi siguranţei (50%) şi pe susţinerea produselor şi antreprenorilor locali (42%).
Românii se aşteaptă ca firmele şi companiile să protejeze angajaţii şi să evite concedierile (57%), să susţină comunităţile prin donaţii (44%) şi să utilizeze resursele pentru producerea de bunuri esenţiale (40%).
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Studiul s-a desfăşurat online în perioada 5-12 martie 2025 pe un eşantion reprezentantiv naţional pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban şi peri-urban. Mărimea eşantionului a fost de 1.003 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1717 / 20442 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





