
Investitii de aproape 1 mld. EUR in principalele aeroporturi din Romania si in infrastructura critica aeriana, pana in 2024
24 Martie 2023
BizLawyerDoar in 2022, casa de avocatura ONV LAW a asistat astfel de proiecte majore de infrastructura, cu un volum de investitii care insumeaza peste 50 de mil EUR.
![]() |
Alina Bilan, Partener ONV LAW |
Principalele aeroporturi din Romania, precum si infrastructura critica aeriana beneficiaza de investitii importante, in valoare de aproape 1 miliard de euro, pe fondul cresterii fluxului de pasageri care tranziteaza Romania pe rutele aeriene, dar si ca urmare a deciziilor strategice de intarire a bazelor NATO din Romania, pe fondul evolutiilor geo-politice recente, arata o analiza a datelor publice realizata de ONV LAW. Unele dintre proiecte sunt in curs de derulare inca din 2022, majoritatea investitiilor urmand a fi absorbite pana in 2024.
Finantarile provin din fonduri locale sau de la bugetul de stat, dar si fondurile europene accesate de autoritati au o pondere semnificativa in dezvoltarea insfrastructurii aeriene locale. Unele proiecte de modernizare au fost incepute anul trecut, iar altele vor fi demarate in 2023.
Astfel, printre cei mai mari beneficiari ai investitiilor anuntate pentru aeroporturile din Romania se numara Aeroportul International Henri Coanda, Aeroportul Brasov, aeroporturile din Craiova, Iasi, Cluj - Napoca sau Constanta. Potrivit datelor analizate de ONV LAW, topul investitiilor este dominat de aeroportul Henri Coanda, care beneficiaza de o investitie de 163 de milioane de euro. Prezentam aici cele mai mari 8 investitii:
1. Aeroportul International Henri Coanda, 163 milioane de euro pentru modernizarea cailor de rulare si extinderea platformei de parcare a aeronavelor; lucrarile au demarat in etape in 2022, iar termenul de finalizare este de 2 ani;
2. Aeroportul International Brasov, 130 milioane de euro; acesta va deveni operational din 15 iunie 2023;
3. Aeroportul International Craiova, 100 milioane de euro pentru construirea unui nou terminal; termenul de finalizare a lucrarilor este finalul anului 2024;
4. Aeroportul International Iasi, 61 milioane de euro pentru extinderea terminalelor existente; termenul estimat de finalizare a lucrarilor este finalul anului 2023;
5. Aeroportul "Delta Dunarii" Tulcea, 27 milioane euro pentru modernizarea si extindere terminalului de pasageri si modernizarea platformei de imbarcare-debarcare si a caii de rulare Alfa (construite in 1973);
6. Aeroportul International “Avram Iancu” Cluj-Napoca, 46 milioane de euro pentru extinderea terminalului plecari; termen de executie a lucrarilor: 11 luni;
7. Aeroportul International “Mihail Kogalniceanu” Constanta, 37 milioane de euro pentru investitii intr-un nou terminal, turn de control, parcare; proiectul este in curs de licitatie, iar termenul de executie a lucrarilor este de 7 luni;
8. Aeroportul International Timisoara Tratan Vuia SA, 17 milioane euro investitii pentru un nou terminal plecari curse externe, termen de proiectare si executie: 20 de luni.
Si in infrastructura aeriana critica vor fi realizate curand investitii majore de peste 400 mil. EUR, in bazele NATO de la Campia Turzii si Mihail Kogalniceanu, avand in vedere cele mai recente evolutii geo-politice.
Doar in 2022, casa de avocatura ONV LAW a asistat astfel de proiecte majore de infrastructura, cu un volum de investitii care insumeaza peste 50 de mil EUR. Principalele provocari ale proiectelor de acest tip constau in termenele de executie mai scurte decat cele recomandate in studiile de fezabilitate din cauza lansarii licitatiilor cu intarziere, potrivit specialistilor ONV LAW. Contractele de finantare au termene precise (cele care sunt incheiate pe POIM au termen: decembrie 2023), iar autoritatile contractante prevad in documentatii ca termenul de executie sa se finalizeze pana la sfarsitul lui decembrie 2023 pentru a nu iesi din prevederile finantatorului. Aceste situatii fac dificila decizia operatorilor economici de a participa la licitatie din cauza termenelor de executie impuse care sunt prea scurte pentru astfel de lucrari de anvergura.
