ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CFR Călători transmite că nu va intra în faliment, deşi reclamă subcompensarea şi diminuarea veniturilor

16 Iunie 2025   |   Agerpres

În urmă cu două zile, CFR Călători reclama, într-un comunicat, subcompensarea şi diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

 
 
CFR Călători nu va intra în faliment şi nici nu se pune problema sistării activităţii sale, se arată într-un comunicat al companiei remis luni AGERPRES.

Potrivit sursei citate, conducerea CFR Călători va avea în cursul zilei de luni mai multe întâlniri cu reprezentanţii celorlalte autorităţi de resort, cu scopul identificării de soluţii pentru găsirea de resurse financiare necesare desfăşurării activităţii.

"Urmare a problemelor reclamate de companie (...), în cursul zilei de astăzi vor avea loc mai multe întâlniri la care, alături de CFR Călători, vor participa şi reprezentanţii celorlalte autorităţi de resort. Conducerea CFR Călători are convingerea că se vor găsi modalităţile prin care se vor asigura resursele financiare necesare pentru a nu fi afectată activitatea în desfăşurare a companiei la acest moment. Sigur, situaţii dificile au mai existat de-a lungul timpului, dar de fiecare dată au fost identificate modalităţile prin care acestea să fie depăşite. Nu este o opinie, este o certitudine reliefată prin activitatea de transport feroviar de călători dintotdeauna. Referitor la anumite abordări existente în prezent în spaţiul public, menţionăm că nu se pune problema sistării activităţii companiei sau falimentul CFR Călători. Menţiunea de 'faliment' se regăseşte în acest comunicat numai pentru a fi foarte clar că nu există un astfel de pericol", se arată comunicat.


În urmă cu două zile, CFR Călători reclama, într-un comunicat, subcompensarea şi diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

"Situaţia prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autorităţile în domeniu reprezintă o radiografie a situaţiei financiare existente în acest moment prezentând, în acelaşi timp, provocările reale cu care se confruntă compania", se arată într-o postare pe site-ul societăţii feroviare.

CFR Călători a precizat că intenţionează, de asemenea, prin prezentarea acestei situaţii, să coopteze toate autorităţile cu implicaţii în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.

"Astfel, acordarea unei compensaţii pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decât o provocare şi ar putea conduce în final la apariţia unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentua aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat şi adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative", se scrie în comunicatul societăţii, remis sâmbătă AGERPRES.

La rândul său, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a notat pe pagina sa de Facebook că a luat act de informaţiile apărute în spaţiul public privind dificultăţile financiare ale CFR Călători şi riscul afectării circulaţiei trenurilor.

"Având în vedere rolul esenţial al CFR Călători în asigurarea serviciilor de transport public contractate de ARF, inclusiv operarea materialului rulant achiziţionat din fonduri europene, considerăm absolut necesară o clarificare instituţională urgentă. În acest sens, ARF transmite o invitaţie oficială conducerii CFR Călători pentru o întâlnire luni, 16 iunie 2025, la sediul instituţiei, în vederea identificării soluţiilor legale şi operaţionale", a notat sâmbătă ARF.

Potrivit unui document obţinut de AGERPRES, compensaţia alocată CFR Călători pentru transportul feroviar public de călători pentru anul 2025 este de doar 1,739 miliarde lei, insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare ale societăţii. Practic, compensaţia aferentă lui 2025 reprezintă doar 80% din cea alocată anul trecut, în condiţiile în care veniturile din transportul de călători sunt diminuate faţă de 2024 prin aplicarea prevederilor din OUG nr. 156/2024, iar cheltuielile sunt cel puţin aceleaşi.

"Având în vedere că până în prezent ARF nu a încheiat încă un Act Adiţional la Contractul de servicii publice 2022-2032, conform prevederilor contractuale, CFR Călători încasează o compensaţie lunară de 1/12 din buget în cuantum de doar 132.140 mii lei, insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, în condiţiile în care şi veniturile din transportul de călători sunt mai mici cu cea 10% faţă de 2024. Precizăm că pentru anul trecut SNTFC CFR Călători primea un tarif unitar pe tren-km în cuantum de 44,73 lei, ceea ce asigura o compensaţie lunară de aproximativ 180.000 mii lei", se arată în document.

Obligaţiile lunare de plată curente ale societăţii sunt de aproape 365 milioane lei, iar încasările proprii lunare din vânzarea de bilete sunt în medie 50 milioane lei (mai mult sau mai puţin în funcţie de perioada anului).

