In-houseLegal.ro | Cum s-au adaptat marile companii private la ‘noua normalitate’ și ce sprijin oferă echipele de Legal în perioada pandemiei. Adina Calfa, Group General Counsel - E-Infra: Chiar și în criză este esențial să rămânem orientați înspre creștere. Aceste momente reprezintă o oportunitate, dacă există suficientă determinare și un strop de inspirație
11 Decembrie 2020
Ștefania EnacheRolul departamentului juridic a fost esențial în adaptarea business-ului la noua realitate.
Adina Calfa, Group General Counsel E-Infra |
Lumea cunoaște astăzi o nouă normalitate.Schimbările produse de pandemia de COVID-19 au obligat comunitățile economice să ia măsuri și să se adapteze la noile realități sociale. Adina Calfa, Group General Counsel E-Infra, subliniază faptul că oamenii se antrenează zi de zi pentru a asimila noua normalitate. „E o normalitate în care grija și preocuparea față de ceilalți compensează parțial lipsa de interacțiune fizică”, punctează Adina.
Grupul E-Infra include cinci companii care deservesc proiecte de infrastructură critică, iar într-o astfel de construcție economică este obligatoriu ca reacțiile să apară imediat, măsurile să fie luate în așa mod încât activitatea să nu fie afectată și focusul principal să fie pe siguranța oamenilor.
Grupul E-Infra include cinci companii care deservesc proiecte de infrastructură critică, iar într-o astfel de construcție economică este obligatoriu ca reacțiile să apară imediat, măsurile să fie luate în așa mod încât activitatea să nu fie afectată și focusul principal să fie pe siguranța oamenilor.
În acest context a intervenit departamentul juridic pe care îl coordonează Adina Calfa și care, în perioada de început a pandemiei, și-a concentrat întreaga energie în zona de înțelegere a multitudinii de acte normative și de sprijinire a business-ului să se adapteze rapid la noua realitate.
„Imediat după aceste prime momente de prea-plin legislativ, am repus în centrul atenției activitatea de zi cu zi, vitală de altfel pentru asigurarea resurselor necesare continuității activității. Totul însă într-un cadru modificat, cu care învățăm să trăim și la care ne adaptăm continuu și din mers. Dintr-o dată am constatat că am devenit mai eficienți și mai pragmatici în gândire, mai strategi și mai axați pe context. Am fost încurajată ”să fiu azi puțin mai bună decât ieri și mâine puțin mai bună decât azi” - cred că încapsulează esența determinării; este un sfat pe care îl prețuiesc și care se dovedește a fi extrem de actual și util. Chiar și în astfel de momente de criză, cred că este esențial să rămânem orientați înspre creștere; iar aceste momente pot reprezenta în același timp și o oportunitate, dacă există suficientă determinare și un strop de inspirație”, subliniază expertul E-Infra.
O și mai mare apropiere de business a departamentului juridic
Munca echipei juridice s-a derulat în continuare în aceeași zonă a proiectelor diverse pe care specialiștii le aveau de soluționat și înainte de declanșarea crizei medicale. Adina Calfa este de părere că analiza tuturor acestor proiecte reliefează foarte bine pulsul accelerat al unei economii în goana pentru supraviețuire.
S-a schimbat însă abordarea, care a devenit mult mai strategică, mizând pe o reașezare a priorităților, astfel că au fost accelerate proiectele de restructurare și eficientizare a modului de lucru și a proceselor, atât intern cât și în relația cu partenerii de afaceri ai Grupului. „În fapt, aș putea spune că trăim în mijlocul unui proces de digitalizare macro în plină desfășurare”, menționează juristul.
Adina Calfa a observat că toată această perioadă scursă de la declanșarea pandemiei a adus departamentul juridic și mai aproape de business. „Una dintre cele mai mari mulțumiri este atunci când ideile noastre sunt preluate de către clienții și totodată partenerii noștri interni în activitatea de zi cu zi. Fie că acestea au rezultat într-o atenție sporită a business-ului la zona de risc, ori în acțiuni ale acestora mai concise ori mai bine structurate în activitatea de zi cu zi, ceea ce contează la final de zi este acel plus de valoare pe care cu toții ne dorim și sperăm să îl aducem companiei din care facem parte”, detaliază specialistul.
De altfel, rolul departamentului juridic a fost esențial în adaptarea business-ului la noua realitate. „Chiar și în contextul presiunilor (firești, în perioada pe care o traversăm), am încercat – și reușit, în cea mai mare măsură, să menținem echipa în formatul precedent, dar și să creștem gradul acesteia de implicare. Cel mai puternic efect a fost resimțit de companiile din grupul nostru în unele proiecte internaționale, care nu au mai putut continua și pentru care nu există încă perspective foarte clare de relansare. Am compensat însă prin eforturi crescute de a atrage proiecte locale, care să asigure stabilitate pentru business. Am făcut și facem în continuare tot posibilul ca să evităm astfel de măsuri. Am încercat să rămânem în contact permanent, să ne vedem în (mai) toate ședințele online, să râdem cât mai mult pe grupul de WhatsApp și în timpul liber, să rezolvăm tot felul de probleme de logică anecdotice, să ne vedem și în persoană din când în când, și în general să nu uităm că suntem oameni, cu trăiri și emoții din cele mai diverse. Deși sunt o fire (poate prea) pragmatică, am căutat să le găsesc un loc (și mai) firesc acestor trăiri în modul nostru nou de lucru și comunicare la nivel de echipă și individ”, povestește Adina Calfa.
