
Investitii de aproape 1 mld. EUR in principalele aeroporturi din Romania si in infrastructura critica aeriana, pana in 2024
24 Martie 2023
BizLawyerDoar in 2022, casa de avocatura ONV LAW a asistat astfel de proiecte majore de infrastructura, cu un volum de investitii care insumeaza peste 50 de mil EUR.
![]() |
Alina Bilan, Partener ONV LAW |
Principalele aeroporturi din Romania, precum si infrastructura critica aeriana beneficiaza de investitii importante, in valoare de aproape 1 miliard de euro, pe fondul cresterii fluxului de pasageri care tranziteaza Romania pe rutele aeriene, dar si ca urmare a deciziilor strategice de intarire a bazelor NATO din Romania, pe fondul evolutiilor geo-politice recente, arata o analiza a datelor publice realizata de ONV LAW. Unele dintre proiecte sunt in curs de derulare inca din 2022, majoritatea investitiilor urmand a fi absorbite pana in 2024.
Finantarile provin din fonduri locale sau de la bugetul de stat, dar si fondurile europene accesate de autoritati au o pondere semnificativa in dezvoltarea insfrastructurii aeriene locale. Unele proiecte de modernizare au fost incepute anul trecut, iar altele vor fi demarate in 2023.
Astfel, printre cei mai mari beneficiari ai investitiilor anuntate pentru aeroporturile din Romania se numara Aeroportul International Henri Coanda, Aeroportul Brasov, aeroporturile din Craiova, Iasi, Cluj - Napoca sau Constanta. Potrivit datelor analizate de ONV LAW, topul investitiilor este dominat de aeroportul Henri Coanda, care beneficiaza de o investitie de 163 de milioane de euro. Prezentam aici cele mai mari 8 investitii:
1. Aeroportul International Henri Coanda, 163 milioane de euro pentru modernizarea cailor de rulare si extinderea platformei de parcare a aeronavelor; lucrarile au demarat in etape in 2022, iar termenul de finalizare este de 2 ani;
2. Aeroportul International Brasov, 130 milioane de euro; acesta va deveni operational din 15 iunie 2023;
3. Aeroportul International Craiova, 100 milioane de euro pentru construirea unui nou terminal; termenul de finalizare a lucrarilor este finalul anului 2024;
4. Aeroportul International Iasi, 61 milioane de euro pentru extinderea terminalelor existente; termenul estimat de finalizare a lucrarilor este finalul anului 2023;
5. Aeroportul "Delta Dunarii" Tulcea, 27 milioane euro pentru modernizarea si extindere terminalului de pasageri si modernizarea platformei de imbarcare-debarcare si a caii de rulare Alfa (construite in 1973);
6. Aeroportul International “Avram Iancu” Cluj-Napoca, 46 milioane de euro pentru extinderea terminalului plecari; termen de executie a lucrarilor: 11 luni;
7. Aeroportul International “Mihail Kogalniceanu” Constanta, 37 milioane de euro pentru investitii intr-un nou terminal, turn de control, parcare; proiectul este in curs de licitatie, iar termenul de executie a lucrarilor este de 7 luni;
8. Aeroportul International Timisoara Tratan Vuia SA, 17 milioane euro investitii pentru un nou terminal plecari curse externe, termen de proiectare si executie: 20 de luni.
Si in infrastructura aeriana critica vor fi realizate curand investitii majore de peste 400 mil. EUR, in bazele NATO de la Campia Turzii si Mihail Kogalniceanu, avand in vedere cele mai recente evolutii geo-politice.
