ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Nou-intraţii pe lista marilor contribuabili vor trebui să depună prima Declaraţie 406 până la 31 ianuarie 2023

10 Noiembrie 2021   |   Agerpres

Între marii contribuabili aflaţi pe noua listă nu se mai regăsesc contribuabilii eligibili pentru care s-a deschis procedura insolvenţei prin sentinţă definitivă, cei declaraţi insolvabili sau inactivii.

 
 
Nou-intraţii pe lista marilor contribuabili vor trebui să depună prima Declaraţie 406 până la 31 ianuarie 2023, conform unei analize realizate de Georgiana Iancu, partener, liderul Departamentului de taxe indirecte, EY România.

"Odată cu publicarea de ieri a Ordinului ANAF 1783 "privind natura informaţiilor pe care contribuabilul / plătitorul trebuie să le declare prin fişierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura şi condiţiile de transmitere, precum şi termenele de transmitere şi data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fişierul standard de control fiscal", au fost definitivate datele de raportare a Fişierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) - Declaraţia 406, pentru toate categoriile de contribuabili. Noutatea absolută: nou-intraţii pe lista marilor contribuabili vor trebui să depună prima Declaraţie 406 până la 31 ianuarie 2023", se spune în comunicatul companiei de consultanţă.


Conform sursei citate, ordinul stabileşte că cele 1801 de companii nou-incluse pe lista marilor contribuabili, publicată de ANAF la finalul săptămânii trecute (ce reuneşte 3.364 de companii, cu 424 mai multe decât în lista precedentă), vor avea obligaţia de raportare a Fişierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) începând cu data de 1 iulie 2022. Acestea vor beneficia şi ele de perioada de graţie, astfel încât prima depunere a Declaraţiei 406 va trebui făcută până la 31 ianuarie 2023.

Companiile care au fost menţinute de ANAF pe noua listă (circa 1.576) vor avea obligaţia de raportare conform calendarului anunţat anterior, adică începând cu 1 ianuarie 2022, ele urmând, de asemenea, să beneficieze de perioada de graţie, ceea ce înseamnă că, de fapt, prima lor raportare va trebui să fie depusă până 31 iulie 2022.

Între marii contribuabili aflaţi pe noua listă nu se mai regăsesc contribuabilii eligibili pentru care s-a deschis procedura insolvenţei prin sentinţă definitivă, cei declaraţi insolvabili sau inactivii.

Conform Ordinului, perioada de graţie este de: şase luni pentru prima raportare, respectiv cinci luni pentru a doua raportare, patru luni pentru a treia raportare, trei luni pentru a patra raportare, două luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligaţia de transmitere lunară a fişierului SAF-T. În cazul contribuabililor care au obligaţia depunerii trimestriale a Declaraţiei 406, termenul de graţie este de trei luni pentru prima raportare (aşadar până la 31 decembrie 2022).

Potrivit analizei, companiile încadrate în categoria marilor contribuabili la finele lui decembrie 2021, dar care nu se mai regăsesc pe noua listă - 1369 de agenţi economici, ar urma să depună declaraţia conform calendarului stabilit pentru categoria de contribuabili în care vor fi încadraţi - 1 ianuarie 2023 pentru contribuabilii mijlocii sau 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici.

În analiză se menţionează că ordinul aduce clarificări şi pentru termenele de declarare pe care le vor avea acei contribuabili care, din varii motive, ies în viitor din categoria din care au fost încadraţi sau, dimpotrivă, sunt nou-înregistraţi/încadraţi - în cazul în care fac o investiţie de peste zece milioane de euro (criteriul investiţional), de pildă.

Autoarea menţionează că experienţa, susţinută şi de rezultatele studiilor SAF-T Index realizate periodic, arată că cel mai optimist interval de analizare şi identificare exactă a informaţiilor cerute de noua declaraţie este situat între 10 şi 14 săptămâni, şi asta în condiţiile în care companiile nu mai trebuie să realizeze modificări şi calibrări în sistemele ERP.

De asemenea, din implementările de SAF-T demarate, se poate spune că cele mai importante dificultăţi în implementarea noii declaraţii vin din
neînţelegerea de către companii a cerinţelor de raportare şi a modalităţilor în care trebuie realizate, precum şi din identificarea sursei datelor cerute de ANAF. De aceea, autoarea analizei recomandăm companiilor nominalizate pe lista marilor contribuabili să înceapă demersurile necesare pentru a demara cu succes implementarea noii Declaraţii.

De asemenea, în studiu se menţionează că marii contribuabili au obligaţia pregătirii anuale a dosarului de preţuri de transfer (până la data depunerii declaraţiilor fiscale anuale de impozit pe profit), dacă efectuează tranzacţii cu persoane afiliate ce depăşesc oricare dintre pragurile - 200.000 euro în cazul dobânzilor; 250.000 euro în cazul serviciilor; şi/sau 350.000 euro în cazul tranzacţiilor cu bunuri tangibile şi/sau intangibile.

"Şi ar fi de preferat ca nou-intraţii în "clubul" marilor contribuabili să demareze de pe acum pregătirea lui, pentru că este un document ce poate fi solicitat de ANAF în cadrul unei inspecţii fiscale sau în afara unei astfel de inspecţii, iar termenul de prezentare este unul foarte scurt, de doar zece zile. Mai mult, amenzile pentru nepregătirea sau neprezentarea dosarului de preţuri de transfer de către marii contribuabili pot ajunge şi până la 27.000 lei. Nou-veniţii trebuie să aibă în vedere şi potenţialele ajustări de preţuri de transfer ce pot fi efectuate de ANAF, cu un impact deloc de neglijat", se spune în analiză.

Totodată, contestaţiile pe care le vor depune marii contribuabili vor urma să fie soluţionate fie de serviciul de soluţionare a
contestaţiilor din cadrul DGAMC, fie de către Direcţia Generala de Soluţionare a Contestaţiilor, în funcţie de suma contestată, în principal (mai mică sau mai mare de 3 milioane lei). Această situaţie de drept se va menţine până la preluarea de către Ministerul Finanţelor Publice a activităţii de soluţionare - 31 martie 2022.

În ceea ce priveşte controalele derulate la marii contribuabili, studiul precizează că aceştia trebuie să ştie că vor beneficia de un preaviz mai mare de 30 de zile, faţă de 15 zile anterior, dar şi că vor trebui să se pregătească pentru inspecţii fiscale mai lungi, de 180 de zile, comparativ cu 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii sau cu termenul de 45 de zile pentru restul contribuabililor. În cazul lor, proiectul raportului de inspecţie fiscală se va comunica cu cinci zile lucrătoare înainte de discuţia finală (faţă de trei zile până acum), iar punctul de vedere faţă de proiectul de raport de inspecţie se va depune în 7 zile lucrătoare de la discuţia finală (în loc de cinci, cum se aplică celorlalţi categorii de contribuabili).

"În concluzie, atragem atenţia tuturor contribuabililor cu privire la importanţa pregătirii din timp a Declaraţiei 406 (SAF-T). Reamintim că o implementare şi o raportare corectă a informaţiilor contabile şi fiscale prin SAF-T vor ajuta atât contribuabilii, cât şi ANAF să îşi îndeplinească dezideratul de reducere a perioadei de inspecţie fiscală şi de simplificare a raportărilor fiscale", se mai spune în analiză.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 40 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2021. Compania este prezentă în România din anul 1992. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii,
consultanţă către companii multinaţionale şi locale. EY are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 10829 / 18033
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...