
Roland Berger EV Charging Index: În România, în medie, sunt 13,7 mașini electrificate pentru un punct de încărcare
19 Septembrie 2023
BizLawyerNumărul de vehicule electrice și hibride crește rapid în România. În 2022, acestea au avut o pondere de 13% în 2022, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global de 16%.
![]() |
• România a coborât 6 locuri în cea de-a 4-a ediție a studiului "EV Charging Index" realizat de Roland Berger, până pe locul 25, cu 39 de puncte din 100. În ediția anterioară, realizată în vara anului 2022, țara noastră ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte.
• Mobilitatea electrică a atins un nivel record, atât la nivel internațional, cât și în România. Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid pe plan local – ponderea acestora în total vânzări de mașini noi a atins 13% în 2022, aproape de ponderea înregistrata la nivel global de 16%.
• Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune, concentrându-se în special pe stațiile de încărcare rapidă și ultra-rapidă, pentru a ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini electrice și hibride. În România, numărul mediu de mașini pe punct de încărcare este de 13,7, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9; anxietatea privind distanța parcursa („range anxiety”) este însă la un nivel mult mai ridicat în România decât în celelalte țări din Uniunea Europeană.
• Mobilitatea electrică a atins un nivel record, atât la nivel internațional, cât și în România. Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid pe plan local – ponderea acestora în total vânzări de mașini noi a atins 13% în 2022, aproape de ponderea înregistrata la nivel global de 16%.
• Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune, concentrându-se în special pe stațiile de încărcare rapidă și ultra-rapidă, pentru a ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini electrice și hibride. În România, numărul mediu de mașini pe punct de încărcare este de 13,7, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9; anxietatea privind distanța parcursa („range anxiety”) este însă la un nivel mult mai ridicat în România decât în celelalte țări din Uniunea Europeană.
• Satisfacția generală a clienților este în creștere – În Romania, 75% dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați declară că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare. 84% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele 6 luni.
• Viteza de încărcare rămâne un punct sensibil, doar 51% dintre respondenții din România au declarat că sunt mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice.
România a coborât 6 locuri, până pe poziția 25, cu 39 de puncte din maximum de 100, în cea de-a 4-a ediție a studiului "EV Charging Index", realizat de compania de consultantă strategică Roland Berger. Studiul analizează tendințele în sectorul electromobilității, acoperă 30 de piețe din cinci regiuni și se bazează pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experți din industrie, analizei celor mai recente date și unui sondaj de piață la care au participat peste 16.000 de persoane din toate țările analizate.
În ediția anterioară, realizată în vara anului 2022, țara noastră ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte.
La vârful clasamentului se află China, cu un total de 82 de puncte, urmată de Germania (74), Statele Unite ale Americii (73), Olanda (69) și Norvegia (65). Aproape toate cele 30 de țări incluse în clasament au înregistrat o creștere a indicelui comparativ cu ediția anterioară. Mai multe evenimente recente de pe piața e-mobilității au contribuit la această evoluție, atât pe plan local, cât și internațional.
Mobilitatea electrică a ajuns la un nivel record, atât pe plan global cât și în România
Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid în România. În 2022, acestea au avut o pondere de 13% în 2022, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global de 16%. “Evoluția favorabila de pe piața locală s-a datorat in mare măsura programului Rabla Plus – România oferă in prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziția de mașini electrice”, a declarat Dragoș Fundulea, Principal, e-mobility expert, Roland Berger România.
Raportul evidențiază și la nivel global o accelerare a fenomenului mobilității electrice: în anul 2022 s-a înregistrat cel mai mare număr de mașini electrice vândute la nivel mondial, în ciuda fluctuațiilor prețurilor energiei în unele piețe. Norvegia a avut cea mai bună performanță anul trecut. Cota de piața a vehiculelor electrice și hibride în total autovehicule noi a fost de 87% în 2022, conform datelor studiului. Pe locul doi se afla Suedia, unde vehiculele electrice și hibride au atins o cota de piața de 60%. Podiumul este completat de Olanda și Germania, unde cota de piața a acestor autovehicule se apropie de 40%.
In termeni absoluți, cele mai multe mașini electrice și hibride au fost vândute în China, peste 5,9 milioane în 2022. Consumatorii chinezi pot in prezent sa aleagă din peste 300 de modele de vehicule electrice sau hibride, și se estimează că diversitatea acestora va creste și mai mult în perioada următoare.
Privind în viitor, se estimează că în 2030 peste jumătate din totalul mașinilor vândute la nivel global vor fi vehicule electrice sau hibride.
Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune
Creșterea recentă a vânzărilor de mașini electrice și hibride a stimulat piața stațiilor de încărcare pentru acest tip de vehicule. Rețelele publice de încărcare s-au extins rapid în ultima perioadă, paralel cu implementarea tehnologiei de încărcare (ultra) rapidă. Conform rezultatelor studiului Roland Berger, combinația celor două a făcut ca încărcarea vehiculelor electrice la stațiile publice de încărcare să fie mult mai convenabilă în 2022 decât înainte.
"La finalul anului 2022, în România aveam 13,7 vehicule per punct de încărcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9. Pe de altă parte, anul trecut, numărul stațiilor de încărcare a crescut în România cu doar 5%, față de 21% pe plan global și 158% față de cele mai dezvoltate trei țări din punct de vedere al infrastructurii electromobilității", notează Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger România.
"Anxietatea privind distanța parcursă ("range anxiety") este la un nivel mult mai ridicat în România decât în celelalte țări din Uniunea Europeană. Faptul că avem o penetrare relativ mare a stațiilor de încărcare rapidă și ultrarapidă este încurajator, însă numărul lor absolut este încă la un nivel scăzut. Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune, cu accent în special pe stațiile de încărcare rapidă și ultrarapidă, pentru a ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini electrice și hibride", a mai declarat Szabolcs Nemes.
România s-a angajat, prin Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), să tripleze numărul actual de stații de încărcare, pana in 2026. Dacă tendința actuală de a instala predominant stații de încărcare rapidă și ultrarapidă continuă, aceasta va oferi un impuls major pieței locale de vehicule electrice.
Satisfacția generală a clienților este în creștere, însă viteza de încărcare rămâne o preocupare
Conform studiului Roland Berger, în România, trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați au declarat că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare, iar 84% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele 6 luni. Aceste valori sunt în linie cu media globală, dar sub media celor mai dezvoltate țări.
Viteza de încărcare rămâne o preocupare: doar 51% dintre respondenți sunt mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice, o pondere ușor mai scăzută decât media globală de 56%. "Ne așteptăm la o îmbunătățire semnificativă pe acest subiect, deoarece instalarea stațiilor rapide și ultrarapide a câștigat avânt în ultima perioadă. De asemenea, anumite aspecte legate de utilizarea stațiilor de încărcare ar putea fi îmbunătățite, cum ar fi, de exemplu, vizualizarea în timp real a disponibilității acestora sau aspecte care țin de plată. Însă pe măsură ce profesionalismul operatorilor stațiilor de încărcare se îmbunătățește, ne așteptăm ca experiența clienților și satisfacția generală să continue să crească," declară Dragoș Fundulea.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4685 / 19463 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...