"Încasarea unei compensaţii diminuate coroborată cu diminuarea veniturilor din transportul de călători determină o lipsă acută de lichidităţi, ceea ce va duce la creşterea datoriilor restante a CFR Călători către CNCFR şi alţi furnizori, majorarea cheltuielilor cu penalităţile calculate de furnizori, achiziţionarea, cu întârziere a materialelor şi pieselor de schimb necesare bunei funcţionari a materialului rulant cu o vechime de peste 30 de ani, disfuncţionalităţi în activitate. De asemenea, precizăm faptul că societatea lucrând cu furnizori de stat în proporţie de 70%, aceştia au aplicat indexarea tarifelor conform Ordonanţei 156/2024, ceea ce a dus la o creştere a cheltuielilor faţă de anul trecut (energie, tarife AFBR, AG1FER, prestaţii Informatica Feroviara pentru, programul de ticketing etc.). Precizăm că la SNTFC CFR Călători 95% din cheltuielile lunare sunt strict legate de buna desfăşurare a obligaţiei de serviciu public (taxa de utilizare a infrastructurii, motorina, energie de tracţiune, personal, reparaţii, mentenanţă), iar în prezent, din cauza lipsei de lichidităţi acute, suntem în pericol de oprire a traficului", conform documentului trimis de CFR Călători reprezentanţilor ministerului de resort, Consiliului de Administraţie şi sindicatelor din domeniu.

Reprezentanţii companiei de stat atrag atenţia că se confruntă în prezent cu o situaţie financiară extrem de dificilă, iar rezultatul financiar pe primele 4 luni ale anului 2025 este unul negativ, pierderea fiind de 134,968 milioane lei. De asemenea, datoriile CFR Călători se ridicau la 13 iunie la 510 milioane lei, cele mai mari sume fiind datorate CFR SA, respectiv 110 milioane de lei, şi furnizorilor de motorină - 95 milioane lei.

"Mai mult, suntem în perioada sezonului estival iunie - septembrie în care cerinţele de trafic ating maximul anual, ceea ce, pe lângă aspectul benefic al obţinerii unor venituri medii lunare superioare veniturilor celorlalte luni, necesită şi disponibilizare de fonduri pentru pregătirea şi menţinerea unui nivel corespunzător al parcului de material rulant. Astfel, sezonul estival, cu debut 15 iunie, necesită un parc suplimentar de material rulant de peste 150 vagoane (ceea ce reprezintă peste 15% din parcul activ) şi 40 de locomotive, imposibil de asigurat, imposibilitatea fiind generată de aspecte cum ar fi: subcompensarea critica îndelungată, neplata integrală a facilităţilor de călătorie pentru anul 2022 - rest de plată peste 58.000 mii lei, plata cu întârziere a facilităţilor aferente anului 2025 etc. Precizăm că pentru perioada 2019-2023 SNTFC CFR Călători a efectuat un audit extern având ca obiect subcompensarea, iar rezultatul final a fost că pentru anii 2019-2023 subcompensarea a fost în cuantum de 1.800.000 mii lei, cu consecinţe grave asupra cash flow-ului companiei", relevă documentul.

În aceste condiţii, operatorul feroviar de călători consideră că este de extremă urgenţă aprobarea unui act adiţional la contractul de servicii publice cu o valoare unitară a compensaţiei care să respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 şi ale Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, conform cărora compensaţia pentru transportul feroviar de călători reprezintă diferenţa dintre costuri şi venituri de operare la care se aplică o cotă rezonabilă de profit.

"De altfel, având in vedere datoriile restante către furnizori, am fost notificaţi de către furnizorul de motorină asupra faptului că se opresc livrările de motorină pentru locomotive dacă nu se achită datoria restantă. Astfel, vă înştiinţăm că suntem în situaţia de a anula trenurile pe secţiile neelectrificate, precum şi oprirea activităţii de manevră efectuată cu locomotive Diesel. Astfel, vom fi obligaţi la o diminuare a activităţii prezente, în fapt anularea circulaţiei unor trenuri de călători, cu impact negativ atât asupra pieţei de transport de călători, cât şi asupra celorlalte companii/structuri din domeniul feroviar care funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (CFR SA, Electrificare CFR, Informatica Feroviară, Telecomunicaţii CFR etc.) diminuarea activităţii urmând a fi proporţională cu impactul neasigurării compensaţiei în realizarea unui minim echilibru financiar. Neavând un orizont de timp în rezolvarea problemelor menţionate, suntem puşi în situaţia de a suspenda vânzarea biletelor cu anticipaţie", conform documentului.

De asemenea, Societatea de Reparaţii Locomotive Braşov, filială a CFR Călători, care se află sub supravegherea ANAF, cu un plan de reorganizare aprobat, riscă intrarea în faliment deoarece operatorul de transport nu îşi mai poate achita prestaţiile faţă de ei, iar aceştia la rândul lor nu-şi mai pot achita ratele către ANAF.

"Având în vedere cele de mai sus vă aducem la cunoştinţă că operatorul de stat este în imposibilitatea de a mai efectua plăţi către furnizori, printre aceştia fiind şi furnizori feroviari cum ar fi CNCFR SA, Electrificare SA, Informatica Feroviară, Telecomunicaţii SA etc, fapt care poate crea dezechilibre în plata salariilor şi la aceste companii. Faţă de cele prezentate de mai sus, vă atragem atenţia că CFR Călători se află în situaţia de a intra în incapacitate de plată, cu implicaţii grave în asigurarea obligaţiei de serviciu public conform Contractului de Servicii Publice, prin oprirea traficului", mai arată documentul.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 387 / 19699
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Popovici Nițu Stoica & Asociații asistă PPC în procesul de consolidare a afacerilor din domeniul energiei regenerabile
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...