Vremea, oboseala şi lipsa banilor contribuie la cea mai deprimantă zi a anului, Blue Monday (studiu)
20 Ianuarie 2025 Agerpres
Studiul este primul din seria "DESPRE BANI 1:1" pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Trei din zece români resimt ziua de Blue Monday, considerată cea mai deprimantă perioadă a anului, drept una dintre cele mai dificile din an, iar principalele cauze ale stării de disconfort emoţional sunt vremea rece, cheltuielile excesive din perioada sărbătorilor şi oboseala acumulată, relevă un studiu realizat de Raiffeisen Bank România şi Appinio, companie globală de cercetare a pieţei.
Studiul este primul din seria "DESPRE BANI 1:1" pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Conform cercetării, cinci din zece români au auzit de Blue Monday, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare şi al bucureştenilor, aceştia fiind mai conştienţi de impactul acestei perioade asupra stării lor emoţionale şi financiare.
Studiul este primul din seria "DESPRE BANI 1:1" pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Conform cercetării, cinci din zece români au auzit de Blue Monday, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare şi al bucureştenilor, aceştia fiind mai conştienţi de impactul acestei perioade asupra stării lor emoţionale şi financiare.
Rezultatele studiului arată că Blue Monday nu este doar un mit urban, ci o realitate comună multor români, care îi afectează semnificativ, în special din punct de vedere financiar. Combinaţia dintre facturi mai mari la utilităţi, cheltuielile crescute din perioada sărbătorilor şi vremea rece creează o presiune suplimentară asupra stării de bine, în general.
Luna ianuarie este percepută de mulţi ca o perioadă de restricţii. Conform studiului, 50% dintre respondenţi îşi reduc cheltuielile sau îşi creează un buget strict (29%), iar 60% dintre respondenţi indică un buget lunar mai mic în această perioadă.
În plus, 37% dintre respondenţi consideră că situaţia financiară le influenţează starea emoţională. În această perioadă, mai mult de jumătate dintre români (53%) devin mai precauţi cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuşi la decizii impulsive. De asemenea, stresul financiar este resimţit mai puternic în familiile cu copii.
Bugetele mai mici şi cheltuielile mai mari împing mulţi români să adopte soluţii de urgenţă. Astfel, peste 40% dintre români apelează la economii sau credite pentru a face faţă cheltuielilor de după sărbători, în timp ce doar 4 din 10 folosesc aplicaţii financiare pentru gestionarea bugetului. Aceste date subliniază importanţa unei mai bune planificări financiare.
Rezultatele studiului indică un comportament mai responsabil în rândul tinerilor cu vârste între 18 şi 24 de ani. Aceştia încearcă să economisească mai mult în ianuarie, iar segmentul 18-35 ani este mai deschis către utilizarea aplicaţiilor şi a instrumentelor financiare pentru gestionarea bugetului, comparativ cu alte categorii de vârstă.
"Blue Monday nu trebuie să devină o tradiţie deprimantă. Încurajăm românii să adopte o atitudine proactivă în gestionarea finanţelor personale, mai ales în perioadele solicitante precum începutul de an. Soluţiile pe care le punem la dispoziţie pot ajuta în monitorizarea şi optimizarea cheltuielilor, iar cu o planificare financiară personalizată şi un control mai eficient al bugetului, putem transforma această perioadă într-una de echilibru", a declarat Mihail Ion, vicepreşedinte, Divizia Pieţe de Capital, Servicii Bancare de Investiţii şi Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România, citat în comunicat.
Specialiştii Raiffeisen Bank recomandă câţiva paşi pentru o gestionare eficientă a bugetului, care poate conduce şi la îmbunătăţirea stării emoţionale: planificarea din timp - realizarea unui buget pentru luna ianuarie încă din decembrie, luând în calcul cheltuielile de sărbători; prioritizarea cheltuielilor - separarea nevoilor de dorinţe pentru a identifica unde poţi economisi; folosirea instrumentelor digitale - aplicaţiile financiare pot ajuta la monitorizarea şi controlul cheltuielilor în timp real; construirea unui fond de rezervă - alocarea, lunar, a unei sume mici pentru situaţii neprevăzute.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, reprezentativ la nivel naţional, de tip CAWI, a fost realizat pe un eşantion de 700 de respondenţi.
Blue Monday este un termen inventat pentru a descrie a treia zi de luni din ianuarie, care este considerată cea mai deprimantă perioadă a anului. Conceptul a fost promovat iniţial de către o agenţie de turism din Marea Britanie şi a fost popularizat printr-o formulă dezvoltată de psihologul Cliff Arnall. Formula includea variabile cum ar fi: condiţiile meteo nefavorabile din ianuarie, datoriile acumulate după sărbătorile de iarnă, motivaţia scăzută la început de an, durata mare până la următoarea vacanţă etc.
Raiffeisen Bank activează pe piaţa bancară din România deservind peste 2,2 milioane de clienţi, persoane fizice şi juridice.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 2289 / 20589 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