“Romania este un hub important atat pentru calatoriile de business, dar si pentru turismul medical si chiar cel general, sezonier. In contextul regional recent si al deciziilor strategice geo-politice, ne asteptam la un volum din ce in ce mai ridicat de investitii in infrastructura aeriana critica”, declara Alina Bilan, Partener ONV LAW si specialist in achizitii publice.
Fluxul de pasageri pe aeroporturile din tara a revenit aproape de valorile inregistrate inainte de pandemie. Daca in 2019 numarul pasagerilor depasea 23 de milioane, in 2020 fluxul anual a fost de doar putin peste 7 milioane, cu o usoara crestere inregistrata in 2021 (11 milioane). In 2022, s-a inregistrat o crestere de 87% fata de anul precedent, cu un volum de peste 21 de milioane de calatori pe aeroporturile din Romania. Pentru 2023, estimarile arata ca anul acesta se va inregistra un numar record de pasageri, de 24 de milioane. Pana in 2040 numarul pasagerilor care vor alege transportul pe calea aeriana ar putea atinge pragul de 50 de milioane de calatori**.
ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piata locala. Fondata in anul 2000, aceasta acorda consultanta juridica clientilor privati si institutionali in domenii precum achizitii publice si concesiuni, market entry, dreptul aviatiei si infrastructura aeroportuara, dreptul societar, dreptul muncii, dreptul concurentei, dreptul mediului, precum si dreptul digital.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 674 / 13898 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Clifford Chance, „Firma de avocatură a anului în Europa” la gala Chambers and Partners. Ce firmă a obținut premiul în România
LegiTeam: Reff & Associates is looking for experienced Lawyer | Employment
LegiTeam | Bulboacă & Asociații is looking for an Attorney at Law ̸ Corporate ̸ M&A
Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică Băncii Europene de Investiții cu privire la finanțarea de 104 mil. E acordată grupului Maspex. Partenerul Cristian Vlaicu a coordonat echipa de proiect
Activitățile desfășurate de echipele specializate în investigații interne corporative de la Mușat & Asociații sunt pluridisciplinare, acoperind toate ariile de practică și necesitățile clienților. De vorbă cu Alexandru Terța (Partener) și Ștefan Diaconescu (Managing Associate) despre practica personalizată, modul în care lucrează echipele mixte în auditul de drept penal, tipologia infracționalității întâlnite și cele mai interesante mandate de acest tip
Conferința Bucharest Arbitration Days revine în iunie cu o nouă ediție: Stakeholders’ Role in International Arbitration, 2023
Allen & Overy și Shearman & Sterling fuzionează și vor crea prima firmă globală complet integrată. A&O Shearman va avea 3.900 de avocați în 49 de birouri și venituri de 3,4 miliarde USD. Costin Taracila, Managing Partner RTPR, , firmă cu care A&O lucrează în exclusivitate în România : Vor fuziona două din cele mai sofisticate firme de avocatură din lume
Din culisele unui arbitraj internațional complex | Gabriel Resources a cuantificat costuri de 47,1 mil. $ cu avocații White & Case și de 9 mil. $ cu echipa Țuca Zbârcea & Asociații în arbitrajul ICSID generat de proiectul aurifer eșuat de la Roșia Montană. Sumele alocate experților au fost evaluate la aproape 5 mil. $, iar cheltuielile administrative s-au apropiat de 1 mil. $. România a cerut tribunalului să respingă cererea “amețitoare” privind costurile suportate de reclamant
În spatele scenei, alături de Budușan & Asociații în proiectele de audit de drept penal | Ovidiu Budușan, partener fondator și coordonator al firmei: În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. Opțiunea cvasi-generală este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc
Arbitrajul ICSID cerut de Aderlyne Limited, investitor în proiecte de energie solară în România, intră în line dreaptă după numirea arbitrilor. România a mers pe mâna unui reputat avocat elvețian, reclamanții au ales un britanic, iar președintele Tribunalului este un canadian cu experiență de peste 35 de ani în arbitraj internațional
Wolf Theiss a asistat Banca Comercială Română în lansarea primei emisiuni de euroobligaţiuni verzi, în valoare de 700 mil. €. Echipa implicată în tranzacție a fost condusă de Claudia Chiper (Partener) și Andreea Tudorache (Senior Associate)
Filip & Company obține la ÎCCJ dubla confirmare a legalității ajustărilor voluntare a prețurilor de transfer. Societățile afiliate au dreptul de a ajusta prețurile practicate între afiliați, prin mecanisme contractuale și în vederea alinierii profiturilor la valoarea de piață
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...