ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

TAROM şi-a redus pierderile la 18 mil. €, de la o medie de 55 mil. € anual, în ultimii ani

21 August 2024   |   Agerpres

Costin Iordache, directorul general interimar al companiei, a precizat că, în prezent, compania TAROM şi-a achitat şi toate datoriile către ANAF.

 
 
Compania TAROM şi-a redus în 2023 pierderile la 18 milioane de euro, de la o medie de 55 milioane de euro în perioada 2017 - 2022, a afirmat, marţi, directorul general interimar al companiei, Costin Iordache, într-o conferinţă de presă.

"Doar în ultimii şase ani compania TAROM a acumulat pierderi de aproape 300 de milioane de euro. Vorbim de perioada 2017 - 2022. Este o medie de aproape 55 de milioane de euro pierdere pe an. Această situaţie, în 2023, ca parte din planul de restructurare, a scăzut la 18 milioane. Estimăm să terminăm 2023, aşteptăm datele, s-au închis, dar aşteptăm raportul de audit final, cu 18 milioane de euro pierdere, deci este o scădere semnificativă faţă de ce s-a înregistrat în perioada asta", a afirmat Iordache.


În opinia lui, singura soluţie pentru ieşirea din această situaţie a fost ajutorul de stat primit şi aprobat de Comisia Europeană, la finele lunii aprilie 2024, necesar pentru capitalizarea companiei.

Costin Iordache a precizat că, în prezent, compania TAROM şi-a achitat şi toate datoriile către ANAF.

"Există, de asemenea, un plan de restructurare fiscală aprobat pentru companie care a intrat în curs şi acesta de-abia a fost aprobat de curând, tot ca parte a planului de restructurare (...). Deci, în acest moment, datoriile la ANAF sunt supuse restructurării fiscale şi se plătesc lunar", a dat asigurări şeful TAROM.

Întrebat dacă vor fi concedieri din companie, Iordache a răspuns: "E posibil. Rămâne să analizăm în funcţie de performanţa operaţională pe care compania o va face, deci asta depinde de cât de eficientă va fi economic şi cât de bine va reuşi să acopere. Focusul principal rămâne pe zona de servicii. Deci, nu putem vorbi de o scădere globală ca număr de angajaţi, ci mai mult vorbim de o reaşezare, adică mai mult personal în zona operaţională şi mai puţin în zona de suport".

"Probabil va fi un proces similar celui din în ultimii ani, când compania, dacă zic bine, a trecut de la 1.800 de angajaţi la un total de 1.150 în prezent. Şi această restrângere a efectivului echipei TAROM s-a întâmplat natural, nu a fost neapărat printr-o operaţiune de disponibilizare sau vreun program similar", a adăugat purtătorul de cuvânt Alexandru Anghel, prezent la conferinţa de presă.

Comisia Europeană a aprobat la finele lunii aprilie planurile României de a acorda transportatorului aerian naţional deţinut de stat, TAROM, un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei), în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Bruxelles-ul a ajuns la concluzia că măsura va permite companiei să îşi restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în acelaşi timp la minimum denaturările concurenţei.

Măsurile de restructurare notificate includ anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei), corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente şi o injecţie de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei).

"În acelaşi timp, alături de ajutorul de stat, compania TAROM şi-a asumat contribuţia directă proprie prin finanţare din fondurile proprii în valoare de 77,6 milioane de euro. Şi toată această sumă, ajutorul de stat împreună cu participaţia proprie a TAROM, are ca destinaţie, practic, patru puncte principale: eficientizarea operaţională a companiei, realizarea de investiţii - şi aici o să punctez ceva care este vizibil, achiziţia a patru avioane (Boeing 737 MAX - n. r.) care vor înnoi flota companiei începând de anul viitor, apoi digitalizarea sistemelor de operare ale companiei, pentru a atinge nivelul de competitivitate europeană pe care îl dorim şi optimizarea rutelor comerciale, pentru că numai aşa putem ajunge în faza aceasta, de stabilizare, după oprirea pierderilor, iar apoi în cea de creştere şi profit, după perioada de plan de restructurare până în 2026", a susţinut Anghel.

Potrivit acestuia, practic, se lucrează în nişte etape definitorii, foarte importante pentru TAROM, pentru a-şi asigura viitorul pe termen lung.

"Sunt etape care nu pot fi sărite şi trebuie realizate chiar pe îndelete, pentru că sunt asumate în acest plan de restructurare a companiei. Iar în tot acest proces TAROM face acum două acţiuni foarte importante, credem noi, ceea ce înseamnă asigurarea fondurilor necesare companiei, atât pentru termen scurt, cât şi pentru operaţiunile pe termen lung, ceea ce înseamnă investiţii în perspectivă, să zicem, înnoire de flotă, ca direcţie. Şi asta se întâmplă parţial prin vânzarea unor active deţinute de companie, adică valorificarea lor pentru a asigura o lichiditate necesară în perioada următoare. Şi apoi optimizarea rutelor de zbor, aşa cum sunt ele predefinite în regulile de acordare a ajutorului de stat", a mai spus purtătorul de cuvânt, cu referire la vânzarea sloturilor de operare de pe Heathrow, Londra, către Qatar Airways.

