ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Studiu Deloitte: Noile cerințe de raportare fiscală determină companiile să își modernizeze sistemele informatice. 70% anticipează că accesul direct al autorităților la datele lor financiare va crește în următorii trei ani

05 Mai 2022   |   BizLawyer

Trei sferturi dintre participanții la studiu (75%) spun că intenționează să utilizeze, în următorii doi ani, artificial intelligence (AI) și machine learning (ML) pentru a gestiona obligațiile fiscale, în special pentru adaptarea în timp real a raportării la cerințele în schimbare, clasificarea datelor fiscale și îmbunătățirea calității acestora.

Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Deloitte România

 
 
Transformarea digitală a administrațiilor fiscale și noile reglementări care pun un accent tot mai mare pe transparența raportărilor legate de plata taxelor determină companiile din întreaga lume să implementeze sisteme informatice de ultimă generație, de tip Next Generation Entreprise Resource Planning (NextGen ERP), astfel că 24% dintre acestea utilizează deja astfel de soluții, iar 86% sunt în curs de implementare, reiese din studiul Deloitte Tax Transformation Trends – Technology in Focus. Această evoluție are loc în contextul în care 70% dintre companiile participante anticipează că accesul direct al autorităților fiscale la sistemelor lor financiare va crește în următorii trei ani.

Reprezentanții companiilor estimează că procesul se va intensifica odată cu implementarea celor doi piloni ai reformei Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), convenită prin acordul semnat de aproape 140 de state în anul 2021, respectiv impozitul minim pe profit la nivel global și distribuirea profiturilor între jurisdicțiile de proveniență. De altfel, 60% dintre companiile care lucrează deja într-un sistem NextGen ERP susțin că acesta le permite să realizeze analize mai sofisticate, necesare în contextul noilor reglementări. Prin comparație, în companiile care nu au implementat încă un astfel de sistem, capacitatea de analiză este de aproape trei ori mai redusă.


Din aceste considerente, trei sferturi dintre companii se așteaptă ca echipele lor să aloce mai mult timp pentru a se asigura că sistemele interne sunt configurate corect pentru ține pasul cu cerințele de conformare fiscală.

„Trecerea la administrarea fiscală digitală avansează rapid la nivel global, pe fondul evoluțiilor din economie, autoritățile fiind tot mai preocupate să identifice corect și la timp operațiunile taxabile, aspect care influențează direct dezvoltarea tehnologiilor în acest domeniu. Noile cerințe de raportare fiscală se bazează pe schimbul automat de date între contribuabili și autorități, astfel că modernizarea sistemelor interne, care are drept consecință îmbunătățirea calității datelor financiar-contabile, devine esențială pentru o conformare corectă. Și în România, odată cu implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) și a celorlalte instrumente care fac parte din procesul de digitalizare a administrației fiscale, precum e-Factura sau e-Transport, companiile au conștientizat că trebuie să își adapteze sistemele interne pentru a furniza autorităților datele necesare corect, la timp și în formatul solicitat”, a declarat Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România.

Trei sferturi dintre participanții la studiu (75%) spun că intenționează să utilizeze, în următorii doi ani, artificial intelligence (AI) și machine learning (ML) pentru a gestiona obligațiile fiscale, în special pentru adaptarea în timp real a raportării la cerințele în schimbare, clasificarea datelor fiscale și îmbunătățirea calității acestora. Cu toate acestea, preocupările legate de administrarea inadecvată a datelor pot îngreuna eforturile companiilor de a dezvolta astfel de sisteme de raportare, susțin 60% dintre participanți. Alți factori care limitează utilizarea AI și ML sunt rezistența internă la schimbare (71%) și insuficiența personalului calificat (62%), mai reiese din studiu.

Pe de altă parte, patru cincimi dintre respondenți (79%) declară că intenționează să apeleze la furnizori externi pentru procesele legate de funcții fiscale specifice, dar majoritatea (74%) au în plan să reintegreze cel puțin o parte din operațiuni pe măsură ce își dezvoltă capacitățile interne necesare pentru a le gestiona în mod eficient.

La realizarea studiului Deloitte Tax Transformation Trends – Technology in Focus au participat peste 300 de directori executivi, responsabili cu raportările fiscale, din companii multinaționale, cu venituri anuale de peste 750 de milioane de dolari, active în zece țări din întreaga lume, respectiv Australia, Belgia, Canada, China, Germania, Japonia, Olanda, Elveția, Marea Britanie și SUA.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 10156 / 19422
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...