Doar in 2022, casa de avocatura ONV LAW a asistat astfel de proiecte majore de infrastructura, cu un volum de investitii care insumeaza peste 50 de mil EUR. Principalele provocari ale proiectelor de acest tip constau in termenele de executie mai scurte decat cele recomandate in studiile de fezabilitate din cauza lansarii licitatiilor cu intarziere, potrivit specialistilor ONV LAW. Contractele de finantare au termene precise (cele care sunt incheiate pe POIM au termen: decembrie 2023), iar autoritatile contractante prevad in documentatii ca termenul de executie sa se finalizeze pana la sfarsitul lui decembrie 2023 pentru a nu iesi din prevederile finantatorului. Aceste situatii fac dificila decizia operatorilor economici de a participa la licitatie din cauza termenelor de executie impuse care sunt prea scurte pentru astfel de lucrari de anvergura.
“Romania este un hub important atat pentru calatoriile de business, dar si pentru turismul medical si chiar cel general, sezonier. In contextul regional recent si al deciziilor strategice geo-politice, ne asteptam la un volum din ce in ce mai ridicat de investitii in infrastructura aeriana critica”, declara Alina Bilan, Partener ONV LAW si specialist in achizitii publice.
Fluxul de pasageri pe aeroporturile din tara a revenit aproape de valorile inregistrate inainte de pandemie. Daca in 2019 numarul pasagerilor depasea 23 de milioane, in 2020 fluxul anual a fost de doar putin peste 7 milioane, cu o usoara crestere inregistrata in 2021 (11 milioane). In 2022, s-a inregistrat o crestere de 87% fata de anul precedent, cu un volum de peste 21 de milioane de calatori pe aeroporturile din Romania. Pentru 2023, estimarile arata ca anul acesta se va inregistra un numar record de pasageri, de 24 de milioane. Pana in 2040 numarul pasagerilor care vor alege transportul pe calea aeriana ar putea atinge pragul de 50 de milioane de calatori**.
ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piata locala. Fondata in anul 2000, aceasta acorda consultanta juridica clientilor privati si institutionali in domenii precum achizitii publice si concesiuni, market entry, dreptul aviatiei si infrastructura aeroportuara, dreptul societar, dreptul muncii, dreptul concurentei, dreptul mediului, precum si dreptul digital.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2384 / 15607 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: CMS is looking for a Senior Associate for the Corporate and M&A Practice Group
INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: Cele mai multe tranzacții care se fac în momentul actual sunt cele cu investitori strategici care vor să intre pe piața din România sau sunt deja prezenți și vor să își mărească cota de piață. În această perioadă, sell-side sunt fondurile de private equity, iar buy-side sunt strategici. Distressed, aproape deloc
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Real Estate and Construction Lawyer
Pentru BRD, cea mai bună protecție în materie de Concurență este asigurată de colaborarea dintre echipa internă de juriști și firmele de avocatură | De vorbă cu Ioana Sandu – Cazan, responsabil cu Programul de conformare cu Dreptul Concurenței și Gabriel Marin, Șef Serviciu Litigii în cadrul Departamentului Juridic al băncii, despre politica solidă a băncii și proiectele interesante din acest segment, interacțiunea cu autoritatea de Concurență și colaborarea cu echipele externe de avocați
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru departamentul Litigii (5-7 ani experiență)
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și CIRDI | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 6 firme pentru fiecare lot. Termen strâns pentru depunerea ofertelor
LegiTeam | BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari
EXCLUSIV - Finanțele plătesc anul acesta peste 2 mil. E avocaților care blochează, în mai multe jurisdicții, încercările fraților Micula de a executa statul român. Ce firme de avocați au fost angajate în SUA, UK, Belgia, Luxemburg, Franța și Suedia și ce onorarii primește fiecare
Stratulat Albulescu a asistat compania Respira Verde si fondatorii acesteia cu privire la exit-ul partial catre OMV Petrom. Cristina Man (Partner) a coordonat echipa
LegiTeam | BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați definitivi
Voicu & Asociații extinde echipa prin cooptarea unor avocați specializați. Daniel Voicu, Avocat Coordonator: Suntem deschiși pentru lărgirea continuă a echipei noastre cu avocați ambitioși recent admiși în Barou
LegiTeam | The Opportunity: Junior Associate, Litigation (DLA Piper)
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...