Odată cu finalizarea, la data de 26 octombrie 2024, a tranzacţiei de vânzare a sloturilor operate pe aeroportul Heathrow, compania poate continua planul de restructurare, validat de Comisia Europeană, şi măsurile menite să optimizeze utilizarea eficientă a resurselor existente.

"Este un ajutor de stat autorizat de CE, pe regulile de ajutor de stat pe care le avem acordate de comisie. Regulile de ajutor de stat pentru ajutoarele de restructurare se acordă companiilor în dificultate. Este în viaţa companiei TAROM unul dintre cele mai grele momente pe care le are. Nicio companie în restructurare nu este o companie despre care se vorbeşte. Restructurarea este ceva ce nu ne place la toţi. Este atunci când ajungem să ne restructurăm datoriile, să fim într-o situaţie de dificultate economică. Asta este situaţia companiei TAROM în momentul de faţă. (...) Timpul de implementare al planului este până în 2026, deci sunt 3 ani în faţă, foarte grei pentru TAROM, în care trebuie să arate că este în stare să livreze ce s-a dorit în această restructurare şi bineînţeles să fie eficientă economic pe perioada următoare. (...) Nu vrem să rămânem o companie pe care după aceşti 3 ani s-o închidem, ci dorim ca după aceşti 3 ani această companie să crească şi să arate că este în stare să fie viabilă economic şi să fie profitabilă pe această zonă", a afirmat şi Iordache.

Referitor la obţinerea de profit operaţional, s-au făcut deja progrese semnificative. Astfel, potrivit unui comunicat al companiei, în anul 2023 pierderile companiei au fost reduse considerabil, cu valoarea de 174 milioane lei, ajungând sub pragul de 100 milioane lei, iar prin Bugetul de Venituri şi Cheltuieli aferent 2024 compania estimează un profit operaţional de 278,531 milioane lei, în creştere faţă de rezultatul brut - pierdere de 99,471 milioane lei la data de 31.12.2023.

TAROM şi-a asumat şi alte măsuri importante pentru anul 2024, precum valorificarea celor patru aeronave Airbus 318 şi continuarea modernizării flotei prin integrarea noilor aeronave Boeing 737 MAX 8, programate să ajungă în România anul viitor.

Fondurile obţinute vor fi direcţionate către investiţii şi implementarea unor noi proiecte de digitalizare, care vor creşte eficienţa operaţională a TAROM, cu accent pe principalul său domeniu de activitate, zborurile.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9 / 17400
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații SCA a asistat cu succes unul dintre cei mai mari furnizori de servicii medicale din România într-un litigiu de valoare mare declanșat ca urmare a unui control CNAS
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy în finanțarea de 122 milioane Euro acordată de BERD și Raiffeisen International pentru dezvoltarea a 315 MW de energie solară
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat AFI Europe în achiziția Bucharest Financial Plaza de la IMMOFINANZ. Echipa a fost coordonată de Florian Nițu (Managing Partner)
Deloitte România și Reff & Asociații au asistat Nokian Tyres în obținerea ajutorului de stat în valoare de 99,5 mil. € pentru noua fabrică de la Oradea
Activitate dinamică pentru echipa de Energie & Resurse Naturale de la NNDKP, a cărei performanță este evidențiată de ghidurile juridice internaționale | Avocații au primit mandate de la clienți activi pe toate segmentele din acest domeniu, dar spun că se menține un interes crescut pentru proiecte ‘verzi’, în special de energie solară și eoliană. Oportunități semnificative de investiții vor apărea în sectorul offshore
Clifford Chance a asistat Erste Group și BCR în finanțarea dezvoltării unui proiect eolian onshore de 99,2 MW achiziționat de Nala Renewables de la OX2. Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Counsel), în prim plan
CMS asistă Nala Renewables la achiziția unui portofoliu de proiecte eoliene de 99,2 MW în România. Echipa multidisciplinară a fost condusă de Ramona Dulamea (Energy Counsel), sub supravegherea Variniei Radu (Energy Partner). Asistență pe parcursul întregului proces al tranzacției și cu privire la finanțarea proiectului
INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
A nouăsprezecea ediție a Școlii de vară la NNDKP | Internship-ul include, pe lângă componenta practică, o serie de training-uri generale care facilitează integrarea în firmă și mai multe cursuri de specialitate. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai performante echipe de avocați și care sunt așteptările NNDKP legate de viitorii profesioniști care vor contribui la succesul firmei
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...