Chiar dacă echipa juridică din cadrul E-Infra se dezvoltă continuu din punct de vedere profesional, specialiștii nu au renunțat niciodată la sfaturile și ajutorul venit din afară de la colegii avocați. „Sfaturile acestora le apreciem ca fiind foarte valoroase, atât în proiectele cu grad ridicat de complexitate și care presupun o specializare superioară, cât și în cele care necesită alocarea unor resurse suplimentare celor de care dispunem intern în prezent”, susține juristul E-Infra.
Echipa pe care Adina o coordonează a muncit constant la creșterea nivelului de vizibilitate a departamentului la nivel de top management, precum și la poziționarea și recunoașterea acestuia ca partener de valoare în construirea strategiei de dezvoltare a business-ului. „Cred că valoarea unui departament se măsoară în mare măsură prin gradul de solicitare pe care îl are din business de a fi prezent și a juca un rol activ în cadrul proiectelor strategice și în exercițiile de creionare a strategiei la nivel de companie ori de Grup (cum este în cazul nostru)”, subliniază profesionistul.
Totodată, echipa acționează pe paliere multiple de creștere, pentru că juriștii E-Infra sunt convinși că pentru echilibru și avans e foarte important să nu se oprească din a evolua. „Astfel, în timp ce trecem prin diverse programe de formare și instruire ori specializare profesională, suntem în plin proces de eficientizare, digitalizăm diverse procese și abordăm modele noi de comunicare cu business-ul, prin identificarea de sinergii multiple între echipe și arii de activitate”, menționează Adina.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Focusul maxim este pe sănătatea și siguranța angajaților
Analizând „noua realitate”, expertul E-Infra apreciază că zona de compliance și prevenirea riscului au fost printre cele mai efervescente în proiecte și solicitări de consiliere în perioada recentă.
De asemenea, în egală măsură, inițiativele din zona de infrastructură ori Smart City i-au ținut activi pe profesioniștii departamentului juridic și au reprezentat oportunități extraordinare pentru o parte din membrii echipei de a demonstra abilități de lider sau de a aduce plus valoare business-ului din Grup.
„În orice context de criză, infrastructura este unul dintre factorii principali care stimulează dezvoltarea economică. Pentru a relansa unele sectoare sau a susține dezvoltarea altora, construcția și modernizarea infrastructurii, de la cea rutieră, până la cea de telecomunicații sau energetică, sunt elemente acceleratoare. Ne-am mobilizat încă de la începutul crizei sanitare pentru a continua investițiile proprii în noi rețele de gaz și în centrale electrice pe gaz și am luat toate măsurile să asigurăm continuitate în proiectele în derulare pentru partenerii noștri. Evident că suntem atenți la riscuri, dar focusul maxim este pe sănătatea și siguranța angajaților, pentru ca proiectele să se poată derula în condiții bune”, arată Adina.
Echipele Grupului au lucrat umăr la umăr
Chiar dacă și înainte de pandemie relația echipei de juriști cu departamentele suport, în special cu departamentul HR, era una foarte bună, în perioada de criză experții E-Infra au strâns și mai mult rândurile.
„Poate mai mult ca niciodată am avut parte de multiple proiecte comune, ce au fost conduse în egală măsură de ambele departamente, pe principii de tip project management, astfel încât să putem acoperi într-un timp scurt și forte scurt cât mai multe problematici aduse în luminile rampei de criza actuală. Deși departamente cu formare umanistă, avem unghiuri diferite de abordare, lucru ce ne-a fost de real folos în abordarea unor aspecte delicate sau neclare ce au reieșit din avalanșa de acte normative puse în aplicare în ultimele luni. Așa cum spuneam și la început, ne-am adaptat progresiv și implicarea echipei de management în acest proces a fost extrem de importantă pentru echipe. Am comunicat mai mult, chiar și de la distanță, ne-am sprijinit reciproc, am asigurat flexibilitate și ne-am reorganizat prioritățile. Cred că s-a creat în companii și în echipe un sentiment de solidaritate și de coeziune despre care nu vorbim, dar pe care îl resimțim și care ne apropie”, declară Group General Counsel E-Infra.
Referindu-se la principalele lecții ale acestei perioade, Adina Calfa apreciază că, cel puțin până acum, rămân cu trei idei de bază: strategie – un plan bine gândit și o gândire structurată pot salva multe resurse în perioade de criză, disciplină – esențială pentru a reduce la minim risipa de energie și deschidere, fără de care o criză nu poate fi depășită cu ușurință.
Adina Calfa este unul dintre cei mai influenți Legal Manageri din Romania si un profesionist cu recunoastere internationala in The Legal 500 GC Powerlist, lista celor mai reputati General Counsels din Europa Centrala si de Est. Avand o experienta de peste 16 ani si capacitati dovedite de dezvoltare si coordonare a activitatilor juridice in companii renumite precum UPC, R.M.C.G – Gabriel Resources sau CMS Cameron McKenna, Adina a adus in grupul E-INFRA o expertiza puternica in proiecte strategice, integrare operaționala si reglementare in telecomunicatii, energie si resurse naturale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 61 / 80 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...